مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

حتما شنيده‌ايد كه مي‌گويند كه عشق بعد از ازدواج به وجود مي‌آيد، حتي اگر از ابتدا وجود نداشته باشد. اما بسياري از افراد پس از ازدواج در رابطه با معنا و مفهوم عشق دچار سردرگمي مي‌شوند. اين افراد غالبا به دليل عدم آگاهي نسبت به شرايطي كه در آن قرار دارند، واكنش‌هاي نابهنجاري از خود بروز مي‌دهند. آنها غالبا اين وضعيت را عدم وجود تفاهم بين خود و همسرشان تعريف مي‌كنند. اين وضعيت مي تواند علل مختلفي داشته باشد كه ما در اين مقاله قصد داريم علل بروز اين شرايط را به شما معرفي كنيم. اگر ازدواج شما با كمبود عشق تهديد مي‌شود از مشاوره خانواده بهره بگيريد تا علا آن مشخص شده و بتوانيد طراوت زندگي‌تان را حفظ كنيد.

منبع: عشق بعد از ازدواج | آيا بعد از ازدواج عشق به وجود مي آيد

 

عشق بعد از ازدواج : تعريف افراد از عشق

بهتر است قبل از هر چيز به بيان مفهوم و معناي عشق بپردازيم و عناصر عشق را مشخص كنيم. اصولا بيشتر افراد تعريف كاملي از عشق ندارند و هنگام پاسخ به اين پرسش كه عشق چيست سعي در بيان جملات زيبا و احساسي دارند. اين نوع نگاه به عشق هنگامي خوب است كه افراد يك پيش زمينه‌ي شناختي واقع گرايانه نسبت به عشق داشته باشند. هيچ وقت عشق را نمي‌توان دوست داشتن معني كرد، چرا كه عشق جنبه‌هاي بيشتري از دوست داشتن را شامل مي‌شود. عشق تمايل فرد به تكامل در كنار فردي ديگر است. سؤالي كه پيش مي‌آيد اين است كه تكامل انسان در مسير عشق چه مواردي را شامل مي‌شود؟ آيا صرف زندگي مشترك يك زوج زير يك سقف و الگوي منظم آميزش آن دو با يكديگر يعني عشق؟

بايد بگوييم كه ايجاد سردرگمي نسبت به شناخت مفهوم عشق ناشي از عدم درك كامل نسبت به مفهوم عشق است. برخي از جنبه‌هاي فراوان عشق عبارتند از: تكامل جنسي، تكامل شناختي، تكامل رفتاري و بسياري موارد ديگر. افرادي كه نسبت به عشق تعريفي همانند آنچه كه در بالا گفته شد را دارند، غالبا پس از ازدواج در چنين شرايطي (سردرگمي) قرار مي‌گيرند؛ چرا كه با زندگي مشترك زير يك سقف و الگوي منظم آميزش با همسر خود، احساس مي‌كنند كه تمام عشق را تجربه كرده‌اند. اين افراد فكر مي‌كنند كه عشق چيز ديگري براي آن‌ها ندارد. و مسلم است كه در چنين شرايطي واكنش كناره گيري از عشق امري كاملا طبيعي است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه عناصر عشق كليك كنيد.

 

دلايل كمرنگ شدن عشق بعد از ازدواج

علاوه بر موارد فوق و عدم شناخت كامل افراد نسبت به مفهوم عشق، دليل اصلي اين وضعيت عوامل ديگري نيز هستند كه در اين مورد تاثير گذارند. اين عوامل همه نشات گرفته از همان عامل اصلي هستند. البته در اين مبحث بايد به تفاوت عشق بين زنان و مردان هم توجه كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تفاوت عشق بين زنان و مردان كليك كنيد. 

1. انتظارات بيجا

يكي از نتايج عدم وجود درك درست از مفهوم عشق داشتن انتظارات بيجا و غيرمعقول از شريك زندگي است. اين نوع نگاه كه بعد از ازدواج عشق شكل مي‌گيرد و همه مشكلات خود به خود حل مي‌شوند يك ديدگاه كاملا غلط است. بايد بدانيد كه عاشق شدن و رسيدن به عشق به هيچ وجه به معناي پايان همه مشكلات نيست. بلكه عشق نعمتي است كه به شما داده مي‌شود تا با استفاده از آن بتوانيد از پس مشكلات بزرگ و سختي‌هاي زندگي‌تان بر بياييد.

2. دروغگويي

دروغ گفتن مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد. گاه افراد به خاطر دوست داشتن يك شخص و گاه براي جلوگيري از وقوع يك اختلاف تلخ دروغ مي گويند. اما بايد به ياد داشته باشيد كه در نتيجه‌ي عشق و يكي شدن با همسر خود، وقتي به او دروغ مي‌گوييد در واقع به خودتان دروغ گفته‌ايد. نبايد فراموش كنيد كه دروغ يكي از آفت‌هاي خطرناك زندگي مشترك است. بايد با همه وجود در زندگي مشترك صداقت داشته باشيد تا خطري عشق و زندگي مشتركتان را تهديد نكند.

3. اعتماد نداشتن در رابطه

نتيجه‌ي صداقت و دروغ نگفتن، ايجاد حس اعتماد در زوجين نسبت به يكديگر است. در واقع خوشبخت‌ترين و رضايت‌بخش ترين روابط بر پايه‌ي اعتماد زوجين نسبت به يكديگر شكل مي‌گيرد. براي پايداري زندگي مشترك بايد با (صادق بودن) حس اعتماد را در طرف مقابل نسبت به خود پرورش داد.

آنگاه است كه مي‌توان لذت وجود يك مونس و همدم را در زندگي تجربه كرد. افرادي كه اعتماد همسر خود را خدشه دار مي‌كنند، باعث مي‌شوند كه به مرور زندگي از احساسات مثبت خالي شود و عشق جاي خود را به شك، ترديد و اضطراب بدهد.

4. عشق بعد از ازدواج | ساختن تصوير خيالي از همسر 

پس از عاشق شدن افراد نمي‌توانند صفات منفي و ويژگي‌هاي ناپسند طرف مقابل خود را ببينند. در واقع در اكثر موارد عاشق شدن باعث مي‌شود كه افراد يك شخصيت كامل و بي نقص را از طرف مقابل در ذهن خود بسازند و به جاي اينكه شخصيت واقعي طرف مقابل را دوست داشته باشند عاشق تصوير ذهني خود باشند. اين افراد وقتي بعد ازدواج از نزديك با شريك زندگي خود رو به رو مي‌شوند، احساس مي‌كنند با فرد جديدي رو به رو شده‌اند و نمي‌توانند هيچ رفتار ناپسندي را از جانب او بپذيرند. براي كسب اطلاعات در زمينه دوستي‌هاي قبل ازدواج كليك كنيد. 

اين در حالي است كه هر انساني نقاط تاريك و سياه خاصي را در وجودش دارد و هيچ كس كامل نيست. عشق واقعي زماني پديد مي‌آيد كه بتوانيد با وجود شناخت همه جنبه‌هاي مثبت و منفي در كنار شريك زندگي‌تان بمانيد و دوستش بداريد.

5. نداشتن مهارت كنترل خشم 

خشم به طور طبيعي يكي از هيجانات اصلي همه انسان‌هاست و در نتيجه همه زوجين در طول زندگي و در موقعيت‌هاي مختلف آن را تجربه مي‌كنند. با اين حال اگر خشم به درستي مديريت نشود، مي‌تواند به رفتارهاي بسيار مخربي تبديل شده و به صورت پرخاشگري فرد مقابل را تحت فشار قرار دهد. با توجه به نيرومندي بسيار زياد هيجان خشم، در صورت كنترل نشدن به فرد مقابل آسيب رسانده و كيفيت رابطه را در طول زمان كاهش مي‌دهد. توجه داشته باشيد كه پرخاشگري فقط به برخوردهاي فيزيكي محدود نمي‌شود بلكه رفتارهايي نظير داد زدن، فحش دادن و حرف زدن با گوشه و كنايه نيز نوعي خشم مديريت نشده هستند.

6. ناتواني در ابراز مشكلات و نگراني ها 

برخي از زن و شوهرها مهارت چنداني در گفت و گوي موثر ندارند. همين امر باعث مي‌شود كه از ترس بروز دعوا و درگيري دائما از بيان خواسته‌ها و نگراني‌هاي خود سر باز بزنند و در مورد مشكلات زندگي سكوت كنند. اين سكوت تنها در كوتاه مدت زندگي را نجات مي‌دهد اما در دراز مدت نيروي زيادي را در درون زن و مرد جمع كرده و باعث مي‌شود آن‌ها روز به روز از يكديگر بيشتر فاصله گرفته و خشم پنهاني را شكل دهند. بسيار اهميت دارد كه ياد بگيريد به موقع در مورد احساسات خود با ديگري حرف بزنيد و در عين حال اجازه ندهيد اين گفت و گو به مشاجره تبديل شود. اگر احساس مي‌كنيد در اين زمينه نمي‌توانيد چندان موفق عمل كنيد از يك زوج درمانگر براي افزايش مهارت‌هاي خود كمك بگيريد.

7. عشق بعد از ازدواج | نبود صميميت كافي ميان زوجين 

صميميت يكي از فاكتورهاي بسيار مهم در پرورش عشق سالم است. زوجيني كه عشقشان تنها در رابطه جنسي خلاصه مي‌شود و بيرون از بستر رابطه صميمانه‌اي با يكديگر ندارند، اغلب با گذشت مدت كوتاهي از ازدواج دچار دلسردي شده و احساس مي‌كنند از شور و عشق اوليه چيزي در آن‌ها باقي نمانده است. براي اينكه صميميت ميان خود را حفظ كنيد بايد زمان‌هاي مشترك بيشتري را به يكديگر اختصاص دهيد و در اين زمان‌ها تلاش كنيد به فعاليت‌هايي بپردازيد كه براي هردويتان لذت بخش باشد. براي مثال كارهاي ساده‌اي نظير پياده روي، ديدن يك فيلم يا خواندن كتابي كه هردويتان به آن علاقه داريد، مي‌تواند در مرور زمان شعله‌هاي عشق و صميميت را ميانتان زنده نگه دارند. براي كسب اطلاعات در زمينه رابطه قبل ازدواج كليك كنيد. 

8. سنگيني بار رابطه بر دوش يكي از زوجين 

بسيار اهميت دارد كه بتوانيد در زندگي مشترك توازن و تعادل را حفظ كنيد و اجازه ندهيد كه تمام بار مسئوليت و مشكلات رابطه بر دوش يكي از شما بيافتد. در حقيقت بايد بتوانيد در رابطه با همسر، همكاري و حمايتگري را تمرين كنيد و در كنار فكر كردن به نيازهاي خود نيازهاي فرد مقابل را نيز در نظر گرفته و آن‌ها را در اولويت‌هاي زندگي خود قرار دهيد. وقتي عدم تعادل در رابطه پديد مي‌آيد، فشارهاي رواني مانع از جريان عشق در وجود يكي از زوجين شده و همين موضوع متقابلا بر ديگري نيز اثر مي‌گذارد.

9. فقدان مهارت هاي حل مسئله در طرفين 

برخورداري از مهارت حل مسئله در زندگي مشترك يكي از مهارت‌هاي بسيار ضروري و اساسي است. حل مسئله به اين معناست كه پس از رو به رو شدن با يك مشكل بتوانيد هيجانات خود را مديريت كرده و به جاي تمركز صرف بر احساسات منفي خود، گزينه‌هاي پيش رويتان را در نظر بگيريد و براي حل وضعيت موجود كاري انجام دهيد. افرادي كه از اين مهارت برخوردار نيستند با بروز هر مشكلي در زندگي احساس مي‌كنند به آخر خط رسيده‌اند و نمي‌توانند عشق خود را از سر بگيرند.

10. عشق بعد از ازدواج | غرق شدن در مشغله هاي كاري  

براي آنكه عشق پس از ازدواج نيز ميان شما باقي بماند بايد براي آن تلاش كنيد و در هر شرايط برنامه‌اي برايش داشته باشيد. براي بسياري از زن و مردهاي جوان، سال‌هاي اول زندگي سال‌هاي ساختن و تلاش كردن براي ايجاد شرايط مالي و اقتصادي بهتر است. اما متاسفانه اين امر بسياري از آن‌ها را از هدف اصلي زندگي كه زيستن با عشق و آرامش در كنار يكديگر است باز مي‌دارد. بسيار اهميت دارد كه با وجود تمام مشغله‌هاي كاري، زمان‌هايي هرچند كم را در طول روز به شريك زندگيتان اختصاص دهيد و به او نشان دهيد كه براي عشق و محبت ميانتان ارزش قائل هستيد.

مفهوم كامل عشق

همانطور كه در ابتداي بحث گفته شد عشق به معناي تمايل يك فرد به تكامل در كنار فردي ديگر است. اين تكامل تمام جنبه‌هاي زندگي افراد را شامل مي‌شود. همانطور كه در بسياري از كتاب‌ها و محافل علمي گفته شده، زن و مرد مكمل يكديگر هستند. رشد و تعالي شخصي هريك بدون وجود ديگري امكان پذير نيست. بنابر اين عشق، ازدواج و سپس ادامه‌ عشق را مي‌توان به يكي شدن زن و مرد تعبير كرد. در اين يكي شدن توانايي‌هاي هريك به توانايي‌هاي طرف ديگر اضافه مي‌شود تا ادامه مسير زندگي و تكامل با قدرت و لذت بيشتري طي شود. عشق يكي شدن زوجين را به همراه دارد تا با قدرت هرچه تمام تر سختي‌ها و مصائب زندگي پشت سر گذاشته شود.

سخن آخر

به ياد داشته باشيد كه شناخت هرچه بيشتر عشق، لذت هرچه بيشتر از درياي بي كران آن را به همراه دارد. با كمك گرفتن از يك روانشناس مي‌توانيد عشق بعد از ازدواج را در خود تقويت كنيد و خانواده سالم و موفق خود را تشكيل دهيد. متخصصان و روانشناسان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه عشق بعد از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: عشق بعد از ازدواج | آيا بعد از ازدواج عشق به وجود مي آيد

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۳:۲۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی