مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

گفتار درماني

گفتار درماني در منزل در واقع نوعي از توانبخشي است كه به درمان مشكلات زباني كودكان كمك مي‌كند. مشكلات زباني در دسته اختلالات عصبي رشدي قرار مي‌گيرند كه در آن فرد با آشفتگي در بيان يا فهميدن زبان روبه‌رو است. در گفتار درماني در زمينه بيان، فهم و درك گفتار به كودك كمك مي‌شود و هدف آن به كاربردن بيشتر توان در استفاده از زبان است. امروزه مراكز متعددي وجود دارند كه كار گفتار درماني را انجام مي‌دهند با اين حال برخي خانواده‌ها ممكن است تصميم بگيرند كه اين فرآيند را خودشان در خانه انجام دهند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه اختلالات عصبي رشدي كليك كنيد.

 

نكات مهم در طول گفتار درماني در منزل

الگوي گفتاري مناسب داشته باشيد

زماني كه مي‌خواهيد يك زبان ديگر را ياد بگيريد در نظر داشته باشيد اگر شخصي كه از او آموزش مي‌بينيد به سرعت شروع به گفتن جملات سخت كند آيا مي‌توانيد چيزي را به خوبي ياد بگيريد؟ پس اگر شما مي‌خواهيد با يك شخص تمرين گفتار درماني كنيد سعي كنيد واضح صحبت كنيد و از كلمات ساده استفاده نماييد تا فرد بتواند به خوبي از شما تقليد كند. هرچقدر شما واضح‌تر و ساده‌تر صحبت‌ كنيد او بيشتر متوجه مي‌شود كه چه چيزي مي‌گوييد و علاقه بيشتري نسبت به تكرار و استفاده از جملات و كلمات دارد.

تشويق به صحبت كردن از نكات مهم گفتار درماني در منزل

در طي صحبت كردن و گفتار درماني كودك را وادار كنيد كه با شما صحبت كند و اين كار را با تشويق انجام بدهيد. در اين راه مي‌توانيد از پرسش‌هايي در رابطه با خواسته‌‌هاي فرد استفاده كنيد. براي مثال زماني كه از شما چيزي مي‌خواهد راجب آن سوال بپرسيد و چند گزينه در برابر او قرار دهيد تا مجبور باشد از ميان آن‌ها انتخاب كند و صحبت كند.

با دقت گوش دادن

زماني كه گفتار درماني را در منزل شروع كرديد بايد بدانيد كه در اين مسير به صبر و حوصله بسيار زيادي نياز داريد. اگر كودكي كه با او گفتار درماني انجام مي‌دهيد با شما صحبت مي‌كند، بايد با دقت گوش دهيد تا اعتماد به نفس او بالا رفته و تلاشش را براي روان صحبت‌ كردن بيشتر كند.

ارزيابي منظم

شما بايد ارزيابي را به صورت مرتب انجام دهيد تا ببينيد كودك چه زمان‌هايي تاخير دارد. اين فرآيند به شما اين امكان را مي‌دهد كه متوجه شويد كودك تنها دچار اختلال گفتاري است يا اختلال ديگري نيز دارد. همچنين مي‌توانيد با مقايسه فعاليت كودك با نقاط عطف او بهتر بررسي‌اش كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلال زبان كليك كنيد.

هدف از گفتار درماني در منزل

اهدافي را كه مي‌خواهيد از طريق گفتار درماني به آن برسيد بررسي كرده و سعي كنيد اين اهداف براي شما قابل دسترس و با سن فرد متناسب باشد. همچنين سعي نداشته‌ باشيد كه چيزي فراتر از انتظار و توانايي او بعد از گفتار درماني صورت بگيرد.

تمركز بر روي يك روش

شما مي‌توانيد روش‌هاي مختلفي را براي انجام گفتار درماني انجام بدهيد اما بايد توجه داشته باشيد كه بر يكي از روش‌ها تمركز بيشتري كنيد. استفاده از روش‌هاي مختلف مي‌تواند براي كودك خسته كننده باشد و علاقه‌اش را براي ادامه از دست بدهد. روشي را انتخاب كنيد كه براي او لذت بخش باشد.

 

روش‌هاي مختلف گفتار درماني در منزل

گفت‌وگو

از هر فرصتي استفاده كنيد تا بتوانيد با كودك صحبت كنيد. هيچ‌وقت از مسائل روزانه هرچند عادي يا پيش‌پا افتاده براي گفت‌وگوي روزانه نگذريد به دليل اين كه مي‌تواند شرايط خوبي را براي صحبت‌كردن فراهم آورد.

اجبار به خواندن

يك كتاب داستان يا يك قطعه خبري جذاب تهيه كنيد كه كودك به خواندنش مشتاق باشد و از او بخواهيد آن‌ را با صداي بلند براي شما بخواند. اين كار به راحتي مي‌تواند او را مجبور كرده كه صحبت كند و در نهايت باعث تقويت مهارت زباني مي‌شود.

كمك گرفتن از افراد ديگر از روش‌هاي گفتار درماني در منزل

در يكي از روش‌هاي گفتار درماني شما مي‌توانيد از اشخاص ديگر هم كمك بگيريد. به اين صورت كه با اين افراد بازي را شروع بكنيد و بخواهيد كه يك كلمه يا يك عبارت را در گوشي به هم بگويند تا به نفر آخر برسد و او اين عبارت را با صداي بلند بيان كند. در اين بازي كودك سعي مي‌كند كه مفاهيم را به خوبي به شخص بعدي برساند.

استفاده از فلش كارت از روش‌هاي گفتار درماني در منزل

در اين روش كه براي كودكان بسيار مناسب است شما مي‌توانيد از چند فلش كارت استفاده كنيد و آن‌ها را در برابرش قرار بدهيد و بخواهيد آن را بلند و سريع بخواند، در ابتدا با چند فلش كارت شروع كرده و به تدريج تعداد آن ‌را افزايش دهيد. زماني كه فرد در خواندن بعضي از كلمات دچار مشكل مي‌شود شما متوجه مي‌شويد كه بايد بر روي آن زمان بيشتري بگذاريد. همچنين مي‌توانيد يكي از اين كارت‌ها را انتخاب كرده و در رابطه با آن مكالمه‌اي را ايجاد كنيد و ادامه بدهيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه گفتار درماني كليك كنيد.

استفاده از آينه 

برخي از حروف به دليل قرارگيري اشتباه زبان و فك، غلط تلفظ مي‌شوند و يا توانايي گفتن آن وجود ندارد. آينه مي‌تواند يك انعكاس عملي از صحبت كردن براي كودك باشد و او همه چيز را بررسي كند. در اين حالت شما مي‌توانيد در آينه به كودك نشان بدهيد كه چگونه فك و زبانش را براي تلفظ صحيح قرار بدهد و دهانش را چگونه تكان دهد و در نتيجه تفاوت تلفظ خودش و شما را بررسي مي‌كند. بعد از اين كه تفاو‌ت و طرز صحيح بيان را ديد مي‌تواند در جلوي آينه با خودش تمرين كند.

استفاده از قصه صوتي

قصه صوتي يكي از ابزارهايي است كه مي‌تواند در گفتار درماني بسيار مناسب باشد به طوري كه اگر قصه مناسب كودك كه براي او جالب باشد را پيدا كنيد مي‌تواند به دايره لغات او بيفزايد و تلفظ درست‌شان را هم به او منتقل كنيد.

استفاده از خوراكي از روش‌هاي گفتار درماني در منزل

يكي از راه‌هاي گفتار درماني در كودك تقويت زبان و دهان است تا بتواند به خوبي آن‌ها را در جهت صحبت كردن تكان دهد. يك خوراكي خوشمزه مانند كره بادام زميني دور لب كودك بماليد و او با زبان كشيدن روي آن ماهيچه‌هاي زبان و دهانش را فعال مي‌كند و مهارت گفتار برايش راحت‌تر مي‌شود.

حركات لب

اين حركات مي‌تواند كمك بسيار زيادي به گفتار كودك انجام دهد و يكي از روش‌هاي موثر است. از او بخواهيد كه بگويد ooooo سپس eeeee و در آخر تركيب oo_ee كه همه آن‌ها الگوي حركتي متفاوتي دارند و همه ماهيچه‌ها را درگير مي‌كنند. بخواهيد كه لبخند بزند و سپس حالت عادي‌اش را حفظ كند و دوباره آن ‌را تكرار كند. در حالي كه لب‌هايش را باز نمي‌كند گونه‌هايش را باد كند. در همين حالت مي‌تواند يكي را باد كند و ديگري را خالي نگه‌دارد. اين كار‌را مي‌تواند با لب‌هاي بالا و پايين هم انجام دهد.

حركات زبان

تمرين و حركت زبان يكي از موثرترين روش‌ها در گفتار درماني است كه بايد به آن توجه كرد. از كودكي كه با او تمرين مي‌كنيد بخواهيد چند صداي زباني را تمرين كند مثل ت ت ت ت ت، د د د د د، پ پ پ پ پ. همچنين به او بگوييد كه زبانش را بيرون بياورد و آن را معلق نگه دارد و در نهايت بر روي لب يا دندان بگذارد كه استراحت كند.

حركات گونه از روش‌هاي گفتار درماني در منزل

عضلات گونه براي گفتار درماني بهتر است كه تقويت شود. زماني كه كودك دهانش را بسته است بخواهيد كه گونه‌هايش را منقبض كند. لب را به صورت غنچه در بياورد و به صورت دايره لبش را تكان دهد.

 

مدت زمان و ميزان تاثير گذاري گفتار درماني در منزل

گفتار درماني بهتر است كه به صورت درمان مستقيم باشد و 3 بار درهفته تكرار گردد. مدت زماني كه هر جلسه از اين دوره بايد طول بكشد 30 تا 40 دقيقه است به طوري كه فرد خسته نشود. در طول 15 هفته پيشرفت‌ها و تاثيرات زيادي ملاحظه مي‌شود.

گفتار درماني در منزل به اندازه گفتار درماني كه توسط متخصص صورت مي‌گيرد تاثير ندارد و زمان بيشتري را نياز دارد تا به تكلم كودك كمك كند اما بي‌تاثير نيست و مي‌تواند صحبت كردن را بهبود ببخشد. همچنين شما نبايد انتظار داشته باشيد نتيجه‌اي كه بعد از يك دوره گفتار درماني با متخصص حاصل مي‌شود با گفتار درماني در منزل با روش‌هاي گفته شده به وجود بيايد.

 

گفتار درماني در مركز حامي هنر زندگي

مركز مشاوره حامي هنر زندگي مفتخر است با گردهم آوري با تجربه ترين متخصصان در زمينه كودك و گفتار درماني خدماتي با بالاترين كيفيت ارائه دهد. يكي از مزاياي مراجعه به كلنيك حامي هنر زندگي اين است كه با تشكيل تيمي از روانشناسان در زمينه‌هاي تخصصي مختلف قادر است به مراجعان همزمان خدمات مشاوره خانواده، كودك، ازدواج، ترك اعتياد و... نيز ارائه دهد. تنها كافي است از طريق تلفن با مركز ارتباط گرفته و از خدمات حضوري و غير حضوري اطلاعات بيشتر كسب نماييد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه گفتار درماني در منزل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: گفتار درماني در منزل | بهترين روش‌ها و تكنيك‌هاي موثر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گفتار درماني در منزل،
موضوع:
[ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۴۹:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی