مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

در جامعه بسياري از افراد وجود دارند كه هميشه احساس تنفر نسبت به خود داشته و خود را سرزنش مي‌كنند. اين افراد لازم است روش‌هاي دوست داشتن خود را ياد بگيرند چراكه به مرور زمان با اختلالات رواني و فرسودگي در زندگي مواجه مي‌شوند و سلامت روان آنان كاهش مي‌يابد. دوست داشتن خود به معناي داشتن اعتماد به نفس، پذيرش خود، احترام به ذات وجودي و به معناي عام كلمه، تبديل شدن به يك انسان كامل است. فردي كه خود را دوست دارد ديگران را هم دوست دارد و اين روابط متقابل است و هميشه براي پيشرفت و موفقيت در زندگي تلاش مي‌كند. بايد گفت معناي خودشيفتگي و خود خواهي با دوست داشتن خود تفاوت داشته و نبايد اشتباه گرفته شود. در ادامه به بررسي بيشتر اين موضوع خواهيم پرداخت.

منبع: دوست داشتن خود

 

دوست داشتن خود يعني چه؟

دوست داشتن خود يعني شما بتوانيد با وجود تمام نقص‌ها خود را بپذيريد و در دام خود سرزنشگري و تخريب اعتماد به نفس گرفتار نشويد. مهم‌ترين اصل براي رسيدن به پذيرش و دوست داشتن خود اين است كه قبول كنيد شما نيز همانند هر انساني كامل نيستيد و لازم نيست هميشه كامل و بي‌نقص به نظر بياييد. پذيرش اين نكته به شما كمك مي‌كند تا از خودسانسوري زياد در زندگي دست برداريد و در سطحي عميق‌تر با خود واقعي‌تان در ارتباط باشيد. اين مفهوم كه در روانشناسي تحت عنوان اصيل بودن شناخته مي‌شود به شما كمك مي‌كند تا به آرامش بيشتري در زندگي دست پيدا كنيد و از نظر رواني شرايط سالم‌تري داشته باشيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اصيل بودن كليك كنيد. 

خودشناسي، شمشير دو لبه

خودشناسي براي هر فرد بالغ و اصيلي لازم است. هر كس بايد خود واقعي‌اش را بشناسد، اما اين شناخت بايد با تفكر عالي و منطقي همراه باشد. براي برخي‌ها، خود شناسي باعث مي‌شود تا ضعف‌هاي خود را بزرگ كرده و آن‌ها را دائما مقابل چشمان خود ببينند. در برخي خودشناسي باعث مي‌شود فقط نقاط قوت خود را ببينند، به سمت خودشيفتگي گرايش پيدا كنند و ديگران را از دست بدهند. بنابراين تعادل را بايد مدنظر قرار دهيد. نقاط قوت خود را بشناسيد و آن‌ها را تقويت كنيد، نقاط ضعف را نيز پيدا كرده و در صدد اصلاح آن‌ها بر بياييد. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد خودشناسي كليك كنيد. 

دوست داشتن خود | راهكارهايي براي رسيدن به ديدگاهي معتدل درباره خود 

همان طور كه گفته شد برخي افراد هنگامي كه براي خودشناسي تلاش مي‌كنند به قضاوتي سوگيرانه و غير منطقي در مورد خود مي‌رسند. براي مثال برخي ممكن است تحمل ديدن هيچ صفت منفي را در خود نداشته باشند و برخي ديگر نيز به دليل دچار بودن به مشكلاتي نظير افسردگي و اضطراب دائماً بر ويژگي‌هاي منفي خود متمركز شده و با عينك بدبيني به خود مي‌نگرند. براي اينكه بتوانيد در اين ميانه بايستيد واقع‌بينانه‌تر به خود نگاه كنيد. در نظر گرفتن موارد زير اهميت بسياري دارد. 

استفاده از خدمات حرفه‌اي روانشناسي 

از خدمات حرفه‌اي روانشناسي در جهت شناخت خود بهره بگيريد. براي مثال انجام تست‌هاي شخصيت شناسي به كمك يك روان شناس به شما كمك مي‌كند تا به تصويري دقيق‌تر در مورد خود دست يابيد و ويژگي‌هاي مثبت و منفي‌تان را در كنار هم در نظر بگيريد.

درمان اختلالات رواني و مشكلات روحي 

تا زماني كه شما درگير اختلال‌هايي نظير افسردگي باشيد ذهنتان به طور خودكار دچار نوعي سوگيري توجه در راستاي شواهد منفي مي‌شود به زبان ساده‌تر ذهن در اين شرايط دائماً به دنبال مداركي مي‌گردد تا در مورد بي كفايي و عملكرد نامناسب به شما هشدار دهد و در اين مسير تمام شواهد مثبت را ناديده مي‌گيرد.

متأسفانه وقتي افسردگي يا ساير اختلالات رواني شدت مي‌گيرند ذهن توانايي خود اصلاحي‌اش را از دست مي‌دهد و در نتيجه شما نمي‌توانيد اين سوگيري ذهني را در خود شناسايي كنيد و چه بسا اين گونه مي‌انديشيد كه طرز فكرتان كاملاً واقع بينانه است. در اين شرايط مسلما رسيدن به پذيرش و دوست داشتن خود امري غير ممكن تلقي مي‌شود. براي رهايي از اين وضعيت ابتدا لازم است تا به مشكلات روحي و رواني‌تان رسيدگي كنيد تا در انتهاي درمان بتوانيد با خود واقعي‌تان روبه‌رو شده و آن را در آغوش بكشيد.

كنار گذاشتن كمال‌گرايي 

يكي از مهم‌ترين آفت‌هاي ذهن كه باعث مي‌شود شما هيچ وقت در زندگي احساس رضايت نكنيد دچار بودن به كمال‌گرايي است. كمال‌گرايي صفتي است كه همواره به شما مي‌گويد بايد كامل و بهترين باشي! همين امر باعث مي‌شود رسيدن به هيچ موفقيتي به افزايش احساسات مثبت در شما كمك نكند و كوچك‌ترين نقايصي در ذهنتان بزرگ شوند. كنار گذاشتن كمال‌گرايي نيازمند تمرين بسيار و تلاش براي تغيير باورهاي ذهني است كه در اكثر موارد به كمك يك درمانگر نياز دارد. با اين حال خواندن كتاب‌هاي خودياري روانشناسي نيز مي‌تواند تا حد زيادي در اين زمينه به شما ياري برساند.

پيش شرط‌هاي دوست داشتن خود چيست؟

كسي كه بخواهد خود را دوست داشته باشد، بايد به تمام بخش‌هاي زندگي خود اهميت دهد. كسي كه خود را دوست دارد تلاش مي‌كند تا بهترين خود باشد، نه اينكه براي ديگران بهترين باشد. كسي كه خود را دوست دارد از خود مراقبت و براي كسب احساس بهتر، تلاش مي‌كند.

مراقبت از جسم

براي دوست داشتن خود، بايد از بدن خود مراقبت كنيد. كساني كه سيگار مي‌كشند، از مشروبات الكلي و يا مواد مخدر استفاده مي‌كنند، با آسيب زدن به خود به طور غير مستقيم اين پيام را مي رسانند كه در حقيقت خودشان را چندان دوست ندارند. براي اينكه بتوانيد با خودتان در صلح باشيد لازم است كه پيش از هرچيز براي بدنتان ارزش قائل شويد. تغذيه سالم، ورزش كردن، خواب صحيح و كافي و... مواردي است كه در مراقبت از جسم بايد رعايت شود.

مراقبت از ذهن

ذهن نيز مانند جسم نياز به مراقبت و ورزش دارد. كسي كه خود را دوست داشته باشد، براي تقويت ذهن خود تلاش مي‌كند، دائم در حال مطالعه است، مطالب جديد را دنبال مي‌كند، حافظه خود را تقويت كرده و مغز خود را سالم نگاه مي‌دارد.

مراقبت از روان

ذهن با روان متفاوت است. سلامت جسم و ذهن؛ بدون سلامت روان امكان پذير نيست. بنابراين بايد كاري كنيد كه روح و روان شما در آرامش باشد. كمتر عصباني شويد، كمتر حرص بخوريد، استرس‌هاي زندگي را كنترل و بحران‌ها را با آرامش مديريت كنيد. اگر شما روان آسوده و سالم نداشته باشيد نمي‌توانيد خود را دوست بداريد. 

براي دست‌يابي به همه اين‌ها استفاده از تكنيك‌هايي نظير ريلكسيشن، يوگا، مراقبه و ساير روش‌هاي آرام‌سازي مي‌تواند تا حد زيادي مؤثر باشد. اگر احساس مي‌كنيد با وجود همه تلاش‌هايي كه در زندگي انجام مي‌دهيد هرگز آن آرامش رواني مورد انتظار را تجربه نمي‌كنيد بهتر است از يك روانشناس كمك بگيريد تا از وضعيت روحي شما ارزيابي دقيق‌تري به دست آيد و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد سلامت روان كليك كنيد. 

براي دوست داشتن خود چكار كنيم؟

1- افرادي كه خود را دوست دارند خود را با ديگران مقايسه نمي‌كنند. هر كس جايگاه خود را دارد و مسير براي پيشرفت همه باز است.

2- حد و مرز خود را مشخص كرده و خود را درگير قيد و بندهاي ديگران و جامعه نكنيد.

3- اگر از ديگران كمك مي‌خواهيد، اين كار را بكنيد ولي از ديگران نخواهيد مسئوليت زندگي شما را در دست بگيرند.

4- با خودتان شاد باشيد، لذت‌هاي خود را فراموش نكنيد و از تنهايي خود لذت ببريد.

5- ترديد نكنيد. اگر تصميمي گرفتيد، به خود اعتماد كنيد و آن را انجام دهيد. اگر بر سر دوراهي هستيد، تا مي‌توانيد خودتان تصميم بگيريد و نهايتا از ديگران كمك بگيريد، اما هيچ وقت از تصميم خود پشيمان نشويد.

6- براي خودتان وقت بگذاريد.

7- كارهايي را انجام دهيد كه دوست داريد و حال شما را خوب مي‌كند.

8- ايده آل گرايي را فراموش كنيد و واقع بين باشيد.

9- براي موفقيت هايتان به خودتان هديه بدهيد.

10- براي بيشتر دوست داشتن خود هدفي مشخص كرده و در راستاي آن تلاش كنيد.

11- به سراغ علايق تان برويد و هنر يا حرفه‌اي كه هميشه دوست داشتيد را ياد بگيريد.

12- به ديگران كمك كنيد، ديگران را دوست داشته باشيد و منافع جمع را محترم بشماريد.

13- بابت اشتباهات، خودتان را سرزنش نكنيد. هيچ كس كامل نيست و هر اشتباه را به حساب تجربه بگذاريد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تغيير رفتار كليك كنيد.

كلام آخر 

فراموش نكنيد كه اگر تحت فشار بيروني بسياري قرار داشته باشيد يا ذهنتان درگير مشكلات رواني باشد، به كار گرفتن راهكارهاي دوست داشتن خود نمي‌تواند آن طور كه بايد بر شما تأثير بگذارد چراكه دوست نداشتن خود ريشه‌هاي عميقي در شما دوانده است كه با راهكارهاي ساده درمان نشده و به جلسات روان درماني نياز دارد. براي مثال درمانگران شناختي رفتاري با به چالش كشيدن افكار و احساسات شما در مورد خود، كمك مي‌كنند تا دريابيد چه عواملي اين نگرش منفي را در شما شكل داده و چگونه مي‌توانيد آن را تغيير دهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي دوست داشتن خود مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: دوست داشتن خود

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دوست داشتن خود،
موضوع:
[ ۴ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۳۳:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی