مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تكنيك وقفه تربيتي در كودكان چيست؟

متخصصان معتقدند كه در تربيت كودك تا حد امكان نبايد از تنبيه استفاده كرد. استفاده از تنبيه زماني مجاز است كه روش‌هاي تشويقي پاسخگو نيست و كودك به بدرفتاري‌هاي خود ادامه مي‌دهد. البته در اين شرايط نيز شما بايد با شيوه‌هاي صحيح تنبيه كودك آشنا باشيد و از هرگونه رفتار پرخاشگرانه بپرهيزيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه تنبيه كودكان كليك كنيد.

تكنيك وقفه تربيتي در كودكان يكي از روش‌هاي مناسب تنبيه است و به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد به دور از هرگونه رفتار خشونت آميز، بدرفتاري‌هاي فرزندتان را مديريت كرده و او را به سمت بهتري هدايت كنيد. در اين روش هنگامي كه كودك كار بدي انجام مي‌دهد از او مي‌خواهيد كه زماني را در يك محيط خسته كننده و به دور از بازي و سرگرمي بگذارند. در واقع اين روش شكلي از محروم‌سازي است كه به كودك مي‌آموزد هر رفتاري پيامدي دارد و اگر نتواند درست رفتار كند بايد محروم شدن از فعاليت‌هاي مورد علاقه و گذراندن زماني كسل كننده را بپذيرد. در ادامه به آموزش گام به گام اين تكنيك خواهيم پرداخت.

براي شناخت بيشتر در زمينه سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

 

آموزش گام به گام

براي آن‌كه بتوانيد تكنيك وقفه تربيتي را به درستي اجرا كنيد بايد بدانيد كه در هر لحظه و هر موقعيت چه رفتاري را انجام دهيد. ما در ادامه به صورت گام به گام اين تكنيك را براي شما توضيح داده‌ايم.

تكنيك وقفه تربيتي در كودكان | گام اول

قبل از اينكه اين روش را به كار ببنديد، هنگامي كه كودك به بدرفتاري‌هاي خود ادامه مي‌دهد در مورد اين تنبيه به او هشدار دهيد. زماني را مشخص كنيد و اگر كودك تا آن زمان به رفتار ناپسند خود ادامه داد آن وقت تكنيك را آغاز كنيد. براي مثال اگر فرزندتان با اسباب بازي‌هاي خود تمام خانه را به هم ريخته و آن‌ها را جمع نمي‌كند، ابتدا به او هشدار دهيد و بگوييد اگر اسباب بازي‌هايش را جمع نكند محروم‌سازي و رفتن به مكان كسل كننده آغاز خواهد شد. بعد مي‌توانيد تا 5 شماره بشماريد تا به كودك در اين باره زمان بدهيد.

اگر در اين زمان فرزندتان به خواسته شما عمل كرد حتماً او را تشويق كنيد تا رفتار مثبت او تقويت شود و در آينده  نيز ادامه يابد. لازم نيست براي تشويق حتماً كار خاصي انجام دهيد. قدرداني كلامي از كودك در اين شرايط به اندازه كافي قدرتمند خواهد بود. با اين حال اگر با وجود هشدارهاي شما در اين باره فرزندتان به بدرفتاري ادامه داد لازم است كه  تكنيك وقفه تربيتي را اجرا كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه آموزش تربيت كودك كليك كنيد.

تكنيك وقفه تربيتي در كودكان | گام دوم

زماني كه مي‌خواهيد اين تكنيك را اجرا كنيد، علت رفتارتان را براي كودك توضيح دهيد. توجه داشته باشيد كه علت كارتان را تنها يك بار بگوييد و در عين حال كه آرام هستيد تلاش كنيد تا لحن مقتدري داشته باشيد. همچنين براي آنكه كلامتان بيشترين تأثيرگذاري را داشته باشد از بحث كردن با فرزندتان بپرهيزيد و هرگز به او ناسزا نگوييد.

علاوه بر اين‌ها لازم است كه در انجام اين تكنيك ثبات داشته باشيد و هيچ بهانه‌اي را از جانب كودك قبول نكنيد. البته اين كار براي بسياري از والدين هميشه راحت نيست چراكه كودك ممكن است شروع به داد و فرياد كند يا جيغ بكشد. با اين حال بايد سعي كنيد كه تنها اين رفتارها را ناديده بگيريد و آرامش خود را حفظ كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه سن تربيت كودك كليك كنيد.

تكنيك وقفه تربيتي در كودكان | گام سوم

مسلما كودك شما از رفتن به فضايي كه برايش خوشايند نيست استقبال نخواهد كرد و در نتيجه تلاش مي‌كند تا اين كار را انجام ندهد. همچنان تأكيد مي‌كنيم كه به دور از خشونت اما مقتدرانه فرزندتان را به محلي كه تعيين كرديد هدايت كنيد. براي اين كار مي‌توانيد او را بغل كنيد و به آنجا ببريد يا اينكه با دست براي رفتن به مكان مذكور هدايتش كنيد. به كودك بگوييد تا زماني كه نگفتيد نبايد محيط را ترك كند.

در اين زمان اجازه ندهيد كسي با كودك صحبت كند و يا نگذاريد كه او مشغول بازي كردن با چيزي شود. اگر كودك از آنچه مي‌خواهيد سرپيچي كرده و محيط را ترك مي‌كند بدون آنكه با او صحبت كنيد او را به مكان مربوط برگردانيد. انجام اين تكنيك براي اولين بار احتمالاً مشكل خواهد بود اما اگر اصولي رفتار كنيد به تدريج هم كودك هم شما به درك بهتري از اين تكنيك خواهيد رسيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه تربيت فرزندان موفق كليك كنيد.

تكنيك وقفه تربيتي در كودكان | گام چهارم

زمان لازم براي اجراي اين تكنيك در كودكان نوپا و پيش دبستاني معمولاً چيزي بين 2 تا 5 دقيقه است. يك قانون كلي اين است كه براي هرسال سن كودك 1 دقيقه وقت در نظر بگيريد. براي مثال يك كودك 3 ساله بايد 3 دقيقه را در وقفه بگذراند در حالي كه كودك 4 ساله به 4 دقيقه زمان نياز دارد. قبل از اينكه به كودك اجازه دهيد كه از جايش بلند شود و به محيط برگردد بايد از او بخواهيد كه حداقل 5 ثانيه سكوت كند. همچنين به فرزندتان بگوييد هنگامي كه بلند شد بايد آنچه از وي خواسته بوديد را انجام دهد وگرنه اين تكنيك دوباره اجرا خواهد شد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نكات تربيتي فرزندان و آموزش والدين كليك كنيد.

سؤالات متداول

- هنگام اجراي تكنيك وقفه تربيتي در كودكان مي‌توان از كودك خواست كه به اتاقش برود و تا زماني كه نگفته‌ايم از آنجا خارج نشود؟

محلي كه شما براي انجام اين تكنيك استفاده مي‌كنيد بسيار اهميت دارد. اتاق خود كودك معمولاً مكان مناسبي محسوب نمي‌شود چراكه در آنجا اسباب بازي‌هاي مختلفي وجود دارد و در اين شرايط زماني كه كودك در اتاق خود تنها مي‌ماند تأثير لازم را بر رفتار او نمي‌گذارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نكات حساس تربيتي كليك كنيد.

- آيا در تكنيك وقفه تربيتي بايد كودك را تنها گذاشت؟

وقفه تربيتي با زنداني كردن كودك و تنها گذاشتن او متفاوت است. در اين روش شما از كودك مي‌خواهيد در جاي خاصي بنشيند و هيچ گونه فعاليت لذت بخشي انجام ندهد. اما در اين شرايط باز هم بايد مراقب او باشيد تا در تنهايي كار خطرناكي انجام ندهد.

- آيا اين تكنيك مي‌تواند به روحيه كودك آسيب بزند؟

اگر اين تكنيك را به درستي اجرا نكنيد، ممكن است به جاي شكل دهي رفتار تنها به فرزندتان آسيب برسانيد. به همين خاطر اگر فرزندتان بدرفتاري‌هاي زيادي دارد و حس مي‌كنيد تكنيك هاي مختلف جوابگوي شما نيست بهتر است با يك روانشناس كودك در اين باره مشورت كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه وقفه تربيتي در كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تكنيك وقفه تربيتي در كودكان را چگونه استفاده كنيم ؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۴:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی