مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

سخت بيدار شدن در صبح امري شايع و معمولي بين افراد است. با اين حال اگر اين مشكل با وجود داشتن خواب كافي به طور مكرر براي شما رخ دهد و در طول روز نيز با احساس خستگي مفرط همراه باشد مي‌تواند به عنوان علامتي از يك مشكل جسماني يا روانشناختي مانند افسردگي، كمبود آهن يا حتي خر و پف كردن در نظر گرفته شود. اگر سخت بيدار شدن در صبح براي شما نيز دردسرساز شده و احساس خستگي مزمني را برايتان ايجاد كرده لازم است كه هرچه سريع‌تر به فكر درمان آن باشيد تا سلامت روان و زندگي‌تان با تهديدي مواجه نشود. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد علل و راهكارهاي مقابله با آن تا انتهاي اين مطلب با ما همراه باشيد.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه سخت بيدار شدن در صبح و علت خستگي در صبح مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.
منبع : سخت بيدار شدن از خواب در صبح

 

علل سخت بيدار شدن در صبح

سخت بيدار شدن در صبح مي‌تواند از عوامل زيستي و روانشناختي مختلفي نشات بگيرد. ما در ادامه تلاش كرده‌ايم تا به بررسي مهم‌ترين عوامل مؤثر در اين زمينه بپردازيم.

1- دچار بودن به مشكلات تنفسي در طول خواب

مشكلات تنفسي ناشي از گرفتگي بيني، سينوزيت، آلرژي، برونشيت و ساير موارد مشابه مي‌تواند در طول شب بارها شما را از خواب بيدار كند و در نتيجه كيفيت خواب را كاهش دهد. در اين وضعيت اغلب هنگامي كه از خواب بيدار مي‌شويد همچنان احساس كمبود انرژي مي‌كنيد و دوست داريد ساعات بيشتري در تخت خواب بمانيد. يكي از مشكلات تنفسي بسيار مهمي كه اغلب ناديده گرفته مي‌شود و در عين حال تا حد زيادي روي كيفيت خواب تأثيرگذار است آپنه يا همان وقفه تنفسي است. در اين حالت فرد در حين خواب براي لحظاتي ناتواني در تنفس را تجربه مي‌كند. اين امر باعث مي‌شود كه بارها از خواب بيدار شود و به اين ترتيب نتواند خواب باكيفيتي را تجربه كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه آپنه خواب كليك كنيد.

2- گرسنگي و خالي بودن شكم از علل سخت بيدار شدن در صبح

بسياري از افراد به دليل رژيم غذايي از خوردن شام خودداري مي‌كنند و تلاش مي‌كنند زودتر به خواب بروند تا گرسنگي را تحمل نكنند. در حالي كه در طول خواب نيز بدن به سوخت نياز دارد و كمبود انرژي بدن مي‌تواند شما را از خواب بيدار كند و در نتيجه منجر به احساس خستگي در صبح شود. بهترين راه حل اين است كه آخرين وعده خود را 2 تا 3 ساعت پيش از خواب ميل كنيد. همچنين خوردن آب كافي قبل از خواب نيز مي‌تواند به شما كمك كند تا كيفيت خواب بهتري داشته باشيد.

3- استفاده از الكل و ساير مواد محرك قبل از خواب

الكل ممكن است باعث شود كه شما زودتر به خواب رويد. اما با اين حال اين ماده ريتم مغزي‌تان را به هم مي‌ريزد و خواب شبانه را دست خوش مشكلاتي مي‌كند كه در نهايت منجر به احساس خستگي هنگام صبح مي‌شود. علاوه بر الكل مصرف نوشيدني‌هاي كافئين دار و استفاده از نيكوتين نيز مي‌تواند تأثيرات مشابهي را ايجاد كند.

4- خر و پف كردن از علل سخت بيدار شدن در صبح

خر و پف كردن يكي ديگر از عواملي است كه مي‌تواند كيفيت خواب شما را تحت تأثير قرار دهد. در بسياري از موارد خر و پف مي‌تواند با آپنه تنفسي همراه شود كه در اين شرايط مشكلات خواب افزايش خواهند يافت. براي بهبود اين مشكل پيش از هر چيز مراجعه به يك پزشك را توصيه مي‌كنيم. همچنين در نظر داشته باشيد كه خر و پف كردن تا حد زيادي به وزن ارتباط دارد. در نتيجه اگر دچار اضافه وزن هستيد تلاش براي اتخاذ يك رژيم لاغري مي‌تواند به بهبود وضعيت خواب شما كمك كند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه اختلالات خواب كليك كنيد.

5- دچار بودن به رفلاكس معده

رفلاكس معده به معني بازگشت اسيد معده و وارد شدن آن به درون مري است. از آنجايي كه توليد اسيد معده در طول شب افزايش مي‌يابد مشكل رفلاكس معده در حين خواب تشديد مي‌شود. براي اينكه بتوانيد اين مشكل را كنترل كنيد از خوردن غذاهاي تند، ترش، چرب و سنگين پيش از خواب بپرهيزيد و همچنين مصرف الكل را محدود نماييد. خوردن اين مواد غذايي قبل از خواب در كساني كه مبتلا به رفلاكس معده هستند مي‌تواند باعث ايجاد خواب منقطع شده و در هنگام صبح بيدار شدن را با سختي بيشتري مواجه كند.

6- كمبود آهن از علل سخت بيدار شدن در صبح

يكي از نشانه‌هاي رايج كمبود آهن احساس خستگي مفرط است. به همين خاطر افراد دچار اين مشكل اغلب با وجود خوابيدن به ميزان ساعات كافي باز هم احساس كمبود انرژي مي‌كنند و در طول روز نيز دائماً خسته هستند. درنتيجه بررسي وضعيت ميزان آهن بدن مي‌تواند يكي از گزينه‌هايي باشد كه در يافتن علت احساس خستگي در صبح به شما كمك كند.

7- افسردگي

افسردگي يكي از دلايل بسيار رايجي است كه مي‌تواند در احساس خستگي و خواب آلودگي شما تأثير بسياري داشته باشد. مشكلات خواب يكي از علائم اصلي افسردگي محسوب مي‌شوند. افراد مبتلا  به اين مشكل ممكن است در به خواب رفتن دشواري‌هاي زيادي را تجربه كنند، در طول شب دائماً از خواب بيدار شوند و يا صبح بسيار زود از خواب برخيزند و با اين حال احساس خستگي بسيار زيادي را تجربه كنند.

اگر از نظر خلقي وضعيت مناسبي را تجربه نمي‌كنيد و در كنار آن دچار مشكلات خواب نيز هستيد ابتدا بايد به فكر بهبود روحيه خود باشيد. اگر اين مشكل به طور ريشه‌اي مورد حل و فصل قرار بگيرد به طور خود به خود وضعيت خواب شما نيز بهبود خواهد يافت. مراجعه به يك روانشناس باليني به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد درمان مناسب افسردگي را دريافت نماييد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه علائم افسردگي و درمان افسردگي كليك كنيد.

8- اختلال اضطراب فراگير

اختلالات اضطرابي به خصوص اختلال اضطراب فراگير با ايجاد تنش و بي‌قراري دائمي در فرد باعث مي‌شود كه او نتواند خواب عميقي را تجربه كند و دائماً در حالت گوش به زنگي به سر ببرد. در نتيجه اين امر باعث مي‌شود كه هنگام صبح فرد با خستگي مفرطي از خواب بيدار شود و انرژي كافي را در طول روز نداشته باشد. بهبود اين شرايط نيز  نيازمند مراجعه به متخصصان سلامت روان نظير روانشناسان و روانپزشكان است.

 

درمان سخت بيدار شدن در صبح 

اگر بيدار شدن در صبح شما را با دردسر مواجه كرده و باعث شده تا در طول روز دائماً احساس خستگي و بي انرژي بودن داشته باشيد پيش از هر چيز بايد به دنبال يافتن علت مشكل خود باشيد. همان طور كه گفته شد انواع مشكلات جسماني و روانشناختي مي‌توانند در بروز اين حالت تأثيرگذار باشند. در صورت مشاهده هريك از علائم مذكور متناسب با مشكل خود به يك پزشك يا روانشناس مراجعه كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا سيگار كشيدن مي‌تواند بر كيفيت خواب تأثيرگذار باشد و باعث احساس خستگي به هنگام صبح شود؟

بله مصرف سيگار به خصوص هنگام شب و قبل از خواب به دليل دارا بودن نيكوتين كيفيت خواب شما را تحت تأثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند موجب احساس خستگي مفرط شود.

- آيا نوع رژيم غذايي مي‌تواند در احساس سرحال بودن در صبح تأثير داشته باشد؟

بله. معمولاً خوردن غذاهاي چرب و سنگين به خصوص در وعده شام مي‌تواند كيفيت خواب را تحت تأثير قرار دهد. داشتن رژيم غذايي سالم و مصرف غذاهاي سبك‌تر هنگام شب مي‌تواند تا حد زيادي در اين زمينه به شما كمك كند.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه سخت بيدار شدن در صبح و علت خستگي در صبح مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : سخت بيدار شدن از خواب در صبح

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۹:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی