مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خواب كافي چه ضرورتي براي بدن دارد؟ خواب كم و يا خواب زياد در طول شبانه روز هر دو پيامد‌هاي منفي براي فرد دارند. بيشتر افراد به دليل عدم اطلاع از ميزان خواب كافي بدن‌شان در سنين مختلف، به سلامت خود آسيب مي‌زنند. استفاده از كافئين و ديگر مواد محرك براي بيدار ماندن و يا برعكس استفاده بيش از حد از داروهاي خواب آور براي درمان بي خوابي از جمله اقداماتي است كه فرد را در معرض آسيب‌هاي جسماني و رواني قرار مي‌دهد. همچنين در نظر گرفتن عوامل محيطي و جسماني موثر در ساعت زيستي بدن، يكي از فاكتورهايي است كه افراد آن را ناديده گرفته و به جاي از بين بردن دلايل بي خوابي سعي در حل مشكلات خواب خود مي‌كنند. در ادامه درباره ميزان خواب مورد نياز بدن در سنين مختلف، اهميت خواب كافي، پيامدهاي خواب ناكافي و اشتباهات رايج درباره ميزان خواب صحبت خواهيم كرد.

 

منبع: خواب كافي براي بدن چقدر بايد باشد

ميزان خواب كافي چقدر است؟

ميزان خواب كافي در هر كس متفاوت و متناسب با سيستم فيزيولوژي بدن اوست. اما به طور كلي خواب كافي براي نوزادان بين 12 تا 18 ساعت در روز، كودكان بين 10 تا 12 ساعت در روز، نوجوانان بين 8 تا 10 ساعت و بزرگسالان بين 6 تا 8 ساعت در روز مي‌باشد. هر كسي بايد متناسب با ميزان نياز بدنش خواب خود را تنظيم كند. ممكن است فردي با 6 ساعت خواب عملكرد خوبي در طول روز داشته باشد و همين ميزان براي ديگري كم باشد. بنابراين مي‌توانيد خودتان ميزان خواب كافي را مشخص كنيد.

براي اطلاع از ميزان خواب نوزاد و خواب كودك كليك كنيد.

 

خواب كافي چه اهميتي دارد؟

داشتن خواب كافي از ضروريات مهم در زندگي است چرا كه ميزان و كيفيت خواب مستقيما بر عملكرد فرد در طول روز تاثير مي‌گذارد. خواب كافي در طول شبانه روز نيروي بدن، توازن احساساتي، خلاقيت، سرزندگي جسمي و حتي وزن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. 

جالب است كه حتي در خواب، ذهن تان فعال بوده و فعاليت‌هاي محافظتي و زيستي را كنترل مي‌كند. اگر طول زمان خواب براي انجام اين فرآيندهاي ذهني كافي نباشد، قدرت كافي براي كار كردن، يادگيري، خلاقيت و برقراري ارتباط در طول روز را نخواهيد داشت. كمبود خواب سبب ابتلا به اختلالات رواني و جسمي مي‌شود. اما نگران نباشيد به محض اين كه ميزان خواب خود را تنظيم كنيد انرژي به بدن شما باز مي‌گردد و مي‌توانيد در طول روز كارهاي بيشتري انجام دهيد.

همچنين خواب كافي سبب سلامت قلب، پيشگيري از سرطان، كاهش استرس، بهبود حافظه، كاهش افسردگي، افزايش قدرت استدلال، تفكر و... مي‌شود.

براي اطلاع بيشتر با تكنيك‌هاي داشتن خواب سريع كليك كنيد.

 

علائم كمبود خواب كافي

اگر كمتر از 8 ساعت روزانه بخوابيد احتمالا به كمبود خواب دچار شويد. علائم كمبود خواب مي‌توانند در همه محيط ها خود را نشان دهند. به طور مثال در كلاس درس همواره خواب آلود هستيد و در طول روز نياز به چرت زدن پيدا مي‌كنيد. همچنين هنگامي كه مي‌خواهيد از خواب بيدار شويد با سختي‌هاي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنيد و عصرها هنگام تلويزيون ديدن به خواب مي‌رويد. مجموعه اين نشانه‌ها باعث مي‌شود كه شرايط كسالت آوري را تجربه كنيد و حساس و زودرنج باشيد. به همين دليل بسيار اهميت دارد كه به درمان بي خوابي خود توجه ويژه‌اي داشته باشيد.

براي آشنايي بيشتر درباره روند درمان بي خوابي كليك كنيد.

 

پيامدهاي خواب ناكافي كدام اند؟

1- كمبود خواب در كودكان و نوجوانان باعث مي‌شود رفتارهاي ناهنجار از خود بروز دهند، رفتار مناسبي در مدرسه نداشته باشند و با همسالان خود به خوبي سازگار نشوند.

2- خواب آلودگي سبب افزايش تصادفات رانندگي مي‌شود.

3- خواب ناكافي احتمال مرگ زودرس را افزايش مي‌دهد.

4- اختلال در كيفيت و كميت خواب سبب چروك شدن پوست و ابتلا به پيري زودرس مي‌شود.

5- كم خوابي و خستگي سبب افزايش مشاجرات و بي حوصلگي مي‌شود.

6- خواب ناكافي كاركرد فرآيندهاي ذهني از جمله حافظه، يادگيري و توانايي قضاوت كردن را كاهش مي‌دهد.

براي اطلاع بيشتر درباره دلايل بي خوابي كليك كنيد.

 

اشتباهات رايج در مورد ميزان خواب كافي

1. با يك ساعت كمتر خوابيدن در طول شب مشكلي به وجود نمي آيد

برخي از افراد با خود مي‌گويند "پنج ساعت خواب با شش ساعت فرقي ندارد، پس مهم نيست كه يك ساعت كمتر بخوابم". شايد در اين شرايط  خواب‌ آلودگي  در طول روز آنقدر مشهود نباشد، اما توجه داشته باشيد كه حتي از دست دادن يك ساعت از ميزان خواب كافي مي‌‌‌‌‌تواند در توانايي عكس العمل سريع و تفكر درست موثر باشد. همچنين اين كارسبب افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي، از بين رفتن تعادل متابوليسم و كم شدن توانايي مقابله با عفونت‌ها مي‌شود و مي‌تواند به مرور باعث ابتلا فرد به ديگر اختلالات خواب شود.

براي اطلاع بيشتر درباره اختلالات خواب كليك كنيد.

2. زياد خوابيدن سبب از بين رفتن خستگي مي شود

ميزان خواب بسيار اهميت دارد. كم خوابيدن و زياد خوابيدن هر دو براي بدن ضرر دارند. آن چيزي كه بيشتر اهميت دارد كيفيت خواب است. بسياري از افراد ممكن است هشت الي نه ساعت در طول شبانه روز بخوابند، اما وقتي بيدار مي‌شوند احساس خوبي نداشته باشند.

خواب زياد علاوه بر اينكه باعث بي حوصلگي و بي حالي مي‌شود، كيفيت خواب را پايين مي‌آورد. كساني كه زياد مي‌خوابند، در طول خواب به دفعات زيادي، بيدار شده و براي خوابيدن دوباره تلاش مي‌كنند؛ اين موضوع سبب مي‌شود كه مغز، فعاليت‌هاي آماده سازي روز بعد را چندين بار از سر بگيرد. تكرار مكرر اين چرخه خواب مغز را خسته‌تر مي‌كند.

3. كمبود خواب در طول هفته با خواب اضافي در تعطيلات جبران مي شود

هر چند ممكن است اين الگوي خواب سبب  شود بخشي از كمبود خواب تان جبران شود، اما تمام كمبودهاي خواب در طول يك هفته را به طور كامل جبران نمي‌كند. خواب زياد در تعطيلات موجب نامنظم شدن خواب و بي‌حوصلگي شما شود. بي خوابي در آخر شب و عدم استراحت كافي براي روز كاري اول هفته، نتيجه خواب زياد در روزهاي تعطيل مي‌باشد.

حتي خواب بعد از ظهر نيز نمي‌تواند جايگزين خواب شب باشد چرا كه در ساعات مشخصي از شبانه روز، هورمون‌هايي جهت رشد و سلامتي ترشح مي‌شوند كه در روز ترشح نمي‌شوند. اين موضوع در مورد خواب كودكان و خواب نوجوانان اهميت بيشتري دارد.

براي آشنايي بيشتر درباره ميزان خواب كودكان كليك كنيد.

كلام آخر

داشتن خواب مفيد و كافي به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد در طول روز بهترين عملكرد را داشته باشيد و با داشتن ذهني فعال به هرآنچه كه مي‌خواهيد دست پيدا كنيد. همچنين خواب كافي تاثيرات خود را بر خلق و خوي شما مي‌گذارد و توان پذيرش مشكلات را بيشتر خواهيد داشت و با روي باز با مسائل برخورد خواهيد كرد. با اين حال ممكن است به دلايل مختلفي نتوانيد خواب كافي را تجربه كنيد كه در اين صورت بهتر است از يك مشاور و روانشناس بهره ببريد.

ما به شما مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي را پيشنهاد مي‌دهيم چراكه با داشتن مشاوراني برجسته و با دانش به شما تضمين خواهد داد كه در كمترين زمان ممكن مشكلات خود را حل كرده و خوابي راحت را تجربه نماييد. اين مركز شرايطي را فرآهم آورده است تا بتوانيد به صورت تلفني از هر كجاي كشور تماس گرفته و با مشاوران در ارتباط باشيد.

براي آگاهي از روند دريافت مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سوالات متداول

استفاده از داروهاي خواب آور براي داشتن خواب كافي مي‌تواند موثر واقع شود؟

داروهاي خواب آور مي‌توانند مفيد واقع شوند اما توجه داشته باشد كه اين داروها اعتياد آور بوده و وابستگي ايجاد مي‌كنند در نتيجه شما به مرور بدون استفاده از اين داروها نمي‌توانيد بخوابيد و مشكلات زيادي را تجربه مي‌كنيد. به همين دليل بهتر است كه ابتدا از روش‌هاي ديگر مانند بهره بردن از سبك زندگي سالم و مديتيشن به درمان مشكلات خواب خود بپردازيد و سپس براي استفاده از داروهاي خواب آور با يك متخصص در اين زمينه مشورت نماييد.

براي شناخت بيشتر درباره داروهاي خواب آور كليك كنيد.

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ميزان خواب كافي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خواب كافي براي بدن چقدر بايد باشد

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۲۵:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی