مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اعتياد به قمار چيست؟ قماربازي يا شرط بندي فعاليتي است كه افراد در جريان يك بازي يا فعاليتي مشابه آن براي برد و باخت هزينه مالي تعيين مي‌كنند. اين فعاليت به دليل پاداش‌هاي بسياري كه براي مغز فراهم مي‌كند مي‌تواند بسيار اعتياد آور باشد. امروزه انواع رايج قمار شامل بازي‌هاي كازينو، ماشين‌هاي اسلات و ويديوپوكر، قمار از طريق اينترنت، لاتاري، مسابقات اسب دواني و شرط بندي روي تيم‌هاي ورزشي از قبيل فوتبال يا بيس بال است. اگر يكي از اطرافيان شما درگير قماربازي است و با وجود تمام ضررهاي مالي نمي‌تواند دست از اين كار بردارد لازم است بدانيد كه قماربازي بيمارگون نوعي از انواع اعتياد رفتاري محسوب مي‌شود و نياز به مشاوره و درمان وجود دارد. به همين منظور ترجيحا از مشاوره ترك اعتياد استفاده كنيد.

منبع: اعتياد به قمار

 

چه كسي معتاد به قمار محسوب مي شود؟

علامت اصلي اعتياد به قمار اين است كه فرد با وجود آگاهي از آسيب‌ها و ضررهايي كه به او وارد مي‌شود، احساس مي‌كند بر اين رفتار خود كنترل ندارد و نمي‌تواند به آن خاتمه دهد. ساير علائم اعتياد به قماربازي مي‌تواند با علائم اعتياد به مواد مشترك باشد. علائمي كه متخصصان براي اعتياد به قماربازي تعريف مي‌كنند شامل موارد زير است.

- احساس نياز به قماربازي همراه با مقدار پول بيشتر براي رسيدن به ميزان هيجان دلخواه 

- احساس بي قراري و تحريك پذيري زياد هنگام تلاش براي متوقف كردن يا كنترل ميزان قماربازي 

- تلاش‌هاي مكرر و ناموفق براي كنترل، كاهش يا توقف قمار

- تعقيب كردن باخت‌ها براي اينكه در دفعات بعد باخت جبران شود در حاليكه اين كار آن‌ها را در يك چرخه معيوب گرفتار مي‌كند.

- داشتن افكاري تكرار شونده مانند نوعي وسواس در مورد قمار. براي مثال افكاري درمورد نحوه سرمايه گذاري در قمارهاي بعدي و چگونگي به دست آوردن پول بيشتر 

- قمار بازي بيشتر در زمان‌هايي كه فرد احساس تنش و استرس بيشتري دارد

- دروغ گفتن فرد مبتلا به اعتياد براي پنهان كردن فعاليت‌هاي مربوط به قمار 

- به خطر افتادن يا از دست دادن انواع روابط عاطفي، مالي و شغلي

براي اطلاع بيشتر درباره وسواس فكري عملي در قمار كليك كنيد.

انواع قمار بازان

قماربازان همگي در يك طبقه قرار نمي‌گيرند و به طور كلي به سه دسته تقسيم مي‌شوند.

قماربازان تفريحي

اين قماربازان بيشتر بخاطر تفريح قمار مي‌كنند و عموما اين كار را با دوستان خود انجام مي‌دهند. آن‌ها توان مالي خود را به خاطر برد به خطر نمي‌اندازند و ريسك‌هاي بزرگ انجام نمي‌دهند. اين افراد باخت را به عنوان قسمتي از بازي مي‌پذيرند و باخت‌هاي خود را تعقيب نمي‌كنند. قماربازي آن‌ها در امور مربوط به كار يا زندگي خانوادگي شان دخالتي ندارد.

قماربازان حرفه اي

قماربازان حرفه‌اي به خاطر درآوردن پول قمار مي‌كنند، نه براي هيجان يا احتراز از مشكلات يا گريختن از آن‌ها. اين افراد تمركز و دقت فوق العاده زيادي از خود نشان مي‌دهند و ريسك‌هاي غير لازم را قبول نمي‌كنند. آن‌ها معمولا هنگامي كه جلو هستند قمار را متوقف مي‌سازند. بسياري از معتادان به قمار ادعا مي‌كنند كه قماربازان حرفه‌اي هستند اما واقعيت اين است كه قماربازان حرفه‌اي مسائل و مشكلاتي ندارند كه ناشي از قمار باشد. در پايان ماه يا سال، آن‌ها هميشه جلو هستند در حالي كه معتادان به قمار تقريبا هميشه عقب افتاده‌اند. البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه اكثر اين "قماربازان حرفه اي" نيز در طي زمان دچار اعتياد به قمار مي‌شوند و به تدريج همان مشكلات را تجربه خواهد كرد.

قماربازان پاتولوژيك

اين افراد شديدا به قمار اعتياد دارند، آن‌ها در برابر تكانه‌ها يعني وسوسه‌هاي مربوط به انجام عمل قمار قدرت مقاومت ندارند. اين افراد بدون انجام قمار در زندگي خود تنش يا تحريك زيادي را تجربه مي‌كنند در حاليكه با وجود آن احساس لذت و رضايت مي‌كنند. اين قماربازان مي‌توانند به دليل باخت‌هاي بزرگ مشكلات مالي و خانوادگي بسياري را به زندگي خود تحميل كنند. اين افراد براي درمان حتما به مراجعه به روانشناس و تكميل دوره‌هاي روان درماني نياز دارند.

عوارض اعتياد به قمار

از جمله عوارض و پيامدهاي اعتياد به قمار مي‌توان به موارد زير اشاره داشت.

آسيب‌هاي روانشناختي: آسيب‌هاي روانشناختي باعث بروز اختلالات رواني و اعتيادهاي ديگر از جمله افسردگي، اضطراب، خود‌كم‌بيني، تمايل به خودكشي، اعتياد به مواد و اعتياد به الكل مي‌شود. براي اطلاع بيشتر درباره افسردگي چيست و علائم خودكشي كليك كنيد.

آسيب‌هاي جسمي: فردي كه اعتياد به قمار دارد در طول روز مدام درگير اين مسئله است و نشخوار ذهني دارد. اين مسائل باعث كم خوابي، بي‌خوابي، بدخوابي و دچار شدن به انواع بيماري‌هاي سايكوسوماتيك در فرد مي‌شود.

آسيب‌هاي اجتماعي: آسيب‌هاي اجتماعي شامل مجموعه‌اي از مشكلاتي است كه فرد با اطرافيان و خانواده خود تجربه مي‌كند و شامل بحث وجدل زياد با اطرافيان، مشكلات ارتباطي، طلاق يا فاصله گرفتن از خانواده است.

آسيب‌هاي مالي: مثل كم شدن پس انداز، عدم توانايي گذران زندگي و ورشكستگي

آسيب هاي قانوني: بازداشت شدن (مثلا به خاطر دزدي، درگيري و نزاع) و به وجود آمدن انواع مشكل با مراجع قانوني

آسيب هاي شغلي يا تحصيلي: با افزايش تمايل نوجوانان و جوانان به انجام بازي‌هاي قمار به شكل‌هاي مختلف باعث شده كه افراد با ناتواني در ادامه تحصيل يا افت تحصيلي مواجه شوند.

براي شناخت بيشتر درباره اعتياد به الكل كليك كنيد.

دلايل اعتياد به قمار

فاكتورهاي بسيار متعددي مي‌توانند در اعتياد فرد به قمار دخيل باشند. از جمله دلايل اصلي اعتياد به قمار مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- اشتياق براي به دست آوردن پول هرچه بيشتر

- عوامل روان شناختي نظير مشكلات روحي-رواني كه فرد براي فرار از آن‌ها به قمار پناه مي‌آورد.

- عوامل اجتماعي نظير تحسين دوستان هنگام برد و به دستآوردن پول هاي كلان 

- باخت ميليمتري كه يكي از قوي‌ترين پاداش‌هايي است كه علم روان‌شناسي تا به امروز شناسايي كرده است. باخت ميليمتري يعني شخص در شرايطي ببازد كه به برد بسيار نزديك بوده‌ است. در بازي‌هاي مهارتي باخت ميليمتري تاثير بسياري دارد زيرا به فرد اين بازخورد را مي‌دهد كه به برد بسيار نزديك بوده‌ است و اگر كمي بر تلاش خود اضافه كند برنده خواهد شد، بنابراين فرد اين انگيزه را پيدا مي‌كند كه به تلاشش بيفزايد تا دفعه بعد برنده شود، باخت ميليمتري انگيزه براي تلاش بيشتر را شديدا تقويت مي‌كند و اميد افراد را براي برنده شدن در دفعه بعد بالا مي‌برد.

بررسي‌ها نشان داده اين اثر به قدري قوي است كه گاهي پاداش حاصل از باخت ميليمتري از پاداش برنده‌شدن هم بيشتر است. لذا بيشتر آن چيزهايي كه از چشم شما باخت و شكست ديده مي‌شود، از چشم يك قمارباز باخت ميليمتري است همين امر باعث مي‌شود كه او روز به روز بيشتر براي رسيدن به برد تلاش كند و اعتياد رفتاري او نيز دوچندان شود.

براي اطلاع بيشتر درباره اعتياد رفتاري كليك كنيد.

درمان اعتياد به قمار

هنگامي كه قماربازي به صورت بيمارگون انجام مي‌شود يعني زماني كه فرد آسيب‌هاي زيادي را از قمار تجربه مي‌كند و با اين حال بر رفتار خود كنترل ندارد، دريافت خدمات روان درماني و مشاوره روانشناسي بسيار ضرورت پيدا مي‌كند. مانند اعتياد به مواد، درمانگر به ريشه رواني اعتياد به قمار مي‌پردازد و با آموزش روش‌هايي براي مقابله با وسوسه قمار، از بازگشت فرد به سمت اين كار جلوگيري مي‌كند. يكي از روش‌هاي درماني رايج درمان شناختي رفتاري است كه باورهاي نادرست فرد را به چالش كشيده و رفتارها و باورهاي صحيح را جايگزين آن مي‌كنند.

با اين حال توجه داشته باشيد كه درمان اعتياد به قمار فرايندي زمان بر است و ممكن است در كنار مشاوره فردي به درمان‌هايي نظير خانواده درماني نيز نياز باشد، تا خانواده فرد بتوانند بهترين روش را در برخورد با عزيزشان پيش بگيرند. مسلما هرچقدر حمايت‌هاي عاطفي و رواني شما نسبت به فرد درگير در اين اعتياد بيشتر باشد او مسير درمان را سريع تر و با موفقيت بيشتري طي خواهد كرد. براي بهره بردن از مشاوره روانشناسي مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره حامي هنر زندگي به صورت تلفني و حضوري بهره ببريد. 

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره حضوري و مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

اعتياد به قمار باعث چه مشكلاتي مي‌شود؟

اين نوع اعتياد تاثيرات خود را بر جنبه‌هاي مختلف زندگي از جمله روابط بين فردي، خانوادگي و اجتماعي مي‌گذارد. همچنين بهداشت جسمي و رواني فرد نيز در معرض خطر قرار دارد كه اين مسئله مي‌تواند به مرور حتي منجر به خودكشي در فرد شود و يا فرد در اثر آسيب‌هاي جسمي مانند ايست قلبي جان خود را از دست بدهد. به همين دليل درمان اعتياد به قمار بسيار ضروري است. 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان اعتياد به قمار مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اعتياد به قمار

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد به قمار،
موضوع:
[ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۸:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی