مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

يكي از مسائلي كه والدين معمولا با آن مواجه‌اند بحث زمان و راهكارهاي جدا خوابيدن كودك مي‌باشد و اينكه والدين چه رفتاري بايد در قبال اين موضوع داشته باشند. والدين نگران ايمني و سلامت كودك خود هستند. از طرف ديگر مي‌خواهند تربيت كودك به درستي انجام شود. به همين منظور ما در ادامه مقاله به توضيحاتي درباره اين مسئله و ارائه راهكارهايي براي كمك به والدين مي‌پردازيم. همچنين مشاوره كودك مي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كننده باشد.

منبع: جدا خوابيدن كودك

 

زمان و راهكارهاي جدا خوابيدن كودك | از چه سني كودك را جدا بخوابانيم؟

زمان جدا كردن محل خواب نوزاد براي كودكان مختلف متفاوت است و بسته به ويژگي‌هاي نوزاد، ميزان اضطراب يا آسيب پذيري و الگوهاي رفتاري مادر دارد. براساس آكادمي روانپزشكي كودك آمريكا به دليل اينكه كودك در ماه‌هاي اول نسبت به برخي خطرات آسيب‌پذيرتر است، بهتر است نوزاد تا يكسال و يا حداقل 6 ماه در اتاق پدر و مادر و يا نزديكي آن‌ها بخوابد، اما در تخت جدا باشد. از دلايل آن نياز كودك به شير خوردن يا عوض شدن پوشك در طول شب است كه اگر نزديك‌ مادر باشد بهتر اتفاق مي‌افتد. دليل ديگر اين كه احتمال مرگ ناگهاني نوزاد در زير 6 ماه بيشتر است و كودكاني كه در اتاق جدا يا دورتر بخوابند احتمال خواب عميق و آسيب پذيري به اين مساله در آن‌ها بيشتر مي‌شود.

براساس تحقيقات صورت گرفته شده جدا نكردن اتاق كودك تا 1 سالگي بيشتر از حد نياز كودك است. اگر جدا كردن محل خواب كودك را به تعويق بياندازيد، اين مسئله مي‌تواند اضطراب در مورد خواب را در كودك‌تان بيشتر كند و خواب او را بيشتر مختل نمايد. بنابراين بهتر است محل خواب كودك خيلي دير جدا نشود زيرا در اين صورت فرآيند جدايي مي‌تواند سخت‌تر باشد. 

براي شناخت بيشتر در زمينه تربيت كودك 2 تا 3 سال كليك كنيد.

تاثير محل خواب بر احساس ايمني كودك

از آنجايي كه 6 تا حدود 18-24 ماهگي براي نوزادان دوره بسيار حساسي براي ايجاد احساس ايمني در كودك است و به دليل تحول اضطراب جدايي در اين دوره، كودك نسبت به جدا شدن از والدين آسيب‌پذيرتر است. اگر تا قبل از 6 ماهگي محل خواب نوزاد جدا نشد، اين جدايي يكباره در اين دوره اتفاق نيافتد و تا حدود 18 ماهگي به تعويق انداخته شود و به تدريج انجام دهيد زيرا جدايي ناگهاني دراين دوره مي‌تواند كودك را نسبت به اختلالات اضطرابي به خصوص اضطراب جدايي آسيب‌پذير كند.

به طور كلي بهتر است كه كودك تا حدود 2 سالگي از والدين جدا بخوابد. اما توجه به اين نكته مهم است كه زمان مناسب جدا خوابيدن كودك علاوه بر روش‌هاي تربيتي، به خود كودك هم بستگي دارد. برخي كودكان به طور كلي زودتر آرام شده و راحت‌تر مي‌خوابند. برخي كودكان بيشتر ناآرامي و گريه مي‌كنند و جدا بودن از والد برايشان سخت‌تر است. بهتر است براي جدا خواباندن كودك به شرايط رواني كودك كاملا توجه شود. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه تربيت كودك زير يكسال كليك كنيد.

زمان و راهكارهاي جدا خوابيدن كودك | مشكلات جدا خوابيدن كودك

اگر جدايي محل خواب كودك تا 2 سالگي اتفاق نيافتد، احتمالا مشكل قابل بررسي وجود دارد و بهتر است در صورتي كه در جدا كردن كودك از خود موفق نيستند با يك مشاوره خانواده مشورت كنيد. دلايل مختلفي مي‌تواند در جدا خوابيدن كودك مشكل ايجاد كند كه شامل موارد زير است.

_ برخي كودكان اضطراب جدايي دارند. در مورد اين كودكان جدا كردن ناگهاني يا تحت فشار مي‌تواند اضطرابش را بيشتر كند. براي اين كودكان بايد جدا خوابيدن كودك به صورت تدريجي و با در نظر گرفتن شرايط كودك باشد.

_ گاهي والدين اتاق كودك را تبديل به فضايي براي تنبيه مي‌كنند و به اين ترتيب كودكان از محيطشان فراري مي‌شوند.

_ گاهي ترس و كابوس هاي شبانه كودك باعث مي‌شود كه از تنها خوابيدن دوري كنند. ديدن برخي فيلم‌ها كه مناسب مراحل رشدي آن‌ها نيست مي‌تواند اين ترس‌ها را بيشتر كند. در اين موارد والدين بايد علت ترس‌ها را شناسايي و براي حل آن اقدام كنند.

_ در برخي موارد وابستگي و مشكل در جدا خوابيدن كودك به دليل وابستگي خود والد است. در واقع خيلي اوقات مادران وابستگي متقابل به كودك دارند و دور شدن از كودك آن‌ها را شديدا دچار اضطراب مي‌كند. معمولا اين حس به كودك انتقال پيدا مي‌كند و والدين بدون آنكه بدانند وابستگي كودك را بيشتر مي‌كنند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سن تربيت كودك كليك كنيد.

زمان و راهكارهاي جدا خوابيدن كودك  

براي جدا خوابيدن كودك همانطور كه گفته شد بهتر است تدريجي صورت بگيرد. در اينجا به برخي راهكارها اشاره كرده‌ايم.

_ مدتي در اتاق خواب او حضور داشته باشيد تا به خواب برود.

_ سعي كنيد از خوابيدن در كنار كودك اجتناب كنيد. بهتر است كنارش بنشينيد و قصه‌اي بگوييد تا بخوابد. 

_ اگر كودك دوست داشت مي‌توانيد عروسك خاص يا پتويي را به او بدهيد تا با داشتن آن احساس ايمني كند.

_ اگر ترس از تاريكي كودك وجود دارد، تا حدي نور به فضا بدهيد. همچنين در طول روز در اتاقش بيشتر با او بازي كنيد تا اتاقش محيط امن و جالبي برايش باشد. با ارائه اين نكات مي‌توانيد پاسخي براي زمان و راهكارهاي جدا خوابيدن كودك داشته باشيد.

سوالات متداول

درست ترين زمان براي جدا كردن جاي خواب كودك چه زماني است؟

همانطور كه بيان شد بهترين زمان بسته به ويژگي‌هاي كودك تفاوت دارد اما تا قبل از يك سالگي بهتر است كه اين كار انجام نشود زيرا كودك نياز به شير خوردن و مراقبت دارد. درصورتي كه كودك در اتاق شما مي‌باشد او را در تخت جداگانه بخوابانيد.

بچه‌ام بين من و پدرش مي خوابد. آيا اين مسئله باعث مي‌شود كه به ما وابسته شود؟

مسلما بله. نوزاداني كه همواره با مادر و يا پدر خود در يك تخت مي‌خوابند، وابستگي بيشتري به آن‌ها پيدا مي‌كنند و برخي مشكلات به وجود مي‌آيد. مثلاً كودك تا مادر يا پدرش روي تخت خواب نيايد، نمي‌خوابد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك و خانواده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: جدا خوابيدن كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جدا خوابيدن كودك،
موضوع:
[ ۲۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۱۸:۰۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی