مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ترس از خون چه نوع فوبيايي است؟

ترس از خون يا فوبياي خون در دسته‌ي اختلالات اضطرابي جاي مي‌گيرد و به ترس شديد در مواجهه با خون گفته مي‌شود. افراد مبتلا به هنگام تماشاي عكس يا فيلم خون دچار ترس و اضطراب مي‌شوند و ممكن است ضربان قلبشان بالا برود، بلرزند و يا از هوش بروند. افراد در طول زندگي ممكن است بارها انگشت خود را ببرند و دچار جراحت جزئي شوند؛ اما اين جراحت جزئي براي افراد مبتلا به ترس از خون بسيار وحشتناك است. درست است كه درد زيادي را بر اثر اين جراحت حس نمي‌كنند اما خون ناشي از جراحت باعث مي‌شود رنگشان سفيد شود، دچار تهوع و تعريق شوند و بر زمين بيوفتند. تنها 2 تا 4 درصد از افراد به اين بيماري مبتلا هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

 

علائم فيزيكي ناشي از ترس از خون چيست؟

افراد داراي فوبياي خون بعد از فكر كردن به خون يا دادن آزمايش خون ممكن است علائم زير را تجربه كنند:

  • تعريق
  • افزايش ضربان قلب
  • مشكل در تنفس
  • ارتعاش يا لرزش بدن
  • احساس داغ شدن بدن و سپس سرد شدن بدن پس از مدتي
  • سرگيجه
  • تنگي يا درد در قفسه سينه
  • احساس اضطراب يا ترس شديد
  • نياز شديد براي فرار از آن موقعيت
  • عدم كنترل خود و احساس غش كردن 

علائم در هر شخص مبتلا به ترس از خون متفاوت است و بعضي از افراد مبتلا به اين فوبيا با ديدن خون ضربان قلب و فشار خون بالايي دارند و بعضي ديگر با افت فشار خون و ضربان قلب همراه هستند. براي اطلاع از نشانه ها و علائم استرس كليك كنيد.

 

ترس از خون در كودكان چگونه است؟

كودكان علائم را به طريق مختلف تجربه مي‌كنند كه شامل اين موارد است:

_ در كودكان واكنش فرار بيشتر ديده مي‌شود؛ يعني تمايل دارند از موقعيت ترس‌آور فرار كنند و دور شوند.

_كج خلقي

_گريه كردن

_پنهان شدن

 

علل ترس از خون | عوامل خطر كدامند؟

پژوهشگران تخمين زده‌اند كه حدود ۳ يا ۴ درصد مردم جهان دچار بيماري‌هاي خاص هستند. برخي از كودكان از سن ۱۰ تا ۱۳ سالگي دچار فوبياي خاص مي‌شوند. عوامل خطر در اين فوبيا از اين قبيل‌اند:

ژنتيك

احتمال ابتلا به اين بيماري در افرادي كه والدين يا اقوام آن‌ها اختلالات اضطرابي و يا به طور خاص فوبيا داشته‌اند، بيشتر از افراد ديگر است. ممكن است يك پيوند ژنتيكي در ميان آن‌ها وجود داشته باشد كه حامل انتقال اين ژن به فرزندانشان باشد.

والدين اضطرابي

برخي از ترس‌ها بر اثر يادگيري از والدين و يا محيط ايجاد شده‌اند؛ افراد ممكن است در طول زندگي خود ياد بگيرند كه از بعضي الگوهاي هراس‌انگيز بترسند. افرادي كه والدين اضطرابي داشته‌اند بيشتر به اين اختلال مبتلا مي‌شوند. براي مثال ممكن است مادري از خون بترسد و پس از آن كودكش نيز ياد مي‌گيرد كه هنگام مواجهه با خون بايد ترسيد. به اين نوع يادگيري، يادگيري مشاهده‌اي مي‌گويند كه از دوران كودكي و در ناخودآگاه فرد شكل مي‌گيرد.

تروما

تروما به ترس‌هاي ناشي از حوادث و اتفاقات دردناك، هراس انگيز و اضطراب‌آور گفته مي‌شود. ممكن است فرد خاطره‌اي دردناك در مواجهه با خون داشته باشد و پس از آن با ديدن خون، اضطراب و ترس ناشي از آن واقعه را دوباره تجربه مي‌كند.

 

درمان‌هاي ترس از خون چگونه است؟

در صورتي كه اختلال شديد باشد و زندگي فرد را مختل كند اقدام براي درمان و كمك گرفتن از مشاوره كنترل استرس الزامي است. البته برخي از انواع فوبيا مانند ترس از مار نياز به درمان ندارند چرا كه احتمال رويارويي افراد در طول زندگي با اين حيوان بسيار كم است و اختلال در زندگي و عملكردهاي فرد ايجاد نمي‌كند. اما ترس از خون به احتمال زيادي زندگي فرد را تحت تأثير قرار مي‌دهد. چرا كه افراد در طول روز ممكن است با خون مواجه شوند. همچنين افراد مبتلا اغل از دادن آزمايش خون اجتناب مي‌كنند و همين امر ممكن است به سلامتي آن‌ها را به خطر بيندازد. در ادامه برخي از روش‌هاي درمان فوبيا را شرح داده‌ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان فوبيا كليك كنيد.

مواجهه درماني

در اين روش به فرد كمك مي‌شود تا در موقعيت ترس‌‌آور قرار بگيرد و با ترس خود رو به رو شود. براي درمان فوبياي خون ممكن است از اين روش همراه با روش‌هاي ديگر استفاده كنند.

كنترل اضطراب

فرد با تمرين و ورزش‌هايي مانند يوگا در موقعيت هراس‌انگيز اضطراب خود را كنترل مي‌كند و به آرامش مي‌رسد پس از مدتي اضطراب فرد از بين مي‌رود و ترس او نيز ناپديد مي‌شود.

حساسيت زدايي منظم

در درمان با حساسيت‌زدايي منظم فرد به تدريج با موقعيت ترس‌آور مواجه مي‌شود. در ابتدا لازم است ليستي از سطوح ترس را به كمك متخصص آماده كند و به تدريج با آن‌ها مواجه شود. اين فهرست از كمترين درجه‌ي اضطراب تا بيشتري حد آن دسته‌بندي مي‌شود. براي مثال كمترين اضطراب فرد شنيدن نام خون است و بيشترين اضطراب آن ديدن خون يا آزمايش خون. پس ابتدا تصوير خون را به فرد نشان مي‌دهند و بعد طي جلسات متعدد به مراحل بعدي مي‌روند. اكثر درمانگران با اين تكنيك فوبياي فرد را درمان مي‌كنند.

دارو درماني

در بعضي از انوع فوبيا احتياجي به دارو درماني نيست و داروي خاصي نيز براي از بين بردن ترس و فوبيا وجود ندارد. اما در برخي موارد پزشك براي كاهش اضطراب و استرس ناشي از ترس از داروهاي ضد اضطراب مانند بنزوديازپين‌ها به همراه روان درماني استفاده مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان فوبيا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ترس از خون | علائم، علل و درمان فوبياي خون

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از خون،
موضوع:
[ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۲:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی