مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تاثير محيط و محله بر كودك | عوامل موثر بر رشد كودكان

دو عامل اصلي تاثيرگذار در رشد كودكان، عوامل محيطي و عوامل فردي مي‌باشد. اين عوامل شامل نور، طبيعت، صدا، آلودگي صوتي و بصري است. همچنين عواملي براي طراحي فضاهاي تفريحي و پارك‌ها تعيين كننده خواهند بود كه شامل سرزندگي در فضاهاي بازي، تنوع در چيدمان وسايل بازي و فضاهايي براي نشستن نيز از جمله اين عوامل محيطي و فردي است كه هر كدام براساس ميزان كاركرد و تاثيرگذاري در دسته بندي عوامل فردي يا محيطي قرار مي‌گيرند.

 

تاثير محيط و محله بر كودك

تاثير عوامل محيطي بر رفتار كودكان 

بر اساس تحقيقات يك دانشگاه پزشكي، تاثير محيط و محله بر كودك كه در آن رشد مي‌كند، اثر قابل توجهي بر رفتار‌هايي كه در سال‌هاي اوليه و حتي دوره‌ نوجواني و بلوغ از خود نشان مي‌‌دهد دارد. محققان متوجه شدند كه كودكاني كه در مناطق فقير با سطح كيفيتي نامطلوب زندگي مي‌كنند نسبت به كودكاني كه در محله‌‌هاي مرفه با كيفيت شهري مناسب زندگي مي‌كنند، مشكلات رفتاري بيشتري دارند. همين طور، مشكلات كودكاني كه در مناطق با كيفيت و مرفه زندگي مي‌كنند در اثر كشمكش‌هاي داخلي خانواده‌‌ها است و مربوط به محله و مناسبات همسايگي آن‌‌ها نمي‌باشد. از جهت ديگر تاثير خانواده در محله‌هايي با سطح كيفيت پايين مي‌تواند مثل سپر محافظ براي كودكان عمل كند و احتمال اثرات منفي را كم كند. اما هر چه كودكان مدت زمان بيشتري را در اين محيط‌‌ها بگذرانند، احتمال نفوذ عوامل نامطلوب در شخصيت آن‌ها بيشتر مي‌شود.

تاثير عوامل محيطي بر يادگيري كودك

همان طور كه مي‌دانيد، كودكي يكي از مهم‌ترين و اثرگذارترين دوران زندگي انسان است و كودكان در هر جامعه آينده سازان آن جامعه محسوب مي‌شوند. به همين دليل توجه به محيط‌هاي مناسب آن‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. با توجه به اين نكته، محيط فيزيكي مي‌تواند اهميت زيادي بر فرآيند يادگيري داشته باشد وآن را تقويت و يا تضعيف كند. در اصل، محيط مي‌تواند تاثير زيادي در آموزش و يادگيري كودكان داشته باشد.

براي رسيدن به فضاي آموزشي مطلوب، بايد ويژگي‌ها و نيازهاي كودكان در سنين مخصوص را شناخت، سپس بر اساس آن به عوامل تاثيرگذار بر محيط پرداخت. عوامل محيطي در محل آموزشي مثل روشنايي، رنگ، صدا، راهرو و محل عمومي، كلاس و حياط تاثير زيادي بر روي روند يادگيري و فرآيند آموزشي كودكان دارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه فرايند و مراحل يادگيري كليك كنيد.

تاثير محيط و محله بر كودك | تاثير عوامل محيطي بر خلاقيت كودكان

فضاهاي درون شهري به خصوص پارك‌ها، مي‌توانند بيشترين تاثير را در پرورش خلاقيت كودكان داشته باشند. اين اماكن علاوه براينكه مكاني براي تفريح را فراهم مي‌كنند، مي‌توانند تا حد زيادي سطح تعامل اجتماعي كودكان را بهبود دهند. روانشناسان اعتقاد دارند كه بيشتر عوامل رشد كودكان و پرورش خلاقيت آن‌‌ها، با فضاي باز عمومي و فضاهايي كه شرايط فيزيكي و رواني آن‌ها را تحت تاثير قرار مي‌‌دهند، رابطه مستقيمي دارد.

مسئله مهمي كه وجود دارد اين است كه گسترش شهرها و افزايش بيش از اندازه تعداد وسايل نقليه باعث شده كودكان از بيشتر امكانات و زمين‌هاي بازي محروم بمانند. با توجه به نظريه رشد، بين ۶ تا ۱۲ سال، دوره‌ يادگيري سريع و تفكر منطقي و عيني كودك و به عبارت ديگر زمان كاشت بذر و پرورش قوه تخيل كودك است.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خلاقيت كودكان كليك كنيد.

حضور كودكان در مكان‌هاي عمومي

همه بافت‌‌هاي شهري كه مردم به صورت فيزيكي با آن‌ها ارتباط دارند، مكان‌هاي عمومي شهري ناميده مي‌شوند، از خيابان‌ها، چهارراه‌ها و پارك‌ها گرفته تا ساختمان‌‌ها. اصلي‌ترين عامل محيطي كه بر شكل گيري شخصيت فردي و اجتماعي كودكان به شكل مستقيم وغيرمستقيم تاثير مي‌گذارد شامل امنيت، فضاي سبز، هواي پاك و سرزندگي است.

حضور كودكان در مكان‌هاي عمومي به طور كلي مي‌تواند تاثيرات زيادي بر ابعاد اجتماعي و هيجاني كودكان داشته باشد. كودكان با حضور در محيط و محله مي‌توانند به لحاظ هيجاني و اجتماعي پيشرفت كنند. رشد اجتماعي كودكان در محيط و محله‌هاي مختلف موجب شكل گيري متفاوت شخصيتي در آن‌ها شده و هيجانات‌شان را متفاوت از هم شكل مي‌دهد.

تاثير محيط و محله بر كودك | راه حل‌هايي براي بهبود شرايط محيطي كودكان

راه حل‌‌هايي كه براي بهتر شدن شرايط محل زندگي كودكان امروز و نوجوانان آينده وجود دارند، شامل موارد زير مي‌باشد.

-كمك هزينه‌هاي تحصيلي و رفاه اوليه براي كودكان

-تاسيس مراكز كانون فرهنگي و تربيتي براي جذب كودكان به اين مراكز

-جلوگيري از مشكلات خانوادگي بين كودكان و خانواده‌ها و اطلاع رساني از طريق نصب تابلو و بنر

-آموزش‌هاي حضوري لازم براي كودكان و خانواده‌ها

-از بين بردن عوامل تهديد كننده كودكان

-رسيدگي و ريشه ‌يابي موارد بروز خشونت خانگي توسط مسئولين مجرب و متخصص

براي آشنايي بيشتر در زمينه روانشناسي كودك كليك كنيد.

تاثير محيط و محله بر كودك | ويژگي‌هاي محيطي مناسب براي رشد كودكان

  • جو آرام محيط
  • امكانات شهري براي پياده‌روي
  • امكانات شهري براي بازي و تفريح
  • امكانات آموزشي و كسب تجارب جديد
  • كنترل وسايل نقليه در حريم عابر پياده
  • ورزش و فعاليت جسمي
  • ايجاد تصوير ذهني مناسب از محيط
  • پويايي و هيجان
  • پارك‌ها به عنوان عامل افزايش كيفيت سلامت جسماني و رواني كودكان

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: تاثير محيط و محله بر كودك | ويژگي‌هاي محيطي مناسب براي رشد كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۵۱:۳۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی