مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ويروس هرپس يكي از مهم‌ترين ويورس‌ها بيماري‌زا است كه باعث بروز تب خال در لب يا برخي عارضه‌هاي پوستي در ساير نقاط بدن از جمله آلت تناسلي مي‌شود. پيشگيري از اين ويروس و درمان آن اهميت بسيار زيادي دارد چراكه اگر وارد بدن انسان شود تا پايان عمر همراه شخص باقي مي‌ماند. با اين حال اقدام زودهنگام براي درمان در بهبود سريع‌تر زخم‌ها، كاهش شدت و علايم بروز بيماري، كم شدن دفعات عود و به حداقل رساندن احتمال انتقال ويروس به فرد ديگر تاثير بسيار زيادي مي‌گذارد. بزرگترين مانع درمان براي مبتلايان به هرپس، احساس شرم و خجالت در بيان بيماري است. روش صحيح برخورد با اين افراد، پذيرش و راهنمايي صحيح آنان در پيگيري درمان تاثير مي‌گذارد. آگاهي از اين بيماري و راه‌هاي درمان به شما كمك مي‌كند تا هرچه سريع‌تر جهت درمان آن گام برداريد.

منبع: هرپس

 

هرپس

ويروس هرپس سبب بروز بيماري عفوني هرپس سيمپلكس يا تبخال مي‌شود. اين ويروس باعث ايجاد تاول‌هاي ريز و ملتهب در صورت و آلت تناسلي در هر دو جنس مي‌گردد. اين بيماري از طريق خراش‌هاي پوستي انتقال يافته و با آلوده كردن سلول‌هاي عصبي به صورت نهفته در بدن باقي مي‌ماند. اين بيماري بر اثر فشارهاي رواني و احساسي فعال مي‌شود و يكي از بيماري‌هاي مقاربتي نيز محسوب مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيماري‌هاي مقاربتي كليك كنيد. 

انواع ويروس هرپس

دو نوع ويروس هرپس وجود دارد:
نوع اول : موجب تب خال در ناحيه لب مي‌شود كه بسيار مسري و شايع است و از طريق بزاق آلوده انتقال مي‌يابد.
نوع دوم : باعث ايجاد تاول‌هاي ريز قرمز رنگ در آلت تناسلي شده و از طريق تماس جنسي انتقال مي‌يابد.

نحوه انتقال تبخال تناسلي به مناطق ديگر بدن 

تبخال تناسلي مي‌تواند با لمس كردن ناحيه آلوده و سپس ماليدن آن به ساير نواحي بدن نظير چشم‌ها يا لب‌ها به آن مناطق نيز سرايت كرده و مشكلات بيشتري را براي بيمار به همراه بياورد. ناحيه آلوده اوليه در زنان اغلب نواحي واژن، دهانه رحم و نواحي خارجي اندام تناسلي را در بر مي‌گيرند. اين نواحي در مردان آلت تناسلي، بيضه‌ها و مجاري ادراري را شامل مي‌شوند. در صورتي كه در اين نواحي احساس خارش، درد و سوزش مي‌كنيد و يا التهاب‌هايي را شاهد هستيد، پس از لمس اين مناطق دست‌هاي خود را به ساير قسمت‌هاي بدن نزنيد و در اسرع وقت به يك پزشك مراجعه نماييد.

محل و علائم ويروس هرپس

خارش و درد همراه با تورم و قرمزي منطقه آلوده شده از بارزترين علائم اين بيماري در نقاط مختلف بدن است. تبخال‌هاي ايجاد شده اگر پاره نشوند به مرور زمان زخمي شده و تبديل به دلمه مي‌گردند. اين بيماري با وجود اينكه بيشتر به عنوان عارضه آلت تناسلي شناخته شده اما در نواحي ديگر بدن مثل صورت هم وجود دارد. در ادامه به علائم ايجاد شده در برخي اندام‌هاي بدن مي‌پردازيم :

1- لثه: بيماري هرپس باعث درد شديد و التهاب و قرمزي مفرط در لثه مي‌شود.

2- آلت تناسلي: بيماري هرپس در آلت تناسلي باعث تاول‌هاي ريز و سوزناك در گردنه رحم و مجراي تناسلي مي‌شود. در اين شرايط غدد لنفاوي ران‌ها متورم مي‌گردند. به علت آلوده شدن آلت تناسلي، ادرار با سوزش همراه است. هرپس ناحيه تناسلي، هم در مردان و هم در زنان اتفاق مي‌افتد و تنها راه ابتلا به آن آميزش جنسي با ناقلان اين ويروس است.

3- مري: بيماري هرپس در مري باعث درد شديد در هنگام بلعيدن غذا مي‌شود.

4- انگشت: بيماري هرپس در بند انگشتان دست و پا با درد و سوزش همراه است.

5- چشم: ويروس هرپس اگر به چشم برسد باعث آلودگي قرنيه شده و در اكثر موارد سبب كوري مي‌شود. اين بيماري در چشم، خود را به شكل يك زخم دردناك روي پلك يا سطح چشم نشان مي‌دهد و قرنيه را ملتهب مي‌كند.

نحوه عمل ويروس هرپس 

ويروس هرپس يا همان تبخال، ويروسي است كه سلول‌هاي عصبي را تحت تاثير قرار مي‌دهد و در آن‌ها به صورت پنهان در مي‌آيد. عواملي نظير فشارهاي رواني، استرس‌ها و مشكلات اين ويروس را از حالت نهفته به صورت فعال در مي‌آورند. در نهايت هرپس از طريق دندريت‌هاي سلول به پوست انتقال يافته و در آنجا تكثير مي‌گردد. اين وضعيت تاول و التهاباتي را ايجاد مي‌كند كه ما آن‌ها را به عنوان تبخال مي‌شناسيم.

عوامل خطرساز براي ابتلا به ويروس هرپس 

برخي شرايط باعث مي‌شود كه افراد در برابر ويروس هرپس آسيب پذيري بيشتري داشته باشند. از جمله اين عوامل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. جنسيت

جنسيت يكي از عوامل تاثيرگذار در احتمال ابتلا به ويروس هرپس است. در حقيقت مطالعات نشان داده كه زنان در برابر اين بيماري اسيب پذيري بيشتري دارند و انتقال اين ويروس در آن‌ها راحت تر اتفاق مي‌افتد.

2. روابط جنسي متعدد و محافظت نشده 

داشتن روابط جنسي متعدد با شريك‌هاي جنسي مختلف باعث مي‌شود كه احتمال مواجه شدن با اين ويروس بالاتر برود و امكان دچار شدن به آن نيز افزايش يابد. هم چنين عدم استفاده از كاندوم يا داشتن روابط جنسي محافظت نشده يكي از مسائل بسيار مهمي است كه افراد را در معرض بيماري‌هاي مقاربتي قرار مي‌دهد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه رابطه جنسي كليك كنيد.

پيشگيري از ابتلا به بيماري هرپس

مي‌توان از طريق رعايت يك سري اعمال بهداشتي از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كرد كه در زير به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

در هرپس نوع يك، شخص از تماس فيزيكي با افرادي كه ضايعات فعال دارند خودداري كند و با شستن مرتب دست‌ها و ماليدن روزانه داروي آسيكلووير به بدن از مبتلا شدن به اين عارضه پيشگيري نمايد.

در هرپس نوع دو افراد بايد رابطه جنسي محافظت شده برقرار كنند و در مدت زماني كه اين بيماري در يكي از طرفين عود مي‌كند از هر گونه آميزش جنسي خودداري نمايند. مشاوره جنسي براي پيشگيري و درمان اين نوع تبخال به شما كمك مي‌كند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد.

تاثيرات بيماري تبخال بر وجوه اجتماعي و رواني فرد ناقل

فرد ناقل در سطح اجتماعي دچار نوعي شرم پنهان شده و از اينكه دچار اين بيماري است خجالت مي‌كشد، امكان دارد كه فرد علائم پرخاشگري جابه جا شده را از خود نشان دهد. اين ويروس مي‌تواند در سطح روانشناختي زمينه ساز ابتلا به اختلال دو قطبي و افسردگي شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

دانشمندان در سلول‌هاي عصبي افرادي كه به اختلال دو قطبي و افسردگي مبتلا هستند ويروس هرپس انساني را كشف كردند. در كل فرد به مرور زمان با تغييرات شخصيتي و رفتاري نامطلوبي مواجه مي‌شود كه هم براي خودش و هم ديگران آزار دهنده است. همچنين احتمال دارد كه اعتماد به نفس جنسي فرد مبتلا پايين بيايد. در اين حالت، طرف مقابل مي‌تواند با احترام گذاشتن به وضعيت بيمار در جهت بهبود علائم كوشا باشد. براي بازگرداندن و افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

تشخيص ابتلا به ويروس هرپس 

ابتلا به ويروس هرپس اغلب از طريق علائم آن قابل تشخيص است و در نتيجه نيازي به انجام تست‌هاي آزمايشگاهي وجود ندارد. با اين حال در مواردي كه ويروس در حالت نهفته قرار دارد و پزشكان در مورد ابتلا به اين مشكل مشكوك هستند، مي‌توان از روش‌هاي زير براي رسيدن به تشخيص دقيق استفاده كرد:

- كشت ويروس يا همان نمونه برداري از محل آسيب ديده و فرستادن آن به آزمايشگاه براي بررسي بيشتر

- تست سرولوژيكي كه از طريق بررسي آنتي بادي‌هاي موجود در خون مي‌تواند وجود ويروس هرپس را اندازه گيري كند.

  • انجام تست PCR كه وجود ژنوم ويروس هرپس در خون يا مايع نخاعي را بررسي مي‌كند.

درمان تبخال

درمان اين بيماري بيشتراز طريق داروهاي گياهي مانند عصاره گياه سالويا و پماد گياهي ميرتوپلكس انجام مي‌گيرد. هر فرد به محض مشاهده اولين علائم سوزش يا خارش و گزگز شدن پوست بايد درمان را آغاز كند چون هر چه زمان كوتاه تري از ابتلا به بيماري گذشته باشد شانس بهبودي بيشتر است. اين بيماري به طور كامل درمان نمي‌شود اما با موارد ذكر شده نشانه‌ها تسكين يافته و علائم در حملات بعدي خفيف‌تر مي‌شوند. ضمن اينكه از گسترش عفونت جلوگيري مي‌شود و از اين طريق بيماري تا حدودي كنترل مي‌گردد. ازهمه مهم‌تر اين است كه ضمن درمان، برنامه‌هاي آموزشي ويژه‌اي نيز به افراد داده مي‌شود كه آن‌ها را آگاه كند تا چگونه در بهبود علائم خود عمل كنند.

ضمن درمان‌هاي پزشكي، پيگيري درمان‌هاي روان شناختي نيز توصيه مي‌گردد تا آسيب‌هاي روانشناختي وارد شده به بيمار طي يك پروسه درماني، مشخص و برطرف گردند. دريافت مشاوره روانشناسي براي كاهش استرس و تنش بسيار حائز اهميت است.

نقش داروها در درمان تبخال 

پزشكان براي درمان هرپس از داروهاي آنتي ويروس استفاده مي‌كنند. توجه داشته باشيد كه آنتي بيوتيك‌ها يا همان داروهاي ضد باكتري در درمان اين مشكل كاربردي ندارند. نكته قابل توجه اينجاست كه آشكار شدن علائم براي مصرف داروها ضروري نيست و ممكن است حتي زماني كه علامت‌هاي فعال شدن ويروس در شما نهفته باشند بازهم پزشك از شما بخواهد كه روزانه مقادير مشخصي از داروها را مصرف نماييد. از جمله داروهايي كه در درمان اين مشكل تجويز مي‌شود، مي‌توان به والاسيكلووير، فامسيكلووير و آسيكلووير اشاره كرد.

عود ويروس هرپس 

وقتي ويروس تبخال وارد بدن شود درمان قطعي براي آن وجود ندارد و در ننتيجه اين ويروس مي‌تواند به طور نهفته همواره در بدن باقي بماند و در مواقعي كه سيستم ايمني ضعيف مي‌شود مجددا بروز پيدا كند. از همين رو ممكن است پس از ابتلا به اين مشكل به دفعات نشانه‌هاي آن را در خود مشاهده نماييد. تجربه برخي علامت‌ها نظير احساس درد در باسن، پاها و قسمت پاييني كمر به اضافه احساس سوزش، خارش يا  گزگز كردن بدن در ناحيه‌ااي كه عفونت در ابتدا از آنجا وارد بدن شده، مي‌تواند در مورد عود ويروس هرپس به شما هشدار دهد. با كمك گرفتن از مشاوره جنسي مي‌توانيد از علائم بروز هرپس آگاهي بيشتري به دست آوريد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا ياري‌تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه علت يابي و راه هاي جلوگيري از انتشار ويروس هرپس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: هرپس

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هرپس،
موضوع:
[ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۴۳:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی