مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

دير حرف زدن كودك | روند طبيعي حرف زدن در كودك

 

به حرف آمدن كودك سير صعودي دارد و دانستن آن براي هر والديني الزامي است. چرا كه از اين طريق مي‌توانند به طبيعي بودن و يا طبيعي نبودن فرآيند رشد در كودك خود پي ببرند. در ادامه به شرح اين روند طبيعي مي‌پردازيم: 

يك تا شش ماهگي: در اين سن نوزاد قادر است صداهاي خود خواسته‌اي را توليد كند مثل غان و غون.

شش تا دوازده ماهگي: در اين سن كودك بايد بتواند كلماتي مانند «بابا»، «دد»، «ماما» را تكرار كند.

ده تا هجده ماهگي: در اين سن نوزاد مي‌تواند حدود پنجاه كلمه را بيان كند، در حالي كه قادر به فهم صد و پنجاه كلمه نيز باشد.

هجده ماهگي به بعد: در اين سن كودك بايد بتواند بين سه تا پنج كلمه ارتباط برقرار كند و جمله بسازد؛ مثلا «بابا رفت». البته در اين سن چون دايره لغاتش محدود است تلگرافي حرف مي‌زند و در نهايت حرف‌هاي كودك تا چهار سالگي به طور كامل فهميده مي‌شود.

 

نشانه‌هاي وجود مشكل احتمالي در حرف زدن كودك

اگر در مورد تكلم فرزندتان نگران هستيد با بررسي و مشاهده هر گونه تفاوتي بين روند طبيعي رشد كلامي با آنچه در كودكتان مي‌بينيد مي‌توانيد سريعا به يك متخصص مراجعه كنيد. علائم زير ممكن است نشانه‌اي از اختلال زبان در كودك باشند بنابراين در صورت مشاهده علائم زير حتما به متخصص مراجعه نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال زبان كليك كنيد.

_از نشانه‌هاي دير حرف زدن كودك اين است كه به صداها واكنش نشان نمي‌دهد.

_قادر نيست در همان ماه‌هاي اول تولد با توليد صدا منظور خود را برساند.

_از ايما و اشاره بيش از اندازه استفاده مي‌كند.

_قبل از دو سالگي در تقليد صداي ديگران مشكل دارد.

_بعد از دو سالگي تنها مي‌تواند از ديگران تقليد كند اما قادر به توليد كلمات مستقل نيست

_تن صدايش نامتعارف است (گوش خراش، خشت يا تو دماغي).

 

دلايل دير حرف زدن كودك

 

اينكه كودكي هنوز حرف نمي‌زند و يا ديرتر از همسالان خود شروع به صحبت مي‌كند، داراي دلايل مختلفي است كه برخي از آن‌ها به شرح زير هستند:

_معيوب بودن سيستم تكلم كودك مانند وجود مشكل در زبان يا سقف دهان.

_وجود مشكل در مغز و ابتلا به اختلالات عصبي كه در اين حالت ارتباط بين مغز و سيستم كلامي ايجاد نمي‌شود بنابراين كودك در استفاده از لب، زبان و فك خود براي حرف زدن دچار مشكل است؛ اين كودكان در دسته‌ي كودكان استثنايي محسوب مي‌شوند و نياز به مراقبت‌ها و آموزش‌هاي ويژه دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر از كودكان استثنايي كليك كنيد.

_داشتن يك مشكل شنيداري؛ اگر كودكي دچار مشكل گفتاري است حتما بايد از نظر شنيداري نيز مورد بررسي قرار گيرد. عفونت گوش بر روي دير حرف زدن كودك تأثير مي‌گذارد.

_ مشكلات اضطرابي كودك؛ ممكن است اضطراب و استرس در كودكان مانع از طي شدن مراحل رشد كودك بشود. از جمله اختلالات اضطرابي در كودكان عبارتند از؛ اختلال اضطراب اجتماعي كودك، اضطراب جدايي در كودكان و اضطراب فراگير كودكان. براي اطلاع از عوامل بروز استرس در كودكان كليك كنيد.

 

پيشگيري از دير حرف زدن كودك

از ديد متخصصان دير به حرف آمدن كودك به دلايلي كه در بالا به آن‌ها اشاره كرديم بيشتر ژنتيكي است تا اكتسابي. براي پيشگيري از مشكل دير حرف زدن كودكتان و يا درمان آن مي‌توانيد روش‌هاي زير را به كار ببريد:

1. با كودك خود زياد صحبت كنيد

براي پيشگيري و درمان دير حرف زدن در كودكان لازم است زياد با او صحبت كنيد. بهتر است والدين هر دو از دوران نوزادي با كودك خود ارتباط برقرار كنند و در موقعيت‌هاي مختلف با او حرف بزنند و يا برايش شعر بخوانند. از اين طريق كودك به تقليد مي‌پردازد. براي مثال با اشاره كردن به وسايل مختلف اسم آن‌ها را با صداي بلند بگوييد. از كودك خود سؤال بپرسيد و جواب‌هاي او را تصديق كنيد حتي اگر جواب‌هاي او تنها آواهاي كودكانه باشند.

2. دير حرف زدن كودك | كتاب بخوانيد

از همان دوران نوزادي مي‌توانيد براي كودك خود كتاب داستان بخوانيد. بهتر است اين كتاب‌ها عكس‌هاي زيادي داشته‌باشند تا كودك را به نگاه كردن به آن‌ها تشويق كند. به تصاوير كتاب اشاره كنيد و اسم آن‌ها را به كودك بگوييد و از او بخواهيد تا همراه شما تكرار كند. علاوه بر اين مي‌توانيد داستان‌ها را به صورت شعر براي او بخوانيد. اين كار به تقويت مهارت كلامي در كودكان كمك بسيار زيادي مي‌كند.

3. با كودك خود بازي كنيد

يادگيري زبان و كلام در صورتي مي‌تواند موفقيت آميز باشد كه به كودك لذت بدهد. هنگام حرف زدن با كودك و آموزش به او، از بازي و تفريح استفاده كنيد. هنگام حرف زدن او را در آغوش بگيريد و با او ارتباط چشمي برقرار كنيد. مي‌توانيد اسباب بازي‌هاي كودك و عروسك‌هايش را در كنار او بچينيد و با آن‌ها نيز صحبت كنيد تا مهارت‌هاي كلامي كودك از اين طريق تقويت شود.

4. دير حرف زدن كودك | از آهنگ و ترانه استفاده كنيد

اغلب كودكان كلمات و جملات را با شعر بهتر ياد مي‌گيرند و بيشتر به ذهن مي‌سپارند. هنگام حرف زدن با كودك از ريتم و آهنگ استفاده كنيد و همزمان دست و پاي خود را حركت دهيد. توجه همزمان كودك به صدا و حركات شما، چشم و گوش او را به طور همزمان فعال مي‌كند و از اين طريق بهتر مي‌تواند جملات و كلمات را ياد بگيرد. براي تشخيص مشكلات گفتاري در كودك و انتخاب بهترين روش‌هاي درمان دير حرف زدن كودك، مراجعه به مشاوره كودك الزامي است.

 

درمان دير حرف زدن كودك

 

گفتار درماني

گفتار درمانگر از طريق انجام يك سري آزمايش‌ها و بررسي‌هاي مقدماتي به شما اطلاع خواهد داد كه فرزندتان مشكل دارد يا خير. اگر تشخيص او بر مبناي مشكل دار بودن فرزندتان باشد از شما مي‌خواهد كه با بردن كودك به جلسات گفتار درماني در تسريع بهبودي او كوشا باشيد، همچنين به شما آموزش‌هايي مي‌دهد كه در خانه با كودكتان آن‌ها را تمرين كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه گفتار درماني كليك كنيد.

نقش والدين

زماني كه در گفتار و شنوايي كودك مشكلي وجود داشته باشد مداخله سريع والدين بسيار اهميت دارد. والدين با روش‌هاي مختلف و در خانه مي‌توانند فرآيند به حرف آمدن كودكشان را تسريع كنند، مثلا برايش كتاب بخوانند، با او زياد حرف بزنند، او را متوجه صداهاي پيرامونش بكنند. همچنين والدين با در آغوش گرفتن كودك، بوسيدن و محبت كردن به كودك مي‌توانند از فشارهاي رواني و پيامدهاي تأخير رشدي در كودك جلوگيري كنند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله بغل كردن كودك را مطالعه كنيد.

همانطور كه گفتيم بخشي از علل تأخير در رشد كلامي به استرس و اضطراب در كودكان مربوط مي‌شود. لازم است والدين منشأ استرس را در كودك خود بيابند و به دنبال راه‌هاي كاهش و درمان باشند. براي كسب اطلاعات در زمينه تشخيص استرس در كودكان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

علائم مشكل گفتاري و زباني در دوران نوزادي كدام‌اند؟

نوزادي كه هيچ گونه صدا و آوايي از خود توليد نمي‌كند لازم است مورد بررسي و ارزيابي بيشتر توسط پزشك قرار بگيرد. همچنين از ديگر نشانه‌هاي مشكلات كلامي در دوران نوزادي اين است كه كودك به صداها واكنش نشان نمي‌دهد.

مشكل دير حرف زدن كودك چگونه تشخيص داده مي‌شود؟

اگر فكر مي‌كنيد كودكتان در حرف زدن تأخير دارد، به پزشك اطفال و يا گفتار درمانگر مراجعه كنيد. متخصص با استفاده از تست‌هاي استاندارد و مقايسه كودك با معيارهاي توسعه كامل زبان تشخيص قطعي را به شما مي‌دهد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه دير حرف زدن كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: دير حرف زدن كودك | علت و درمان دير حرف زدن كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دير حرف زدن كودك،
موضوع:
[ ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۶:۵۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی