مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تك فرزندي خوب است يا بد؟

زندگي‌هاي امروزه با توجه به پيشرفت تكنولوژي و زياد شدن مشغله‌هاي خانواده‌ها بسيار متفاوت با گذشته مي‌باشد و زوج‌ها را به سمت داشتن يك فرزند سوق مي‌دهد. اين در حالي است كه اكثر والدين بر اين باورند كه تك فرزندها در طول زندگي خود احساس تنهايي خواهند داشت. از طرفي نداشتن خواهر و برادر باعث مي‌شود روحيه رقابت طلبي كه لازمه موفقيت درآينده است در آن‌ها شكل نگيرد. در مقابل در مركز توجه والدين بودن باعث ايجاد احساس امنيت در كودك مي‌شود. براي آگاهي از بهترين تعداد فرزند كليك كنيد.

توجه والدين به تك فرزندها

معمولا تك فرزندي نسبت به ساير كودكان از جانب والدين تحت توجه بيشتري قرار مي‌گيرند. البته خانواده‌هايي هم هستند كه پدر و مادر به دليل مشغله‌هاي كاري زياد توجه زيادي به تك فرزند‌ها ندارند. تك فرزند‌ها به دليل نداشتن برادر يا خواهر احساس حسادت نمي‌كنند و مجبور به تلاش براي جلب توجه والدين خود نيستند. در مركز توجه بودن سبب مي‌شود تا تك فرزند‌ها در آينده براي به دست آوردن موقعيت‌هاي اجتماعي، شغلي، عشق و... تلاش زيادي نكنند و در زندگي با ناكامي‌هاي زيادي مواجه شوند. از سوي ديگر توجه زياد به تك فرزند‌ها سبب مي‌گردد تا احساس امنيت و اعتماد به نفس در آنان بالا برود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اعتماد به نفس كليك كنيد.

تك فرزندي و مهارت‌هاي ارتباطي

تك فرزند بودن به اين معني نيست كه اين كودكان نمي‌توانند با ديگران ارتباط برقرار كنند. اغلب تك فرزندان در برقراري ارتباط با هم سن و سالان خود دچار مشكل هستند و نمي‌توانند ارتباط مؤثر و موفقي با هم دوره‌اي‌هاي خود داشته باشند. اما به هر حال تمام تك فرزند‌ها اينطور نيستند. مهارت ارتباطي تك فرزندان به شخصيت و سبك فرزندپروري والدين اين كودكان نيز بستگي دارد. براي اطلاع از سبك فرزندپروري كليك كنيد.

باز بودن خانواده و زياد بودن ارتباط تك فرزند‌ها با سايرين به خصوص هم سن و سالانشان در اين ميان نقش مهمي را ايفا مي‌كند. تك فرزنداني كه دوستانشان را به منزلشان دعوت مي‌كنند و به منزل آن‌ها مي‌روند يا با دختر عموها، پسر خاله‌ها و ديگر همسن‌ها در ارتباط هستند در برقراري ارتباط با ساير هم سن و سالانشان كمتر دچار مشكل مي‌شوند.

اما تك فرزند‌هايي كه بيشتر وقت خود را در خانه مي‌گذارنند و والدينشان تمايل به برقراري ارتباط با سايرين را ندارد، معمولا لوس، مغرور و گوشه گير خواهند بود. قطعا دوستان جايگزين خواهر و برادر نمي‌شوند اما به هر حال مي‌توانند همراه تك فرزند شما ساعات خوشي را بسازند و به تقويت مهارت‌هاي ارتباطي او كمك كنند.

تك فرزندي چه تأثيري بر روحيه رقابتي دارد؟

تك فرزندها، خواهر يا برادري ندارند تا با او رقابت كنند. بازي‌ها يا دعواهاي كودكانه با همشير را تجربه نمي‌كنند. يادگيري مهارت‌هاي كنار آمدن با احساس حسادت اهميت ويژه اي دارد. نداشتن چنين تجربه‌هايي باعث مي‌شود فرصت كمتري براي پرورش توانايي‌هاي كنترل و مديريت در كارهاي خود را داشته باشند. از طرفي داشتن روحيه رقابت براي برخورد با مسائل اجتماعي در آينده الزامي است. داشتن خواهر و برادر به درك مفهوم رقابت و پافشاري براي رسيدن به هدف به كودكان كمك مي‌كند.

آيا تك فرزندها تحت حمايت بيش تري هستند؟

معمولا تك فرزند‌ها حمايت بيش تري از طرف والدين خود دريافت مي‌كنند كه مي‌تواند باعث شود تحمل كودك در برابر مشكلات پايين بيايد. اين سبك فرزندپروري باعث مي‌شود فردي آسيب پذير و متكي به ديگران شود معمولا اين افراد با ورود به جامعه از ديگران هم انتطار دارند كه او را مورد حمايت قرار دهند. در واقع نوع تربيت خانواده مي‌تواند منجر به پرورش يك شخصيت وابسته شود. از طرفي تك فرزندها از حمايت خواهر و برادرها كه بزرگترين سرمايه حمايتي براي روزهاي سخت آينده هستند محروم مي‌شوند. براي كسب آگاهي از شخصيت وابسته كليك كنيد.

خلق و خوي تك فرزندان

طبق مطالعات انجام شده در روانشناسي كودك، تك فرزندها معمولا افرادي مرتب و منظم، با وجدان و وظيفه شناس هستند. اين كودكان اغلب اعتماد به نفس بيشتري دارند، پر توقع، كمال گرا و غير قابل انعطاف هستند. اين كودكان فرصت كمتري براي همدلي كردن و گذاشتن خود جاي بقيه دارند. تك فرزندها بيش‌تر از والدين خود تقليد مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانشناسي كودك كليك كنيد.

تك فرزندها زودتر از همسالان غير تك فرزند وارد دنياي بزرگسالان مي‌شوند؛ در نتيجه رفتارها و تجربه رفتارهاي خاص گروه سني خود را تجربه نمي‌كنند و بيشتر شبيه بزرگ‌ترها رفتار مي‌كنند. تحمل نااميدي‌ها و فشارهاي روحي در تك فرزندان كمتر است. آن‌ها به برقراري روابطي علاقه مندند كه دربرگيرنده منافع آنان باشد. خصوصيات فرزندان اول نيز شباهت بسياري به تك فرزندان دارد، اما با ورود فرزند دوم تغييراتي در خلق و خوي اين كودكان ايجاد مي‌شود. براي كسب اطلاع از خصوصيات فرزند اول كليك كنيد.

تك فرزندي و منزوي شدن

اين كودكان دوست يا همدمي در خانه ندارند كه با او بازي كنند؛ در نتيجه بيشتر اوقات احساس تنهايي مي‌كنند از طرفي اگر مهارت لازم براي ارتباط با همسالان در تك فرزند شكل نگرفته باشد منجر به انزوا و درون گرايي در آن‌ها مي‌شود. دوام احساس تنهايي در اين كودكان بر بزرگسالي آن‌ها نيز تأثير خواهد داشت. شخصيت اسكيزوئيد و افسرده خويي از جمله اختلالات احتمالي در بزرگسالي است.

شخصيت اسكيزوئيد

افراد اسكيزوئيد تمايل زيادي براي تنها بودن دارند و ممكن است انزوا طلبي آن‌ها كاملا مشهود است. اين افراد علاقه‌اي به برقراري ارتباط اجتماعي و عاطفي با ديگران ندارند و اغلب مشاغل فردي را انتخاب مي‌كنند. احتمال ابتلاي تك فرزندان به اين اختلال شخصيت بيشتر از افراد ديگر است با اين وجود نمي‌توان گفت تمام تك فرزندان چنين شخصيتي دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد شخصيت اسكيزوئيد كليك كنيد.

افسرده خويي

در اين نوع اختلال نوعي از افسردگي خفيف به صورت مزمن و در اكثر ساعات شبانه‌روز، در فرد وجود دارد. والديني كه تك فرزند خود را مدت زيادي تنها مي‌گذارند، چنين اختلالي را در آن‌ها پرورش مي‌دهند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسرده خويي كليك كنيد.

دريافت مشاوره كودك توسط والدين براي فراهم كردن محيطي مناسب مي‌تواند از به وجود آمدن مشكلات در آينده فرزندانشان جلوگيري نمايد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تك فرزندي و اثرات آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: تك فرزندي | معايب و مزاياي تك فرزندي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تك فرزندي،
موضوع:
[ ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۵۴:۵۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی