مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

احساس غم، افسردگي نيست و اساسا با آن فرق دارد. غم احساس طبيعي و خوبي است و انسان طبيعتا به آن نياز دارد. تجربه اين احساسات به افراد كمك مي‌كند كه به بهترين شيوه بتوانند با محيط و اتفاقات جديد سازگاري پيدا كرده و بهترين واكنش را از خود نشان دهند. غم يكي از احساسات اصيل انساني است كه شناخت طبيعت و كارايي آن به افراد كمك مي‌كند تا زندگي بهتري داشته باشند. با شناخت احساس غم مي‌توانيد در زمان مناسب آن را بپذيريد و سپس آن را از بين ببريد.

منبع: غم

 

احساس غم

غم را با شناخت پنج وجه از آن مي‌توان بهتر شناخت. محرك، علائم فيزيولوژيكي، وجه شناختي، وجه تمايل رفتاري و كاركردي كه اين احساس در زندگي ما دارد. محرك احساس غم فقدان و از دست دادن است. همه انسان‌ها با از دست دادن افراد مهم، موقعيت و چيزهاي مهم زندگي اين احساس را تجربه كرده‌اند. هنگام بروز غم، هر كسي بغض مي‌كند، قفسه سينه اش سنگين شده و بدن در حالي قرار مي‌گيرد كه انگار نمي‌خواهد روشن و فعال باشد. در اين شرايط فرد تمايل دارد گريه كند و به اصطلاح زانوي غم بغل بگيرد. اما كاركرد غم چيست؟

كاركرد و فايده غمگين بودن چيست؟

در تكامل نوع بشر احتمالا مفيدترين شيوه براي درك و پذيرش موقعيت‌هاي دردناك و از دست دادن‌ها همين غمگين شدن بوده است. در اين شرايط فرد با نگهداشتن و ذخيره انرژي رواني به نوعي درون نگيري دست مي‌زند. به خود مي‌پردازد و موقعيت پيش آمده را ميسنجيد. نگاه عميق به خود و موقعيت بيروني، انسان را در نهايت به نوعي بازنگري نسبت به ويژگي‌هاي رواني خود رهنمود مي‌كند و اين تجربه غمناك جز وجودي نوع انسان است. مهم است كه شما اين احساس غم را خوب بشناسيد و در هنگام بروز آن به اين بپردازيد كه اين حس از كجا آمد؟ درون من با اين فقدان و از دست دادن چه كند؟ و احتمالا براي سازگاري بيشتر من با اين جهان پيش بيني نشده و پيچيده، اين شرايط غمناك به من چه مي‌آموزد؟

تا زماني كه هيچ فقداني در زندگي شما رخ نداده باشد و همه آدم‌هاي مهم در اطرفتان حضور داشته باشند، بدون هيچ چالشي و با آرامش روزها را مي‌گذرانيد. اما با از دست دادن يك چيز مهم ديگر هيچ چيز شبيه روال گذشته نيست. پازل زندگي و دروني شما به هم مي‌ريزد و بايد از نو آن را بچنيد. چرا كه ديگر قرار نيست جاي خالي فقدان آن چيزي كه از دست داده ايد پر شود و فقط بايد ياد بگيريد چگونه بدون آن روزگار را بگذرانيد.

تفاوت احساس غم با افسردگي

پس از غمگين شدن، گريه كردن و در خود ماندن‌هاي طولاني، روشني در ذهن شما دوباره باز مي‌شود و نوعي احساس تازگي به سراغتان مي‌آيد و اين تماما توام با اميدواري است و همين جا اساس احساس غم از افسردگي جدا مي‌شود. اميدواري؛ اين دوران سكون و اشك‌هاي مكرر شما را دوباره متولد مي‌كند و قطعا پس از تحمل اين جريان همان آدم قبلي نيستيد. مخزن رواني شما افزايش يافته و تحمل‌تان بالاتر رفته و نوع ديگري از از زندگي را بدون انسان يا موقعيت ارزشمند گذشته از سر ميگيريد.

مهم است كه اين جريان را از افسرگي و نا اميدي تفكيك كنيد. لايه زيرين افسرگي احتمالا خشم و عصبانيت است كه به علت ابراز نكردن، تبديل به رفتار دفاعي به نام افسردگي شده است. افسردگي يك احساس اصيل نيست بلكه رفتاري تخريبي و دفاعي در برابر احساس خشم و عصبانيت است. احساس پوچي مي‌تواند نشانه‌اي از افسردگي باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه احساس پوچي كليك كنيد. 

با غم خود چه كنيم؟

خوب است بدانيد در صورتي كه حس شما در برابر از دست دادن بوده اين همان غم است و بايد آن را بپذيريد.  بايد به خودمان زمان بدهيد و فعاليت‌هاي گذشته تان را سبك‌تر كنيد يا حتي در مواقعي آن‌ها را كنار بگذرايد. اين انتخاب به سنگيني و شدت موقعيت از دست رفته پيش رو بستگي دارد. در برابر برخي از دست دادن‌ها، فرد نياز دارد كاملا در خود فرو رفته و به درونش بپردازد. احساساتتان را پردازش كرده و با تمام وجود آن را ببينيد، درك كنيد و اساس احساس غم را تجربه نماييد.

اشك‌هايي كه در اين دوران ريخته مي‌شوند خوب و مهم است. پس از هر بار گريه كردن انگار به نوعي سبكتر مي‌شويد و جرياني هر چند كوچك در درونتان باز مي‌شود و در هر بار اشك ريختن شما را با قسمتي جديد از خود و درونتان مواجه مي‌كند. همچنين اطرافيان فرد غمگين در تجربه اين احساس مي‌توانند موقعيت آرامي را فراهم كرده و بدانند كه نبايد فرد را در تسريع اين روند تحت فشار بگذراند. اين پيام كه من در تمام طول اين تجربه در كنار تو خواهم بود و پذيرش اين احساس به عنوان حسي طبيعي بيشترين كمك را به فرد مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه احساسات كليك كنيد. 

سخن آخر

احساس غم يك حس كاملا طبيعي در مواجه با از دست دادن‌ها و مشكلات در زندگي است. اين احساس شايد ناخوشايند باشد اما جز مهمي از وجود انسان است. چيزي كه اهميت دارد نحوه مديريت اين احساس و كنار آمدن با آن است. همچنين بايد پس از گذشت مدتي حس غم فروكش كند و فرد به زندگي عادي خود برگردد. در صورتي كه احساس غم و ناراحتي‌تان طولاني شده و بر زندگي‌تان تاثير منفي گذاشته، بهتر است كه با يك روانشناس صحبت كرده و از او راهنمايي بگيريد تا احساس غم را برطرف كرده و راه‌هاي تقويت احساسات مقبت را به شما بياموزد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تقويت احساسات مثبت كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: غم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: غم،
موضوع:
[ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۵:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی