مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بغل كردن كودك و احساس ايمني

از همان روزهاي اول بعد از تولد، ارتباط كودك با والدين نقش زيادي در شكل­ گيري شخصيت و هيجانات كودك دارد. براي كودك ارتباط با مادر به منزله ارتباط با جهان پيرامون است. بنابراين هر قدر اين ارتباط عميق‌تر و ايمني بخش‌تر باشد كودك نسبت به دنياي اطراف و خودش حس اعتماد و امنيت بيشتري را شكل مي‌دهد.

بنابراين هر قدر تماس والدين با كودك به خصوص تماس فيزيكي مثل نوازش كردن و بغل كردن بيشتر باشد، احساس امنيت و دلبستگي ايمن در كودك بهتر شكل مي‌گيرد. بر اساس مطالعاتي كه از لحظه تولد انجام شده، نوزاداني كه در آغوش مادر قرار داده شدند، نسبت به نوزاداني كه زماني دور از مادر قرار داشتند، در دراز مدت احساس امنيت عاطفي بيشتري نشان دادند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

 

در آغوش گرفتن كودك و ارتباط عاطفي 

بر اساس مطالعات در زمينه روانشناسي كودك، نوع ارتباط كودك با مراقب از ابتداي دوره تحول، مي‌تواند تا حد زيادي الگوهاي ابراز هيجان و روابط در بزرگسالي و احساس ارزشمندي‌ نسبت به خود و ديدگاه كودك نسبت به دنيا را تعيين كند.

والديني كه در طي رشد كودك حضور فيزيكي و روانشناختي كافي دارند، با آن‌ها تعامل مثبت داشته، نسبت به نيازهاي كودكان حساس هستند و بيشتر به نيازهاي كودك پاسخ مي‌دهند؛ كودكاني را پرورش مي‌دهند كه بيشتر در مورد خود احساس ارزشمندي مي‌كنند، عموما نسبت به در دسترس بودن و حمايت مراقب خود اطمينان خاطر دارند و از آنجايي كه مراقب در ابتدا براي كودك حكم جهان پيرامون را دارد به همين ترتيب اين كودكان دنيا را جاي امن تري مي‌بينند و به احتمال بيشتر روابط بزرگسالي عميق‌تر و موفق‌تري را ايجاد مي‌كنند.

اما والديني كه ارتباط كمتري با كودكان خود دارند يا پاسخگويي و حساسيت كمتري به نيازهاي كودك دارند، به تدريج به كودك ياد مي‌دهند كه دنيا را كمتر داراي امنيت بداند و در مورد ارزشمندي خود دچار ترديد شود. بنابراين اين كودكان به طور كلي در سال‌هاي بزرگسالي هم در روابط عاطفي با ديگران كمتر احساس ايمني كرده و با احتمال بيشتري در اين روابط دچار مشكل خواهند شد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه روانشناسي كودك كليك كنيد.

 

تاثيرات بغل كردن بر كودك 

بغل كردن كودك شايد براي برخي بي‌اهميت جلوه كند اما اين رفتار با كودك يكي از موثرترين راه‌ها براي نزديك شدن به فرزندتان است. در اينجا به برخي از تاثيرات بغل كردن كودك مي‌پردازيم.

1. در آغوش گرفتن كودك از طريق تحريك حسي پوست بدن كوك به ميزان قابل توجه، در رشد كودك و تحول مغز كودك كمك مي‌كند. بر اساس مطالعات كودكاني كه از تماس‌هاي حسي بغل كردن محروم بودند، مشكلاتي مثل تاخير در رشد شناختي را نشان مي‌دادند.

2. بغل كردن كودك باعث آزاد شدن هورموني به نام اكسي توسين مي‌شود كه به هورمون عشق معروف است. آزاد شدن اين هورمون باعث افزايش حس علاقه و دلبستگي در كودك و بزرگسال مي‌شود. همچنين ترشح اين هورمون باعث تحريك هورمون رشد و كمك به رشد جسمي كودك است.

3. بغل كردن كودك باعث مي‌شود به طور كلي به بدن كودك احساس آرامش بيشتري داده و كودك را براي خواب راحت آماده مي‌كند.

4. در آغوش گرفتن كودك مي‌تواند در كاهش استرس كودك موثر باشد.

5. در آغوش گرفتن كودك مي‌تواند به كودك احساس ارزشمندي و دوست داشتني بودن از سوي والدين دهد و به اين ترتيب باعث افزايش اعتماد به نفس در كودك شود.

6. بر اساس مطالعات با بغل كردن كودك تعداد گلبول‌هاي سفيد ترشح شده بيشتر مي‌شود بنابراين سيستم ايمني كودك بهبود مي‌يابد.

7. با افزايش ترشح هورمون دوپامين و سروتونين، بغل كردن كودك مي‌تواند باعث افزايش احساس شادي و روحيه مثبت كودك شود و در دراز مدت با خلق منفي او مقابله مي‌كند.

8. در آغوش گرفتن كودك توسط بزرگسال مي‌تواند با تنظيم خلق و هيجان و احساس پذيرفته شدن، تا حد زيادي كج خلقي‌ها و قشقرق‌هاي كودك را كم كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار با كودك كليك كنيد.

مهم ترين فايده بغل كردن كودك

در آغوش گرفتن كودك فوايد بسياري دارد كه آن‌ها را بيان كرديم اما اگر به طور خاص بخواهيم درباره مهم ترين ويژگي آن صحبت كنيم بايد به ايجاد پيوند عاطفي عميق ميان مادر و كودك اشاره كنيم. روانشناسان در اين باره نظرات مختلفي را بيان كرده‌اند.

به طور مثال در نظريه فرويد در صورتي كه پيوند عاطفي ميان كودك و مادر شكل نگيرد اولين نياز كودك كه مربوط به مرحله دهاني مي‌شود به درستي شكل نخواهد گرفت چراكه مادر براي در آغوش گرفتن كودك خود زمان زيادي را صرف نخواهد كرد و اين مرحله با احساس تنش و اضطراب براي كودك به پايان مي‌رسد كه در رشد شخصيت او در بزرگسالي اثرگذار است و يا در نظريه بالبي باعث ايجاد سبك‌هاي دلبستگي ناايمن بين مادر و كودك مي‌شود.

اريكسون نيز مرحله اعتماد در برابر بي‌اعتمادي را بيان كرد كه بر اساس نظر او اگر كودك دچار بي‌اعتمادي نسبت به جهان پيرامون خود شود دچار ترس و اضطراب مي‌گردد. در واقع عشق و محبت مادر نسبت به فرزند و ارضاي نيازهاي جسماني او باعث اعتماد كودك نسبت به جهان اطراف مي‌شود. در نتيجه مادران بايد مسئله در آغوش گرفتن كودك خود را بيش از پيش جدي گرفته و در صورتي كه در اين مورد با مشكل مواجه هستند بايد از مشاوره كودك استفاده كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

در آغوش گرفتن، ارتباط عاطفي و اتيسم

كودكاني كه دچار محروميت عاطفي در دوران ابتدايي تحول هستند، رشد هيجاني ضعيف‌تري خواهند داشت و در ايجاد روابط اجتماعي وقفه و بازداري بيشتري نشان مي‌دهند.

تا جايي كه در سبب شناسي اختلال اوتيسم نوع ارتباط كودك و مادر را تا حدي موثر دانسته‌اند. برخي داشمندان بر اين نظر هستند كه كودكان مبتلا به اتيسم با احتمال بيشتري مادراني دارند كه ارتباط عاطفي كمتري با آن‌ها برقرار مي‌كنند، كمتر تمايل دارند آن‌ها را از كودكي در آغوش بگيرند يا با آن‌ها تعاملات مثبت داشته باشند كه اصطلاحا به آن‌ها مادران يخي يا مادران يخچالي گفته مي‌شود.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال اوتيسم كليك كنيد.

چگونه ارتباط بين اوتيسم با بغل كردن كودك مشخص مي‌شود؟

اين كودكان با احتمال بيشتر مورد غفلت قرار مي‌گيرند و تماس فيزيكي بسيار كمتري با والدين برقرار مي‌كنند. از آنجايي كه كودكان اتيستيك از ابتداي رشد هر گونه بغل شدن، تماس چشمي و تعامل را پس مي‌زنند، مادران و پدران به احتمال بيشتري نسبت به ارتباط با آن‌ها سرد مي‌شوند. به عبارتي اين مساله دوجانبه است. درست است كه اين موضوع علت اصلي اوتيسم نيست، با اين حال در ايجاد و تشديد آن موثر است.

حتي بر اساس پژوهش‌ها برخي كودكاني كه تشخيص اوتيسم نگرفته‌اند، بر اساس محروميت‌هاي شديد عاطفي در دوران اوليه رشد مثل محروميت شديد از تماس عاطفي با مادر، بغل شدن، نگاه چشمي، مراقبت و تعامل و به عبارتي غفلت شديد مراقبين، در ارتباط‌هاي اجتماعي دچار وقفه شديد شدند و تا حدي علائم شبيه اوتيسم نشان دادند. براي آنكه با وظايف مادري و پدري كامل آشنا شويد، مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نماييد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره كودك و خانواده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بغل كردن كودك | تاثير در آغوش گرفتن كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بغل كردن كودك،
موضوع:
[ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۵۲:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی