مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 
 

همسر شكاك | چرا همسرم بدبين است؟

بدبيني يكي از ويژگي‌هاي شخصيتي است كه علل و عوامل مختلفي در ايجاد آن تأثيرگذار هستند. شناسايي اين عوامل به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد رفتارهاي مناسب‌تري را در پيش گرفته و به سازگاري بالاتري در زندگي مشترك دست پيدا كنيد. از جمله مهم‌ترين علل بدبيني مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. داشتن تجربيات ناخوشايند در سبك ارتباطي با والدين

پرورش يافتن در محيط خانوادگي كه افراد در آن دائماً با بدرفتاري مواجه مي‌شوند و نيازهاي آن‌ها به خصوص در دوران كودكي ناكام مي ماند، باعث مي‌شود كه  افراد نگاه بدبينانه‌اي را نسبت به دنيا شكل دهند. در واقع روانشناسان معتقدند سال‌هاي اوليه كودكي و كيفيت ارتباط با والدين، تعيين كننده اساس شكل‌گيري اعتماد به دنيا است. در نتيجه فردي كه مادر يا پدر خود را نامطمئن و غير قابل اعتماد درك مي‌كند در آينده ممكن است در شكل دادن روابط عميق با ديگران نيز دچار مشكل شود.

اگر احساس مي‌كنيد كه همسر شكاك در ارتباط با والدين خود در گذشته با مشكل مواجه بوده و امروزه نيز اين مشكلات بر رفتارهاي او تاثير مي‌گذارد، بهترين كار اين است كه به او كمك كنيد از يك روانشناس براي بهبود اوضاع كمك بگيرد. توجه داشته باشيد كه سرزنش كردن خانواده همسر يا بدگويي از آن‌ها نه تنها بدبيني‌هاي همسرتان را كم‌تر نمي‌كند بلكه باعث بدتر شدن شرايط و دعواهاي بيشتر نيز مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دعواي بين زوجين كليك كنيد. 

2. همسر شكاك | داشتن تجربيات ناخوشايند در ارتباط عاطفي

بنيان يك رابطه عاطفي بر اعتماد ساخته مي‌شود. وقتي يكي از زوجين با رفتارهايي نظير خيانت يا شيطنت‌هاي بي‌جا دائماً اعتماد فرد مقابل را تحريك مي‌كند، در واقع بنيان رابطه را هدف قرار داده و در جهت تخريب ارتباط زناشويي گام برمي‌دارد. در نتيجه بدبيني هميشه صفتي نيست كه از گذشته همراه فرد وجود داشته باشد بلكه مي‌تواند در جريان رابطه عاطفي و مشاهده رفتارهاي شك برانگيز از جانب همسر نيز ايجاد شود.

3. قرار گرفتن بيش از حد در معرض اخبار منفي

بسياري از افراد در زندگي شخصي خود نه از جانب والدين و نه از جانب همسر با رويدادهاي منفي كه اعتماد آن‌ها را تهديد كند، مواجه نمي‌شوند اما بازهم بدبيني و شك زيادي را از خود بروز مي‌دهند. اين مسئله مي‌تواند بازتابي از محيط پيرامون و قرار گرفتن در معرض اخبار منفي نظير افزايش آمار خيانت يا مشاهده آشناياني كه با اين مسائل مواجه شدند، باشد.

4. ابتلا به اختلال شخصيت پارانوييد

گاهي اوقات بدبيني تبديل به يك صفت شخصيتي غالب در زندگي فرد مي‌شود به طوري كه الگوي كل روابط بين فردي را تشكيل مي‌دهد. در اين شرايط همسرتان نه تنها به شما بدبين است بلكه در كليه روابط خود با ساير افراد نيز به سختي اعتماد كرده و نمي‌تواند ارتباط چندان عميقي با ديگران برقرار كند.

اگر اين الگوي كلي در حدي باشد كه عملكرد زندگي همسرتان را تحت تاثير قرار داده و باعث بروز مشكلاتي در ابعاد مختلف زندگي نظير شغل، تحصيل يا قطع شدن روابط دوستانه شده، نشان دهنده وجود يك اختلال است كه براي بهبود به دريافت خدمات روانشناختي نياز دارد. توجه به اين نكته بسيار اهميت دارد كه هرگز به همسرتان برچسب نزنيد و از مشكلات روحي رواني او به عنوان سلاحي جهت دفاع از خود استفاده نكنيد. در اين شرايط بهترين كار اين است كه به همسرتان كمك كنيد از يك مشاور روانشناس كمك بگيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه شخصيت پارانوئيد كليك كنيد. 

5. ابتلا به اختلالات سوءمصرف مواد

يكي از عوارض سوءمصرف برخي مواد نظير شيشه و توهم‌زاها دچار شدن به بدبيني و شكاكيت بيمارگون است. اگر همسرتان به يك باره خلقياتش تغيير مي‌كند و سوءظن‌هاي عجيب يا بسيار افراطي را در مورد شما يا ديگران مطرح مي‌كند، ممكن است تحت تاثير مصرف مواد خاصي قرار داشته باشد. با اين حال فوراً به خاطر بدبيني همسر در مورد اعتياد او قضاوت نكنيد. پيش از هر چيز تلاش كنيد با يك روانشناس متخصص در حيطه اعتياد مشورت كرده و در مورد ساير علامت‌هاي اعتياد به مواد مخدر آگاه شويد.

زندگي با همسر شكاك چگونه است؟

همسر شكاك، مي‌خواهد كه شما را هميشه تحت كنترل قرار دهد پس بيش از اندازه محدودتان مي‌كند. آرامش ندارد و ذهنش درگير اين است كه شايد به او خيانت كنيد. ممكن است در ابتداي رابطه متوجه حساسيت او نشويد يا خودتان را گول بزنيد كه به خاطر دوست داشتن و علاقه زياد است؛ ولي به تدريج حس مي‌كنيد كه بدبيني‌هاي او غير قابل تحمل شده و به سر زدن‌هاي ناگهاني به محل كارتان و محدود كردن روابط خانوادگي گسترش مي‌يابد. طوري شما را تحت نظر دارد كه حس مي‌كنيد يك كارآگاه خصوصي استخدام كردند كه مي‌خواهد مچ شما را بگيرد. براي حريم خصوصي‌تان ارزشي قائل نيست و مدام تماس‌ها، پيام‌ها و رفت و آمدهاي شما را چك مي‌كند.

ادامه يافتن بدبيني، به نارضايتي بيشتر از زندگي منجر مي‌شود و انبوهي از احساسات نااميدي، غم، عصبانيت، اضطراب و افسردگي را تجربه مي‌كنيد. در حالت شديدتر اگر شكاكيت با ضرب و شتم هم همراه باشد، ممكن است چنان درماندگي و حقارتي در شما ايجاد شود كه تنها راه رهايي را طلاق بدانيد.

همسر شكاك | سهم شما در بدبيني همسرتان چقدر است؟

شرط اصلي ازدواج، داشتن تعهد است كه به ماندگاري زندگي مشترك كمك مي‌كند. سوال اساسي اين است كه چقدر به اين تعهد پايبند بوديد و اين اطمينان را در همسر خود ايجاد كرده‌ايد. نگاه كردن به جنس مخالف، گرم گرفتن با آن‌ها، مقايسه همسرتان با ديگران، بي توجه به او يا عدم ابراز عشق و علاقه، به تدريج باعث بدبيني در او مي‌شود. برخي از افراد با افتخار از روابط قبلي خود صحبت مي‌كنند؛ چه بسا به تدريح اثرات منفي آن مشخص مي‌شود. براي اطلاع بيشتر در اين زمينه بهتر است مقاله تاثير گذشته همسر بر ازدواج را مطالعه كنيد.

رقصيدن به ساز همسر شكاك!

پس از آگاه شدن از حساسيت بيش از اندازه همسر خود، ممكن است هر چيزي كه او به شما تحميل مي‌كند را قبول كنيد. اما به اين موضوع توجه داشته باشيد تا كي مي‌توانيد اين روند را ادامه دهيد. درست است كه نبايد به بدبيني او دامن بزنيد ولي لازم است براي خود، چهارچوبي تعريف كنيد. قرار نيست شما از همه خواسته‌ها و حقوق طبيعي خودتان محروم شويد تا او را راضي نگه داريد. بلكه بايد همراه همسرتان در مسيري بر مبناي احترام متقابل و صميميت حركت كنيد. در ادامه راهكارهايي ارائه مي‌دهيم تا بدانيد كه چگونه با همسر شكاك خود رفتار كنيد:

1. همسر شكاك | شناسايي اولين جرقه هاي بدبيني

براي حل مشكل بدبيني همسر، شناسايي عوامل ايجاد كننده بدبيني او اهميت دارد. اولين بار چه زماني، بعد از چه موقعيتي و چطور حس كرديد كه به شما بدبين شده است. واكنش شما چگونه بوده و چه تاثيري روي رابطه تان گذاشته است. تحليل اين شرايط كمك مي‌كند كه تا حدي كنترل شرايط را بدست آورده و اختلافات خانوادگي را برطرف سازيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشكلات خانوادگي كليك كنيد. 

2. رعايت كردن خط قرمزها

زماني كه ازدواج كرديد در مورد يك سري موضوعات و حد و مرزها با هم به توافق رسيديد؛ خط قرمزها را دور نزنيد. سعي كنيد اعتماد او را جلب كرده و موقعيتي را ايجاد نكنيد كه شك او بيشتر شود. با لجبازي كردن هيچ چيز درست نخواهد شد.

3. گفت و گوي سازنده

در زماني مناسب، با همسرتان در مورد بدبيني‌هايش صحبت كنيد. انگشت اتهام را به سوي او نگيريد و برايش توضيح دهيد احتمالا سو تفاهم‌هايي ايجاد شده كه خودتان هم از آن خبر نداريد. سعي كنيد اين اطمينان را  بدهيد كه از زندگي در كنار او لذت مي‌بريد. به او بگوييد كه رفتارهاي كنترلي‌اش باعث اضطراب و ناراحتي‌تان شده و دونفري در از بين بردن اين سو تفاهم‌ها تلاش كنيد.

4. همسر شكاك | خلف وعده نكنيد!

زماني كه به وعده‌هايتان عمل نمي‌كنيد، همسرتان گمان مي‌كند كه به اندازه كافي برايش ارزش قائل نيستيد يا شايد با فردي ديگري ارتباط داريد كه او را فراموش كرديد. به او نشان دهيد كه فردي قابل اتكا و صادق هستيد. اگر به هردليل در عمل به وعده، موفق نشديد از او دلجويي كنيد تا بداند به خاطر كم اهميت شماردن او نبوده است.

5. همسرتان را باديگران مقايسه نكنيد

زماني كه همسرتان را با ديگري مقايسه مي‌كنيد، اين پيام را به او مي دهيد كه تو به اندازه او خوب نيستي و من از بودن در كنار تو راضي نيستم. در واقع اعتماد به نفس او را از بين مي‌بريد پس دچار ترس شده و به تدريج اين فكر در او ايجاد مي‌شود كه دنبال فرصتي هستيد تا رهايش كنيد.

6. همسر شكاك | عشق خود را ابراز كنيد

ابراز عشق و گفتن جمله دوستت دارم در رابطه اهميت زيادي دارد و يك اطمينان خاطر به همسرتان مي‌دهد. برخي فكر مي‌كنند كه گفتن آن ضرورتي ندارد و ما در عمل به او نشان مي‌دهيم ولي تاثير كلمات خيلي بيشتر از چيزي است كه تصور مي‌كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ابراز عشق كليك كنيد.

سخن آخر

با در دسترس بودن، احساس نگراني و عدم امنيت همسرتان را كم كنيد. تماسش را تا حد امكان بدون پاسخ نگذاريد و اضافه كاري‌ها يا برنامه‌هاي خود را به همسرتان اطلاع دهيد. از پنهان كاري، ايجاد ابهام يا شوخي‌هاي نابجا بپرهيزيد.

پيدا كردن عامل ايجاد بدبيني و شكاكيت همسرتان موضوعي بسيار مهم است. عوامل مختلفي مانند اختلال شخصيت پارانوئيد، سو مصرف مواد مخدر، ارتباط فرازناشويي و... مي‌تواند به پيدايش اين حساسيت‌ها در او دامن زده باشد. براي اين منظور مي‌توانيد با يك متخصص و مشاوره خانواده مشورت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه زندگي با همسر شكاك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: همسر شكاك | زندگي با همسر شكاك - چگونه با همسر شكاك رفتار كنيم ؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: همسر شكاك،
موضوع:
[ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۱۶:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی