مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بسياري از مادران براي درمان بي اشتهايي كودكان خود دائم در حال خوراندن شربت‌ها و داروهايي هستند كه توسط اطرافيان و يا پزشكان توصيه مي‌شود. در حالي كه والدين بايد در ابتدا علت بي اشتهايي كودك را بررسي كرده و از روش‌هاي غير دارويي براي رفع اين مشكل استفاده كنند. چرا كه در اغلب موارد تنها با تغيير برخي عادات و رفتارها مي‌توان بي اشتهايي كودكان را درمان كرد. شايد تاثير داروها در كوتاه مدت موثر باشد و شاهد افزايش وزن كودك خود باشيد، اما اگر علت اصلي بي اشتهايي كودكان رفع نشود، به زودي متوجه مشكلات ديگري در فرزند خود خواهيد شد. در ادامه به بررسي علل، نشانه‌ها و درمان بي اشتهايي كودكان مي‌پردازيم.

منبع: اشتها كودكان

 

درمان بي اشتهايي كودكان با بررسي علل ايجاد كننده

بي اشتهايي، مخصوصا در كودكان زير دو سال، طبيعي است اما نبايد نسبت به درمان بي اشتهايي كودكان بي تفاوت بود. قبل از هر واكنشي، والدين بايد تغييرات غذايي كودك را بدون هيچ اضطرابي بررسي كرده و بهترين راه را براي برطرف كردن آن ايجاد كنند. بي اشتهايي يكي از اختلالات خوردن محسوب مي‌شود كه در موارد شديد نياز به درمان خواهد داشت. عوامل زير مي‌تواند بر بي اشتهايي كودك تاثير بگذارد، پس با توجه به اين عوامل مي‌توانيد بي اشتهايي كودك خود را درمان كنيد. براي آگاهي بيشتر از اختلالات خوردن كليك كنيد.

1. بي اشتهايي كودكان ناشي از رفتارهاي مادر

رفتار والدين، به ويژه مادران در دوران اوليه شكل گيري عادات تغذيه اي كودكان، مي‌تواند شرايط آن‌ها را در سال‌هاي بعد تغيير دهد. مادر نقش اساسي در درمان بي اشتهايي كودكان ايفا مي‌كند، پس لازم است كه قبل از هر كسي مادر آموزه هاي لازم را دريافت كند.

2. بي اشتهايي كودكان | فراهم كردن هميشگي غذا توسط مادر

نگراني‌هاي والدين باعث مي‌شود براي غذا دادن به كودك خود به دنبال او بدوند. كودك نيز فرار كرده يا دهانش را بسته نگه مي‌دارد. اما زماني كه گرسنه مي‌ماند، خودش به سمت غذا رفته و هر چند كم، شكم خود را سير مي‌كند. بنابراين اصرار و سخت‌گيري والدين، يكي ديگر از علل بي‌ميل شدن كودك به غذاست. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بي اشتهايي كودكان كليك كنيد.

3. بي اشتهايي كودكان | بيماري كودك

اگر كودك، علي رغم عدم اصرار شما براي مدت طولاني غذا نخورد و به آن بي توجه باشد، احتمالا مشكل جسمي و پزشكي دارد. مشكل در جويدن به دليل درد دندان يا لثه، مشكل در فروبردن غذا به دليل درد يا زخم گلو و زبان نيز از ديگر مشكلات پزشكي بي اشتهايي كودك است. بنابراين به جاي باج دادن يا تهديد كودك، قبل از هر نوع درمان روانشناختي بي اشتهايي كودكان، او را نزد پزشك اطفال برده تا بررسي‌هاي لازم انجام شود.

4. بي اشتهايي كودكان | بيماري‌هاي روحي

كودكان (مخصوصا در سنين بالاتر از 3 سال) به مشكلات روحي مثل اضطراب، ترس‌ها و حتي افسردگي مبتلا مي‌شوند (براي اطلاع از علائم افسردگي در كودكان كليك كنيد) وجود اين مسائل تغذيه كودك را تحت تاثير قرار مي‌دهد. بنابراين توصيه مي‌شود كه براي درمان بي اشتهايي كودكان‌، هم مادر و هم كودك به مشاور مراجعه نمايند. برخي ديگر از علل بي اشتهايي كودكان عبارتند از:

_ ويروس‌ها

_ يبوست

_ عادات غذايي غلط خانواده

_ ساعت بد تغذيه

_ خوردن شيريني و شكلات در زمان‌هاي نامناسب

_ غذا دادن به كودك روبروي تلويزيون يا در حال بازي

_ بد خوابي و نخوابيدن

_ فعاليت شديد و خستگي زياد

_ تحرك بسيار كم

قبل درمان بي اشتهايي كودكان نشانه‌هاي بد غذايي را بشناسيد

برخي از نشانه‌هاي بي اشتهايي طبيعي هستند. در ادامه به برخي از علائمي كه نشان دهنده مشكلات بدغذايي كودك است، اشاره كرده ايم:

1- امتناع از خوردن غذاهاي جديد

2- نخوردن يك غذا به دليل رنگ يا شكل زشت

3- فقط تعداد محدودي از غذاها را دوست داشته و مي‌خورد

4- فقط در يك ظرف و با ابزار مخصوص خودش بايد غذا بخورد

5- به مرور زمان، علاقه خود را به غذاهاي مورد علاقه از دست مي‌دهد

راه هاي درمان بي اشتهايي كودكان

درمان بي اشتهايي و بد غذايي كودكان، در عين سادگي، به زمان و انرژي شما نياز دارد. نصيحت‌ها و تهديدهاي شما در گوش كودك فرو نخواهد رفت؛ بايد رفتار خود را طوري مديريت كرده تا كودكتان از غذا خوردن به عنوان يك كار سخت و آزار دهنده ياد نكند. به نكات زير براي از بين بردن بي اشتهايي كودك خود توجه كنيد:

1. درمان بي اشتهايي كودكان | تنوع غذايي

كودكان نياز به هيجان و تجربه‌هاي جديد دارند پس سعي كنيد غذاهاي متنوع براي كودك تهيه كنيد. بهتر است كودكتان را از سنين پايين به خوردن غذاهايي با چاشني‌هاي مختلف عادت دهيد. اين گونه در سنين بالاتر كمتر با لجبازي‌هاي او در غذا نخوردن مواجه مي‌شويد.

2. بي اشتهايي كودكان | غذاهاي جذاب

شايد نتوانيد تعداد زيادي غذا تدارك ببينيد، اما مي‌توانيد غذاها را با شكل‌هاي متنوع و جذاب و در ظرف‌هاي رنگي براي او تهيه كنيد.

3. درمان بي اشتهايي كودكان | از شير گرفتن

در صورتي كه كودك هنوز از شير مادر گرفته نشده است، معمولا رغبت كمتري به غذا نشان مي‌دهد. بنابراين سعي كنيد پس از يك سالگي به مرور او را از شير بگيريد تا به غذا خوردن عادت كند. البته اين كار حساسي است و بايد از متخصصان و مشاوره كودك راهنمايي بگيريد. براي اطلاعات بيشتر مي‌توانيد مقاله از شير گرفتن كودك را مطالعه فرماييد.

4. تغذيه همراه با بازي برا ي رفع بي اشتهايي كودكان

كودك را در پخت غذا شريك كنيد. براي او مكاني فراهم كنيد تا راحت بريزد و بپاشد، با او بازي كنيد و برايش وقت بگذاريد. بازي با موبايل يا تغذيه در مقابل تلويزيون، به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. بازي و مشاركت در حين پخت غذا از روش‌هاي موثر در درمان بي اشتهايي كودكان است.

5. درمان روانشناختي والدين

شايد به آن اهميت ندهيد، اما كودكان معمولا آينه رفتار والدين هستند. بسيار مهم است كه كودك، والديني داشته باشد كه به سلامت روان و رفتارهاي خود اهميت داده و سعي در درمان مشكلات روانشناختي خود داشته باشند. حل اينگونه مشكلات تنها با كمك روانشناس امكان پذير است.

6. درمان بي اشتهايي كودكان | شنيدن حرف هاي كودك

گاهي كودك قصد دارد كه با غذا نخوردن چيزي را به شما بگويد. بنابراين گاهي بي خيال غذا شويد و با او حرف بزنيد. دغدغه‌ها و مشكلاتش را بشنويد و به او كمك كنيد تا آن‌ها را برطرف كند. براي آگاهي بيشتر از نيازهاي اوليه كودك كليك كنيد.

7. مراجعه به پزشك متخصص

در صورتي كه رفتار صحيح شما نتوانست كودك را مجاب به غذا خوردن كند، مراجعه به پزشكان مربوطه و حتي مصرف دارو ضروري است. اما براي دارو لطفا عجله نكرده و راه‌هاي ديگري كه مشاور توصيه مي‌كند را امتحان نماييد.

8. درمان بي اشتهايي كودكان | عادات غذايي سالم خانواده

عادت سالم تغذيه اي والدين، اهميت زيادي در غذا خوردن كودك دارد. در صورتي كه والدين غذاهاي سالم و مقوي مثل سبزيجات پخته شده، ميوه و حبوبات را در ليست غذاي خود جاي دهند و از مواد مضر به خصوص فست فود، نوشابه، تنقلات و شيريني پرهيز كنند، كودك نيز همانگونه رفتار خواهد كرد. 

سخن آخر

اكثر كودكان در خوردن غذا مقاومت كرده و باعث نگراني والدين مي‌شوند. اين مساله تا حدودي طبيعي است اما اگر تداوم داشته باشد، باعث بيماري كودك شده و رشد او را به خطر مي‌اندازد. به همين دليل ضروري است كه والدين مراقب تغذيه كودك خود باشند و از راهنمايي مشاور كودك بهره‌مند شوند. چراكه در بسياري از مواقع بي اشتهايي كودك ناشي از دلايل روانشناختي است و اين گره تنها به دست روانشناس باز خواهد شد. مشاوره كودك مي‌تواند به شما كمك كند تا به درمان بي اشتهايي كودكان پرداخته و سلامت فرزندتان را تضمين كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بي اشتهايي كودكان و درمان بي اشتهايي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اشتها كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اشتها كودكان،
موضوع:
[ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۱۸:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی