مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تاثير مرگ والدين بر كودك

مرگ والدين يكي از پر اضطراب‌ترين اتفاقاتي است كه در زندگي يك كودك رخ مي‌دهد و در هر سني كه باشند او را دچار مشكلات رفتاري و هيجاني و مخصوصا افسردگي مي‌كند. زماني كه كودك والدينش را از دست مي‌دهد يك كمبود ديگري مانند كمبود امكانات مالي، كاهش دسترسي به والدين ديگر و تغيير نقش‌هايي كه در خانه صورت مي‌گيرد را علاوه بر نبود آن‌ها احساس مي‌كند. بسياري از بررسي‌ها نشان مي‌دهد بين مرگ والدين و بروز اختلالات رواني در كودك چند هفته بعد از مرگ والدين رابطه بسيار عميقي وجود دارد.

براي شناخت بيشتر در زمينه اثرات مرگ والدين بر كودكان كليك كنيد.

 

رفتار با كودك يتيم | كودك را چگونه با مرگ والدين مواجه كنيم

شركت در مراسم خاكسپاري و ترحيم

توصيه مي‌شود كه كودكان زير 9 سال را به مراسم خاكسپاري در قبرستان نبريد به دليل اين كه شركت در اين مراسم و تماشاي صحنه‌هاي خاكسپاري اضطراب و ترسي را در او به وجود مي‌آورد. در اين مراسم بيشتر به افرادي توجه مي‌شود كه بي‌قراري زيادي مي‌كنند و مراقب آن‌ها هستند و به طور خود به خود كودك را فراموش مي‌كنند. در اين حالت كودك ممكن است از جمعيت خارج شود و صحنه‌هايي را ببيند كه بسيار در او تاثير بگذارد. اما در مراسم‌هاي ترحيمي كه عموما در مسجد برگزار مي‌شود مي‌توانيد كودك را به همراه داشته باشيد تا آن‌ها در آن فضا فرصتي را براي سوگواري و عدم سركوب احساساتشان پيدا كنند اما مراقبت كنيد كه كودك وسيله‌اي براي تخليه احساسات اطرافيان نشود.

توضيح روشن از مرگ

هيچ‌گاه در توضيح مرگ از كلمات مبهم مانند رفت، او ما را ترك كرد و به سفر رفت استفاده نكنيد چون اين كلمات كودك را در انتظاري هميشگي نگه مي‌دارد و فكر مي‌كند آن شخص بايد برگردد. سعي كنيد از كلمه مردن استفاده كنيد و به او بگوييد كه نيازي به نفس كشيدن و غذا خوردن ندارد. بسياري از كودكان احساس مي‌كنند والدينشان در زير خاك دچار عذاب هستند و شما بايد برايشان توضيح دهيد كه آن‌ها هيچ احساساتي ندارند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه توضيح مفهوم مرگ براي كودك كليك كنيد.

وسايل را پنهان نكنيد

زماني كه كودك يكي از والدين يا هردوي آن‌ها را از دست مي‌دهد سعي نكنيد براي پذيرش مرگ آن‌ها وسايل و يادگاري‌هايش را پنهان كنيد تا او باور كند كه ديگر آن شخص وجود ندارد. اين كار نه تنها باعث فراموش نشدن فرد نمي‌شود بلكه نسبت به شما احساسات منفي پيدا مي‌كند كه به او بي‌مهري كرده‌ايد. پس بهتر است يكي از وسايل كسي كه از دست رفته را به او بدهيد تا پيش خودش نگه دارد و در زمان دلتنگي به آن مراجعه كند.

عدم ترحم

هيچ‌گاه سعي نكنيد به كودك ترحم كنيد تا بتواند با موقعيت كنار بيايد و حالش بهتر شود. تنها كاري كه ترحم مي‌كند نگهداري كودك در دوران سوگ است. پس براي بهتر شدن كودك  و خارج كردن او از اين حال و هوا بايد به او عشق بورزيد. اجازه بدهيد شما را به عنوان كسي كه مي‌تواند به او تكيه كند در كنار خودش احساس كند.

 

نحوه رفتار با كودك يتيم بعد از مرگ والدين

در رفتار با كودك يتيم حواستان به كلماتتان باشد

هيچ‌گاه سعي نكنيد ناراحتي و جبرهايي كه شرايط بر شما وارد كرده به كودك منتقل كنيد تا بهتر شويد. مطمئن باشيد كه زخم‌هاي كلمات كه به كودك وارد مي‌شود بهبود پيدا نمي‌كند پس حواستان باشد كه با كلمات درستي با او ارتباط برقرار كنيد حتي زماني كه شيطنت مي‌كند و در كارهايش اشتباه دارد. حتي حواستان باشد براي اين كه احساسات مثبت به او بدهيد از جملاتي مثل اينكه از اين به بعد تو مرد خانه هستي يا حالا كه مامان نيست بايد مثل يك خانم رفتار كني استفاده نكنيد. اين حرف‌ها به او مسئوليت سنگيني مي‌دهد كه از نقش كودك بودن دورش مي‌كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه آموزش به كودكان كليك كنيد.

امنيت را به كودك بدهيد

هميشه زماني كه كودك يكي از والدين يا هردوي آن‌ها را از دست مي‌دهد مدام به اين فكر مي‌كند كه ممكن است سرپرست او هم از دنيا برود و كاملا در اين دنيا تنها شود. در اين حالت شما بايد به او امنيت بدهيد و به او اين احساس مثبت را داده كه تنها نخواهد ماند و سرپرستش براي او حضور دارد.

در رفتار با كودك يتيم مديريت را جدي بگيريد

بعضي از مواقع والديني كه حضور دارند يا سرپرست كودك، به او آزادي بيش از حدي مي‌دهند و روي همه اشتباهاتش چشم‌هايشان را مي‌بندند و به بهانه محروم بودن از پدر و مادر در تربيتش كوتاهي مي‌كنند. اين تفكر اشتباهي است كه بايد اصلاح شود. شما بايد در تربيت كودك سرسخت و محكم باشيد اگر چه ممكن است محبوبيت خود را از دست بدهيد اما كودكي منضبط و مودب تربيت خواهيد كرد. به ياد داشته باشيد كودك به كسي جز سرپرستش نبايد پاسخگو باشد و به دليل اين كه پدر يا مادر يا هر دو نفر حضور نداشته شخصي اجازه بازخواست كردن او را ندارند.

يك كمك مطمئن پيدا كنيد

از اين كه بتوانيد به تنهايي سرپرستي كودك را به عهده بگيريد صرف نظر كنيد. شما قدرت ماورايي نداريد كه بتوانيد به تنهايي از سرپرستي يك كودك بربياييد پس در اين مورد بايد از يك نفر كمك بگيريد. شما شخصي با يك عالمه مسئوليت جديد هستيد كه به مسئوليت‌هاي قبلي اضافه شده است. پس در اين حالت از شخصي كه جنس مخالف شماست و با شما و كودك ارتباط خوبي دارد كمك بگيريد تا از لحاظ عاطفي كودكتان را تامين كند. بهترين گزينه در اين حالت پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند اما اگر توانايي اين كار را نداشتند يا در قيد حيات نبودند از شخص نزديكي كه رابطه عاطفي و دلسوزانه خوبي با شما دارد مانند دايي، خاله و.... كمك بخواهيد. 

براي اطلاعات بيشتر در زمينه رفتار با كودك كليك كنيد.

در رفتار با كودك يتيم اجازه مرور خاطرات را به او بدهيد

در بسياري از موارد كودك ممكن است به ياد پدر و مادرش بيفتد و بخواهد از آن‌ها صحبت كند. مخصوصا زماني كه كودك در موقعيتي قرار مي‌گيرد كه قبلا آن‌ را با والدينش تجربه كرده اين اتفاق رخ مي‌دهد. توجه داشته باشيد كه با او همراه شويد اما نگذاريد كه سمت و سوي خاطرات به سمت خاطرات بد برود. هيچ‌گاه از خاطرات بدي كه از پدر يا مادرش داريد صحبت نكنيد و زماني كه خودش خواست به سمت اين خاطرات برود جهتش را تغيير بدهيد.

تغييرات رفتاري‌اش را جدي بگيريد

همه رفتارهاي متغير كودك را مورد توجه قرار دهيد. اگر اين تغييرات رفتاري بعد از مرگ والدين صورت بگيرد حتما بايد آن‌را با يك متخصص در ميان بگذاريد تا به شما كمك كند. اگر كودكتان كودكي سازگار و پرتحرك بوده و بعد از اين موضوع بسيار كم تحرك و آرام شده بايد از يك مشاور يا روانشناس كمك بخواهيد.  

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رفتار با كودك يتيم مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: رفتار با كودك يتيم | برخورد با كودكي كه پدر يا مادرش را از دست داده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رفتار با كودك يتيم،
موضوع:
[ ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۹:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی