مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

منبع: بيماري سوزاك | علائم، نشانه ها و درمان سوزاك

 

 

بيماري سوزاك 

 

سوزاك يا گونورهيا يكي از بيماري‌هاي مقاربتي شايع مي‌باشد كه راه انتقالش رابطه جنسي است. در واقع عامل بيماري سوزاك عفونت ناشي از باكتري «نايسريا گونوره آ» است. اين بيماري ممكن است دستگاه تناسلي زن و مرد، مجراي ادراري، چشم، مقعد، گلو و چشم را درگير كند. اين بيماري از هرگونه تماس جنسي منتقل مي‌شود يا از طريق تماس نقاط بدن با ترشحات آلوده فرد بيمار. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيماري هاي مقاربتي كليك كنيد.

علت ابتلا به بيماري گونورهيا

بيماري سوزاك در افرادي كه روابط جنسي پيچيده و با شركاي جنسي متعدد دارند، بيشتر ديده مي‌شود. در واقع يكي از عواملي كه احتمال ابتلا را بالا مي‌برد بي بند و باري جنسي و عدم رعايت بهداشت جنسي است. خيانت به همسر و  از جمله شرايطي هستند كه خطر افزايش و شيوع بيماري را بيشتر مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خيانت به همسر و روابط مثلثي كليك كنيد.

علائم بيماري سوزاك

 

علائم اين بيماري معمولا بعد از 2 تا 14 روز پس از تماس با عفونت ظاهر مي‌شود. در ميان مبتلايان به بيماري سوزاك تنوعي از علائم ديده مي‌شود. تاجايي كه ممكن است برخي افراد مخصوصا زن‌ها هيچ نشانه‌اي نداشته باشند و برخي ديگر نشانه‌هاي شديدي را تجربه كنند. علائم سوزاك در زنان شامل موارد زير مي‌شود:

  • تغيير ترشحات واژن خارج از حالت طبيعي، به صورت تغيير رنگ و تغيير در غلظت
  • تكرر ادرار و سوزش و درد هنگام ادرار كردن
  • گلو درد
  • درد دخول در هنگام رابطه
  • تب
  • درد شكمي از علائم بيماري سوزاك
  • تغييرات در پريود و سنگين شدن آن

بسياري از خانم‌ها علائم را به شكل واضح ندارند يا به شكل خفيف تري آن را تجربه مي‌كنند. در واقع همين مسئله باعث مي‌شود كه فرد متوجه بيماري‌اش نشود و آن را به شريك يا شركاي جنسي‌اش منتقل كند. علائم گفته شده به شكل مشابه در مردان هم وجود دارند. علائم در مردان عبارتند از:

  • تكرر ادرار
  • خروج ترشحات چرك مانند از آلت
  • تورم و درد آلت و بيضه‌ها
  • گلو درد

عوارض بيماري سوزاك

اين بيماري به راحتي به شريك جنسي منتقل مي‌شود و اگر درمان نشده باقي بماند، مي‌تواند به مجاري ادرار، بيضه‌ها، رحم و روده گسترش پيدا كرده و به آن‌ها آسيب بزند. يكي از عوارض اين بيماري گسترش آن به ساير قسمت‌هاي بدن است كه به التهاب مفاصل منجر مي‌شود. التهاب رحم، لوله‌هاي تخمدان، لگن و ساير نواحي نيز ممكن است در نهايت به نازايي يا حاملگي خارج از رحم ختم شود. در صورت تماس مستقيم با ترشحات آلوده، چشم مي‌تواند درگير شود كه در صورت ادامه يافتن خطرناك بوده و منجر به نابينايي مي‌گردد. مواجهه با چنين عوارضي براي فرد ممكن است ناراحتي‌هاي رواني ايجاد كند. دريافت مشاوره جنسي جهت كنار آمدن با عوارض بيماري سوزاك بهبودي را تسريع مي‌بخشد.

عوارض درمان نكردن سوزاك

درصورتي كه عفونت در زنان درمان نشود ممكن است بيماري‌هاي التهابي لگن را به همراه داشته باشد كه اغلب به لوله‌هاي فالوپ كه لوله‌هاي متصل كننده‌ي تخمدان به رحم هستند، آسيب مي‌زند. گاه سوزاك در موارد شديد منجر به ناباروري در خانم‌ها مي‌شود و در مواردي خطر بارداري خارج از رحم را افزايش مي‌دهد. سوزاك درمان نشده در مردان احتمال ابتلا به اپيديديميت را افزايش مي‌دهد. اين بيماري درد شديد در ناحيه بيضه‌ها است كه در صورت پيشرفت بيماري و درمان نشدن منجر به ناباروري مرد مي‌شود. سوزاك درمان نشده بر پروستات در مردان تأثير مي‌گذارد و منجر به زخم مجراي ادرار و سوزش اندان تناسلي مي‌شود. علاوه بر اين عفونت بيماري سوزاك ممكن است به مفاصل و حتي جريان خون انتقال پيدا كند كه بسيار خطرناك و تهديد كننده است. علاوه بر اين سوزاك احتمال ابتلا به ويروس ايدز را هم افزايش مي‌دهد.

تشخيص بيماري سوزاك يا گونوره‌آ

در صورت وجود ترشحات مشكوك و علائم گفته شده، بايد به پزشك مراجعه كنيد. تشخيص نهايي بيماري در گرو نظر تخصصي پزشك و آزمايشات پزشكي مربوطه است. پزشكان از روش‌هاي مختلفي براي تشخيص بيماري سوزاك استفاده مي‌كنند. مثلا نمونه گيري از ترشحات و آزمايشات ميكروسكوپي روي آن‌ها از طريق رنگ آميزي يا كشت ترشحات. اغلب با استفاده از گوش پاك‌كن نمونه‌اي از مايع نواحي تناسلي را بر مي‌دارند و آن را بر روي اسلايد شيشه‌اي مورد آزمايش قرار مي‌دهند.

در صورتي كه پزشك به عفونت خون و يا مفصل مشكوك باشد نمونه‌گيري با استفاده از سوزن از داخل مفصل انجام مي‌شود. پزشك رنگ مخصوصي را به نمونه‌ي آزمايش شما اضافه مي‌كند و سپس آن را در زير ميكروسكوپ مورد بررسي قرار مي‌دهد. در صورتي كه سلول‌هاي نمونه خون شما به رنگ اضافه شده واكنش نشان دهند، به احتمال زيادي تشخيص بيماري سوزاك داده مي‌شود. اين روش ساده و سريع انجام مي‌شود اما مطمئن نيست.

در روشي ديگر نمونه را در ظرف مخصوصي قرار مي‌دهند و آن را در شرايط رشد ايده‌آل مي‌گذارند. در صورتي كه باكتري‌هاي گونوره‌آ در ظرف رشد كنند احتمال ابتلا به سوزاك وجود دارد. نتايج اوليه آزمايش اغلب پس از 24 ساعت آماده مي‌شود اما براي گرفتن نتايج نهايي لازم است سه روز صبر كنيد. زمان واگير اين بيماري مي‌تواند تا چند ماه باشد ولي با شروع درمان واگيري آن خاتمه پيدا مي‌كند.

درمان بيماري سوزاك

درمان اين بيماري حتما بايد توسط پزشك و تجويز آنتي بيوتيك‌ها صورت گيرد. در واقع هيچ درمان خانگي براي آن وجود ندارد و بهتر است هر چه سريع‌تر به پزشك مراجعه كنيد تا با تعيين دوز مناسب، درمان را براي شما شروع كند. اكيدا توصيه مي‌شود از خود درماني بپرهيزيد و درمان را تا آخرين دوز دارو ادامه دهيد. در صورت بارداري و شرايط خاص ديگر ممكن است درمان با آنتي بيوتيك‌هاي ديگري ادامه پيدا كند.

پيشگيري از بيماري سوزاك

 

از آنجايي كه مهم‌ترين راه انتقال بيماري سوزاك، تماس جنسي است، پس بهتر است براي پيشگيري از آن همواره رابطه جنسي ايمن برقرار كنيد. اگر احيانا مبتلا و يا مشكوك به مبتلا بودن هستيد، از برقراري رابطه جنسي بپرهيزيد مگر اينكه درمانتان را تحت نظر پزشك شروع كرده باشيد. استفاده از كاندوم در روابط جنسي مهم‌ترين بالا برنده بهداشت جنسي و پيشگيري كننده از بيماري‌هاي مقاربتي است. روابط جنسي متعدد فرد را در معرض خطر ابتلا و انتقال اين بيماري قرار مي‌دهد. همچنين چند همسري و روابط ناپايدار احتمال ابتلا را افزايش مي‌دهند و در نتيجه روابط متعهدانه بهداشت جنسي را بالا مي‌برند. پرهيز از روابط جنسي مقعدي و سكس ضربدري و دريافت مشاوره جنسي جهت پيشگيري مفيد است. براي كسب اطلاعات در زمينه رابطه جنسي مقعدي و سكس ضربدري كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بهداشت جنسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: بيماري سوزاك | علائم، نشانه ها و درمان سوزاك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بيماري سوزاك،
موضوع:
[ ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۶:۰۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی