مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علل گاز گرفتن كودك

كودكان بين 5 تا 7 ماهگي

در اين سن ممكن است كودكان اطرافيان خود را بسيار گاز بگيرند مخصوصا اگر زمان دندان درآوردن باشد يا احساس ناراحتي در لثه، دندان و دهانشان داشته باشند. در اين حالت ممكن است هنگامي كه مادر در حال شير دادن به اوست عمل گازگرفتن را انجام دهد. اگر در آن لحظه به كار كودك واكنش نشان دهيد دست از كارش مي‌كشد اما نبايد واكنش شديدي نشان دهيد.

گاز گرفتن كودك 8 تا 14 ماهه

در اين سن گاز گرفتن كودك به دليل بروز هيجانات و تخليه آن صورت مي‌گيرد. در اين حالت هر شخص و شي كه در برابرشان باشد را گاز مي‌گيرند تا بتوانند هيجاناتشان را بروز دهند ولي در خيلي از موارد با كلماتي كه منعشان مي‌كند از اين كار دست مي‌كشند.

گاز گرفتن كودك بين 15 تا 36 ماهگي

بيشتر كودكاني كه در اين سن عمل گازگرفتن را انجام مي‌دهند به دليل بروز دادن پرخاش و عصبانيت‌شان است يا اين كه مي‌خواهند كنترل بقيه افراد را در دست بگيرد. در اين سن اغلب كودكان ديگر را گاز مي‌گيرد و كمتر مراقب را هدف قرار مي‌دهد.

علل گاز گرفتن كودك بعد از سه سالگي

در اين سن كودكان زماني شروع به گاز گرفتن مي‌كنند كه احساس ترس و ضعف كنند. درست در زماني كه در دعواها بازنده مي‌شوند يا زماني كه از مورد اذيت و آزار قرار گرفتن مي‌ترسند، خود و يا طرف مقابل را گاز مي‌گيرند. اين مدل گاز گرفتن در اين سن مي‌تواند نشانه وجود مشكل در بروز احساسات يا عدم توانايي كنترل خويش باشد. در بعضي از موارد اضطراب و استرس در شرايط مختلف براي كودك هم مي‌تواند باعث بروز اين رفتار بشود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه استرس در كودكان كليك كنيد.

 

آيا گاز گرفتن كودك رفتاري طبيعي است؟

اين رفتار از سن 5، 6 ماهگي تا 3 سالگي كاملا طبيعي است و ممكن است در كودك به وجود بيايد و مي‌توانيد با نهي كردن او كاري كنيد كه از اين كار دست بكشد. اما اگر از 3 سالگي بيشتر ادامه پيدا كند عادي نيست و بايد آن را حل كرد. در صورتي كه به آن بي‌توجهي شود ممكن است فرد و خانواده‌اش را دچار مشكل كند. گاز گرفتن اگر به صورت رفتاري تكراري و افراطي باشد مي‌تواند از نشانه‌هاي ابتلا به اوتيسم در كودك باشد.

در واكنش به رفتارهاي كودكان استثنايي همچون كودكان اوتيسم لازم به انجام اقدامات خاص و دريافت مشاوره و راهنمايي از متخصصان مي‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد كودكان استثنايي كليك كنيد.

 

راه‌كارهايي براي جلوگيري از گاز گرفتن كودك

1. توجه به فردي كه كودك او را گاز گرفته

اول از همه توجه‌تان را به سمت فردي معطوف كنيد كه كودك او را گاز گرفته است مخصوصا اگر فرد گازگرفته شده نيز خردسال است سعي كنيد او را آرام كنيد و به او توجه نشان بدهيد.

2. با سرعت و آرامش مداخله كنيد

با مشاهده گاز گرفتن كودك به سرعت جلو برويد اما در عين حال آرامش خود را نيز حفظ كنيد. او را از جمع دور كنيد و به هيچ وجه براي تنبيه او متقابلا عمل گاز گرفتن را انجام ندهيد. قاطعانه به او توضيح دهيد كه گاز گرفتن به ديگران آسيب مي‌رساند و اجازه ندارد ديگران را گاز بگيرد و به همسالان خود آسيب برساند.

3. اثرات گاز گرفتن را براي كودك توضح دهيد

به او توضيح دهيد كه شخصي كه او را گاز گرفته ناراحت شده و گريه مي‌كند. با اين روش او مي‌داند با گاز گرفتن افراد باعث رنجش و ناراحتي آن‌ها مي‌شود و در نتيجه هيچ كودكي با او بازي نمي‌كند.

4. جدا كردن او از جمع

بر حسب سن و سالي كه دارد او را از جمع جدا كنيد و به او بگوييد كه بايد مدتي را تنها بماند تا به كارش فكر كند و اگر اين عمل را تكرار كند دوباره اين اتفاق خواهد افتاد. توجه داشته باشيد كه در اين حالت مكاني آرام و امن به دور از خطر و استرس را براي او پيدا كنيد.

5. جايگزيني روش ديگر براي بيان احساسات

به كودك بگوييد كه گاز گرفتن روش درست و مناسبي براي بيان احساساتش نيست. روش جايگزيني را به او پيشنهاد كنيد مانند استفاده از كلمات و لغات. البته در زماني اين پيشنهاد را به او بدهيد كه آرام شده باشد و هيجانات منفي او از بين رفته باشد. جهت آموزش مهارت‌هاي ابراز احساسات و هيجانات به كودك و رفع مشكل گاز گرفتن در او مي‌توانيد از مشاوره كودك بهره‌مند شويد.

6. گاز گرفتن را كاري بامزه تلقي نكنيد

زماني كه كودك كسي را گاز مي‌گيرد حتي در سنين پايين آن را كاري بامزه تلقي نكنيد و به او توجه مثبت نشان ندهيد؛ اگر به او بخنديد فكر مي‌كند كار درستي را انجام داده كه مورد تائيد ديگران است. كودك را به كار اشتباهش متوجه كنيد.

7. از بين بردن علل احتمالي

گاز گرفتن علت‌هاي مختلفي دارد مثل استرس‌هاي ناشي از شلوغي، سروصدا، گرسنگي، خستگي، خواب‌آلودگي، نبودن اسباب بازي و بي‌توجهي يا توجه زياد به كودك. با تشخيص و از بين بردن اين علت‌ها تا حدود زيادي مي‌توان اين رفتار را در كودك اصلاح كرد.

 

اگر كودكمان را گاز گرفتند چه واكنشي نشان دهيم؟

به او توضيح دهيد اين اتفاق ممكن است براي هركسي رخ بدهد و او بايد هميشه مراقب خودش باشد. هيچ وقت او را ترغيب نكنيد كه مقابله به مثل كند و كسي را كه گازش گرفته گاز بگيرد. به او ياد دهيد در صورتي كه كسي او را گاز گرفت فقط بيني او را بگيرد و به مربي يا والدين خبر بدهد. در چنين مواردي والدين نبايد با هم مشاجره كنند بلكه بايد باهم صحبت كنند و راه حلي پيدا كنند. در صورتي كه پدر و مادرش قبول نكردند كودك را از او دور كنيد.

 

سوالات متداول‎

اگر گاز گرفتن يك عادت براي فرزندم شود، چه كار كنم؟

در اين صورت سعي كنيد كه با معلم او در ارتباط باشيد و از يك برنامه خاص براي ترك عادت او پيروي كنيد. در اين حالت مي‌توانيد علت را بيابيد و از يك روش مشترك استفاده كنيد. بايد صبور باشيد و عجله نكنيد. اگر كودك به اين عوامل پاسخ مثبت نداد از يك روانشناس كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه علت گاز گرفتن كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : گاز گرفتن كودك | علت گاز گرفتن كودك و راهكارهاي جلوگيري از آن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گاز گرفتن كودك،
موضوع:
[ ۱۵ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۱:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی