مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

كودكي افراد با شحصيت نمايشي چگونه است؟

شخصيت نمايشي از جمله اختلالات شخصيت است كه معمولا در خانواده‌هاي بي‌نظم كه قوانين ثابتي براي تربيت كودك وجود نداشته، ديده مي‌شود. يك رفتار مشابه، يك بار به تنبيه شديد كودك منجر شده و بار ديگر توسط والدين مورد تشويق قرار گرفته است. انتقاد سازنده توسط والدين وجود نداشته است و او نسبت به انتقاد ديگران بسيار حساس و شكننده مي‌شود. در نهايت كودك دچار سردرگمي مي‌گردد، احساس ناامني مي‌كند و نمي‌داند چطور بايد توجه و عشق والدين را به دست بياورد؛ پس از ترفندهاي مختلف استفاده مي‌كند تا در نهايت بتواند رضايت والدين را به دست آورد.

از آن‌جا كه توانايي شناختي در كودك هنوز شكل نگرفته، احساسات والدين معياري براي تشخيص درستي يا اشتباهات است. بنابراين كودك هويت خود را از نگاه ديگران شكل مي‌دهد. شخصيت نمايشي در كودكي خودش همواره خشمگين بوده است ولي براي گرفتن توجه و تائيد والدينش بايد تلاش مي‌كرده تا آن‌ها را خوشحال كند و در نتيجه براي بزرگسالي مهارت شناسايي هيجان‌هاي مختلف خود را ياد نگرفته است. همچنين در كودكي به استعداد و توانايي‌هاي شخصيت هيستريونيك توجهي نشده و در زمينه پيشرفت تحصيلي مشوقي نداشته‌اند و فقط رفتارهايي كه به وسيله آن بتوانند جلب توجه كنند تقويت شده است.

چگونه با افراد با اختلال شخصيت نمايشي برخورد كنيم؟

در ادامه راهكارهايي به شما ارائه مي‌دهيم تا به كمك آن بتوانيد برخورد با شخصيت نمايشي را مديريت كنيد.

كسب اطلاعات كافي در مورد اختلال شخصيت نمايشي

آشنايي با اختلال شخصيت نمايشي به شما كمك مي‌كند تا بدانيد چه عقايدي مبناي الگوهاي رفتاري نابهنجار او را شكل مي‌دهد. چه ترس‌هايي دارد، منشا خشم او از كجا نشات مي‌گيرد و چطور مي‌توانيد با او برخورد كنيد تا شرايط در حالتي قابل پيش بين باقي بماند.

كمك به افراد داراي شخصيت نمايشي براي رسيدن به خودشناسي

شناخت خود يعني شناختن قدرت‌ها و ضعف‌ها، علايق و ترس‌ها، خواسته‌ها و آرزوها كه در نهايت به شناخت هدف در زندگي منجر مي‌شود. خودشناسي به فرد با شخصيت نمايشي كمك مي‌كند تا الگوهاي فكري مخرب و عادت‌هاي ناسالم خود را بشناسد و آن‌ها را اصلاح كند. فرد با تقويت اين مهارت‌ها، مي‌تواند در زندگي تصميمات بهتري بگيرد و درموقعيت‌هاي گوناگون، واكنش‌هاي رفتاري عاقلانه‌تري نشان دهد.

تقويت خوداتكايي در برخورد با شخصيت نمايشي

فرد با شخصيت نمايشي، فردي وابسته است با اين حال تحمل ندارد كسي به او وابسته شود يا از او انتظاري داشته باشد. پس تا زماني كه از او مراقبت كنيد حالش خوب است ولي تحمل مورد توجه واقع نشدن را ندارد. در واقع از شما انتظار دارد براي او نقش يك قهرمان را داشته باشيد. به او كمك كنيد تا به تدريج شدت وابستگي‌اش كم شود و بتواند بيشتر به خودش متكي شود. 

در برخورد با شخصيت نمايشي بر توانايي‌هاي او تاكيد كنيد

سعي كنيد توانايي‌هايي كه در شخصيت نمايشي وجود دارد را شناسايي كنيد و به او در تقويت اين توانايي‌ها كمك كنيد. به جاي تاكيد بر تيپ، زيبايي و فريبندگي او بر استعدادها و عملكرد مثبت او تاكيد كنيد.

تقويت عزت نفس در برخورد با شخصيت نمايشي

شخصيت‌هاي نمايشي برعكس چيزي كه نشان مي‌دهند احساس عميق خلا و پوچي مي‌كنند و از عزت نفس پاييني برخوردار هستند. اغواگري و فريبندگي جنسي مهم‌ترين گزينه‌اي است كه از آن براي تائيد طلبي استفاده مي‌كنند. تقويت عزت نفس مي‌تواند به اين افراد كمك كند كه به جنبه‌هايي ديگر از شخصيت خود توجه كنند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

در برخورد با شخصيت نمايشي انتقاد نكنيد

افراد با شخصيت نمايشي نسبت به انتقاد بسيار حساس و شكننده هستند و درد روحي زيادي به آن‌ها وارد مي‌شود. اين افراد آگاهي اندكي از خودشان دارند. ممكن است يك زن نمايشي را در حال صحبت كردن عشوه گرانه با مرد ديگري ببينيد، زماني كه به او تذكر مي‌دهيد، نمي‌پذيرد و عصباني مي‌شود. احساساتي كه اين افراد نشان مي‌دهند ناخودآگاه است و درك درستي از هيجان‌هاي خود ندارند و پشت نقاب فريبندگي‌شان، يك خشم پنهان است.

مرزهاي خودتان را مشخص كنيد

افراد با اختلال شخصيت نمايشي حد و مرزها را نمي‌شناسند. هر كاري مي‌كنند تا توجه دريافت كنند. با فريبندگي، رفتارهاي بچگانه يا بازي كردن نقش قرباني مي‌خواهند شما را تحت تاثير قرار بدهند. به او نشان دهيد كه به مرزبندي‌هاي خودتان پايبند هستيد، در عين حال در برخورد با اين افراد با ملاحظه رفتار كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه  حد و مرز در روابط كليك كنيد.

توقعات واقع بينانه از افراد با شخصيت نمايشي داشته باشيد

شخصيت و الگوي رفتاري اين افراد از كودكي شكل گرفته است و تغيير دادن آن سخت و زمان بر است. اگر مي‌خواهيد با زني نمايشي ارتباط داشته باشيد بايد بدانيد كه دنياي آن‌ها، صحنه نمايش است و از گرفتن توجه لذت مي‌برند. پس نبايد انتظار داشته باشيد به محض آشنايي با شما، متعهد شود. نمي‌توانيد يك شبه جهان بيني اين افراد را تغيير دهيد، پذيراي يك تغيير نسبي در او باشيد. براي درك بهتر از اين گفته بهتر است مقاله ازدواج با شخصيت نمايشي را مطالعه كنيد.

بهره گيري از روان درماني

با استفاده از تكنيك‌هاي شناخت درماني مي‌تواند به افراد مبتلا به شخصيت نمايشي كمك كند كه بين احساس و فكر خود با واقعيت تمايز قائل شوند. با درمان شخصيت نمايشي او نسبت به احساسات مختلف خودش شناخت پيدا مي‌كند، آن‌ها را نامگذاري مي‌كند و به تدريج توانايي كنترل و مديريت عواطف خود را كسب مي‌كند. مشاوره خانواده نيز به شما براي تعامل بهتر با شخصيت نمايشي ميسر خواهد بود. 

سوالات متداول درباره برخورد با شخصيت نمايشي

همسرم دچار اختلال شخصيت نمايشي هستش. براي اينكه كمك كنم زودتر خوب بشه چه كاري انجام بدم؟ 

نكته اول و مهم اين است كه حد و مرزهاي قاطعانه در زندگي خود مشخص كنيد. از او انتظارات واقع گرايانه داشته باشيد و سعي كنيد براي اصلاح همسرتان نكات سازنده را با او در ميان بگذاريد و درخواست اصلاح رفتار را با زبان مهرباني بيان كنيد. همچنين همدلي و صميميت را بين خود و همسرتان تقويت كنيد.

آيا تست‌هاي روانشناسي براي پي بردن به اين اختلال وجود دارد؟ 

بله. تست‌هاي مختلفي وجود دارند كه به ارزيابي شخصيت افراد مي‌پردازد كه معروف‌ترين آن پرسشنامه چند محوري مينه سوتا مي‌باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه چگونگي و  نحوه برخورد با شخصيت نمايشي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: برخورد با شخصيت نمايشي | رفتار درست با اختلال شخصيت نمايشي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: برخورد با شخصيت نمايشي،
موضوع:
[ ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۸:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی