مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بحران چهل سالگي | بحران ميانسالي

«خب حلا ديگه نصف زندگيم رفته، نگرانم، دلم آشوبه، نمي‌تونم بهش فكر نكنم، مدام به همه كارهايي كه تمام نكرده، رها كردم يا اصلا شروع نكردم فكر مي‌كنم. به موقعيت‌هاي شغلي و مالي كه از دست دادم. به آدم‌هايي كه دوست داشتم توي زندگيم باشن و نيستن. حالا كه اين موقعيت‌ها رو از دست دادم بقيه زندگي سودي برايم نخواهد داشت. چه لزومي دارد در عمر باقي مانده‌ام خوب كاركنم، خوب لباس بپوشم، روابطم را حفظ كنم و همسر، مادر، پدر، همكار و فرزند خوبي باشم؟»

تمام اين عبارات حرف‌هايي است كه افراد در آستانه چهل سالگي با خود مرور مي‌كنند. تحقيقات نشان داده كه 10 تا 15 % مردان و زنان در ميانگين سني 35 تا 55 سالگي دچار افكاري از اين دست مي‌شوند و مشكلات و معضلاتي همچون افسردگي و اضطراب به سراغ آن‌ها مي‌آيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علائم و روش‌هاي درمان افسردگي كليك كنيد.

بحران چهل سالگي يا بحران ميانسالي در هر دو جنس ديده مي‌شود ولي تفاوت‌هايي از لحاظ محتوا با يكديگر دارند. مردها اكثرا بر دستاوردها و ناكامي‌هايي كه در زندگي باعث نااميديشان شده متمركز مي‌شوند و زن‌ها اغلب از نظر از دست دادن جواني، ظاهر و جذابيت‌هاي جنسي دچار بحران چهل سالگي يا ميانسالي مي‌شوند.

مشكلات بحران چهل سالگي

بحران ميانسالي درست مانند بحران نوجواني براي بسياري از افراد چالش برانگيز است همانطور كه مفهموم «عبور از جواني» براي برخي افراد چالش برانگيز و گاه نااميد كننده است، در بحران چهل سالگي «بحران ميانسالي» نيز مواردي باعث ترس افراد مي‌شود. به علاوه موارد ديگري چون ترس از دست دادن شور جواني، سلامتي و رفاه باعث به وجود آمدن احساسات منفي و ناخوشايند در فرد مي‌شود.

بحران ميانسالي در موارد شديد با بروز اختلالات خلقي براي فرد همراه است. اضطراب و استرس ناشي از اتفاقات و حسرت‌هاي گذشته و نگراني‌هاي آينده خلق و خوي فرد را تحت تأثير قرار مي‌دهد و بر جنبه‌هاي شخصيت او تأثير مي‌گذارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

بحران چهل سالگي در مردان

بحران ميانسالي در مردان با تغييرات هورموني و فيزيولوژيكي همراه است. اين تغييرات بر جنبه‌هاي زندگي او تأثير مي‌گذارند. بحران چهل سالگي در مردان كه به يائسگي مردانه معروف است جنبه‌هاي رواني، فردي، اجتماعي و روحي متفاوتي را پديد مي‌آورد. مردان در اين دوران احساس افسردگي و اضطراب مي‌شوند؛ ممكن است مشكلات خواب را تجربه كنند و اغلب دچار ناتواني جنسي و كاهش ميل جنسي مي‌شوند. از علائم ديگر بحران چهل سالگي مي‌توان به كسالت، بي‌حوصلگي، خستگي، تحريك پذيري، كاهش حافظه، ريزش مو و دردهاي استخواني اشاره كرد. بحران چهل سالگي براي مردان علائم و نشانه‌هاي زير را به همراه دارد:

مشكلات حافظه

يكي از بحران‌هاي اين دوران كاهش حافظه و عملكردهاي ذهني است. اين مشكل زماني مشخص مي‌شود كه مردان متوجه مي‌شوند در تصميم‌گيري‌هاي خود به زمان بيشتري نياز دارند و همانند آن چه كه در بحران نوجواني رخ مي‌دهد، در انتخاب‌هايشان دچار سردرگمي و آشفتگي مي‌شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نوجوان و دوران نوجواني كليك كنيد.

احساس نارضايتي از خود

مردان در اين سنين دچار احساس دلتنگي و احساس نارضايتي از خود مي‌شوند. پزشكان و روانشناسان اين حالت در مردان را ملال مي‌نامند كه اغلب با تشويش، بي‌قراري، رخوت و رنج بسيار همراه است. اما اكثر مرداني كه اين حالت‌ها را تجربه مي‌كنند، هرگز مشكل روحي رواني در خود را نمي‌پذيرند و به دنبال كمك نيستند. اغلب حاضر نمي‌شوند از مشاور كمك بگيرند.

اضطراب و دلهره

مردان در زندگي خود ممكن است اضطراب زيادي را تجربه كنند اما اين حالت‌ها در سنين 40 به بالا بيشتر مي‌شود و اغلب نيز اضطراب و استرس خود را بروز نمي‌دهند. زماني كه اضطراب و استرس بروز پيدا مي‌كند بي‌خوابي و مشكلات خواب نيز به همراه آن‌ها پديدار مي‌شوند. اغلب مردان در سنين 40 تا 50 سالگي در به خواب رفتن مشكل دارند و نمي‌توانند خواب با كيفيتي را تجربه كنند. علاوه بر اين دلهره و ترس از مرگ در اين سنين به سراغ آن‌ها مي‌آيد. ممكن است نگران مرگ خود و يا نزديكان و اطرافيانشان باشند.

بحران چهل سالگي در زنان

دهه‌ي چهارم زندگي براي زنان مشكل‌ترين دوره از زندگي است. در اين سنين زنان احساس مي‌كنند ديگر مانند گذشته جذابيت و زيبايي ندارند و اين موضوع بسيار برايشان آزارنده است. بسياري از زنان گمان مي‌كنند با شروع يائسگي و ورود به بحران چهل سالگي دوران جواني و نشاطشان به سر رسيده در صورتي كه يائسگي نيز از دوره‌هاي زندگي است و خانم‌ها با رسيدن اين دوران مي‌توانند تجربيات جديدي كسب كرده و به سطوح بالايي از پختگي برسند. ميانگين سن يائسگي در زنان 52 سالگي است اما اين اتفاق از 40 سالگي تا 58 سالگي متغيير است. در اين دوران خانم‌ها نيز علائمي همچون مردان را تجربه مي‌كنند اما لازم است بيشتر از مردان نسبت به تغييرات جسماني آمادگي داشته‌باشند و از ويتامين‌ها و غذاهاي مقوي استفاده كنند.

درمان بحران چهل سالگي ( بحران ميانسالي )

اگر احساس مي‌كنيد كه دچار بحران ميانسالي شديد يا شريك زندگي تان دچار اين بحران شده است، اول از همه بايد آگاهي و دانش خوبي نسبت به اين موضوع كسب كنيد، زماني كه شما افكار و احساستان را با يك فرد بي طرف در ميان مي‌گذاريد كه نسبت به شما نه قضاوتي دارد و نه سرزنشتان مي‌كند باعث مي‌شود در شما تخليه هيجان و احساس اتفاق بيافتد و بتوانيد نسبت به تصميم خود بهتر و كارآمدتر فكر كنيد. در صورتي كه نتوانيد بحران چهل سالگي را به خوبي پشت سر بگذاريد، احتمال ابتلا به مشكلات رواني مانند افسردگي اساسي افزايش پيدا مي‌كند. براي كسب اطلاعات از افسردگي اساسي كليك كنيد.

افكار و احساسات خود را با قصد و غرض نگاه نكنيد. شايد گوشه‌اي از اين افكار، مثبت باشد و شما آن را نديده باشيد همه چيزهايي كه شما را دچار بحران ميانسالي (بحران چهل سالگي) مي‌كند لزوما بد نيستند. تنها اگر بتوانيد هوشمندانه و با آگاهي به موضوع نگاه كنيد. پس از مواجه شدن با افكار منفي و كشف آن‌ها، سعي كنيد از دست اين افكار خلاص شويد. با كسب مهارت و مطالعه براي خود در ذهنتان محل امني بسازيد. هميشه سعي كنيد براي افكارتان احترام قائل باشيد و به آن‌ها بها بدهيد.

در مورد مشكلاتي كه در رابطه‌هايتان به وجود آمده صحبت كنيد، براي مثال در مورد مشكلات موجود در رابطه زناشويي يا در رابطه والد فرزندي كه ناشي از بحران ميانسالي است با همسر يا فرزندانتان صحبت كنيد و آنان را از اين بحران آگاه سازيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رابطه زناشويي كليك كنيد.

كمك گرفتن از مشاور روانشناس براي رفع بحران‌ها

عبور از بحران ميانسالي گاه براي افراد بسيار مشكل به نظر مي‌رسد چرا كه يا علل مشكلات در گذشته‌ي آن‌ها بسيار عميق بوده و يا نمي‌توانند مشكلات دروني خود را ريشه‌يابي كنند. در اين شرايط مراجعه به مشاور و بهره‌مندي از روش‌هاي روان درماني مي‌تواند كمك كننده باشد. مشاور روش‌هاي مقابله با مشكلات و راه‌هاي كنترل استرس را به شما مي‌آموزد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روان درماني و مشاوره كنترل استرس كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بحران چهل سالگي ( بحران ميانسالي ) مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بحران چهل سالگي | درمان بحران ميانسالي در مردان و بانوان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بحران چهل سالگي،
موضوع:
[ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۲:۵۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی