مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

پياده روي ورزشي سبك است كه به درمان بسياري از بيماري‌هاي جسمي و رواني كمك مي‌كند و از ساده ترين و مفيدترين ورزش‌هاي براي تمام افراد با هر سني مي‌باشد. راه پيمايي منظم سلامت بدن شما را بالا برده و حتي مانع از ابتلا به بيماري‌هاي لاعلاجي همچون سرطان مي‌شود. زماني كه به صورت گروهي به اين ورزش بپردازيد تاثير آن بر روان شما بيشتر شده و موجب تسريع در بهبود بيماري‌ها و افزايش ارتباطات اجتماعي مي‌شود. شما مي‌توانيد با يك دوست، همسر و يا با عضويت در گروه‌هاي مربوطه به زندگي اجتماعي خودتان رنگ و بوي تازه‌اي بدهيد. در ادامه درباره فوائد راه پيمايي، نحوه صحيح راه رفتن و تاثير آن در دوران بارداري صحبت خواهيم كرد.

 

منبع: پياده روي | فوايد و نحوه صحيح پياده روي

 

چرا بايد پياده روي كرد؟

شايد از اثرات ورزش بر افسردگي و ساير جنبه‌هاي سلامت روان آگاهي داشته باشيد، اما ورزش كردن را امري دشوار دانسته و به آن عمل نكنيد. براي آن كه فوائد ورزش شامل حال شما نيز شود، لازم نيست ساعت‌هاي زيادي را به ورزش كردن و يا ورزش‌هاي سنگين بپردازيد. بلكه با پياده روي نيم ساعته نيز سلامت بدن‌تان تضمين مي‌شود. در ادامه به برخي از فوائد راه رفتن اشاره كرده‌ايم:

1. تناسب اندام

راه پيمايي به روش صحيح باعث مي‌شود كه وزن اضافي خود را به تدريج از دست بدهيد و به تناسب اندام برسيد. حفظ تناسب اندام كار مشكلي است، ولي با داشتن يك برنامه منظم پياده روي مي‌توانيد تناسب اندام خود را به راحتي حفظ كنيد.

2. بهبود سلامت قلب

تحقيقات نشان داده كه راه رفتن براي سلامت قلب بسيار مفيد است و افرادي كه به طور منظم راه پيمايي مي‌كنند كمتر در معرض بيماري‌هاي قلبي قرار مي‌گيرند. بهترين ورزش براي افراد مسن و كهنسال كه توانايي ورزش‌هاي سنگين را ندارند، پياده روي است تا از اين طريق كمتر به بيماري‌هاي قبلي و عروقي مبتلا شوند.

3. پيشگيري و مبارزه با سرطان

بي تحركي و عدم فعاليت باعث مي‌شود كه خطر ابتلا به سرطان افزايش پيدا كند. با يك برنامه منظم پياده روي مي‌توانيد خطر ابتلا به سرطان را به حداقل برسانيد. حتي افرادي كه بيماري سرطان دارند نيز با راه پيمايي مي‌توانند عوارض شيمي درماني را بهبود ببخشند.

4. تنظيم فشار خون

تحقيق بر روي افراد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد كه با راه پيمايي منظم، فشار خون كاهش قابل توجهي پيدا كرده و بنيه فرد قوي‌تر مي‌شود. همچنين مشخص شد كه راه رفتن حتي براي افراد داراي فشار خون پايين نيز مفيد مي‌باشد. پس مي توانيد با انجام پياده روي در كنار مصرف دارو، فشار خون خود را كنترل كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر، مقالات فشار خون بالا و فشار خون پايين را مطالعه فرماييد. 

5. پيشگيري و مبارزه با ديابت

كم تحركي و عدم فعاليت باعث افزايش خطر ابتلا به ديابت مي‌شود. با پياده روي منظم مي‌‌توانيد احتمال مبتلا شدن به ديابت را به حداقل برسانيد. هم چنين افرادي كه دچار ديابت هستند، مي‌توانند با پياده روي احتمال درمان خود را بالا ببرند.

6. استحكام استخوان

با افزايش سن، استخوان‌ها ضعيف شده و احتمال ابتلا به پوكي استخوان بالا مي‌رود. ولي با راه پيمايي به طور منظم، مي‌توانيد استخوان‌هاي خود را تقويت كنيد تا خطر پوكي استخوان و شكستگي استخوان كاهش بيابد. همچنين راه رفتن براي كم كردن ورم و درد نيز موثر است.

7. بهبود هضم و عملكرد دستگاه گوارش

اگر در هضم غذا مشكل داشته باشيد دير يا زود ممكن است دچار يبوست، نفخ و حتي در شرايط حاد دچار سرطان روده و معده بشويد. پياده روي بعد از غذا باعث مي‌شود كه فرايند هضم بهتر صورت گرفته و معده تقويت شود.

8. كاهش استرس با پياده روي

استرس و اضطراب روزمره، يكي از مشكلات شايع زندگي‌هاي امروزي است. تحقيقات نشان داده كه راه پيمايي منظم مانند يك داروي آرام بخش خفيف عمل مي‌كند و استرس و اضطراب ذهني را كاهش مي‎‌دهد. بسياري از متخصصان از ورزش به عنوان درمان اضطراب و استرس استفاده مي‌كنند. براي كسب اطلاع بيشتر از درمان اضطراب كليك كنيد. 

9. جلوگيري از پيري

راه پيمايي خون را در بدن به گردش در مي‌آورد و در نتيجه باعث شادابي و طراوت پوست مي‌شود. همچنين با تاثيري كه بر تناسب اندام و سلامت بدن مي‌گذارد از پيري زودرس جلوگيري كرده و باعث جواني و سر زنده تر شدن پوست مي‌گردد.  براي آگاهي بيشتر از پيري زودرس كليك كنيد. 

10. كمك به بهبود افسردگي

تلاش براي افزايش سطح فعاليت يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي درمان افسردگي محسوب مي‌شود. با اين حال افراد افسرده معمولاً احساس كمبود انرژي و بي‌انگيزگي شديدي را تجربه مي‌كنند كه انجام فعاليت‌ها را براي آن‌ها سخت مي‌سازد. در اين شرايط متخصصان انجام فعاليت‌هاي ساده‌اي نظير پياده روي را به فرد پيشنهاد مي‌دهند تا او بتواند به مرور ميزان تحرك خود را افزايش داده و انرژي خود را بازيابد. براي كسب اطلاع بيشتر ازتاثير ورزش بر افسردگي كليك كنيد. 

11. كمك به تمركز و ذهن آگاهي

بسياري از افراد هرگز زندگي در لحظه را تجربه نمي‌كنند و دائماً درگير دغدغه‌ها و مشغوليت‌هاي ذهني خود هستند. اين مسئله باعث مي‌شود همواره مضطرب باشند و احساس تنش يا ناراحتي كنند. بسياري از روانشناسان براي رهايي از اين مشكل تمرين‌هاي تمركز و ذهن آگاهي را پيشنهاد مي‌دهند. پياده روي به خصوص در طبيعت يكي از موقعيت‌هاي بسيار مناسبي است كه مي‌توانيد اين تمرين‌ها را در آن انجام دهيد.

به اين منظور هنگام پياده روي سعي كنيد تمام حواس خود را به كار بگيريد و هر آنچه در لحظه احساس مي‌كنيد را در ذهن خود تجربه نماييد. براي مثال سعي كنيد به صداهاي پيرامونتان به دقت گوش بسپاريد و ببينيد قادر به شناسايي چه تعداد صدا هستيد. هم چنين محيط خود را به خوبي بنگريد و تصاوير را در ذهن خود ثبت نماييد. اين كار مي‌تواند به افزايش احساس آرامش و تمركز در شما كمك كند و باعث شد بتوانيد از طبيعت يا محيط زندگي خود الهام بگيريد. براي آگاهي بيشتر از سلامت روان كليك كنيد. 

12. بهبود مشكلات خواب

پياده روي و افزايش سطح تحرك بدني يكي از روش‌هاي بسيار ساده براي حل مشكل بي‌خوابي است. امروزه زندگي اكثر افراد فعاليت بدني كمي را شامل مي‌شود. درنتيجه با وجود خستگي ذهني، بسياري از افراد در به خواب رفتن مشكل دارند. پياده روي با ايجاد خستگي بدني و آرامش رواني مي‌تواند فرايند به خواب رفتن را تسهيل نمايد و كيفيت آن را نيز بهبود بخشد.

13. بهبود عملكرد حافظه

هيپوكامپ در مغز انسان مسئوليت تشكيل خاطرات و ايجاد حافظه را به عهده دارد. برخي مطالعات نشان مي‌دهند كه سبك زندگي بي‌تحرك منجر به اختلالاتي در عملكرد هيپوكامپ مي‌شود و در نتيجه مي‌تواند در بروز فراموشي تأثيرگذار باشد. براي پيشگيري از اين مشكل گنجاندن چند دقيقه پياده روي يا ورزش سبك در برنامه روزانه  تا حد بسياري كمك كننده است.

14. كمك به ارتباطات اجتماعي

پياده روي شما را مجبور مي‌كند كمي از محيط خانه فاصله بگيريد و از تنهايي و انزوا بگريزيد. قرار گرفتن در فضاي اجتماعي به خودي خود مي‌تواند احساس تنهايي‌تان را كاهش داده و پيوند شما را با محيط افزايش دهد. هم چنين بسياري از افراد معمولاً پياده روي را با دوستان صميمي يا يكي از اعضاي خانواده خود انجام مي‌دهند كه اين امر نيز تا حد زيادي در بهبود زندگي اجتماعي و كاهش احساس درماندگي مؤثر است. براي كسب اطلاع بيشتر از آرامش كليك كنيد. 

15. افزايش خلاقيت و نوآوري

بسياري از افراد گزارش مي‌كنند كه هنگام پياده روي به خصوص پياده روي در طبيعت ايده‌هاي جديدي به ذهنشان خطور مي‌كند. بالعكس هرچقدر سطح تحرك پايين‌تر مي‌آيد ذهن نيز دچار ركود مي‌شود. در نتيجه براي حفظ پوياي ذهن خود تلاش نماييد ساعاتي را براي پياده روي در محيط بيرون از خانه اختصاص دهيد و با اجزاي محيط طبيعي خود ارتباط برقرار نماييد.

مدت زمان مورد نياز براي پياده روي روزانه

براي اينكه يك رفتار در شما به عادت تبديل شود بايد از گام‌هاي كوچك شروع كرده و اهداف بسيار سختي را براي خود تعيين نكنيد. براي مثال اگر به يك باره تصميم بگيريد كه روزانه يك ساعت پياده روي داشته باشيد ممكن است پس از چند روز خسته شده و به طور كل از انجام اين فعاليت صرف نظر كنيد. در نتيجه توصيه مي‌كنيم از زمان‌هاي كوتاهي نظير 10 دقيقه در روز آغاز كرده و به مرور آن را به نيم ساعت در روز برسانيد. افرادي كه اهدافي نظير لاغري را دنبال مي‌كنند، مي‌توانند با همين برنامه به مرور ساعات بيشتري پياده روي را تجربه كنند.

آنچه براي پياده روي سالم نياز داريد

پياده روي با همه پيامدهاي مثبتي كه دارد اگر به درستي انجام نشود باعث ايجاد مشكل مي‌شود. داشتن يك جفت كفش مناسب، يك دست لباس راحت، يك بطري آب و مواد قندي كوچكي نظير شكلات براي پياده‌روي‌هاي طولاني مهم‌ترين وسايلي هستند كه بايد در يك پياده روي مناسب به آن‌ها نياز داريد.

روش صحيح پياده روي

بسيار مهم است كه پياد روي را به روش صحيح انجام دهيد. در هنگام راه رفتن بايد سر خود را بالا گرفته و مستقيم نگاه كنيد. سر نبايد بالا و پايين باشد. گردن و كمر بايد صاف و دست‌ها در حالي كه از آرنج خم شده در كنار بدن قرار بگيرند. تنفس گيري نيز در هنگام راه پيمايي مهم است؛ نفس‌هاي عميق بكشيد تا هم تاثير پياده روي بر بدن بالا برود و هم زود خسته نشويد.

پياده روي در دوران بارداري

ورزش در دوران بارداري هم براي جنين و هم براي مادر بسيار مفيد است. پياده روي به رشد بهتر جنين كمك كرده و خطر بروز بيماري‌ها و استرس را در مادر كاهش مي‌دهد. با راه پيمايي منظم مي‌توانيد تناسب اندام خود را در دوران بارداري حفظ كنيد تا از چاقي بيش از حد و مشكلات بعد از آن نيز پيشگيري نماييد. همچنين راه پيمايي منظم باعث مي‌شود كه زايمان طبيعي براي شما آسان‌تر شود. البته توجه داشته باشيد كه هر ورزشي در دوران بارداري بايد با مشورت پزشك باشد تا از عدم وجود خطر براي خود و جنين‌تان مطمئن شويد. براي كسب اطلاع بيشتر از ورزش در دوران بارداري كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي افزايش سلامتي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: پياده روي | فوايد و نحوه صحيح پياده روي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۳۷:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی