مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

معناي واقعي زندگي مفهوم پيچيده‌ايست كه مي‌تواند به سادگي ذهن يك انسان باهوش را روز و شب درگير كند. پرسشي بزرگ كه مي‌دانيم هيچگاه قادر نخواهيم بود تمام و كمال آن را درك كنيم. به راستي زندگي چيست؟! چرا به جهان هستي پا گذاشته‌ايم؟! هدف از زندگي چيست؟! معناي واقعي زندگي چيست؟! شايد نتوانيد زندگي را تمام و كمال درك كنيد، اما به اين معنا هم نيست كه نتوانيد زندگي را براي خودتان تعريف كرده، به آن معنا دهيد و هدف گذاري كنيد. هر كسي براي خودشناسي و يافتن معناي زندگي بايد اصولي را رعايت كند. ما در اين مقاله نكات مهم در درك معناي واقعي زندگي را توضيح خواهيم داد. اگر شما نيز گاهي سنگينيِ بارِ اين سوال را احساس مي‌كنيد، بهتر است تا آخر مقاله با ما همراه باشيد.

منبع: زندگي

 

زندگي و معناي زندگي چيست؟

شما زندگي را همانطور مي‌بنيد كه در مورد آن فكر مي‌كنيد. به زبان ساده‌تر نحوه نگرش و افكار هر كس به صورت مستقيم با معناي زندگي او ارتباط دارد. انسان به طور ذاتي غايت نگر و هدف جو است و هميشه چشم به پايان راه دارد. هرچند گاهي در طول زندگي به دلايل متعددي اين حس ذاتي‌اش را فراموش مي‌كند.

به طور كلي كسي كه به دنبال درك معناي زندگي حركت مي‌كند، قبلا فهميده كه بي هدفي و بيهودگي او را راضي نكرده و در صورت بي هدفي، زندگي ارزش خود را از دست خواهد داد. اين بي ارزشي، به رفاه و امكانات ربطي نداشته و ندارد زيرا بيشتر افرادي كه به دنبال دريافت معناي زندگي حركت مي‌كنند، قسمت‌هاي زيادي از زندگي را با سربلندي پشت سر گذاشته‌اند. عدم درك معناي واقعي زندگي به سادگي موجب احساس نااميدي و ياس مي‌گردد.

زندگي داراي دو بعد كلي مادي و معنوي مي‌باشد و هر انساني بايد دريابد كاميابي و سعادت او در كدام بعد است. بعد مادي به دليل نابودشدني بودن، در اولويت دوم قرار دارند. بعد معنوي و درك معنوي زندگي، مفهومي انتزاعي و شخصي است كه هر كس براي خودش مي‌سازد.

 

براي يافتن معناي زندگي به قلب تان گوش كنيد!

بي آنكه خودتان بدانيدپف گوشه‌اي از قلبتان در حال نجواي معناي زندگي است؛ فقط بايد به آن گوش دهيد. همه چيز را رها كنيد تا ذهنتان بتواند بدون انحراف تمركز كند. در اين سكوت به دست آمده چشمانتان را ببنديد و به صداي قلبتان گوش دهيد. چيزي كه احساس مي‌كنيد در واقع همان زندگيست. براي كسب اطلاعات در زمينه خودشناسي كليك كنيد. 

سكوت و سكون موجب مي‌شود تا شما صداي قلبتان را بشنويد. با خلق اين فضا براي خودتان، مي‌توانيد به كشف حس دروني‌تان بپردازيد. گوش دادن به نداي درون به شما كمك مي‌كند تا به پرسش‌هاي زيادي پاسخ بدهيد.

  • چه چيز باعث شادي شما مي‌شود؟
  • چه جايي به شما حس ماجراجويي‌هاي ساده كودكانه مي‌دهد؟
  • چه چيزي باعث درد مي‌شود؟ چه چيزي آن را پايان مي‌دهد؟
  • چه چيزي در شما شك و ترديد ايجاد مي‌كند؟
  • از چه چيزي فرار مي ‌كنيد؟

با دادن پاسخ صادقانه به اين سوالات، آنچه براي شما به زندگي معنا مي‌بخشد را يافته‌ايد. هدف و معناي واقعي زندگي‌تان را كشف كرده و مي‌توانيد براي رسيدن به آن تلاش را آغاز كنيد. با اين حس هر گامي كه بر مي‌داريد، برايتان معنادار خواهد شد. براي كسب اطلاعات در زمينه روانشناسي كليك كنيد.

 

بي هدفي در زندگي

افراد زيادي هستند كه براي زندگي هدفي در نظر ندارند و معناي زندگي را درنيافته‌اند. در طول زندگي براي رسيدن به امكانات مادي مثل خريد خودرو، خانه و... تلاش كرده و بدست مي‌آورند ولي در نهايت همچنان احساس پوچي مي‌كنند. اين پوچي با اهداف كوتاه مدت از بين نمي‌رود چرا كه بايد معناي زندگي خودشان را پيدا كنند. شايد اطلاع از روش زندگي افراد موفق بتواند چشم انداز روشن‌تري از هدف زندگي به شما بدهد. براي كسب اطلاع بيشتر از روش زندگي افراد موفق كليك كنيد. 

افرادي كه در زندگي هدفي ندارند گاهي حتي سخت كوشانه براي ساكت كردن پوچي و تفكر پوچشان تلاش مي‌كنند ولي در پايان روز، زندگي همچنان برايشان بي معنا و تكراري خواهد بود. اين درحالي است كه هر كسي مي‌تواند موهبت الهي اش را كشف كرده و به رشد استعدادهاي خود بپردازد اما بيشتر مردم اين هديه را در نمي‌يابند.

 

درمان هاي روانشناختي و كمك آن ها به كشف معناي زندگي

به دست آوردن معناي زندگي يكي از اهداف مهم در بسياري از رويكردهاي روان شناسي است. ما در ادامه مهم ترين روش‌هايي كه به اين امر مي‌پردازند را مورد بررسي قرار داده‌ايم.

1. كشف معناي زندگي به كمك لوگوتراپي

جالب است بدانيد يافتن معناي زندگي آنقدر اهميت دارد كه امروزه رويكردي تحت عنوان لوگوتراپي يا معنا درماني نيز براي آن ابداع شده است. دكتر ويكتور فرانكل، روان پزشك اتريشي و مبدع اين روش، سال‌ها در سخت‌ترين شرايط زندگي كرد و رنج‌هاي بسياري را متحمل شد. او در اردوگاه كار اجباري اسير بود و اعضاي خانواده او در كوره‌هاي آدم سوزي و اسارتگاه‌ها كشته شده بودند. در اين شرايط او دائما به اين موضوع مي‌انديشيد كه چه چيز در جهان ارزش تحمل اين همه رنج را دارد. در واقع او فكر مي‌كرد اگر انسان به چرايي زندگي دست يابد، مي‌تواند با هر چگونگي بسازد.

دكتر فرانكل معتقد بود كه هيچ معناي واحدي براي همه انسان‌ها وجود ندارد بلكه به دست آوردن اين گوهر ناياب نيازمند نوعي مكاشفه دروني و پي بردن به ارزش‌هايي است كه در عمق وجود انسان نهادينه شده‌اند. هيچ كس نمي‌تواند معناي زندگي خود را به شما تحميل كند و تنها خودتان هستيد كه در مسير زندگي مي‌توانيد از بزرگ‌ ترين رنج‌ها معاني منحصر به فردي بيرون كشيده و به كمك آن‌ها حيات دوباره‌اي بيابيد. براي شناخت بيشتر در مورد دكتر ويكتور فرانكل و رويكرد معنا درماني كليك كنيد. 

2. روان درماني التقاطي

بسياري از درمانگران تلاش مي‌كنند لوگوتراپي يا همان معنا درماني را در ساير تكنيك‌هاي روان شناختي خود ادغام كنند. آن‌ها در كنار تكنيك‌هاي اصلي خود نظير پرداختن به افكار تحريف شده يا تعارض‌هاي بنيادي بيمار سعي دارند دغدغه‌هاي وجودي او را نيز در نظر گرفته و كمك كنند تا معناي زندگي خود را بيابد. اين درمانگران صرفا معنا درمانگر نيستند بلكه ممكن است از ساير رويكردها نظير روان كاوي، درمان شناختي و رويكردهايي نظير درمان مبتني بر پذرش و تعهد نيز در كار خود استفاده كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد درمان مبتني بر پذيرش و تعهد كليك كنيد. 

3. كاربرد معنا درماني براي اختلالات و مشكلات روان شناختي 

امروزه بسياري از روانشناسان براي حل مشكلات مختلفي نظير اضطراب مرگ، افسردگي، درگيري در اعتياد، الكليسم و ساير مشكلات روانپزشكي از معنا درماني استفاده مي‌كنند و مراجعان را هدايت مي‌نمايند كه به وراي نمايش هستي خود بنگرند و معناي آن را كشف كنند. شما مي‌توانيد با كمك گرفتن از يك روانشناس در اين مسير با سهولت بيشتري پيش برويد و با وجود همه رنج‌ها احساس رضايتمندي دروني بيشتري را تجربه نماييد. براي كسب اطلاعات در زمينه روان درماني كليك كنيد. 

راهكارهايي براي كشف معنا در زندگي

در كنار كمك گرفتن از يك درمانگر، استفاده از برخي راهكارها به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد معناي شخصي زندگي خود را راحت‌تر پيدا كنيد و احساس رضايت بيشتري در اين باره داشته باشيد. از جمله راهكارهايي كه در اين باره وجود دارند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. ذهن آگاهي را تمرين كنيد

تمرين‌هاي ذهن آگاهي نوعي تكنيك در روان شناسي هستند كه به شما يادآور مي‌شوند حضور در لحظه را از دست ندهيد و از كوچك ترين چيزهايي كه در زمان حال احساس مي‌كنيد بهره و الهام بگيريد. با كمي دقت متوجه مي‌شويد كه در طول روز اغلب آنقدر درگير افكار مختلف هستيد كه بسياري از چيزها را نمي‌بينيد. در حالي كه براي يك شخص ذهن آگاه ديدن لحظاتي نظير غروب و طلوع خورشيد يا حس كردن عظمت و شكوه طبيعت همگي مي‌توانند الهام بخش بوده و به كشف معناي زندگي كمك كنند.

2. معناي زندگي | براي خود هدف بيافرينيد

شايد يكي از مهم ترين و نزديك ترين مفاهيم به كلمه معنا، هدفمندي است. در واقع هدفمندي نوعي مقصد نهايي را به شما نشان مي‌دهد كه در صورت ارزشمندي مي‌توانيد براي رسيدن به آن هر سختي را تحمل كنيد. در واقع زندگي مي‌تواند شبيه يك دوي مارتن باشد. آن كسي كه هدف نهايي خود را مي‌شناسد و براي قهرماني تلاش مي‌كند، با سختي‌هاي مسير كنار آمده و بارها و بارها زمين خوردن هرگز نمي‌توانند او را از مسير پيش رويش باز دارند. با پيدا كردن هدف در زندگي مي‌توانيد بر بسياري از مشكلات همچون افسردگي غلبه كنيد. براي آگاهي بيشتر در زمينه علائم افسردگي و درمان افسردگي كليك كنيد. 

3. روحيه مسئوليت پذيري را در خود تقويت كنيد

افرادي كه معناي زندگي‌شان را مي‌يابند كساني هستند كه به ارزش‌هاي خود پايبندند و در برابر آن‌ها احساس مسئوليت مي‌كنند. تمرين تعهد و مسئوليت پذيري به شما كمك مي‌كند تا در زندگي تزلزل كم تري احساس كرده و در مسير خود ثابت قدم باشيد.

4. كنجكاوي خود را بال و پر دهيد

غرق شدن در سختي‌ها و مشقت‌هاي زندگي ممكن است شما را در حالتي از بي تفاوتي و بي حسي قرار دهند و احساس كنيد رنج‌هاي بيهوده‌اي را تحمل كرده‌ايد. در اين شرايط بايد كمي به كنجكاوي خود بال و پر دهيد و سعي كنيد به چيزي وراي آنچه اتفاق مي‌افتد دقت نماييد. سعي كنيد نقاط عطف زندگي خود را به يكديگر وصل كرده و براي آن‌ها مفهوم و معناي خاصي بيابيد. توجه داشته باشيد هرگز حتي دو انسان با سرنوشت‌هاي مشابه معاني يكساني در پي زندگي خود نمي‌بينند. اين يك درك و سفر دروني است كه تنها خودتان مي‌توانيد احساسش كنيد.

 

نگاه اهل سخن درباره زندگي

درك نگاه افراد بزرگ به زندگي به شما كمك مي‌كند تا در مورد خود عميق‌تر شده و از سطح زندگي و روزمرگي‌هاي آن كمي فاصله بگيريد. ما در ادامه به سخناني از افراد مشهور و نگاه‌هاي آنان به معناي زندگي اشاره كرده‌ايم. 

  • جاستين ماسك (Justine Musk): هدف از زندگي ترويج استعداد‌ها و موهبت‌هاي خود است.
  •  الكس بلك ول (Alex Blackwell): هدف از زندگي عشق ورزيدن بدون توقع و رسيدن به اين باور است كه شما هميشه شايسته‌ي دريافت عشق هستيد.
  • پاركر هسر (Parker Heuser): هدف از زندگي كشف محيط اطراف‌تان است، كشف خودتان و آنچه آموخته‌ايد. پيرو قلب‌تان و تكامل معنوي خود باشيد.
  • دالايي لاما (The Dalai Lama): شاد بودن، هدف واقعي زندگي است. (براي اطلاع بيشتر از شاد بودن كليك كنيد.)
  • بري دونپورت (Barrie Davenport): هدف از زندگي، آگاهانه و عاشقانه زيستن در لحظه است.
  •  استيو پاولينا (Steve Pavlina): هدف از زندگي، كشف و تجربه است.
  • رالف اسمارت (Ralph Smart): باور دارم هدف از زندگي اين است كه به بهترين نسخه‌‌ي خودمان تبديل شويم.
  • كريستي ماري شلدون (Christi Marie Sheldon): تنها هدف زندگي كه‌ مي‌‌تواند ارضاكننده‌ي روح آدمي‌ باشد، عشق است.
  • ويل مايكل (Will Mitchel): هدف از زندگي، خودشكوفايي است.
  • بايرون كيتي (Byron Katie): براي درك بهتر اينكه هدف از زندگي چيست، بايد بدانيم هدف از زندگي چه چيزي نيست.
  • جاشوا بيكر (Joshua Becker): هدف از زندگي، خدمت به ديگران است.
  • متيو سيلور (Matthew Silver): خداوند به ما قدرت تصميم‌گيري و اراده داده، اما بايد از قلب‌مان براي يافتن آن استفاده كنيم.
  • برندان بيكر (Brendan Baker): هدف از زندگي ساختن چيزي متفاوت است، متفاوت و مثبت!

سخن آخر در مورد معناي زندگي

و در نهايت اينكه يافتن معنا در زندگي مي‌تواند مسير زندگي شما را تغيير داده و راه رسيدن به اهداف‌تان را هموارتر سازد. به همين دليل ضروري است كه از يك روانشناس كمك بگيريد تا در يافتن معناي زندگي به شما كمك كند. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمتان هستند تا در هر كجا كه هستيد شما را ياري كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه معناي واقعي زندگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: زندگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زندگي،
موضوع:
[ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۴:۱۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی