مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آلزايمر در جواني يا آلزايمر زودرس چگونه اتفاق مي‌افتد؟ آلزايمر يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي مرتبط با زوال عقل است كه طبق باور عموم تنها در افراد مسن بالاي 65 سال اتفاق مي‌افتد، در حالي كه در موارد نادر نشانه‌هاي آلزايمر زودرس در افراد ميانسال (40 تا 50) نيز مشاهده مي‌شود. البته تشخيص آلزايمر زودرس كمي سخت مي‌باشد، چرا كه نشانه‌ها مي‌تواند در اثر يك حادثه يا استرس زياد ايجاد شده باشد. درمان قطعي براي بيماري آلزايمر هنوز شناخته نشده است، اما راه‌هايي براي تشخيص سريع اين بيماري وجود دارند كه استفاده از آن‌ها در فرآيند درمان به شما كمك شاياني خواهد كرد. فراموش نكنيد اگر اين نشانه‌ها را در خود ديديد، هرچه سريع‌تر به يك پزشك مراجعه نمائيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه زوال عقل كليك كنيد.
منبع: آلزايمر زودرس

 

عوامل خطر ساز در آلزايمر زودرس

آلزايمر لزوما فقط با افزايش سن رخ نمي‌دهد، اما فراموش نكنيد كه خطر ابتلا به آلزايمر با افزايش سن، رابطه مستقيم دارد. احتمال بيماري آلزايمر در سن 85 سالگي تقريبا به 50 درصد مي‌رسد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيماري آلزايمر كليك كنيد.

از ديگر عوامل مي‌توان به ژن افراد اشاره كرد. مثلا اگر يكي از والدين، خواهر يا برادر يا يكي از فرزندان آلزايمر داشته باشد، احتمال ابتلاي شما به آلزايمر افزايش مي‌يابد. همچنين ابتلاي يكي از افراد خانواده به اختلال يادگيري نيز احتمال ابتلاي شما را بيشتر مي‌كند. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلالات يادگيري كليك كنيد. علاوه بر عوامل ژنتيكي موارد ديگري هستند كه در ابتلا به آلزايمر زودرس نقش دارند؛ برخي از آن‌ها را در ادامه ذكر كرده‌ايم:

1. استرس و اضطراب و فشارهاي رواني

افزايش استرس و اضطراب و فشارهاي رواني منجر به بالا رفتن سطح پروتئين آميلوئيد بتا در مغز مي‌شود. اين امر با ابتلا به اختلالات حافظه و فراموشي‌هاي كوتاه مدت و دائمي ارتباط مستقيم دارد.

2 خواب ناكافي

ابتلا به انواع اختلالات خواب و درمان نكردن آن‌ها، نداشتن برنامه منظم براي خوابيدن و بيدار شدن مي‌تواند براي مدت زمان طولاني مي‌تواند در كنار عوامل زنتيكي از علل ابتلا به آلزايمر در جواني باشد. افرادي كه ساعت خواب و بيداريشان منظم است به احتمال كمتري به آلزايمر مبتلا مي‌شوند و از عملكرد مغزي بهتري برخوردارند.

3. مصرف دخانيات و الكل بيش از حد

اعتياد به دخانيات و مصرف بيش از حد الكل با ابتلا به زوال عقل و از دست دادن حافظه ارتباط دارد. دليل ابن ارتباط آن است كه مصرف دخانيات در سيستم گردش خون بدن اختلال ايجاد مي‌كند و در نتيجه عمل خون‌رساني به عروق مغزي به درستي صورت نمي‌گيرد. در نتيجه كاهش توانايي‌هاي مغزي و ابتلا به آلزايمر در سنين پايين رخ مي‌دهد.

4. بي‌تحركي

يكي ديگر از عللي كه در كنار عوامل ديگر منجر به بروز آلزايمر جواني مي‌شود سبك زندگي بدون تحرك است. ورزش روزانه‌ي منظم به تقويت بافت‌هاي عصبي مغز كمك مي‌كند، حافظه و تمركز را بهبود مي‌بخشد و مانع از ابتلا به فراموشي مي‌شود.

نشانه‌ها و علائم دمانس يا آلزايمر زودرس

چنانچه 10 نشانه زير را در خود يا نزديكان خود مشاهده كرديد، براي جلوگيري از شدت يافتن بيماري به پزشك مراجعه كنيد:

1- آلزايمر زودرس | فراموش كار شدن

مشخص‌ترين و معروف‌ترين بارزه و نشانه آلزايمر از دست دادن حافظه است. در صورتي كه احساس مي‌كنيد نسبت به قبل فراموش كارتر شده‌ايد، نياز داريد سوال‌هايي تكراري بپرسيد و تاريخ‌هاي مهم زندگي خود را فراموش كرده‌ايد، لازم است اين نشانه‌ها را جدي بگيريد. معمولا فراموشي در آزايمر زودرس به گونه‌اي است كه يادآوري اطلاعات و داده‌هاي اخير را سخت‌تر به ياد مي‌آوريد.

2- آلزايمر در جواني | مشكل در برنامه ريزي و حل مسئله

كار كردن با اعداد، حساب و كتاب كردن و برنامه ريختن براي آينده به يكي از معضلات اين روزها در آمده است. دنبال كردن برنامه‌ها و جايگذاري اطلاعات در ذهنتان به يك مسئله تبديل شده است و احساس مي‌كنيد نياز به يك محاسبه گر جوان داريد.

3- آلزايمر زودرس | مشكل در انجام وظايف معمول

تمركز روي يك مسئله تلاش زيادي را مي‌طلبد. ممكن است در ابتدا آن را به دلايل خستگي يا مشغله‌هاي ديگر ناديده گرفته باشيد. اين موضوع در زمان رانندگي بارزتر است؛ مثلا ممكن است حتي در مسير‌هاي آشنا گم شده باشيد.

4- آلزايمر در جواني | مشكل در تشخيص زمان و مكان

مشكل دنبال كردن برنامه‌ها به مشكل تشخيص و دنبال كردن تاريخ‌ها و اشتباه كردن زمان تبديل مي‌شود. اين روند به حدي مي‌رسد كه بيمار درباره نحوه يا دليل حضورش در يك مكان به شدت فراموشكار مي‌شود.

5- آلزايمر | كاهش بينايي

مشكلات بينايي مانند تشخيص ميزان فاصله، رنگ و كنتراست در حال رانندگي و مطالعه نيز از ديگر علائم ابتلا به آلزايمر زودرس است. البته افراد جوان‌تر مشكلات بينايي را به شدت افراد سالمند در اين بيماري تجربه نمي‌كنند.

6- آلزايمر | مشكل در پيدا كردن واژه‌ها

بيماران آلزايمر در ميان صحبت‌ها يكباره ساكت مي‌مانند و به دنبال يك كلمه، موضوع بحث خود را فراموش مي‌كنند. اين اتفاق مي‌تواند در صحبت‌هاي هركس پيش بيايد؛ اما افرادي كه به آلزايمر زودرس دچارند اين اتفاق برايشان با شدت بيشتري رخ مي‌دهد و حتي گاهي نمي‌دانند چطور جملۀ خود را تمام كنند. اين افراد براي مقابله و پنهان كردن اين نقص معمولا حرف‌هاي تكراري مي‌زنند.

7- آلزايمر در جواني | هيچ چيز در جاي خودش نيست

آلزايمر زودرس باعث مي‌شود تا فرد وسايلش را در مكان‌هاي اشتباه و متفاوت قرار بدهد و براي پيدا كردن آن‌ها زمان زيادي را صرف كند. اين افراد در صورتي كه به آلزايمر زودرس خود آگاهي نداشته باشند يا بخواهند در مقابل آن مقاومت كنند به دنبال پيدا كردن دزد، به ديگران مشكوك مي‌شوند.

8- آلزايمر | مشكل شديد در تصميم گيري

فرد مبتلا به آلزايمر زودرس در تصميم گيري‌هاي مالي دچار اشتباه مي‌شود. اين قضيه در جواناني كه دچار آلزايمر زودرس شده‌اند، بيشتر نمايان است. در اين وضعيت تصميمات فرد اغلب باعث ضرر و زيان مالي مي‌گردد؛ مثلا در زمان خريد، پول بيشتري را به فروشنده مي‌پردازد. به بهداشت فردي اهميت چنداني نمي‌دهد و تعداد دفعات حمام رفتن را به سرعت كاهش مي‌دهد و تمايل كمي نسبت به كثيف بودن لباس هايش نشان مي‌دهد.

9- آلزايمر | دور شدن از فعاليت‌هاي اجتماعي

پس از ظاهر شدن علائم، بيمار تمايل خود را به كارهاي گذشته از دست مي‌دهد. روز به روز پروژه‌هاي كاري يا سرگرمي و ديگر فعاليت‌هاي اجتماعي جذابيت خود را از دست مي‌دهند. هرچه علايم شديدتر مي‌شوند، اجتناب بيمار نيز افزايش مي‌يابد.

10- آلزايمر | تغيرات خلقي و شخصيتي شديد

آلزايمر در جواني مي‌تواند تغييرات ناگهاني و شديدي مانند افسردگي، اضطراب، ترس، وحشت و گيجي را در خلق خوي فرد ايجاد كند. اتفاقاتي كه خارج از روال زندگي اتفاق مي‌افتند، ممكن است باعث تحريك شديد اين افراد شود و عكس العمل شديدي مانند خشم و پرخاشگري را در بر داشته باشد.

تشخيص آلزايمر زودرس

آزمايش مشخصي در اين زمينه وجود ندارد اما پزشك متخصص از روش‌هاي مختلفي براي شناسايي نوع اختلال حافظه استفاده مي‌كند. قبل از هر چيز پزشك در مورد سابقه پزشكي و علائمي كه تجربه مي‌كنيد از شما سؤال مي‌پرسد. علاوه بر اين ممكن است از تست‌هاي گوناگون براي سنجش حافظه و توانايي‌هاي حل مسئله استفاده كند. همچنين گاها از عكسبرداري مغزي مانند سي تي اسكن و ام آر آي استفاده مي‌كنند تا تغييرات مغز شما را مورد بررسي قرار دهند و به شناسايي علل بروز هر يك از علائم بپردازند.

روند پيشرفت آلزايمر زودرس

اين بيماري پيشرفت سريعي دارد و روز به روز بدتر مي‌شود. در بيشتر افراد مبتلا تشخيص رسمي از زمان شروع نشانه‌هاي اوليه، دو تا چهار سال طول مي‌كشد. اين مدت را مرحله‌ي اوليه ابتلا به آلزايمر مي‌نامند. پس از آن فرد وارد مرحله دوم مي‌شود و در آن علائمي همچون اختلالات شناختي خفيف را تجربه مي‌كنند. اين مرحله اغلب دو تا ده سال به طول مي‌انجامد. در مرحله‌ي آخر احتمال ابتلا به زوال عقل و اختلالات شديد شناختي وجود دارد. به صورتي كه فرد توانايي مديريت مالي و به ياد آوردن كوچك‌ترين چيزها را از دست مي‌دهد.

درمان دارويي آلزايمر زودرس

تا به امروز درماني براي بيماري آلزايمر يافت نشده است. البته داروهاي حافظه يا كاهش اختلالات خواب مي‌توانند تا حدودي در بهبود و برطرف شدن علائم مؤثر باشند. در حال حاضر آزمايشات زيادي براي ايجاد يك درمان جايگزين در حال انجام است. داروها، آلزايمر را چند ماه تا چند سال به تاخير مي‌اندازند تا بيمار بتواند فرصت بيشتري براي زندگي مستقل داشته باشيد. با مشاوره روانشناسي تلفني و مشاوره تلفني فردي نيز مي‌توانيد از خدمات درماني بهره مند شويد.

پزشكان ممكن است از داروهاي زير براي كاهش علائم آلزايمر استفاده كند. داروهاي زير براي كند كردن روند تخريب حافظه تجويز مي‌گردند:

_ دونپزيل (آريسپت)

_ گالانتامين (رازادين)

_ ممانتين (نامندا)

_ ريواستيگمين (اگسلون)

_ دونپزيل/ ممانتين (نامزاريك)

چطور اثر درمان آلزايمر را بيشتر كنيم؟

مقابله با آلزايمر زودرس با مثبت انديشي 

مثبت انديش بودن نقش مهم و اساسي در طول درمان دارد. بنابراين به شدت به فعاليت‌هايي كه همچنان از آن‌ها لذت مي‌بريد بپردازيد. از يوگا يا تنفس عميق براي تمدد اعصاب و شادابي بيشتر استفاده كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مثبت انديشي كليك كنيد.

به خاطر آلزايمر زودرس دست از زندگي نكشيد

تلاش كنيد تناسب اندام و سلامتي خود را حفظ كنيد. براي برنامه ريزي از دوستان خود كمك بگيريد. تغذيه مناسبي داشته باشيد و به طور منظم ورزش كنيد. ورزش مي‌تواند با فرستان اكسيژن مناسب طراوت زندگي شما را افزايش بدهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آلزايمر زودرس و راه هاي درمان آلزايمر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: آلزايمر زودرس

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آلزايمر زودرس،
موضوع:
[ ۲۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۳:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی