مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آموزش تفاوت جنسيت به كودكان بايد از چه سني و چگونه شروع شود؟ اين سوالي است كه اكثر والدين با رسيدن كودكشان به 3 يا 4 سالگي با آن مواجه مي‌شوند. در واقع كودك شما در 3 يا 4 سالگي متوجه اندام جنسي خود مي‌شود و اندكي بعدتر كنجكاوي‌هاي او راجع به اندام جنسي ديگران و تفاوت وي با جنس مخالف شروع مي‌گردد. اين مرحله معمولاً اضطراب بالايي را در والدين ايجاد مي‌كند زيرا آن‌ها نمي‌دانند در مقابل چنين سؤالاتي بايد چگونه واكنش نشان دهند. در اين موضوع سعي مي‌كنيم تا نحوه آموزش مسائل جنسي به كودكان را با يكديگر بررسي كنيم. اگر احساس مي‌كنيد با مطالعه اين موضوع بازهم احتياج به راهنمايي بيشتري داريد و يا ابهاماتي برايتان وجود دارد، مي‌توانيد از يك متخصص در حوزه روانشناسي كودك بگيريد.

منبع: آموزش تفاوت جنسيت به كودكان

 

علت كنجكاوي‌هاي كودكانه

كودكان در سنين 4 سالگي به راه رفتن و حرف زدن كاملاً مجهز شده‌اند درنتيجه آن‌ها به دنبال كشف دنياي اطرافشان هستند و راجع به همه‌چيز سوال مي‌كنند. در جريان كشف محيط اطراف دير يا زود تفاوت‌هاي جنسيتي براي كودك شما جذابيت پيدا مي‌كند. اين نكته را همواره به خاطر داشته باشيد كه كودك شما چيزي از معذوريت‌هاي اخلاقي در اين زمينه نمي‌داند. درنتيجه از نظر وي پرس‌وجو راجع به اندام تناسلي و تفاوت ميان دو جنس نيز، موضوع ممنوعه‌اي نيست. آن‌ها صرفاً به دنبال پاسخ دادن به سؤالات ذهني خود هستند.

به اعتقاد روانشناسان كنجكاوي راجع به تفاوت‌هاي جنسيتي يك مرحله عادي در جريان رشد همه كودكان است كه پس از مدتي نيز كنار گذاشته مي‌شود. بااين‌حال اگر احساس مي‌كنيد كنجكاوي‌ها يا رفتارهاي كودكتان در اين زمينه طبيعي نيست مي‌توانيد از طريق مطالعه يا كمك گرفتن از يك مشاور اطلاعات خود را راجع به تربيت جنسي در كودكان و راه‌هاي برخورد با اين مسائل در فرزندتان افزايش دهيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تربيت جنسي كودكان كليك كنيد.

 

آموزش تفاوت جنسيت به كودكان

آموزش صحيح اندام خصوصي

كودك شما پيش از آنكه تفاوت‌هاي جنسيتي را ياد بگيرد بايد با هويت و جنسيت در خودش آشنا شود. نخستين و مهم‌ترين راهكار اين است كه وقتي كودكتان توانايي درك كلام و صحبت كردن را پيدا كرد، در جريان آموزش اندام‌هاي مختلف بدن به او، اندام تناسلي را نيز با نام صحيح آن به كودك آموزش دهيد. اين مسئله باعث مي‌شود موضوع اندام تناسلي در ذهن كودك شما به‌جاي تبديل شدن به يك موضوع پيچيده بسيار عادي به نظر برسد.

آموزش تفاوت جنسيت به كودكان | آموزش مسائل جنسي به‌مثابه يك فرايند

براي آموزش مسائل جنسيتي به كودك خود و بيان تفاوت‌هاي ميان دو جنس، بايد اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه آموزش اتفاقي نيست كه يك‌بار براي هميشه انجام شود بلكه شما در هر دوره سني مي‌بايست با توجه به سطح درك و استدلال كودك خود، با او صحبت كنيد. براي مثال هنگامي كه او نسبت به اندام خصوصي خودش توجه دارد، نيازي نيست شما راجع به جنس مخالف توضيحي به وي ارائه كنيد يا درصورتي كه فرزندتان راجع به تفاوت‌هاي ميان دو جنس از شما سوال مي‌كند، اگر او اشاره‌اي به تفاوت اندام‌هاي تناسلي ندارد، دليلي ندارد كه شما نيز در اين زمينه صحبت كنيد. براي مثال شايد يك كودك 4 ساله با دريافت توضيحاتي راجع به تفاوت‌هاي ظاهري ميان دختران و پسران قانع شود؛ اما يك كودك 5 ساله اطلاعات بيشتر و دقيق‌تري را از شما بپرسد.

به خاطر داشته باشيد كه حتي اگر كودكتان از شما راجع به تفاوت در اندام تناسلي دختران و پسران سوال كرد، لازم نيست توضيحات كاملي راجع به اين مسائل به او بدهيد. گاهي اوقات ارائه توضيحات پيچيده باعث ترس و وحشت در كودك شما مي‌شوند. مي‌توانيد به ذكر چند نمونه از تفاوت‌هاي ميان دو جنس مثل تفاوت‌هاي ظاهري يا نوع اسباب‌بازي‌ها و علاقه‌مندي‌ها اشاره ‌كنيد و بگوييد كه تفاوت اندام خصوصي نيز صرفاً يكي از اين تفاوت‌ها است.

براي آشنايي بيشتر در زمينه پاسخ به سوالات جنسي كودكان كليك كنيد.

كودكتان چقدر اطلاعات دارد؟

هنگامي‌كه با كنجكاوي‌هاي كودك خود راجع به تفاوت ميان دختران و پسران مواجه مي‌شويد به‌جاي مضطرب شدن يا نگراني از اينكه چه جوابي به او بدهيد ابتدا سطح اطلاعات وي را بسنجيد. مي‌توانيد اين كار را با پرسيدن اين عبارت انجام دهيد (چه شد كه به اين فكر افتادي؟) يا (تو چه فكر مي‌كني؟)، از طريق اين سؤالات شما با سطح اطلاعات در كودك خود و انگيزه وي از سوال كردن آشنا مي‌شويد. سپس بر اساس دانسته‌هاي كودكتان به سؤالات وي پاسخ دهيد.

آموزش تفاوت جنسيت به كودكان | پرهيز از برخوردهاي تند و نامناسب

مهم‌ترين نكته‌اي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه كنجكاوي‌هاي كودك خود را هرگز با رفتارهاي تند يا دعوا كردن او پاسخ ندهيد. حتي ممكن است شما فرزند خود و دوستانش را در شرايطي ببينيد كه برهنه شده‌اند و اندام خصوصي خود را به هم نشان مي‌دهند. توجه داشته باشيد كه كودك شما هنوز به مرحله‌اي از رشد نرسيده است كه از انجام اين كار انگيزه جنسي يا كسب لذت داشته باشد. بلكه آن‌ها صرفاً به دنبال پيدا كردن راه‌هايي براي كشف سؤالات ذهني خود هستند. در اين شرايط بهتر است با آرامش از  فرزندتان و دوستانش بخواهيد كه لباس‌هاي خود را بپوشند و به آن‌ها تأكيد كنيد اندام تناسلي يك عضو خصوصي بوده و هيچ‌كس نبايد اندام خصوصي خود را به ديگران نشان دهد.

از مشاور كمك بگيريد

تربيت كودك موضوع پيچيده‌اي است كه شما مي‌بايست براي تمام ابعاد آن برنامه‌ريزي داشته باشيد. علاوه بر مسائل عاطفي و توانايي‌هاي هوشي كودك شما، تربيت جنسي وي نيز به توجه و برنامه‌ريزي احتياج دارد. اگر احساس مي‌كنيد در زمينه‌هاي مختلف جنسي نمي‌توانيد از پس سؤالات كودك خود بربياييد يا نمي‌دانيد چه جواب‌هايي مناسب‌تر هستند، مي‌توانيد از يك مشاور در اين زمينه كمك بگيريد. مشاوران با علمي كه دارند نيازهاي كودك شما را به‌خوبي مي‌شناسند و مي‌توانند شما را به‌خوبي راهنمايي كنند.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره آموزش تفاوت جنسيت به كودكان

وقتي فرزندم راجع به تفاوت اندام تناسلي در دختران و پسران سوال مي‌كند بايد چه جوابي بدهم؟

براي پاسخگويي به هر سوال جنسي در كودك خود، ابتدا از وي بپرسيد خودش راجع به اين مسئله چه فكري مي‌كند؛ و سپس با توجه به سطح اطلاعات كودكتان براي وي توضيح دهيد. شما مي‌توانيد در بيان علت تفاوت اندام جنسي براي كودك، به اين موضوع اشاره‌ كنيد كه اين مسئله مثل تفاوت‌هاي ظاهري ديگر ميان دختران و پسران است. در پاسخگويي به اين سؤالات اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه هرچقدر موضوع را ساده‌تر توضيح دهيد، كنجكاوي كودك شما در اين مسائل كمتر خواهد شد

متوجه شده‌ام كه دخترم و دوستان هم‌جنس و غير هم‌جنسش اندام تناسلي‌شان را به يكديگر نشان مي‌دهند. من بايد در اين شرايط چه رفتاري داشته باشم؟

اين كار در كودك شما و دوستانش به‌قصد رفع كنجكاوي در زمينه تفاوت‌هاي جنسي ايجاد شده است به همين خاطر موضوع را براي خودتان بيشتر ازآنچه هست بزرگ نكنيد. سعي كنيد با حفظ خونسردي از كودكتان و دوستانش بخواهيد كه لباس‌هايشان را بپوشند و تأكيد كنيد هيچ‌كس نبايد اندام خصوصش را به ديگران نشان دهد. مي‌توانيد كمي بعدتر و در يك فضاي مناسب از كودكتان بپرسيد كه چرا اين كار را انجام داده است و به سؤالاتش پاسخ دهيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش جنسيت به كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: آموزش تفاوت جنسيت به كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۶:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی