مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نه گفتن به كودك يكي از روش‌هاي تربيتي است كه لازم است والدين بتوانند در موقعيت و شرايط مناسب از آن استفاده كنند. گاهي كودكان خواسته‌هايي دارند كه به هر دليلي امكان برآورده كردن آن وجود ندارد، در اين وضعيت بايد بتوانيد به او نه بگوييد و دليل نه گفتن را با زبان خود كودك به او توضيح دهيد. براي نه گفتن از روش‌هاي مختلفي مي‌توان بهره برد كه در صورت استفاده صحيح از آن‌ها، با اثرگذاري بيشتري همراه است. اما بسياري از والدين با بكارگيري راهكارهاي مختلف باز هم در روابط خود با كودكشان مشكل داشته و هنگامي كه به كودك نه مي‌گويند با پرخاش، گريه و حتي كتك خوردن توسط كودك مواجه مي‌شوند. در اين صورت لازم است براي پي بردن به علت و حل مشكل از مشاوره كودك بهره بگيريد. 

منبع: نه گفتن به كودك

 

روش هاي مختلف نه گفتن به كودك

وقتي درخواست‌هاي كودك براي او خطر دارد و ممكن است به او آسيبي وارد شود، بايد به آن‌ها نه بگوييد. حتما زماني كه خواسته كودكتان را برآورده نمي‌كنيد دليل آن را هم برايش با آرامش و به طوري كه متوجه حرف‌هايتان شود توضيح دهيد. بايد بدانيد روش و سبكي كه براي فرزندپروري اتخاذ كرده‌ايد تاثير مستقيمي در شكل گيري شخصيت او دارد، پس بيشتر براي تربيت فرزند خود وقت صرف كنيد. در ادامه به بيان روش‌هاي نه گفتن خواهيم پرداخت.

براي اطلاع بيشتر در زمينه سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

1- قبل از نه گفتن محيط امن و مناسب فراهم كنيم

كودكاني كه به تازگي راه رفتن را ياد مي‌گيرند، علاقه دارند كه محيط اطراف خود را بشناسند. اگر دكور خانه را طوري بچينيد كه وسايل خطرناك در دسترس كودك نباشد، در ارتباط با فرزندتان كمتر از جمله‌هاي منفي بكن، نكن استفاده خواهيد كرد. پس بهترين راه اين است كه محيط خانه به گونه‌اي باشد كه براي بازي كردن كودك خطري نداشته باشد.

2- نه گفتن هم مي تواند با جملات مثبت باشد

گاهي كودكان فقط با شنيدن نه، نمي‌توانند دليل بعضي از قانون‌ها را بفهمند. با اين كودكان بايد با جملات مثبت حرف بزنيد، مثلا به جاي اينكه بگوييد "نبايد قبل غذا بستني بخوري" به او بگوييد "تو مي‌تواني بعد از غذا بستني بخوري".

3- با نه گفتن حق انتخاب را از بين نبريد

وقتي به كودك حق انتخاب مي‌دهيد، در واقع به او حس استقلال را منتقل مي‌كنيد و اينكه مي‌فهمد در نهايت به خواسته‌اش مي‌رسد. در ضمن اين انتخاب‌ها نبايد زياد باشد. براي مثال كودك در اتاق توپ بازي مي‌كند و به او مي‌گوييد در خانه توپ بازي نكن، اما بهتر است بگوييد مي‌تواني روي زمين با توپت بازي كني يا در حياط بازي كني. 

4- در زمان نه گفتن لحن و حركات مناسب داشته باشيد

زماني كه با كودك حرف مي‌زنيد، در فاصله يك متري او باشيد، با لحني آرام و شمرده و بدون گفتن كلمه نه حرف خود را بزنيد. در ضمن با حركات بدن مي‌توانيد به كودك نشان دهيد از كاري كه مي‌كند ناراحت شده‌ايد. اگر خطري كودك را تهديد مي‌كند، او را در بغل بگيريد تا بفهمد چقدر به سلامتي او اهميت مي‌دهيد.

5- براي نه گفتن دليل مخالفت تان را بگوييد

بعضي از والدين فكر مي‌كنند، چون كودك بطور كامل دليل مخالفتشان را درك نمي‌كند، پس نيازي به توضيح دادن نيست. حتي اگر كامل توضيح دهيد كه چرا مخالف هستيد ممكن است كودكتان درك نكند اما اين روش تربيتي به او مي‌فهمانيد هر كاري دليلي دارد و عدم درك او درستي كار را تاييد نمي‌كند. درك كودك مدتي زمان مي‌برد، اما بعد از گذشت زمان تاثير خود را خواهد گذاشت. 

براي اطلاع از روش‌هاي تربيتي مناسب مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نماييد.

چه زماني بايد به كودك نه بگوييم؟

1. زماني كه كارهاي كودكان به ديگران صدمه بزند.

2. زماني كه خودشان قادر به انجام كاري هستند اما از شما كمك مي‌خواهند.

3. زماني كه به چيزي نياز ندارد و فقط آن را مي‌خواهند.

4. زماني كه مخالف ارزش‌هاي شما رفتار مي‌كنند.

5. زماني كه اصرارهاي كودك بي معنا و بي ربط است.

6. زماني كه ديگران به لوازم كودك و حضور او نياز دارند اما كودك امتناع مي‌كند.

7. زماني كه چيزي مي‌خواهد اما براي سلامتي او خطر دارد نه گفتن به كودك لازم است.

8. زماني كه برنامه‌هاي شما به هر دليلي تغيير مي‌كند و نمي‌توانيد خواسته كودك را برآورده كنيد.

توجه داشته باشيد كه همه چيز به تربيت درست و اصولي شما وابسته است. هنگامي كه بتوانيد انعطاف پذيري، بخشش، مسئوليت پذيري و تاب آوري را در كودك خود افزايش دهيد به پذيرش نه شنيدن كودك كمك خواهيد كرد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه تربيت فرزند كليك كنيد.

آيا به همه درخواست‌هاي كودك پاسخ مثبت بدهيم؟

بچه‌هايي كه هيچوقت نه نمي‌شنوند، وقتي بزرگتر مي‌شوند، فكر مي‌كنند همه چيز بايد همان طوري باشد كه آن‌ها مي‌خواهند و اگر بر خلاف آن اتفاق بيفتد، ناراحت و گاهي گوشه گير مي‌شوند. بايد به كودك از همان سنين پايين ياد بدهيد كه هر چيزي قانون خودش را دارد و بايد به آن‌ها احترام بگذارد. در خانه بعد از 3-4 سالگي قوانيني را بگذاريد كه در حد درك كودك باشد و در اجراي اين قوانين جدي باشيد. گاهي والدين براي جلوگيري از لوس شدن كودك بسيار سخت گيرانه برخورد مي‌كنند كه بهتر است از افراط و تفريط بپرهيزيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه لوس شدن كودك كليك كنيد.

پيامد عوض كردن قوانين بعد از نه گفتن به كودك

اگر كودك درخواستي داشت كه در توانايي شما نبود يا صلاح ندانستيد به او جواب مثبت بدهيد، در مقابل درخواست‌هاي او سر فرود نياريد. كودكان بهانه گير ممكن است براي هر موضوعي قهر و گريه كنند. اگر در مقابل گريه كودك ، تسليم شويد و خواسته او را قبول كنيد، كودك ياد مي‌گيرد كه در دفعات بعد براي رسيدن به خواسته‌اش از همين راه استفاده كند. وقتي بگوييد اين كار را نكن، با گريه شما را متقاعد مي‌كند تا آن كار را انجام دهد. بنابراين وقتي به كودك نه مي‌گوييد تحت هيچ شرايطي از حرف خود بر نگرديد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه كودك بهانه گير كليك كنيد.

نه گفتن به كودك باعث كمبود و عقده اي شدن كودك نمي‌شود؟

بعضي از والدين به تمام خواسته‌هاي كودك جواب مثبت مي‌دهند تا فرزندشان دچار كمبودي نشود. درحالي كه كودك بعد از چهار سالگي بايد ياد بگيرد كه نه بشنود و با بعضي از خواسته‌هايش مخالفت شود، تا بفهمد هميشه همه چيز آن طور كه او مي‌خواهد نمي‌شود. اگر كودك هميشه جواب مثبت بشنود، در سنين بزرگسالي زماني كه مانع بزرگي سر راهش قرار گيرد، فكر مي‌كند دنيا به آخر رسيده است. البته اگر هميشه هم به كودك نه بگوييم سرخورده مي‌شود، پس هدف برآورده كردن خواسته‌هاي معقول كودك است. بنابراين با خواندن مقاله رفتار با كودك در سنين مختلف مي‌توانيد بهترين تربيت را در پيش بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت نه گفتن و روش هاي مختلف نه گفتن به كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: نه گفتن به كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نه گفتن به كودك،
موضوع:
[ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۰۶:۲۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی