مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلال شخصيت پارانوئيد ، يكي از انواع اختلال شخصيت دسته الف است كه شيوع نسبتا زيادي هم دارد. نحوه برخورد با شخصيت پارانوئيد به دليل ويژگي‌هاي فردي اين شخصيت از اهميت بالايي برخوردار است. اين شخصيت‌ها، با سوء ظن، بدبيني و توهم‌هاي مختلف نسبت به ديگران زندگي را براي خود و اطرافيانشان طاقت فرسا مي‌كنند؛ تا جايي كه اين تفكرات مي‌تواند باعث آسيب به خود و ديگران شود. بسياري از اختلالات شخصيت، ريشه در كودكي و نحوه تربيت خانواده‌ها دارد. به دليل ناآگاهي در نحوه برخورد با اين افراد، نشانه‌ها تشديد شده و به مرحله اي مي‌رسد كه درمان دشوار و طولاني مي‌شود. در اين مطلب، راهنماي كلي نحوه برخورد با افراد پارانوئيد را بيان كرده ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ساير اختلال شخصيت دسته الف  كليك كنيد.

منبع: شخصيت پارانوئيد

 

قدم اول: شناسايي نشانه‌هاي اختلال شخصيت پارانوئيد

اولين قدم براي برخورد با شخصيت پارانوئيد، اين است كه شما بتوانيد نشانه‌هاي آن را تشخيص داده و اين بيماري را به طور كامل بشناسيد. براي اين كار مي‌توانيد از روانشناسان كمك گرفته و براي عزيزتان كه مشكوك به اين اختلال است، تشخيص نسبي دريافت كنيد. برخي از نشانه‌هاي اختلال شخصيت پارانوئيد عبارتند از:

1- هميشه به اين فكر مي‌كنند كه شما يا ديگران مي‌خواهيد او را فريب داده يا به او آسيب برسانيد.

2- به اعتماد و وفاداري بيش از حد شما علاقه مند است.

3- درباره دادن اطلاعات شخصي خود به شما، شديدا محتاط است.

4- حتي زماني كه با شخصيت پارانوئيد خوب هستيد، فكر مي‌كنند آنها را تحقير كرده يا تهديد مي‌كنيد.

5- احساس گناه يا ناديده گرفته شدن دارد.

6- بسيار مشكوك و بدبين‌اند.

7- هميشه دنبال تضمين يا اطمينان گرفتن هستند.

8- اين بدبيني مزمن و تقريبا هميشگي است.

9- آنها هميشه حس مي‌كنند كه مورد تهاجم قرار گرفته و با پرخاشگري و خشم واكنش نشان مي‌دهد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال شخصيت پارانوئيد  كليك كنيد.

براي برخورد با شخصيت پارانوئيد از او بپرسيد

_ كجا بودي؟

_ با كي آنجا بودي؟

_ چرا بايد به آنجا بروي؟

_ چرا به من بي توجهي مي‌كني؟

_ چرا براي من هداياي ارزانتر مي‌خري؟ چرا كمتر از من هزينه مي‌كني؟

_ چرا به من نگاه مي‌كني؟ به چه نگاه مي‌كني؟

_ چرا بدون من به ديدن كسي مي‌روي؟

_ آيا درباره من با دوستانت صحبت مي‌كني؟

_ چرا من را گول ميزني؟ چرا مي‌خواهي فريبم دهي؟ آيا داري فريبم مي‌دهي؟

نحوه برخورد با شخصيت پارانوئيد

برخورد با اختلال شخصيت پارانوئيد مي‌تواند بسيار چالش برانگيز و دشوار باشد. معمولا به دليل بدبيني و سوء ظني كه دارند، به سمت درمان نمي‌آيند و اقدام ديگران را براي كمك تهديد مي‌دانند. اين عدم اعتماد و داشتن سوءظن هسته اصلي اختلال شخصيت پارانوئيد است، بنابراين برطرف كردن آن و جلب اعتماد فرد پارانوئيد، مهم‌ترين كاري است كه بايد در برخورد با اين افراد انجام دهيد. برخي از راه‌هاي ارتباط موثر با افراد پارانوئيد به شرح زير مي‌باشد:

1. با آنها بحث نكنيد

اين افراد بسيار شكننده و حساس هستند و كوچكترين حرف‌هاي شما را توهين يا فريب تلقي مي‌كنند. در حالت ايده آل، سعي كنيد با آن‌ها هماهنگ شده و همدردي كنيد، اما بدون چون و چرا موافقيت نكنيد. بدون قضاوت بشنويد، اما از احساسات و افكارشان حمايت نكنيد. اگر قصد ازدواج با چنين فردي را داريد، توصيه مي‌شود مقاله ازدواج با شخصيت پارانوئيد را مطالعه نماييد.

2. براي برخورد با شخصيت پارانوئيد محيط را امن كنيد

منظور از محيط امن اين است كه فضاي زندگي شما، حتي الامكان از هرنوع تنش و تشنج خالي باشد. درگيري و روابط مسموم وجود نداشته و صداقت و اعتماد محور اصلي باشد. افراد پارانوئيد به اندازه كافي از همه چيز واهمه دارند. آن‌ها تحمل فشار ندارند و خيلي راحت عصباني مي‌شوند. سعي كنيد فقط به او احساس امنيت داده و اعتمادش را جلب كنيد.

3. اسباب خشم او را از بين ببريد

اگر شما كنار فرد پارانوئيد زندگي مي‌كنيد، پس بايد در رفتارتان محتاط باشيد، زيرا او از شما الگو مي‌گيرد. تا حد امكان سعي كنيد بزرگوار، بخشنده و صبور باشد. عصباني نشويد و مهارت‌هاي كنترل خشم را در مقابل او اجرا كرده و از او نيز بخواهيد اين كارها را هنگام عصبانيت انجام دهد.

4. اعتماد به نفس او را تقويت كنيد

افراد پارانوييد، معمولا احساس كوچكي و حقارت را همراه خود دارند و دائما فكر مي‌كنند كه ديگران در حال كوچك كردن آن‌ها هستند. او به دليل اينكه از مردم زياد انتقاد شنيده، هميشه سعي دارد ديگران را محكوم كرده و خود را مبرا كند. بنابراين، سعي كنيد صفات مثبت او را برايش شرح دهيد و براي كارهاي خوب، تشويقش كنيد. كارهايي كه تا به حال مي‌كرده و ديده نمي‌شده را ببينيد و عزت نفس و اعتماد به نفس او را احيا كنيد.

5. نظرش را نسبت به ديگران تغيير دهيد

شخصيت پارانوئيد دائم تصور مي‌كند كه ديگران در حال توطئه چيني عليه او هستند و هر پچ پچي به معناي نقشه‌اي عليه اوست. سعي كنيد او را بين مردم برده و نظرش را نسبت به افراد تغيير دهيد. به آن‌ها بگوييد هركس زندگي خود را دارد و دليلي ندارد كه بخواهند توطئه اي براي او ترتيب دهند؛ همه مثل هم هستند.

نكته مهم: هرگز براي آن‌ها فيلم بازي نكنيد و نخواهيد كه با نقشه چيزي را به آن‌ها آموزش دهيد. زيرا در صورت لو رفتن، اعتماد آن‌ها كاملا تخريب خواهد شد.

6. از افراد متخصص كمك بخواهيد

با درمانگران و روانشناسان مشورت كرده و درمان‌هاي احتمالي را جويا شويد. اگر احساس ناامني يا ترس داريد و فكر مي‌كنيد كه ممكن است به شما آسيبي برسد، با خانواده و اطرافيان درباره جدايي و ترك صحبت كنيد. در صورتي كه احساس امنيت و ثبات نداشته باشيد، نمي‌توانيد به كسي كمك كنيد. درمان شخصيت پارانوئيد با كمك يك روانشناس متخصص امكان پذير خواهد بود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان شخصيت پارانوئيد كليك كنيد.

سخن آخر

اختلال شخصيت پارانوئيد يكي از انواع اختلالات شخصيت است كه تاثير بسيار جدي و منفي بر زندگي خود فرد و مخصوصا اطرافيان او مي‌گذارد. برخورد با شخصيت پارانوئيد كار طاقت فرسايي است و اطرافيان را به شدت آزرده مي‌كند. اين افراد معمولا متوجه رفتارهاي عجيبشان نيستند پس اطرافيان بايد چاره‌اي براي درمان آنان ‌بينديشند. روانشناسان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره اختلالات شخصيت كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال شخصيت پارانوئيد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: شخصيت پارانوئيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شخصيت پارانوئيد،
موضوع:
[ ۵ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۴۰:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی