مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

سبك فرزندپروري

سبك‌هاي فرزندپروري در واقع به تركيب استراتژي‌هايي كه براي رشد فرزند خود اتخاذ كرده‌ايد اشاره دارد. در ادامه به انواع سبك‌هاي فرزند پروري اشاره خواهيم كرد. هر كدام از اين سبك‌ها در چهار زمينه‌ي نظم، ارتباط، انتظارات و بيان احساسات و عواطف با هم متفاوت هستند. پژوهشگران چهار نوع سبك فرزندپروري را به صورت زير نام گذاري كرده‌اند:

1. سبك مستبدانه: داراي كنترل بالا و محبت كم

2. سبك سهل گيرانه: داراي كنترل كم و محبت زياد

3. سبك طردكننده: داراي كنترل كم و محبت كم

4. سبك مقتدرانه: داراي كنترل زياد و محبت زياد

 

سبك مستبدانه

والدين داراي سبك مستبد براي انضباط ارزش خيلي زيادي قائلند.  قوانين سخت گيرانه‌اي وضع مي‌كنند و سعي مي‌كنند كنترل خيلي بالايي بر كودك داشته باشند. در عوض اين والدين اهميت كمتري به احساسات و هيجانات كودك مي‌دهند صميميت عاطفي كمتري با كودك ايجاد مي‌كنند. والدين مستبد باور دارند كودكان بايد از همه قوانين بدون استثنا و بي چون و چرا اطاعت كنند. اين گروه والدين عموما خيلي توضيح منطقي در مورد تربيت خود به كودك نمي‌دهند.

براي مثال در جواب توضيح خواستن كودكان مي‌گويند چون من مي‌گويم. در اين سبك والدين خيلي اهل گفتگو كردن منطقي با كودك نيستند. تمركز آن‌ها بيشتر بر اطاعت كردن است. والدين مستبد معمولا به كوكان اجازه نمي‌دهند وارد بحث‌ها و چالش‌هاي حل مسئله شوند. در عوض بيشتر قوانين را وضع مي‌كنند و بدون توجه به نظر كودك پيامد‌هاي آن را براي كودك اعمال مي‌كنند. والدين داراي سبك مستبدانه از تنبيه و سرزنش كردن در مقابل اشتباهات كودك بيشتر استفاده مي‌كنند. براي آشنايي با مهارت حل مسئله كليك كنيد.

ويژگي‌هاي سبك فرزندپروري مستبدانه

به طور كلي والدين داراي سبك مستبدانه ويژگي هاي زير را دارند:

  • سبك انضباطي خشك و اغلب بدون توضيح و صحبت است.
  • به كار بردن تنبيه شايع است.
  • ارتباط بيشتر يكطرفه و از مادر به كودك است.
  • علت قوانين عموما توضيح داده نمي‌شود.
  • والدين اين سبك معمولا مراقبت و حمايت كمتري دارند.
  • انتظارات بالا و بدون انعطاف است.

 

سبك سهلگيرانه

والدين داراي سبك سهلگيرانه بيشتر اجازه مي‌دهند كودك هر كاري دوست دارد انجام دهد و هدايت و جهت دهي كمتري نشان مي‌دهند. آن‌ها با كودك خود بيشتر شبيه دوست هستند تا والد. اين والدين معمولا خيلي ملايم و بامدارا هستند. آن‌ها عموما دخالت كمتري دارند و تنها وقتي وارد مي‌شوند كه مشكل جدي پيش آمده است.

اين والدين معمولا خيلي بخشنده‌اند، از هر چيز زود مي‌گذرند. براي مثال در برخورد با اشتباه كودك از اصطلاحي مثل «بچه است ديگر» استفاده مي‌كنند. اين والدين معمولا به دليل دلسوزي پيامدهاي رفتاري را خيلي جدي اجرا نمي‌كنند و براي مثال با اصرار يا خواهش كودك سريع امتياز را به كودك بر مي‌گردانند يا محدوديت را برمي دارند.

والدين سهل گير معمولا بيشتر نقش دوست را براي كودك خود مي‌گيرند. آن‌ها به حرف‌هاي كودك در مورد مشكلاتش گوش مي‌دهند اما تلاشي نمي‌كنند انتخاب‌هاي اشتباه يا رفتار بد كودك را اصلاح كنند. در بسياري مواقع كودكان در سبك سهلگيرانه دچار افت تحصيلي مي‌شوند. در اين زمينه مي‌توانيد به مقاله افت تحصيلي مراجعه كنيد.

ويژگي‌هاي سبك فرزندپروري سهلگيرانه

به طور كلي سبك تربيتي سهلگير داراي ويژگي‌هاي زير است:

- سبك تربيتي آن‌ها بر عكس سبك سختگيرانه است. آن‌ها قوانين نمي‌گذارند يا قانون‌هاي خيلي كمتري دارند.

ارتباط عموما باز است، اما اين والدين مي‌گذارند كودكان خودشان تصميم بگيرند، به جاي اينكه آن‌ها را هدايت كنند.

اين والدين معمولا گرم و مراقبت كننده‌اند.

در اين نوع فرزندپروري انتظارات يا وجود ندارد يا در حداقل ممكن است.

 

سبك فرزندپروري طردكننده

والدين طردكننده درگيري كمي با كودك خود دارند. به عبارتي خيلي كاري به كار كودك خود ندارند. آن‌ها زمان خيلي كمي را با كودك خود مي‌گذرانند. اين والدين اطلاع كمي نسبت به وضعيت كودكشان دارند. آن‌ها قوانين تربيتي زيادي نمي‌گذارند. كودكان آن‌ها نه تنها هدايت زيادي دريافت نمي‌كنند، بلكه رقبت و توجه زيادي هم نمي‌گيرند. به عبارتي والدين طردكننده انتظار دارند كودكان خودشان بزرگ شوند.

آن‌ها وقت و انرژي زيادي براي رسيدگي به نيازهاي كودك نمي‌گذارند. والدين طردكننده ممكن است در مورد كودكشان غفلت كنند، اما بيشتر مواقع اين موضوع ناخواسته است. براي مثال مادري كه دچار اختلال رواني مثل افسردگي است، يا اعتياد به مواد مخدر دارد نمي‌تواند به نيازهاي عاطفي يا جسمي كودك به طور پايدار رسيدگي كند. براي اطلاع از انواع اختلالات رواني كليك كنيد.

همچنين در مواقعي والدين طردكننده آگاهي كمي نسبت به رشد كودك دارند. گاهي هم درگيري بسيار شديدي در مورد مسائل مثل مشكلات مالي، بيكار، بيماري و ... دارند. كودكاني كه با اين نوع سبك تربيتي رشد مي‌كنند اغلب اعتماد به نفس بسيار پاييني دارند. در اين زمينه مقاله اعتماد به نفس مي‌تواند مفيد باشد.

ويژگي‌هاي سبك طرد كننده

  • هيچ سبك تربيتي مشخصي به كار نمي‌رود.
  • والد اجازه مي‌دهد كودك هر كاري مي‌خواهد انجام دهد، بدون آگاهي دادن يا مراقبت كردن.
  • ارتباط خيلي محدود است.
  • اين والدين مراقبت خيلي كمي فراهم مي‌كنند.
  • انتظارات خيلي كمي از كودك دارند.
  • ممكن است والدين دچار افسردگي و يا اعتياد باشند. (براي اطلاع در زمينه افسردگي و اعتياد به مواد مخدر كليك كنيد.)

 

سبك فرزندپروري مقتدرانه

والدين داراي سبك مقتدر، تلاش زيادي براي ايجاد و حفظ يك رابطه مثبت با كودكشان مي‌كنند. آن‌ها در تربيت كودك قانون وضع مي‌كنند و پيامد عدم رعايت قوانين را اجرا مي‌كنند. اما احساسات كودك را در هر موقعيت در نظر مي‌گيرند. در سبك مقتدرانه به احساسات كودك توجه و ارزش داده مي‌شود، اما اين موضوع روشن مي‌شود كه در نهايت والدين مسئول تربيت هستند.

والدين داراي سبك مقتدرانه، وقت و انرژي زيادي را صرف جلوگيري از مشكل رفتاري پيش از وقوع آن مي‌كنند.  آن‌ها همچنين از استراتژي‌هاي مثبت براي تربيت استفاده مي‌كنند. براي مثال دلايل قوانين را توضيح مي‌دهند و از پاداش و تشويق استفاده مي‌كنند.

نشانه‌هاي سبك مقتدرانه:

به طور كلي سبك مقتدرانه اين نشانه‌ها را دارد:

  • قوانين مشخص است و دلايل آن توضيح داده مي‌شود.
  • ارتباط زياد و مناسب با درك كودك است.
  • اين والدين مراقبت كننده و حامي هستند.
  • انتظارات و اهداف بالا و روشن در خانواده وجود دارد.

 

تأثير انواع سبك‌هاي فرزندپروري بر كودكان

سبك‌هاي فرزندپروي هر كدام تأثيرات متفاوتي را بر كودك و شكل دهي به شخصيت و رفتار او مي‌گذارند كه در ادامه به برخي از مهم‌ترين آن‌ها پرداخته‌ايم. آگاهي از تأثيرات به شما كمك مي‌كند تا در انتخاب سبك فرزند پروري تصميم مناسب‌تري بگيريد.

سبك مستبدانه

كودكان داراي اين سبك تربيتي بيشتر از والدين به دليل ترس و عواقب آن مثل تنبيه يا سرزنش نشدن اطاعت مي‌كنند. اين گروه كودكان بيشتر در خطر مشكل در حرمت نفس قرار دارند چرا كه نظرات آن‌ها عموما بي ارزش شمرده شده است. همچنين پرخاشگري كودكان و كينه جويي از نتايج سبك مستبدانه است. امكان دارد در آينده در حل مساله منطقي مشكل پيدا كنند و بيشتر هيجاني و با پرخاشگري به مسائل واكنش نشان دهند. به دليل سختگيري والدين اين كودكان ممكن است ياد بگيرند براي دوري از تنبيه بيشتر دروغ و پنهان كاري كنند. براي اطلاعات بيشتر در زمينه پرخاشگري كودكان كليك كنيد.

سبك سهل گير

كودكان داراي سبك تربيتي آسان گير بيشتر امكان دارد مشكلات رفتاري نشان دهند. زيرا از منبع اقتدار و قوانين بهره مند نشده‌اند. همچنين ممكن است عزت نفس پايين تري پيدا كنند. اين كودكان ممكن است در كنترل هيجانات و بازداري رفتاري تا حدي دچار مشكل شوند. به دليل اينكه در كودكي رفتارهايشان كمتر هدايت و كنترل شده است. همچنين امكان دارد مشكلاتي ازقبيل افت تحصيلي، فرار از مدرسه، اضافه وزن را به تدريج نشان دهند. براي اطلاعات بيشتر در زمينه فرار از مدرسه كليك كنيد.

سبك طردكننده

اين سبك تربيتي مي‌تواند بيش از هر سبكي آسيب رسان باشد و اثرات طولاني مدتي بر سلامت روان كودك بگذارد. كودكان داراي سبك طردكننده به احتمال زيادي با مسائل در مورد حرمت نفس و خودارزشمندي روبرو مي‌شوند. آن‌ها گرايش دارند كه عملكرد تحصيلي ضعيفي نشان دهند. براي اطلاعات بيشتر در زمينه سلامت روان كليك كنيد.

همچنين اين گروه كودكان به احتمال بيشتري مشكلات رفتاري و شادكامي كمتري را در زندگي تجربه مي‌كنند. افسرده خويي، شخصيت اجتنابي، اعتماد به نفس پايين در آينده اين كودكان بيشتر به چشم مي‌خورد. كودكي كه مدام در محيط خانواده طرد شده دچار نااميدي و افسردگي مي‌شود و همچنين در آينده حالتي از دور گزيني و اجتناب از ديگران را تجربه مي‌كند؛ چرا كه مي‌ترسد دوباره توسط ديگر افراد طرد شود. براي اطلاعات بيشتر در زمينه افسرده خويي و شخصيت اجتنابي كليك كنيد.

سبك مقتدرانه

سبك تربيتي مقتدرانه ارتباط زيادي با سلامت روان و رشد مناسب كودك دارد. بر اساس مطالعات كودكان داراي سبك تربيتي مقتدر، به احتمال بيشتري تبديل به بزرگسالان مسئول و مستقلي مي‌شوند كه در بيان احساسات و نظرات خود آزادانه عمل مي‌كنند. اين كودكان بيشتر گرايش به شادي و موفقيت پيدا مي‌كنند. آن‌ها همچنين به احتمال زياد، در تصميم گيري و ارزيابي ريسك در زندگي عملكرد موفقيت آميزتري دارند.

 

راه‌هايي براي بهبود سبك تربيتي

براي اينكه ارتباط بهتري با كودك داشته و تربيت مقتدرانه‌اي داشته باشيد، لازم است تا در اين مورد آموزش ببينيد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله آموزش تربيت كودك را مطالعه كنيد. همچنين رعايت نكات زير مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد:

  • تا جايي كه مي توانيد شنونده خوبي براي احساسات و نيازهاي كودك باشيد.
  • كمتر از سرزنش و تنبيه و بيشتر از پاداش و تشويق استفاده كنيد.
  • در مورد قوانيني كه مي‌گذاريد صريح باشيد و دلايل آن را توضيح دهيد.
  • پيامدهاي رفتاري كه مي‌گذاريد را حتما اجرا كنيد. اجرا نكردن آن باعث مي‌شود كودك روي حرف شما حساب نكند.
  • وقت‌هايي را براي تعامل مثبت و بازي با كودك اختصاص دهيد.
  • رفتارهايي مثل نگاه چشمي، لبخند، نوازش و در آغوش گرفتن كودك را بيشتر كنيد. (توصيه مي‌كنيم مقاله بغل كردن كودك را مطالعه كنيد.)
  • در بحث‌ها كودك را شركت دهيد و از او بخواهيد نظرات خود را بيان كند.
  • در مورد مشكلات اول با كودك صحبت كنيد و دلايل او را بپرسيد.

گاه والدين نمي‌دانند كدام سبك تربيتي را براي فرزندان خود به كار ببرند. از طرفي تغيير سبك تربيتي با توجه به شرايط خاص هر كودك چالش‌هايي را به همراه دارد. در اين زمينه مراجعه به مشاوره كودك جهت آموزش نحوه صحيح تربيت و حل مشكلات رفتاري و ارتباطي كودك شما مي‌تواند راهگشا باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه سبك‌هاي فرزندپروري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: سبك هاي فرزندپروري | انواع مختلف سبك‌هاي فرزند پروري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سبك هاي فرزندپروري،
موضوع:
[ ۱ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۴:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی