مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

انواع وابستگي به خانواده

وابستگي به خانواده خود دو حالت مي‌تواند داشته باشد. در حالت اول فردي كه به خانواده‌اش وابسته است تنها در مواردي خاص، براي حل مشكلات و اختلافات به سراغ خانواده مي‌رود. اما در حالت دوم خانواده براي فرد حكم سايه را دارد. يعني خانواده در زندگي فرد نقش پررنگي دارد. اين فرد بعد از جدا شدن از خانواده خود و تشكيل يك زندگي جديد نتوانسته از لحاظ رواني و عاطفي از پدر و مادر خود جدا شود.

از طرفي خانواده هم به خود اجازه مي‌دهند در همه مسائل فرزندشان دخالت كنند. اغلب حالت دوم است كه مشكل ساز مي‌شود. نوعي ديگر از دسته‌بندي، وابستگي زنان و وابستگي مردان به خانواده است كه در ادامه به صورت مختصر توضيح داده‌ايم:

وابستگي زن به خانواده بعد از ازدواج

وابستگي به خانواده بعد از ازدواج مي‌تواند تربيت خانوادگي، نداشتن فرصت‌هايي براي استقلال، اعتماد به نفس پايين و يا نارضايتي از همسر باشد. برخي از زنان حتي سال‌ها بعد از ازدواج نمي‌توانند از خانواده خود جدا شوند و هنگام بروز مشكلات در زندگي مشترك به سراغ آن‌ها مي‌روند. برخي ديگر از زنان به دليل نارضايتي و مشكلاتي كه با همسر خود دارند ترجيح مي‌دهند بيشتر وقت خود را با خانواده بگذرانند. كاري كه مردان در اين زمينه مي‌توانند براي كمك به استقلال همسر خود انجام دهند اين است كه او را حمايت كنند، نيازهاي عاطفي او را تأمين كنند. همسرتان را تشويق كنيد تا برخي از تصميمات را به تنهايي بگيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه وابستگي زن به خانواده كليك كنيد.

وابستگي مرد به خانواده بعد از ازدواج

وابستگي مرد به خانواده مي‌تواند بسيارآزاردهنده باشد چرا كه انواع دخالت‌هاي خانواده همسر را به دنبال دارد. مرد وابسته به خانواده نمي‌تواند تعامل و ارتباط درستي با همسر خود برقرار كند و اغلب مشكلات و دعواهاي زناشويي رخ مي‌دهد. برخي از مردان انقدر به خانواده خود وابسته هستند كه حتي مخارج زندگي مشترك را نيز از آن‌ها دريافت مي‌كنند. براي همسرتان توضيح دهيد كه لازم است تصميمات زندگي را خود به عهده بگيرد و زندگي مشترك تنها به شما و او تعلق  دارد. پيامدهاي وابستگي افراطي را به او نشان دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه وابستگي مرد به خانواده كليك كنيد. 

نشانه‌هاي شخصيت وابسته

در صورتي كه شريك زندگي شما نمي‌تواند در خصوص مسائل مشترك به تنهايي تصميم بگيرد، اگر قدرت استدلال و استنباط پاييني دارد، اگر ديگران بجايش انتخاب مي‌كنند، اگر انتخاب‌هاي زندگي‌اش از قبيل، رشته دانشگاهي تا شرايط خواستگار مطلوب را ديگران برايش برنامه ريزي مي‌كنند، بايد بگوييم كه اين‌ها نشان مي‌دهد كه شما با يك فرد وابسته رو به رو هستيد.

معمولا اين افراد به محض وقوع اتفاق كوچكي كه در رابطه پيش مي‌آيد فورا به سراغ والدين خود مي‌روند و آن‌ها را در جريان تمام ماجرا مي‌گذارند. در بسياري از مسائل مهارت لازم را ندارند، به خصوص مهارت‌هاي اجتماعي. به جاي اينكه خودشان مساله را حل كنند، نامزدشان را مقابل والدين قرار مي‌دهند. فرد وابسته به خانواده در مورد موضوعي با همسرش توافق مي‌كند ولي به محض اينكه به منزل خانواده‌اش مي‌رود زير توافق خود مي‌زند.

بسياري از اين افراد نياموخته‌اند كه چطور همسرداري كنند و به موقع هواي همسر خود را داشته باشند. براي اطلاع بيشتر از ويژگي‌هاي اختلال شخصيت وابسته كليك كنيد.

 

سنجش ميزان وابستگي به خانواده بعد از ازدواج

با استفاده از سؤالات زير مي‌توانيد ميزان وابستگي خود و يا همسرتان نسبت به خانواده را مورد ارزيابي قرار دهيد:

  • آيا هميشه تمايل داريد ديگران برايتان تصميم گيري كنند؟
  • آيا براي كوچك‌ترين مسائل نياز به مشورت و راهنمايي‌ خانواده داريد؟
  • آيا به خاطر ترس از دست دادن خانواده توانايي مخالفت با آن‌ها را نداريد؟
  • آيا اغلب موافق نظرات ديگران هستيد و نمي‌توانيد مخالفت‌هاي خود را ابراز كنيد؟
  • تا به حال شده علي رغم ميل باطني، براي خانواده خود كاري انجام دهيد و يا به خاطرآن‌ها نيازهاي زندگي مشترك را ناديده بگيريد؟
  • آيا زماني كه از خانواده خود دور هستيد احساس تنهايي و ناتواني مي‌كنيد؟
  • آيا مدام نگران اين موضوع هستيد كه خانواده‌تان شما را طرد كند؟

معايب برقراري رابطه با فرد وابسته به خانواده

  • امكان دارد تمام مشكلات و درگيري‌هاي زندگي مشترك را با خانواده‌اش در ميان بگذارد.
  • درباره مسائل خصوصي به راحتي و بي پروا با خانواده صحبت مي‌كند.
  • شخصيت‌هاي وابسته به اين بهانه كه خانواده‌ام قصد كمك دارند؛ مي‌توانند تمام مرزهاي زندگي مشترك را در هم بشكنند.
  • اين ويژگي‌هاي اخلاقي خواه يا ناخواه در تربيت فرزندان نيز اثر گذار خواهد بود.

 

وابستگي به خانواده چگونه به زندگي مشترك صدمه مي‌زند؟

يكي از نكات مهم و تعيين كننده در ازدواج ميزان استقلال زوجين از خانواده اصلي است. بعضي افراد با وجود اينكه ازدواج مي‌كنند، از نظر رواني از خانواده خود جدا نشده‌اند. اين افراد پيش از آنكه همسري داشته باشند فرزند خانواده خود هستند. آنان چون وابسته به خانواده خود مي‌باشند نمي‌توانند نقش همسري را به خوبي اجرا كنند در نتيجه زندگي مشترك آنان با آزردگي و ناكامي مواجه مي‌شود.

اشكال مختلف وابستگي به خانواده

وابستگي به خانواده در ازدواج از هر نوع آن، چه از طرف دختر و چه از طرف پسر، راهي است كه پايانش تباهي است. زن و مرد بايد قبل از ازدواج با مراجعه به مشاور، وابستگي و انواع آن را مانند ساير عوامل مؤثر در ازدواج مورد توجه قرار داده و مواردي از وابستگي را كه به تفاهم، صميميت و گرمي صدمه مي‌زند را در تصميم گيري ازدواج مورد نظر قرار دهند. نمونه‌هايي از عدم استقلال عبارتند از:

  • زندگي با خانواده همسر (براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد زندگي با خانواده همسر كليك كنيد.)
  • بيشتر اوقات خود را با خانواده اصلي گذراندن
  • هميشه در اختيار خانواده اصلي براي انجام كار آنان بودن
  • تماس تلفني زياد با خانواده اصلي مثلا هر روز و ساعت‌ها
  • وابستگي مالي به خانواده اصلي اعم از حقوق گرفتن يا رابطه استخدامي با پدر

 

عوامل ايجاد وابستگي فرزندان به خانواده

به غير از عوامل شخصيتي مسائلي ديگري بر وابستگي به خانواده اثر مي‌گذارند كه در ادامه به آن‌ها اشاره كرده ايم:

1. مادران بدون اعتماد به نفس

مادري كه زخم‌ها وكمبودهايش با به دنيا آمدن يك فرزند پسر التيام پيدا كرده و تماميت خود را در داشتن پسرش مي‌بيند، ناخودآگاه دوست دارد فرزندش راهميشه در كنار خود داشته باشد. زماني كه پسر بزرگ مي‌شود و به سن ازدواج مي‌رسد، اين موضوع به شكل وابستگي به خانواده بعد از ازدواج ادامه پيدا مي‌كند. اين اتفاق براي مادراني كه فرزند دختر دارند هم رخ مي‌دهد. آن‌ها تمايل دارند دختر را به خود وابسته كنند. به عنوان مثال اجازه نمي‌دهند دخترشان توانايي خانه داري پيدا كند و براي انجام امور منزل و آشپزي و غيره مادران هميشه پيشقدم هستند. اين وابستگي به مادر گاه در زندگي آن‌ها مشكلاتي ايجاد مي‌كند.

2. مسائل مالي

در برخي از خانواده‌ها مادر خانواده براي تأمين معاش خود در آينده و پس از مرگ و از كارافتادگي همسر ناچار است، فرزند پسر را به خود وابسته نگه دارد تا منبع درآمد خود را از دست ندهد.

3. وابستگي به پدر

در برخي سيستم‌هاي خانوادگي، وابستگي فرزند به پدر هم ديده مي‌شود. اغلب اين پسرها در همان شركت يا محلي كار مي‌كنند كه پدر كار مي‌كند. خيلي به پدرهاي خود افتخار مي‌كنند و پدر را بيش از حد واقعي بزرگ مي‌كنند. از طرف ديگر پدر هم همه جا براي او تصميم مي‌گيرد؛ در مورد تحصيل، انتخاب همسر و ديگر مسائل شخصي. اغلب با محبت زياد و مديون كردن فرزند به خود سعي مي‌كنند فرزند را هميشه وابسته به خود نگه دارند. پدرهاي وابسته فرزندهاي وابسته تربيت مي‌كنند. 

با همسر وابسته به خانواده اش چه كنيم؟

در صورتي كه همسر شما به خانواده خود وابستگي زيادي دارد مي‌توانيد از راهكارهاي زير براي كاهش اين وابستگي كمك بگيريد:

با همسرتان صحبت كنيد

همسرتان را متوجه اين موضوع كنيد كه دخالت‌هاي خانواده‌اش سبب بروز اختلاف و فاصله بين شما شده است. به آرامي و با احترام با او صحبت كنيد، شما يك زوج هستيد پس او را متقاعد كنيد؛ به او بگوييد پدر و مادرش مشاورهاي خوبي هستند و شما مي‌توانيد از آن‌ها راهنمايي بگيريد اما در نهايت بايد با هم فكري يكديگر تصميم نهايي را بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رابطه با خانواده همسر كليك كنيد.

در زمان گفت وگو با همسرتان پيش داوري نكنيد؛ به مواردي كه اتفاق افتاده و به صورت تجربي پيش آمده اشاره كنيد و روي موارد موجود اظهار نظر كنيد. براي او مثال بزنيد كه با توصيه‌هاي خانواده اش چه نتايج تلخ و غم انگيزي برايتان حاصل شده است و اگر دخالت خانواده او نبود اين مشكلات پيش نمي‌آمد. دعوا و جر و بحث تنها مشكلات را بيشتر مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دعواي بين زوجين كليك كنيد.

نكات مهم براي كاهش وابستگي همسر به خانواده

  • او را متهم نكنيد تنها آثار كارش را به او گوشزد كنيد. از مهارت‌هاي ارتباطي مثل كنترل خشم و حل مسئله در مكالماتتان استفاده كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از كنترل خشم و حل مسئله كليك كنيد.
  • اگر همسرتان از نظر عاطفي از طرف شما تأمين شود، به اندازه كافي مورد توجه شما قرار بگيرد، تحسين شود و شخصيتي ارزشمند تلقي شود، كم كم از شدت وابستگي افراطي‌اش كاسته خواهد شد. مقاله ارتباط صحيح با همسر را مطالعه نماييد.
  • تصميماتي را كه همسرتان به تنهايي مي‌گيرند را مورد تشويق و واكاوي قرار دهيد. با پر و بال دادن به او، حس قدرت را در او زنده مي‌كنيد. در اين شرايط مي‌توانيد به قطع وابستگي او اميدوار باشيد.
  • براي اينكه نقاط ضعف همسرتان را به او گوشزد كنيد، از اصل احترام پيروي كنيد. اگر با تهديد و تحقير بخواهيد او را از وابستگي هايش رها كنيد، قطعا وضع بدتر خواهد شد. براي حل مشكلات خانوادگي مي‌توانيد از مشاوره خانواده به عنوان فردي بي‌طرف و متخصص و با تجربه كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه وابستگي به خانواده بعد از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : وابستگي به خانواده بعد از ازدواج | انواع وابستگي به خانواده

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۶:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی