مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

كاندوم

كاندوم يك ابزار بهداشت جنسي و پوششي قابل انعطاف و فيزيكي است كه در هنگام نزديكي جنسي توسط مرد استفاده مي‌شود تا از تماس مستقيم اسپرم‌هاي مردانه با واژن زن جلوگيري ‌كند.

دلايل استفاده از پوشش محافظ

كاندوم به ابزار پيشگيري از بارداري معروف است اما افراد به دلايل مختلفي در رابطه‌هاي جنسي خود از كاندوم استفاده مي‌كنند. برخي از مهم‌ترين دلايل استفاده از پوشش محافظ به شرح زير مي‌باشد:

1. جلوگيري از بارداري

بسياري از زوجين به دلايل مختلف قصد بارداري و بچه دار شدن ندارند. استفاده از پوشش محافظ بهترين و راحت ترين روش جلوگيري است كه ايمني آن نيز تا حدود زيادي تائيد شده است. همچنين كاندوم نيازي به تجويز پزشك و هزينه بالا ندارد.

2. جلوگيري از بيماري هاي مقاربتي

 بسياري از ويروس‌ها و بيماري‌ها از طريق آميزش جنسي انتقال پيدا كرده و ممكن است شريك جنسي را مبتلا كنند. ويروس اچ آي وي يكي از اين ويروس‌هاست كه بيشترين راه انتقال آن از راه رابطه جنسي بوده و باعث بروز بيماري ايدز مي‌شود. پس بهتر است كه از كاندوم براي جلوگيري از بيماري‌هاي مقاربتي استفاده شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيماري ايدز كليك كنيد.

3. جلوگيري از حساسيت و زودانزالي

 ممكن است يك خانوم به مايع مني خارج شده از آلت تناسلي مرد حساسيت داشته باشند؛ كاندوم بهترين راه براي جلوگيري از علائم حساسيت است. برخي از انواع پوشش محافظ در درمان زودانزالي و افزايش طول رابطه جنسي مؤثرند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تكنيك‌هاي طولاني كردن رابطه جنسي كليك كنيد.

انواع پوشش محافظ

كاندوم‌ها به طور كلي در دو نوع زنانه و مردانه وجود دارند. اين كاندوم‌ها به روش متفاوتي استفاده مي‌شوند اما هدف هردوي آن‌ها جلوگيري از تماس مستقيم آلت تناسلي مردانه با واژن زن است. كاندوم‌هاي زنانه تنها يك نوع دارند اما كاندوم‌هاي مردانه در انواع مختلف ساخته شده اند. 

1. كاندوم زنانه

به صورت لوله‌اي نازك با طول 17 سانتي متر است كه انعطاف پذير و نازك بوده و در داخل واژن زن جاي مي‌گيرد. در طول رابطه جنسي در داخل واژن مانده و از بارداري و ورود ويروس‌ها جلوگيري مي‌كند. پوشش محافظ زنانه بهترين روش پيشگيري براي زناني است كه شريك جنسي شان تمايلي به استفاده از كاندوم ندارد.

2. انواع پوشش محافظ براي مردان

كاندوم مردانه يك غلاف پلاستيكي نازك است و در حالتي كه آلت در حالت نعوظ قرار دارد، روي آن كشيده شده و از تماس مستقيم آلت و واژن جلوگيري مي‌كند. اين پوشش محافظ، انواع مختلفي دارد كه علاوه بر كارايي‌هاي اساسي، ويژگي هاي ديگري هم دارد. 

انواع مختلف كاندوم مردانه

كاندوم ساده: اين كاندوم، پوشش محافظ ساده‌ است كه به صورت شفاف و نازك ديده مي‌شود. اصولا با كيفيت ترين و بهترين نوع آن بوده و براي جلوگيري از بارداري، انتقال بيماري و افزايش لذت بسيار مناسب است.

كاندوم تاخيري: اين پوشش محافظ آغشته به موادي است كه در چند دقيقه اول باعث بي حسي آلت تناسلي شده و با افزايش تايم ارضا شدن به افراد مبتلا به زودانزالي كمك مي‌كند. برايكسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان زود انزالي كليك كنيد.

كاندوم خاردار: كاندوم‌هايي كه برجستگي‌هاي متناسب و بلندي بر روي آن قرار گرفته است.  تعداد و فواصل اين برجستگي‌ها با توجه به مارك آن مختلف است و معمولا براي كسب لذت جنسي بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

كاندوم هاي شياردار: شيارهاي يكساني با فاصله‎هاي متناسب بر روي آن قرار دارد كه باعث افزايش لذت جنسي مي‌شود. همچنين روش‌هاي ديگري نيز براي افزايش لذت جنسي وجود دارد كه در مقاله‌‌ي آموزش سكس شرح داده شده است.

كاندوم‌هاي معطر و طعم دار: همانطور كه گفته شد مواد تشكيل دهنده كاندوم‌ها پلاستيك است؛ پس عموما بوي پلاستيك مي‌دهند. اما در نوع طعم دار و معطر آن از اسانس‌هاي مختلفي استفاده شده كه داراي بوي مطلوب هستند.

كاندوم هاي سرد و گرم كننده: اين كاندوم‌ها فقط در جهت ايجاد هيجان و تنوع استفاده مي‌شوند و هيچ تاثيري براي افزايش سايز يا هر چيز ديگري كه عموما در تبليغات آن گفته مي‌شود، ندارد.

كاندوم روان ساز: در اين كاندوم‌ها مواد روان كننده وجود دارد و براي افرادي كه خشكي واژن دارند، توصيه مي‌شود.

نحوه استفاده از كاندوم زنانه

استفاده از كاندوم زنانه بسيار راحت است اما عادت كردن و استفاده از آن نيازمند زمان و تمرين است. قبل از باز كردن بسته بندي آن، دست‌هاي خود را حتما بشوييد و بسته بندي را با احتياط باز كنيد چرا كه خراش و پارگي خاصيت جلوگيري آن را از بين مي‌برد. 

در يك موقعيت مناسب قرار بگيريد؛ مثلا يك پا را روي صندلي گذاشته و يا روي صندلي بشينيد و پاها را باز كنيد. حلقه داخلي كاندوم را با شست و انگشت اشاره باز كنيد به طوري كه انگشت اشاره وسط حلقه باشد. با دست ديگرتان لبه‌هاي واژن را باز كرده و كاندوم را به آرامي، به داخل واژن هدايت كنيد.

براي راحتي بيشتر مي‌توانيد از روان كننده نيز استفاده كنيد. انگشت اشاره را داخل كاندوم كرده و تا حد امكان حلقه داخلي را فشار دهيد. مراقب باشيد كاندوم پيچ نخورد و به درستي در جاي خود قرار بگيرد. مراقب باشيد كه حلقه بيروني آن در بيرون از واژن قرار بگيرد تا به داخل سر نخورد . بعد از رابطه جنسي و قبل از بلند شدن، آن را از واژنتان خارج كنيد.

نحوه خارج كردن كاندوم زنانه

ابتدا حلقه خارجي را به آرامي بچرخانيد و آن را بيرون بكشيد تا مايع به بيرون نريزد . حتما قبل از ايستادن آن را خارج كنيد و داخل كيسه پلاستيكي گذاشته و دور بيندازيد.

نحوه استفاده از كاندوم مردانه

بسته بندي را به آرامي باز كنيد تا هيچ آسيبي نبيند. پشت و روي آن را تشخيص دهيد؛ براي اين كار كافي است چند سانتي متر از آن را به آرامي باز كنيد. مطمئن شويد كه قسمت سر كاندوم به سمت بيرون باشد. قسمت نگهدارنده كاندوم را گرفته و با دست ديگر آن را روي آلت بكشيد. آلت شما بايد حتما در حالت نعوظ باشد.

نحوه خارج كردن كاندوم مردانه

بعد از انزال آلت‌تان را سريعا از واژن شريك جنسي خود بيرون بياوريد. سپس پوشش محافظ را خارج كرده و بالاي آن را گره بزنيد تا مايع از آن خارج نشود وسپس آن را در سطل زباله بيندازيد. پس از رابطه جنسي آلت خود را به خوبي شست و شو دهيد.

نكاتي در رابطه با استفاده از پوشش محافظ

1. هيچ وقت نبايد زن و مرد به صورت همزمان از ابزار بهداشت جنسي استفاده كنند. چراكه ممكن است كه كاندوم پاره شده و بارداري يا انتقال بيماري اتفاق بيفتد.

2. از كاندوم‌هاي پوست بره استفاده نكنيد؛ به دليل وجود سوراخ‌هاي ريز روي آن، امكان انتقال ترشحات رابطه جنسي افزايش مي‌يابد. 

3. بهتر است از پوشش محافظ مردانه استفاده شود؛چراكه درصد جلوگيري از بارداري و انتقال بيماري از راه كاندوم زنانه كمتر است.

4. از كاندوم پلي اورتان استفاده كنيد چرا كه اكثر افراد نسبتا به آن حساسيت ندارند. 

5. قبل از شروع رابطه جنسي، كاندوم را مصرف كنيد.

6. طول الت تماسلي بايد با كاندوم پوشانده شود.

7. پوشش‌هاي محافظ يكبار مصرف هستند و بايد پس از يكبار استفاده، دور انداخته شوند.

8. قبل از استفاده مطمعن شويد كه سوراخ نيست يا احتمال پارگي در آن وجود ندارد.

چه چيزي باعث پاره شدن «كاندوم» مي‌شود؟

تاريخ انقضاي گذشته:  وقتي كه تاريخ انقضاي پوشش محافظ گذشته باشد، خشك و شكننده شده و احتمال پارگي آن افزايش مي‌يابد. 

كوچك بودن سايز: اگر سايز كاندوم براي آلت تناسلي كوچك باشد، احتمال پارگي آن بالا مي‌رود. 

محافظت نادرست: آن را در جاهاي گرم مرطوب و جلوي نور آفتاب قرار داده‌ايد.

عدم استفاده از روان كننده: اگر واژن زن يا آلت تناسلي مرد داراي خشكي باشد، كاندوم پاره مي‌شود.

استفاده از روان كننده‌هاي روغني: محصولات روان كننده روغني، به پوشش محافظ آسيب بسيار زيادي وارد مي‌كنند. 

استفاده از چند نوع كاندوم: استفاده همزمان كاندوم زنانه و مردانه باعث پاره شدن يكي از آن‌ها مي‌شود . حتي اگرمرد هم چند كاندوم را روي هم بكشد، امكان پارگي افزايش مي‌يابد.

استفاده دوباره از كاندوم: كاندوم‌ها يك بار مصرف هستند ودر صورت استفاده مجدد، پاره مي‌شوند. 

بي كيفيت بودن كاندوم: كاندوم‌هاي بي كيفيت و ارزان قيمت، جنس خوبي ندارند و ممكن است به راحتي پاره شوند. 

رابطه جنسي طولاني مدت و خشن: كاندوم‌ها اصولا نازك هستند و مقاومت زيادي ندارند. در صورت طولاني شدن رابطه و شدت زياد آن، احتمالا پاره مي‌شود. 

در صورت پاره شدن پوشش محافظ چه كاري بايد انجام داد؟

در صورت پاره شدن كاندوم، بلافاصله رابطه جنسي را تمام كرده و به آرامي آن را از آلت خود خارج كنيد. مطمعن شويد كه قسمتي از آن درون واژن نمانده و به سرعت كاندوم را عوض كنيد. اگر مطمعن نيستيد كه مايع مني وارد بدنتان شده يا نه، به سرعت واژن را شست و شو داده تا همه اسپرم‌هاي وارد شده خارج شوند. 

از دستمال استفاده نكنيد چون ممكن است كه اسپرم‌ها يا ويروس‌ها وارد بدن شوند. همچنين در چنين مواقعي براي اطمينان بيشتر از عدم حاملگي مي‌توانيد از قرص‌هاي اورژانسي استفاده نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه قرص هاي اورژانسي كليك كنيد. 

معايب استفاده از كاندوم

1. ايمني كاندوم صد در صد نيست و ممكن است با خطا مواجه شود.

2. نياز به رضايت شريك جنسي دارد و اونيز بايد براي استفاده راضي باشد.

3. مانند قرص تاثير بلند مدت ندارد و هر دفعه بايد از آن استفاده شود. در صورت فراموشي و استفاده در وسط رابطه جنسي، هيچ تاثيري نخواهد داشت. 

4. ممكن است جنس آن باعث حساسيت شود. 

5. براي استفاده از آن (مخصوصا نوع زنانه) به تمرين نياز داريد. 

6. ممكن است پاره شده و بارداري اتفاق بيفتد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

مزاياي استفاده از پوشش محافظ

استفاده از كاندوم مزاياي بسيار زيادي دارد كه برخي از آن‌ها به شرح زير مي‌باشند:

1.نداشتن عوارض جانبي

نسبت به تمام قرص‌ها و محلول‌هاي مورد استفاده در زمينه پيشگيري، كمترين عارضه را داشته و حتي مي‌توان با خريد مناسب و استفاده صحيح، اين عوارض را به صفر رساند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه عوارض قرص‌هاي ضد بارداري كليك كنيد.

2. افزايش لذت جنسي

انواع مختلف كاندوم اين قابليت را دارند كه لذت جنسي را افزايش دهند. بعضي از آن‌ها انقدر نازك هستند كه وجود آن را احساس نمي‌كنيد. ضخامت زياد بعضي از آن‌ها نيز ميزان تحريك را افزايش مي‌دهد. 

3. تهيه و دسترسي راحت

براي خريد كاندوم، لازم نيست كه مثل قرص‌ها و داروهاي ضد بارداري، نسخه پزشك را به همراه داشته باشيد. همچنين به راحتي مي‌توانيد آن را ازداروخانه‌ها، فروشگاه‌ها و سوپر ماركت‌ها تهيه كنيد.

4. عدم تغييرات هورموني

بسياري از داروهاي جلوگيري از بارداري بر روي هورمون بانوان تاثير گذاشته و زمان قاعدگي را تحت تاثير قرار مي‌دهند. ولي پوشش محافظ اين گونه نيست و هيچ تغييري در بدن شما رخ نمي‌دهد.

5. پيشگيري از سرطان دهانه رحم 

از ورود ويروس «اچ پي وي» كه باعث سرطان رحم مي‌شود، جلوگيري مي‌كند.

6. كمك به درمان زودانزالي

برخي از انواع كاندوم‌ها، طول رابطه جنسي را افزايش داده و به درمان زودانزالي كمك مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه زودانزالي كليك كنيد.

حساسيت به كاندوم  

اگر بعد از آميزش جنسي با استفاده از كاندوم دچار مشكل خارش، سوزش، قرمزي و التهاب و كهير مي‌شويد، يعني نسبت به آن حساسيت داريد. اين حساسيت يا در اثر جنس پوشش محافظ و يا مواد روان كننده آن بروز پيدا مي‌كند. كاندوم‌هاي لاتكسي بيشترين حساسيت را بين افراد دارند. 

لاتكس‌هاي طبيعي با استفاده از پروتئين‌ها به وجود مي‌آيند و در صورت حساسيت، سيستم ايمني بدن نسبت به اين پروتئين واكنش نشان داده و باعث التهاب و خارش مي‌شود . اگر به موادي همچون گوجه فرنگي، موز و بلوط حسايت داريد، احتمال حساسيت به لاتكس نيز وجود دارد. كاندوم‌ها انواع مختلفي دارند و در صورت حساسيت به يك نوع آن، مي‌توانيد نوع ديگر را جايگزين كنيد. همچنين روش‌هاي ديگري نيز براي پيشگيري وجود دارد كه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه پيشگيري از بارداري كليك كنيد.

هنگام خريد كاندوم به چه مواردي بايد توجه كرد؟

1. تاريخ انقضا 

2. سايز 

3. نوع آن (نوعي كه به آن حساسيت داريد را خريداري نكنيد)

4. جنس 

اشتباهات رايج استفاده از كاندوم

1. درآوردن كاندوم قبل از اتمام رابطه جنسي

2. استفاده از پوشش محافظي كه مي‌لعزد يا سر مي‌خورد.

3. عدم هواگيري كاندوم كه باعث پاره شدن آن مي‌شود.

4. عدم رضايت دو طرف براي استفاده از كاندوم

5. استفاده از پوشش محافظ در لحظات آخر كه هيچ تاثيري ندارد.

6. بررسي نكردن آن قبل از استفاده

فشارهاي رواني براي استفاده از كاندوم

اگر يكي از طرفين رابطه براي استفاده از كاندوم رضايت نداشته باشد، در تمام طول آميزش جنسي از اين قضيه ناراحت بوده و دچار استرس و فشار رواني مي‌شود. همين موضوع مانع لذت بردن وعدم رضايت در رابطه جنسي مي‌شود.

استفاده از برخي كاندوم‌ها براي خانم‌ها قابل تحمل نيست و باعث حساسيت، ناراحتي جسمي، فشار رواني و كاهش لذت مي‌شود. برخي از خانم‌ها تمايلي به رابطه جنسي طولاني مدت ندارند و كاندوم‌هاي تاخيري باعث ناراحتي و نارضايتي‌شان مي‌گردد. در اين صورت ممكن است ارضا و ارگاسم نيز اتفاق نيفتد.

چگونه در مورد استفاده از كاندوم با همسرم صحبت كنم؟

در بسياري از موارد يكي از زوجين (مخصوصا آقايان) تمايلي به استفاده از كاندوم نداشته و معمولا دلايل خاص خود را نيز دارند. در اين صورت قبل از رابطه جنسي با همسرتان صحبت كرده و دلايلتان براي استفاده از آن را به طور كامل توضيح دهيد. اگر همسرتان با كاندوم احساس راحتي ندارد، به او بگوييد كه كاندوم در سايزها و طعم‌هاي بسيار مختلف وجود دارد. 

در نهايت اينكه اگر هيچكدام راضي نشديد، به دنبال روش جايگزين بگرديد. رابطه جنسي تنها به معني دخول نيست و با عشق بازي هم مي‌توانيد به اوج لذت جنسي برسيد. همچنين مي‌توانيد براي حل اين مساله با يك متخصص مشورت كرده و از مشاوره جنسي استفاده كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ابزار بهداشت جنسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: كاندوم | هر آنچه كه بايد درباره كاندوم بدانيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كاندوم،
موضوع:
[ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۲:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی