مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

زن بودن

زن واژه‌اي است كه به انسان ماده تعلق مي‌گيرد. در واقع معمولا به لحاظ فرهنگي اين كلمه را براي افراد بالغ و كلمه دختر را براي افراد كم سن‌تر و نابالغ به كار مي‌بريم. زن بودن با ويژگي‌هاي خاص خود همراه است؛ چه به لحاظ آناتومي و چه به لحاظ ويژگي‌هاي رواني. از لحاظ آناتومي زن بودن با توانايي زاييدن همراه است، يعني زن توسط مرد بارور شده، دوران بارداري را طي كرده و فرزندي به دنيا مي‌آورد. اين تفاوت‌هاي آناتومي و روانشناختي منجر به پذيرش نقش‌هاي مختلف مرد و زن در نهاد خانواده مي‌شود. براي اطلاع از دوران بارداري كليك كنيد.

زن بودن و نقش‌هاي او

زن بودن فراتر از مؤنث بودن است. ساليان سال است كه زنان به پيچيده بودن معروف شده‌اند و همينطور روان زنان مانند يك راز باقي مانده است. از ساليان گذشته تفكيك‌هاي خاصي در مورد زنان و مردان وجود داشته است كه آن‌ها را محدود به نقش‌هاي از پيش تعيين شده و كليشه‌اي مي‌كرده است. براي مثال زنان وظايف كارهاي خانه، فرزند آوري، بزرگ كردن و تربيت فرزندان، پذيرندگي جنسي براي همسر را داشته‌اند و در مقابل مردان كارهاي بيرون از منزل، درآمدزايي و تامين مايحتاج خانواده را برعهده داشته‌اند.

اين تقسيم بندي‌هاي جنسيتي سال‌هاي سال باقي مانده بود ولي امروزه شاهد تعديل نقش‌هاي فوق هستيم. سلامت روان زن نيز براي آن كه عملكرد مناسبي داشته باشد بسيار حائز اهميت است، يكي از دلايل اهميت آن مي‌تواند به دليل نقش مولد و تربيت كننده آن‌ها در خانواده باشد. براي اطلاع بيشتر از سلامت روان كليك كنيد.

زن بودن ؛ مادر بودن از مهم‌ترين نقش‌هاي زنان

مادر بودن از چنان اهميتي برخوردار است كه ترجيح داده‌ايم به صورت جداگانه در مورد آن صحبت كنيم. تربيت فرزندان از مهم‌ترين نقش‌هاي زنان و مادران است. تقريبا تمام خانم‌ها دوست دارند حداقل يكبار در طول زندگي خود مادر شدن را تجربه كنند. به همين دليل با عشق و علاقه 9 ماه سختي را تحمل مي‌كنند تا فرزندي از وجود خودشان را به دنيا آورند. در مسير تربيت و آموزش فرزند خود هر سختي را به جان مي‌خرند و بارها دست به از خود گذشتگي مي‌زنند.

از طرفي تربيت يك انسان مسئوليت بسيار بزرگي است كه نياز به آموزش و افزايش آگاهي دارد. به مادران پيشنهاد مي‌كنيم براي تربيت فرزندان خود از مشاوره كودك ياري بگيرند.

زن بودن كدام ويژگي‌هاي روان شناختي را مي‌طلبد؟

طبق همان كليشه‌هاي جنسيتي موجود، زنان موجوداتي لطيف، با عواطف بالاتر، پذيرنده، مراقب، ضعيف‌تر به لحاظ جسمي شناخته مي‌شوند. اما اين روزها كه زنان نقش‌هاي مهم تري در جامعه به دست گرفته‌اند، اين تصورات هم تقريبا تغيير كرده‌اند. مادر بودن كه يكي از نقش‌هاي اصلي زنان است، مستلزم ويژگي‌هاي روانشناختي خاصي است كه شامل محبت، توانايي توجه، مراقبت از ديگران، اهميت دادن به ديگران و ... مي‌شود.

اصولا در واقعيت زنان توانايي‌هاي كلامي بالاتري دارند، نياز و علاقه به روابط صميمانه و عاطفي را بيشتر بروز مي‌دهند، در مسائل توانايي توجه به جزئيات را دارند، به خاطر ارتباط بيشتر دو نيم كره مغزي مي‌توانند چند كار را در آن واحد انجام دهند، قدرت پذيرششان بيشتر است، دامنه عاطفي و هيجاني گسترده تري دارند و در ابراز عواطف ماهرتر هستند، توانايي همدلي و ملاطفت زن‌ها قوي‌تر مي‌باشد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله شناخت زنان را بخوانيد.

آيا زنان با مردان متفاوت‌اند؟

در واقع هر زن، مردي در خودش دارد و همين طور هر مرد زني در خودش. ما انسان‌ها انرژي زنانه و مردانه را همزمان در روان خود داريم ولي معمولا يكي از آن‌ها غالب است. مانند تمام طبيعت كه از عناصر متضاد تشكيل شده روان انسان هم همينطور است. پس زن و مرد در بسياري از ويژگي‌ها مكمل هم هستند و نه تنها مكمل هستند بلكه آن بخشي از انرژي جنس مخالف را هم در درون خود دارند. يكي از عوامل داشتن رضايت زناشويي درك متقابل زن و مرد است. براي كسب اطلاع از ديگر عوامل رضايت زناشويي كليك كنيد.

زن امروزي به دنبال يافتن جايگاهش در اجتماع است و از آن جايي كه اجتماع انساني قرن‌ها در تسخير مردان بوده، زنان باور كرده‌اند براي رسيدن به نقش‌هاي اجتماعي بايد از قالب زنانه خارج شده و مردانه عمل كنند. گاه شكست‌هاي عشقي مداوم باعث مي‌شود زنان ويژگي‌هاي زنانه‌ي خود را كه عاطفه مهم‌ترين آن‌هاست كنار بگذارند. براي اطلاع از شكست عشقي كليك كنيد.

با وجود سخنان قبلي كه به برابري زن و مرد معطوف مي‌شدند، بايد بگوييم كه زنان و مردان از لحاظ فيزيكي و روانشناسي از تفاوت‌هاي عمده‌اي برخوردار هستند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تفاوت زن و مرد از ديدگاه روانشناسي را بخوانيد.

زن بودن در اجتماع

پذيرفتن نقش خارج از خانواده و برعهده گرفتن مشاغل عملا باعث بالا رفتن فشار روي زن‌ها شده است.  شايد برايتان سوال پيش بيايد كه چرا با اينكه زنان سال‌هاست در اجتماع حضور پيدا كرده‌اند همچنان تعداد مرداني كه درجات و رده‌هاي بالا دارند از تعداد زنان بيشتر است؟

يكي از دلايل اين امر اين است كه زنان توانايي توجه تقسيم شده‌شان بالاست. به اين معني كه مي‌توانند در آن واحد چندين كار را انجام دهند. همين امر باعث مي‌شود همه تمركزشان را روي يك مسأله معطوف نكنند. براي مثال زني كه آشپز يك هتل بين المللي است، ناگزير به فكر فرزندانش و در آن واحد همسرش و جمع و جور كردن امور منزل هم هست. اما مردي كه آشپز يك هتل بين المللي است در ساعات كارش فقط تمركزش روي همان مسئله است.

دليل ديگر مي‌تواند تحميل شده از كليشه‌هاي فرهنگي باشد؛ در هر صورت زن مسئول امور خانه است. يعني بايد اين مسائل را مديريت كند و اگر خارج از خانه هم قصد فعاليت دارد، مسئوليت‌هاي داخل خانه اش نبايد دچار مشكل شود. ولي اگر در جامعه مردان هم بخشي از مسئوليت‌هاي داخل خانه را برعهده بگيرند، همانطور كه زنان بخشي از درآمد خانه را تقبل مي‌كنند، شايد شاهد پيشرفت بيشتر آن‌ها باشيم.

سخن آخر

زنانگي در ذات خودش برخاسته از برخي ويژگي‌هاي جسماني است كه مغز از جمله مهم‌ترين ارگان‌هايي است كه در اين تفاوت‌هاي بين دو جنس نقش دارد. خيلي از تفاوت‌ها به مرور زمان با تغيير جامعه و فرهنگ از بين رفته‌اند ولي نمي‌توان منكر خيلي از تفاوت‌هاي اساسي شد.

نكته مهم اين است كه اين ويژگي‌هاي منحصر به فرد را بشناسيم و ارج نهيم و فراموش نكنيم براي به دست آوردن موفقيت‌هاي اجتماعي لزوما نبايد تمام ويژگي‌هاي زنانه را كنار بگذاريم. زن و مرد هميشه نيازمند تعادل هستند وگرنه بار بر شانه‌هاي يك طرف بيشتر مي‌شود و تعادل طبيعت تغيير مي‌كند. در اين مقاله درباره زن بودن صحبت شد، اما آيا با مرد بودن و خصوصيات آن‌ها آشنايي داريد؟ پيشنهاد مي‌كنيم مقاله مرد بودن را نيز مطالعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زن بودن و شناخت زنان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : زن بودن چگونه است | ويژگي‌هاي روان شناختي زنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زن بودن چگونه است،
موضوع:
[ ۵ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۲۷:۱۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی