مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

پر كردن اوقات فراغت كودكان در تابستان يكي از دغدغه‌هاي والدين و به خصوص مادران است. اوقات فراغت زماني است كه كودك بايد به فعاليت‌هاي لذت بخش و مورد علاقه خود  بپردازد و در اين راستا خلاقيت او نيز بهبود يابد. ممكن است كودك به نظارت و راهنمايي شما نياز داشته باشد تا بتواند برنامه ريزي مناسبي با توجه به علايق و سطح توانايي خود براي اوقات فراغت داشته باشد. بهتر است شرايطي را فراهم كنيد كه به شكوفايي استعدادها و پرورش خلاقيت كودك كمك كنيد نه اين كه كودك را با حجم زياد كلاس‌هاي آموزشي خسته و دلزده كنيد. اگر ذهنتان درگير اين مسئله است كه چگونه براي كودكتان برنامه ريزي كنيد در اين مقاله اطلاعات مفيدي در مورد اوقات فراغت و همچنين راهكارهاي جالب براي پر كردن اين زمان كسب مي‌كنيد.

منبع: اوقات فراغت كودكان

 

اهميت اوقات فراغت در شكل‌گيري شخصيت كودك

اوقات فراغت نقش بسيار مهمي در شكل گيري شخصيت و مسير زندگي كودكان دارد به طوري كه كار و تحصيل اين تاثير را نمي‌گذارند. به همين دليل امروزه روانشناسان توصيه مي‌كنند كه علاوه بر زمان درس خواندن، بهتر است زماني را براي انجام كارهايي همچون موسيقي، ورزش، نقاشي و به طور كلي سرگرمي براي كودكان به وجود آوريد. اوقات فراغت كودكان بهترين زمان براي آموزش كودك در جهت استعدادها و علائق اوست. براي كسب اطلاعات بيشتر از پرورش خلاقيت كودك كليك كنيد. 

اوقات فراغت كودكان را چگونه بايد پر كنيم؟

اوقات فراغت زمان بيكاري كودك است كه بايد از آن لذت ببرد پس بايد در تنظيم برنامه‌ها علايق و توانايي او را در نظر گرفته و خواسته او را هم جويا شويد. از او در مورد علايقش بپرسيد و سعي كنيد در جهت برطرف كردن نيازها و علايق او برنامه ريزي كنيد. بسيار اهميت دارد كه كودك ياد بگيرد برنامه ريز زندگي خود باشد پس اين زمان مناسبي است كه قدرت تصميم گيري در كودك را پرورش دهيد. در واقع طبق نكات تربيتي فرزندان، شما بايد هدايت كننده باشيد نه تصميم گيرنده. در صورتي كه كودك از علايق خود آگاه نيست با توجه به شناخت خود از او كمك كنيد تا آن‌ها را شناسايي كرده و در جهت تقويت توانايي‌هايش قدم برداريد. براي كسب اطلاعات بيشتر از نكات تربيتي فرزندان كليك كنيد. 

نقش پدران در اوقات فراغت كودكان

پدر و مادر بايد در تربيت كودك همسو با يكديگر باشند. بسيار مهم است كه پدر نقش خودش را ايفا كند و زماني را به دور از تمام مشغله‌هاي كاري با فرزند خود بگذراند؛ چون كودك بايد فضاي ارتباطي با پدر را تجربه نمايد كه مسلما در شادكامي و رشد شخصيت كودك نقش مهمي ايفا خواهد كرد. روزهاي تعطيل زمان مناسبي است كه پدر و كودك زمان بيش‌تري براي با هم بودن داشته باشند، پدر با سرگرمي‌هاي ساده مي‌تواند روحيه مشاركت را در كودك پرورش داده و حس مسئوليت پذيري او را تقويت كند. به عنوان مثال كودك در فعاليت‌هاي خانه مانند رنگ كردن ديوارها، درست كردن كيك، هرس كردن گياهان، شستن ماشين و... مشاركت داشته باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر از مسئوليت پذيري كودك كليك كنيد. 

نقش چند فرزندي در پر كردن اوقات فراغت كودكان

يكي از موارد مهم در پر كردن اوقات فراغت كودكان اين است كه داشتن يك فرزند ديگر در پر كردن اوقات فراغت كودكان چقدر تاثير دارد. بدون شك داشتن خواهر يا برادر و بازي كردن با او نقش به سزايي در سرگرمي و تفريح كودك دارد. در نگاه اول ممكن است  فكر كنيد كه داشتن يك فرزند ديگر مسئوليت شما را بيشتر مي‌كند كه فكر صحيحي است ولي در سال‌هاي آينده دوست و همدمي براي يكديگر مي‌شوند و در شكل گيري شخصيت و روابط اجتماعي كودكان نقش به سزايي خواهد داشت. براي كسب اطلاعات بيشتر، مقاله روانشناسي كودك را مطالعه فرماييد. 

بهترين راهكارهاي پر كردن اوقات فراغت كودكان

بسياري از مادران شاغل دغدغه پر كردن اوقات فراغت فرزندان خود را دارند. از طرفي مي‌خواهند فرزندشان زمان خود را اتلاف نكرده و به آموزه‌هاي آن‌ها نيز افزوده شود. در ادامه چند راهكار موثر و مفيد براي پر كردن اوقات فراغت كودكان ارائه شده است:

1. ورزش و فعاليت جسمي

كودك براي رشد توانايي‌هاي شناختي و جسماني خود به تحرك و فعاليت نياز دارد. ورزش كردن باعث آزاد شدن انرژي هيجاني كودك مي‌شود پس استرس و اضطرابش كم شده و احتمال بروز رفتارهاي ناهنجار كاهش پيدا مي‌كند.

در صورتي كه ورزش به صورت مستمر ادامه يابد به يادگيري كودكان هم كمك مي‌كند. با اين حال اگر نگران دور شدن كودك از محيط درسي هستيد، بهتر است تمام زمان فراغت كودك صرف فعاليت جسمي نشود چون ممكن است با آغاز مدارس زماني طول بكشد تا كودك خود را با محيط مدرسه سازگار كند.

2. بازي هاي فكري

بازي‌هاي ساده مانند پازل، منچ، مار و پله، انجام پانتوميم، خمير بازي و شطرنج از آن دسته بازي‌هايي هستند كه هم براي كودك هم براي خودتان سرگرم كننده است. اين بازي‌ها براي تقويت قواي ذهني و يادگيري تعاملات اجتماعي بسيار مناسب مي‌باشد. براي اطلاع بيشتر از اسباب بازي هاي مناسب كودكان كليك كنيد.

3. بازي هاي كامپيوتري

داشتن مديريت زماني و برنامه ريزي براي بازي‌هاي كامپيوتري نه تنها مضر نيست بلكه مي‌تواند مزاياي زيادي در رشد ذهني و يادگيري كودك داشته باشد. البته بعضي بچه‌ها ترجيح مي‌دهند كه تمام تابستان را در خانه پاي كامپيوتر و پلي استيشن باشند. در اين مواقع شما مي‌توانيد جديت بيشتري اعمال كرده و از او بخواهيد كه فعاليت ورزشي هم داشته باشد. چون در خانه نشستن و فقط بازي كردن باعث درون گرايي او مي‌شود پس مهارت‌هاي ارتباطي در كودك شكل نمي‌گيرد و در نهايت باعث كاهش اعتماد به نفس او مي‌شود.

4. كلاس هاي تابستاني 

فرستادن كودك به كلاس‌هاي تابستاني يكي ديگر از راه‌هاي پر كردن اوقات فراغت است. اگر انتخاب كلاس‌ها درست انجام شود، مي‌تواند موجب رشد استعدادها و جهت‌دهي مثبت به توانايي‌هاي كودك گردد؛ البته به شرط اينكه علاقه او در انتخاب نوع كلاس‌ها ناديده گرفته نشود. به عنوان مثال يادگيري موسيقي آرامش‌بخش است و اضطراب و استرس را از كودك دور مي‌كند. توجه داشته باشيد كلاس‌هاي تابستاني نبايد موقعيتي مثل ايام تحصيلي را براي كودك تداعي كرده و تمام وقت او را پر كند. براي كسب اطلاعات بيشتر از سن كلاس زبان براي كودكان كليك كنيد

5. مهماني و عكس يادگاري

رفتن به جشن و مهماني يكي از بهترين راه‌هاي پر كردن اوقات فراغت كودكان است. در اين جمع‌ها كودك مي‌تواند انرژي خود را تخليه كرده و به روابط اجتماعي را نيز بياموزد. گرفتن عكس‌ نيز در آن شرايط كودك را به وجد آورده و تا مدتي بعد نيز تماشاي آن عكس‌ها او را سرگرم مي‌كند. 

نحوه پر كردن اوقات فراغت كودكان با هزينه كم

اگر به دليل مشكلات مالي از پس هزينه‌هاي كلاس‌هاي تابستاني بر نمي‌آييد اصلا نگران نباشيد. براي پر كردن اوقات فراغت كودكتان و داشتن لحظات شادي بخش راه‌هاي زيادي وجود دارد كه نياز به صرف هزينه هم ندارد. تنها چيزي كه لازم داريد كمي خلاقيت است تا بتوانيد برنامه‌اي مناسب براي او داشته باشيد تا به تجربه‌اي به يادماندني برايش تبديل شود. نقاشي و درست كردن كاردستي از فعاليت‌هايي است كه معمولا بچه‌ها در هر سني به آن علاقه دارند و به رشد خلاقيت كودك هم كمك مي‌كند. پس با تهيه وسايل نقاشي مي‌توانيد كودك خود را سرگرم كنيد.

يكي ديگر از كارهاي مفيد رفتن به فضاي باز و كمك به كودك براي پرواز دادن بادبادك است. حتي مي‌توانيد در محيط خانه و به صورت دسته جمعي نرمش و ورزش كنيد يا به پياده روي برويد. فعاليت‌هاي دسته‌جمعي با خانواده يا دوستان براي رشد شخصيت كودك و تعامل با ديگران كمك كننده است. همچنين تماشاي كارتون يا فيلمي كه متناسب با سن فرزندتان است مي‌تواند بسيار لذت بخش و آموزنده باشد.

كمال گرايي والدين در پر كردن اوقات فراغت كودك

كودكي دوراني است كه بايد با شيطنت و بازي سپري شود، ممكن است شما بدون در نظر گرفتن سطح توانايي‌هاي فرزندتان او را در انواع كلاس‌هاي زبان، موسيقي، هنر و ورزش ثبت نام كنيد در صورتي كه انبوه اين كلاس‌ها نه تنها باعث ايجاد لذت و شادماني در كودك نمي‌شود بلكه باعث افزايش استرس، خستگي و افسردگي مي‌شود.

متاسفانه برخي والدين به خاطر چشم و هم چشمي و پز دادن استعدادهاي كودك خود به اطرافيان، او را درگير فعاليت‌ها و كلاس‌هاي زيادي مي‌كنند. ممكن است در ابتدا كودك به خوبي از پس اين تكاليف بر بيايد ولي در دراز مدت اثر منفي بر او خواهد داشت چراكه فشار زيادي بر او وارد شده و زمينه بروز كمال گرايي و وسواس در كودك افزايش پيدا مي‌كند. براي كشف استعداد كودك خود كليك كنيد.

ضرورت تداوم يافتن احساس رومانتيك زوجين

سپري كردن زماني براي خود و همسرتان، در داشتن زندگي با طراوت و شادي بخش تاثير به سزايي دارد پس بهتر است اين لطف بزرگ را به خودتان بكنيد و فارغ از تمام موضوعات براي داشتن شادي‌هاي دونفره برنامه ريزي كنيد تا رابطه هيجاني، عاطفي و رومانتيك خود را تقويت نماييد. پس روياهاي خود را زندگي كنيد تا فعاليت‌هايي هدفمند و پويا داشته باشيد. مي‌توانيد روي حمايت خانواده خود حساب كرده و فرزندتان را براي ساعاتي پيش آن‌ها نگه داريد. البته توجه داشته باشيد كه كودك را به هر كسي نمي‌توان سپرد چون كودك نياز به حمايت شما دارد و احتمال سواستفاده جسمي، جنسي يا رواني براي او زياد است. براي كسب اطلاعات بيشتر از آموزش پدر و مادر كليك كنيد. 

سخن آخر

گاهي والدين مي‌خواهند آرزوهايي كه خود در زندگي داشتند و به دلايل مختلف به آن‌ها نرسيدند را از طريق بچه عملي و جبران كنند؛ مثلا چون خودشان فرصتي براي تحصيل نداشتند بچه را تحت فشار مي‌گذارند كه فقط در زمينه درسي فعاليت داشته باشد و مانع از فعاليت كودك در حوزه‌اي مي‌شوند كه خودش به آن علاقه يا استعداد دارد. شايد كودك از علايق يا استعدادهاي خود آگاهي نداشته باشد پس كشف استعدادها و توانايي كودك به عهده والدين است. براي اين منظور مي‌توانيد از خدمات مشاوره كودك و انجام تست‌هاي استعداد يابي استفاده كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از مشاوره كودك كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه پر كردن اوقات فراغت كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اوقات فراغت كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اوقات فراغت كودكان،
موضوع:
[ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۲۶:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی