مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بارداري در كنار لحظات شيريني كه براي هر پدر و مادر دارد، مي‌تواند مشكلاتي را نيز براي آن‌ها به وجود آورد. در واقع مشكلات زوجين در دوران بارداري بيشتر به دليل تغييرات جسمي و رواني از جمله ويار، حالت تهوع و افسردگي مادر و همچنين افزايش مسئوليت در پدر رخ مي‌دهد. زوجين بايد توجه داشته باشند كه مشكلات در دوران بارداري براي همه وجود دارد اما آنچه كه اهميت دارد اجتناب و كاهش تنش‌ها است كه كمك مي‌كند بتوانيد با آرامش بيشتري اين دوران را سپري كنيد و به بهداشت جسمي و رواني خود و نوزادتان نيز كمك كرده باشيد. با اين حال در ادامه به بررسي انواع مشكلات زوجين در دوران بارداري و راهكارهايي براي اجتناب از اين مشكلات خواهيم پرداخت پس تا انتها همراه ما باشيد.

منبع: مشكلات زوجين در دوران بارداري

 

مشكلات زوجين در دوران بارداري 

دوران بارداري مي‌تواند براي زوجين با مشكلاتي همراه باشد چراكه در اين راه معمولا به دليل تغييراتي كه مادر در طول بارداري تجربه مي‌كند، خلقي زودرنج و حساس پيدا مي‌كند و اگر با مشكلاتي مانند ويار و تهوع نيز مواجه شود، مشكلات دوچندان مي‌گردند. همچنين پدر نيز مسئوليت بيشتري را بايد قبول كند و بتواند نيازهاي همسرش را برآورده كرده و در كنار آن با ورود يك عضو جديد به خانواده بتواند از پس هزينه‌هاي مالي برآيد. مجموعه اين مسائل باعث مشكلاتي ميان زوجين مي‌شود كه در ادامه به بررسي بيشتر آن خواهيم پرداخت. بايد بدانيد كه اگر از دوران بارداري آگاهي بيشتري داشته باشيد مي‌توانيد توان مقابله خود را نيز افزايش دهيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

1. نارضايتي يكي از طرفين

درصورتي‌كه بارداري و صاحب فرزند شدن، يك تصميم مشترك و بر اساس علاقه هر دو طرف نباشد، مشكلات بسياري در رابطه زوجين ايجاد خواهد شد. اين مشكلات مي‌تواند از سردي و بي‌علاقگي يكي از طرفين تا ايجاد دعوا و درگيري بر سر تولد فرزند را شامل بشود.

2. تغييرات هورموني در خانم‌ها

تغييرات هورموني كه به دليل بارداري در زنان ايجاد مي‌شود، باعث خواهد شد كه آن‌ها به لحاظ احساسي و سطح انرژي دچار تغييرات بسياري بشوند. اين تغييرات مي‌تواند مشكلاتي را در رابطه مشترك ايجاد كند. زنان با زودرنج و حساس شدن؛ احتياج به توجه و حمايت بيشتري پيدا مي‌كنند و اين مسئله ممكن است براي مردان غير قابل درك يا خسته‌كننده باشد.

3. بي‌خوابي

مشكلات خواب به‌ويژه در ماه‌هاي آخر بارداري براي خانم‌ها ايجاد خواهد شد. مشكلات خواب به‌خصوص خانم‌هايي را تحت تأثير قرار مي‌دهد كه پيش از بارداري عادت داشته‌اند تا روي شكم بخوابند. تكرر ادرار، كمردرد، تغييرات هورموني يا استرس‌ها و نگراني‌هايي كه براي تولد فرزند وجود دارد ممكن است باعث بي‌خوابي در خانم‌هاي باردار شود.

براي اطلاع بيشتر در زمينه بي خوابي در بارداري كليك كنيد.

4. ويار از مشكلات زوجين در دوران بارداري

ويار معمولاً در سه‌ماهه اول بارداري پيش خواهد آمد و به‌صورت حساسيت به طعم‌ها يا بوهاي مختلف خواهد بود. اين حساسيت مي‌تواند به صورت تمايل بيش‌ازحد يا تنفر از يك مسئله، مثل غذاي خاصي باشد. در برخي از زنان باردار ديده ‌شده كه تمايل به خوردن مواد غيرخوراكي مانند گچ يا خاك پيش خواهد آمد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه انواع ويار بارداري كليك كنيد.

5. دشواري سازگاري با شرايط جديد

هنگام تولد فرزند و به‌ويژه اولين فرزند، زن و مردها معمولاً در آستانه يك تغيير بسيار مهم در زندگي خود هستند. آن‌ها قرار است شرايطي را تجربه كنند كه آگاهي چنداني از آن ندارند. نگهداري و تربيت فرزند يا مشكلات مالي و تأمين مخارج فرزند، از جمله دغدغه‌هايي هستند كه انرژي بسياري را از هر دو طرف مي‌گيرند. وجود دغدغه‌هاي جديد يا استرسي كه به دليل شرايط جديد در هر دو طرف ايجاد مي‌شود ممكن است باعث شود كه آن‌ها دچار مشكلاتي در رابطه با يكديگر شوند و گاهي بحث‌هايي ميان آنان ايجاد شود.

6. تهوع

احساس تهوع شديد يا بيماري حاملگي به شرايطي گفته مي‌شود كه مادر دائماً احساس تهوع داشته و ممكن است اين تهوع‌ها همراه با استفراغ باشند. اين شرايط معمولاً در اوايل صبح و سه ماهه اول بارداري شدت بيشتري دارد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه تهوع در دوران بارداري كليك كنيد.

7. احساس بي‌علاقگي همسر نسبت به كودك

ممكن است خانم‌ها احساس كنند كه همسرشان به‌اندازه آن‌ها به كودكشان علاقه‌مند نيست و براي به دنيا آمدن او انتظار نمي‌كشد. ممكن است اين شرايط به اين دليل ايجادشده باشد كه همسر شما به‌اندازه شما، ملموسانه كودك را احساس نمي‌كند و از حركات و رشد او آگاه نيست.

8. رابطه جنسي از جمله مشكلات زوجين در دوران بارداري

محدوديت‌هايي كه در زمينه ارتباط جنسي در دوان بارداري وجود دارد، ممكن است باعث بروز مشكلاتي در ارتباط ميان زوجين بشود، ممكن است شوهر شما از اينكه نمي‌تواند به‌اندازه قبل نيازهاي جنسي‌اش را تأمين كند احساس ناراحتي كند. برخي از خانم‌ها نيز به دليل تمايل همسرشان به برقراري رابطه جنسي، احساسات منفي را در ارتباط با همسرشان در خود احساس مي‌كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نزديكي در دوران بارداري كليك كنيد.

9. بي‌توجهي به همسر

اينكه قرار است يك فرد جديد به خانواده اضافه شود معمولاً باعث مي‌شود كه همه توجه‌ها به سمت او حركت كند. در اين ميان ممكن است يكي از زوجين احساس كند چندان‌كه بايد مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

مردان احساس خواهند كرد كه همسرشان بيشتر از اينكه به آن‌ها توجه داشته باشد سرگرم آماده شدن براي وظايف مادري است و زنان نيز ممكن است از اين مسئله ناراحت باشند كه همسرشان به‌جاي توجه به آن‌ها دائماً در حال برنامه‌ريزي براي اداره زندگي، بعد از تولد نوزاد است.

10. تنفر از همسر از مشكلات زوجين در دوران بارداري

احساس تنفر از همسر يا خشم نسبت به وي، ممكن است در برخي از خانم‌هاي باردار مشاهده شود. اين خشم و تنفر مي‌تواند دلايل بسياري داشته باشد. دلايل تنفر از همسر طيفي از مشكلات فيزيولوژيك همچون تغييرات هورموني و حساسيت به بوي بدن تا مشكلات بيروني و واقعي در رابطه، نظير سردي و بي‌توجهي مردان را شامل مي‌شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تنفر از همسر در دوره بارداري كليك كنيد.

11. تغييرات ظاهري

وجود تغييرات ظاهري در خانم‌ها كه باعث مي‌شود آن‌ها جذابيت پيشين را نداشته باشند مي‌تواند يكي از دلايل ايجاد اختلاف و دلخوري بين خانم‌ها و آقايان باشد.

12. آداب و رسوم اشتباه

در برخي از فرهنگ‌ها، آداب و رسوم نامناسبي در مورد تولد فرزند وجود دارد. براي مثال تهيه سيسموني توسط خانواده خانم‌ها، يكي از اين رسوم است. ممكن است به دليل مشكلات مالي، خانواده توانايي تأمين اين لوازم را نداشته باشد. علاوه بر مشكلات مالي، رقابت‌ها و تقليدهاي نامناسب افراد از يكديگر، مي‌تواند محل بروز درگيري‌هاي زيادي باشد. يكي ديگر از اين رسوم اشتباه كه به‌تازگي در حال گسترش يافتن ميان زوجين است، جشن‌هاي تعيين جنسيت هستند.

13. اتفاقات غيرمنتظره در دوران بارداري

پيش آمدن مسائل پيش‌بيني‌نشده در طي دوران بارداري، دشواري‌هايي را ايجاد خواهد كرد. دو يا چندقلو بودن فرزندان، وجود مشكلات جسمي در جنين و بروز بيماري‌هاي جسمي در مادر، دلايلي هستند كه باعث مي‌شوند حجم زيادي از استرس در زندگي زوجين ايجاد شود. آن‌ها خود را ممكن است براي اين مسائل آماده نكرده باشند و بروز ناگهاني چنين اتفاقاتي باعث درگيري و مشكل خواهد شد.

14. افسردگي از مشكلات زوجين در دوران بارداري

افسردگي در دوران بارداري، بيماري روحي شايعي است كه مي‌تواند به دليل تغييرات هورموني يا استرس‌هاي ناشي از كنار آمدن با شرايط جديد در خانم‌ها ايجاد شود. اما علاوه بر خانم‌ها، آقايان نيز ممكن است در دوران بارداري يا پس از تولد فرزند، دچار بيماري افسردگي بشوند. افسردگي در مردان نيز مانند زنان مي‌تواند به دليل استرس ناشي از موقعيت جديد ايجاد شده باشد و يا دلايل ديگري داشته باشد.

براي شناخت بيشتر در زمينه افسردگي در بارداري كليك كنيد.

 

اجتناب از مشكلات ميان زوجين در دوران بارداري 

صحبت كردن با همسر

بسياري از مشكلاتي كه ميان شما و همسرتان ايجادشده است را مي‌توان با صحبت كردن حل كرد. از احساسات و ناراحتي‌ها يا دغدغه‌هايي كه براي آينده داريد با همسرتان صحبت كنيد و با كمك يكديگر به يك توافق برسيد.

جمع‌آوري اطلاعات

با جمع‌كردن اطلاعات در زمينه تغييرات جسمي و روحي بارداري يا مسائلي كه در اين زمينه وجود دارد، آمادگي خود را براي مواجه‌شدن با اين شرايط بالا ببريد تا بتوانيد راحت‌تر با شرايط جديد سازگار شويد.

برنامه‌ريزي

در ارتباط با مسائل مالي، پزشكي، شيوه مراقبت از مادر باردار و ساير جنبه‌هاي تغييري كه در زندگي ايجاد مي‌شود برنامه‌ريزي كنيد تا بتوانيد با آرامش بيشتري اين شرايط را پشت سر بگذاريد.

كمك گرفتن

براي اينكه بتوانيد از دوران بارداري به‌سلامت عبور كنيد و خاطرات شيريني برايتان باقي بماند بهتر است كه از ديگران تقاضاي كمك داشته باشيد. اين كمك‌ها مي‌تواند از جانب يك دوست، خانواده يا پزشك متخصص باشد. به‌هرحال كمك گرفتن از افرادي كه با اين شرايط آشنا هستند باعث اطمينان خاطر شما نيز خواهد شد. ما نيز در مركز مشاوره حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فراهم آورده‌ايم تا بتوانيد از منزل و با خيالي راحت مشاوره تلفني دريافت نماييد و به كاهش مشكلات خود كمك كنيد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره مشكلات زوجين در دوران بارداري

آيا سوار شدن هواپيما در دوران بارداري مي‌تواند باعث مشكلاتي براي زوجين شود؟

يكي از سؤالات مهم در دوران بارداري، در زمينه سفر با هواپيما مي‌باشد. اين شيوه از سفر معمولاً مشكلاتي را براي خانم‌ها ايجاد نخواهد كرد اما ممكن است به علت ارتفاع زياد، مشكلاتي نظير افزايش وزن جنين و يا حجم مايع آمنيوتيك براي مادر ايجاد شود. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود كه خانم‌هاي باردار پيش از سفر با هواپيما با پزشك خود مشورت كنند. مادران مبتلابه فشارخون بالا، ديابت و كم‌خوني‌هاي داسي شكل معمولاً مي‌بايست از سفر با هواپيما اجتناب كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه سوار شدن هواپيما در بارداري كليك كنيد.

آيا زنان معلول نيز مي‌توانند باردار شوند و از فرزند خود مراقبت نمايند؟

مسلما بله. مادر شدن حق طبيعي هر فردي است و هيچ‌كس نمي‌تواند از ديگران بخواهد كه از اين حق خود صرف‌نظر كنند. اما بارداري در خانم‌هاي دچار معلوليت به دليل نگراني از بابت مشكلات جسمي مادر و مسئوليت سنگين نگهداري از فرزند، معمولاً با مخالفت‌هايي مواجه مي‌شود. اگر علي‌رغم وجود نقص جسمي تصميم گرفته‌ايد كه بارداري و مادر شدن را تجربه كنيد در درجه اول بهتر است با همسرتان مشورت كرده و باهم به يك توافق برسيد و سپس زير نظر پزشك متخصص براي بارداري اقدام كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكلات زوجين در دوران بارداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مشكلات زوجين در دوران بارداري

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۵۱:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی