مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تقويت هوش هيجاني چگونه ميسر مي‌شود؟ هوش هيجاني به ميزان توانايي افراد در تشخيص خود و ديگران گفته مي‌شود. هر چقدر شما از هوش هيجاني بالاتري برخوردار باشيد بهتر مي‌توانيد هيجانات خود را مديريت كرده و در ارتباط با ديگران نيز بهتر عمل مي‌كنيد؛ چرا كه هوش هيجاني اين قابليت را به شما مي‌دهد كه با ديگران بهتر همدلي كرده و درك متقابل بالاتري از آن‌ها داشته باشيد. مسلما اين قابليت به روابط بهتر و عميق‌تري منجر خواهد شد. اگر در مورد راه‌هاي تقويت هوش هيجاني سؤالاتي در ذهن خود داريد ما در ادامه مطلب توضيحاتي در اين باره ارائه كرده‌ايم كه مطالعه آن مي‌تواند پاسخ گوي سؤالات شما باشد.

منبع: تقويت هوش هيجاني

 

هوش هيجاني چيست؟ 

هوش هيجاني نوعي توانمندي در ارتباطات بين فردي است كه به افراد كمك مي‌كند بتوانند احساسات و هيجانات ديگران را راحت‌تر تشخيص داده و آن‌ها را درك كنند. علاوه بر اين برخورداري از هوش هيجاني باعث مي‌شود كه افراد نسبت به جريان يافتن هيجانات مختلف در خود نيز آگاهي بالاتري داشته و بتوانند به خوبي آن‌ها را مديريت نمايند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه هوش هيجاني كليك كنيد.

پرورش و تقويت هوش هيجاني چه اهميتي دارد؟

از آنجايي كه هوش هيجاني به درك و همدلي بيشتر با افراد مي‌انجامد، افراد با هوش هيجاني بالا معمولاً از مهارت‌هاي ارتباطي بهتري برخوردارند و در ارتباطاتشان عملكرد بهتري از خود نشان مي‌دهند. هوش هيجاني نه تنها در طول روابط روزمره كمك بسياري به افراد مي‌كند بلكه در موفقيت شغلي نيز بسيار تأثيرگذار است. براي آگاهي بيشتر از مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

در تحقيقاتي كه سطح هوش هيجاني مديران موفق مورد ارزيابي قرار مي‌گرفت نتايج نشان داد بيش از 90 درصد اين مديران از هوش هيجاني بالايي برخوردارند. در نتيجه اگر شما هوش هيجاني بالايي داشته باشيد نه تنها در روابط خود با آشنايان و اطرافيانتان خوب عمل خواهيد كرد بلكه احتمال موفقيت تحصيلي و شغلي‌تان نيز افزايش خواهد يافت. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه موفقيت تحصيلي كليك كنيد.

تقويت هوش هيجاني | چگونه هوش هيجاني را تقويت كنيم؟

بسياري از افرادي كه براي حل مشكلاتشان به روانشناس مراجعه مي‌كنند علائمي از هوش هيجاني پايين را از خود نشان مي‌دهند كه باعث مي‌شود آن‌ها دائماً در روابط خود شكست خورده و احساس ناكامي كنند. روانشناسان براي تقويت هوش هيجاني برخي راهكارهاي عمومي را مطرح مي‌كنند كه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهيم كرد:

1. احساسات و هيجانات منفي خود را مديريت كنيد

اگر  قادر به كنترل هيجانات و احساسات منفي خود باشيد و آن‌ها را كاهش دهيد، كم‌تر تحت فشار شديد شرايط قرار مي‌گيريد. براي مديريت كردن شرايط، هنگامي كه كسي يا موقعيتي موجب ناراحتي شما مي‌شود سريعاً قضاوت و نتيجه گيري نكنيد، بلكه اين فرصت را به خودتان بدهيد كه موقعيت ناراحت كننده را از دريچه‌هاي گوناگوني ببينيد. روش‌هاي كنترل هيجاني نظير كنترل خشم و مديريت استرس به شما كمك خواهند كرد كه در اين مواقع بتوانيد فرمان احساساتتان را به عهده بگيريد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه كنترل خشم كليك كنيد.

2. همدلي را تمرين نماييد

مهارت همدلي با ديگران يكي از فاكتورهاي اصلي در هوش هيجاني محسوب مي‌شود. براي همدلي كردن با ديگرن بايد بر احساسات آن‌ها متمركز شويد و گاهي با كفش‌هاي آنان راه برويد. يعني خودتان را در موقعيت و جايگاه آن‌ها تصوركرده و ببينيد كه اگر در آن موقعيت بوديد چه احساسي داشتيد. اين تمرين حتي اگر لحظاتي در روز را شامل شود باز هم در طولاني مدت مهارت همدلي شما را افزايش خواهد داد. براي اطلاع بيشتر از مهارت همدلي كليك كنيد.

3. تقويت هوش هيجاني | استرس‌هاي روزمره خود را بشناسيد

براي آنكه مديريت هيجانات شما بهبود پيدا كند و هوش هيجاني‌تان تقويت شود، بايد در ابتدا عوامل استرس‌زاي زندگي خود را بشناسيد تا براي از ميان برداشتن آن‌ها گام برداريد. بسياري از افراد روزانه استرس و فشارها زيادي را تجربه مي‌كنند بدون آنكه بدانند دقيقاً چه چيزهايي موجب ايجاد حالات ناخوشايند براي آن‌ها مي‌شود.

به همين منظور فعاليت‌هاي روزمره خود را در نظر گرفته و ببينيد با ايجاد تغيير در كدام بخش از كارها و رفتارهاي خود مي‌توانيد ميزان استرس‌هاي روزانه‌تان را كاهش دهيد.

4. احساسات خود را زير نظر بگيريد

گاهي اوقات زندگي آنقدر پرمشغله مي‌شود كه افراد خودشان را فراموش كرده و نسبت به عواطف و هيجانات‌شان غافل مي‌شوند. براي رهايي از اين غفلت و برقراري تماس دوباره با احساساتتان، زماني از روز را تعيين كنيد تا در اين زمان به احساسات و هيجانات خود در طول روز بيانديشيد. در اين زمان به اين موضوع فكر كنيد كه در چه موقعيت‌هايي هيجانات شديدتري را تجربه مي‌كنيد و هيجانات شما معمولاً با چه حالات بدني برايتان همراه مي‌شود. هر چقدر در اين تمرين بينش بيشتري به دست آوريد در حقيقت هوش هيجاني خود را تقويت كرده‌ايد. افرادي كه نسبت به هيجانات خود آگاهي بيشتري دارند در درك هيجانات ديگران نيز با مشكلات كم‌تري مواجه مي‌شوند. با تقويت هوش هيجاني مي‌توانيد موفقيت تحصيلي خود را نيز تضمين كنيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تحصيلي كليك كنيد.

5. گوش دادن فعال را تمرين نماييد 

براي اينكه از هيجانات ديگران آگاه شويد ابتدا بايد بتوانيد در يك ارتباط درست قرار گرفته و درك متقابل را تمرين كنيد. ريشه بسياري از عدم تفاهم ها اين است كه افراد به اندازه كافي در طول روز به يكديگر گوش فرا نمي‌دهند و تنها شنونده‌اي منفعل هستند. براي اين كه بتوانيد گوش دادن فعال را تمرين كنيد بايد در هنگام صحبت كردن ديگران تلاش نماييد با حالات چهره و بدن خود به او نشان دهيد كه مشتاق شنيدن حرف‌هايش هستيد. سعي كنيد تمركز خود را روي حرف‌ها و جملات نگه داريد و از پرداختن به كارهاي ديگر نظير بازي با تلفن همراه يا نگاه كردن به تلويزيون خودداري كنيد. داشتن ارتباط چشمي مناسب و گفتن كلماتي كه نشان مي‌دهند شما به حرف‌هاي فرد مقابل توجه داريد همگي به تقويت مهارت گوش دادن فعال و بهبود هوش هيجاني كمك مي‌كنند.

6. تقويت هوش هيجاني | همدلي را با كلام خود ابراز كنيد

اهميت دادن به احساسات و افكار ديگران تا زماني كه منجر به تغيير رفتار نشود كمكي به شما نمي‌كند. پس هنگامي كه متوجه احساسات ديگران مي‌شويد، تلاش كنيد با كلمات مناسب به آن‌ها پاسخ دهيد. براي مثال وقتي كسي در حالت نگراني يا غم و اندوه قرار دارد، با جملات ساده به او نشان دهيد براي احساساتش ارزش قائل هستيد و در كنار او مي‌مانيد تا از آن شرايط عبور كند.

7. به زبان بدن افراد گوش فرا دهيد 

درك هيجانات و احساسات ديگران مستلزم اين است كه بتوانيد اين احساسات را در رفتار و حالت‌هاي بدني افراد مشاهده كرده و براي تشخيص آن‌ها تنها به محتواي كلام متكي نباشيد. براي مثال هميشه افراد به طور واضح از غم و ناراحتي خود صحبت نمي‌كنند. اما فردي با هوش هيجاني بالا، مي‌تواند اين غم و اندوه را حتي در صورت ابراز نشدن تشخيص داده و به فرد مقابل نشان دهد كه او را درك مي‌كند. براي كسب اطلاعات در زمينه استعداديابي كليك كنيد.

8. خودتان را به صورت يك كل در نظر بگيريد 

براي اينكه بتوانيد از هيجانات مختلفي كه در درونتان جريان دارد آگاه شويد بايد خودتان را به صورت يك كل در نظر بگيريد. كليتي كه مي‌تواند ابعاد مثبت و منفي مختلفي پيدا كرده و هميشه در يك حالت پايدار باقي نمي‌ماند. بايد بپذيريد كه همه افراد در درون خود علاوه بر احساس عشق، شادي و لذت هيجاناتي نظير تفرت، خشم و غم را نيز تجربه كرده و نبايد هيچ كدام از اي‌ها را ناديده بگيريد يا بابت آن‌ها خود را سرزنش كنيم. مهم اين است كه اين هيجانات تعديل شده و منجر به بدرفتاري با ديگران نشوند.

9. تقويت هوش هيجاني | موقعيت هاي هيجاني را پيش بيني كنيد

براي اينكه بتوانيد احساسات خود و ديگران را بهتر بشناسيد، بايد موقعيت‌هاي ايجاد كننده هيجانات مختلف را در ذهن خود تجسم كرده و پيش بيني نماييد كه هر موقعيتي مي‌تواند چه احساساتي را در شما و اطرافيان به جريان بياندازد. براي مثال به اين فكر كنيد چه موقعيت‌هايي مي توانند خشم شديد را در شما برانگيزند و آيا اين موقعيت‌ها به همان اندازه موجب آزار ديگران نيز مي‌شوند يا خير؟

10. از تصميم گيري هيجاني خودداري كنيد

يكي از مسائل بسيار مهمي كه نشان دهنده كنترل مناسب احساسات در شماست تصميم نگرفتن در موقعيت‌هاي هيجاني است. اين امر تنها به هيجانات منفي اختصاص ندارد بلكه بررسي‌ها نشان داده حتي تصميم گيري در زماني كه بسيار شاد هستيد نيز ممكن است عواقب چندان خوشايندي به بار نياورد. در نتيجه تلاش كنيد تصميم گيري به خصوص در مورد موضوعات مهم را به زماني موكول كنيد كه هيجاناتتان اندكي فروكش كرده و در وضعيت باثبات‌تري قرار گرفته باشيد.

11. رفتارهاي مرتبط با هر هيجان را شناسايي كنيد 

با كمي دقت در زندگي روزمره خود سعي كنيد بفهميد هر هيجان خاص نظير ترس، خشم، غم، شادي و لذت در نهايت به انجام چه رفتارهايي در شما منتهي مي‌شود. اين كار به شما كمك مي‌كند هنگامي كه در حال انجام يك رفتار خاص هستيد و از جريان هيجانات در درون خود آگاهي نداريد، راحت‌تر به وجود احساسات مختلفتان پي ببريد و هم چنين احساسات ديگران را بهتر درك كنيد.

12. تقويت هوش هيجاني | انتظار ذهن خواني نداشته باشيد 

بسيار اهميت دارد كه احساسات خود را بشناسيد و در مورد آن‌ها با ديگران صحبت كنيد. انتظار نداشته باشيد كه ديگران از آنچه در ذهنتان مي‌گذرد خبر داشته باشند. براي مثال اگر از موضوعي ناراحت شده‌ايد به جاي قهر كردن يا گوشه گيري سعي كنيد به فرد مقابل نشان دهيد كه اكنون از موضوع پيش آمده چه احساسي داريد و با او در اين باره گفت و گو كنيد.

13. قدرت به تعويق انداختن لذت ها را داشته باشيد 

براي اينكه بتوانيد بر خود و هيجاناتتان مسلط باشيد انجام برخي تمرين‌ها بسيار موثر است. براي مثال تلاش كنيد كسب يك لذت زودهنگام را با هدف به دست آوردن لذتي بلند مدت به تعويق بياندازيد. اگر شما هيچ گونه دورانديشي نداشته باشيد و تنها به دنبال كسب لذت‌هاي آني باشيد اغلب آسيب بيشتري مي‌بينيد و ازشادي‌هاي بزرگ زندگي محروم مي‌مانيد.

14. تمرين هاي تمركز انجام دهيد 

يكي از راه‌هاي افزايش هوش هيجاني اين است كه بتوانيد قدرت تمركز خود را بالا برده و در زمان حال رويدادها را به درستي تجزيه و تحليل نماييد. كمك گرفتن از برخي تكنيك‌هاي روان شناسي نظير تكنيك‌هاي ذهن آگاهي، ريلكسيشن و تكنيك‌هاي تنفسي به شما كمك مي‌كند تا در اين زمينه به مهارت‌هاي بيشتري دست پيدا كنيد.

15. از يك متخصص روانشناس كمك بگيريد 

مراجعه به روانشناس تنها به افرادي كه دچار اختلال‌هاي رواني هستند اختصاص ندارد. چراكه روانشناسان مي‌توانند در جلسات مشاوره خود، افزايش مهارت‌ها و توانايي‌هاي روزمره را نيز آموزش دهند. از همين رو هوش هيجاني هم مي‌تواند به كمك روانشناس پرورش يافته و با تمرين در جلسات درماني ارتقا پيدا كند. پس اگر احساس مي‌كنيد در زمينه شناسايي هيجانات يا كنترل آن‌ها با مشكل مواجه هستيد، مي‌توانيد از يك فرد متخصص براي بهبود وضعيت خود كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تقويت هوش هيجان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تقويت هوش هيجاني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تقويت هوش هيجاني،
موضوع:
[ ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۰۶:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی