مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

براي ترك اعتياد به شيره ترياك روش‌هاي متنوعي به كار گرفته مي‌شود كه برخي از آن‌ها تأثير كمتري داشته و يا بعضا غير علمي هستند. شيره ترياك نوعي ماده مخدر از خانواده ترياك است كه با جوشاندن و صاف كردن سوخته ترياك در تركيب با ترياك خالص به دست مي‌آيد. اين ماده اثر قوي‌تر اما كوتاه مدت تري نسبت به ترياك دارد. به دليل همين اثر قوي‌تر است كه علائم و عوارض شديدتري دارد و ترك آن نيز با دشواري بيشتري همراه است. علاوه بر خود مصرف‌كننده، نقش خانواده در ترك اعتياد بسيار اهميت دارد چراكه رفتار آنان مي‌تواند فرد را به سمت ترك يا مصرف مجدد مواد سوق دهد. براي ترك اعتياد به شيره روش‌ها و درمان‌هاي مختلفي وجود دارد كه در ادامه به بررسي هركدام پرداخته‌ايم.

منبع: شيره

 

شيره ترياك چيست؟

سوخته ترياك معمولاً از جدار وافور به دست مي‌آيد. با تركيب سوخته ترياك با ترياك خالص به نسبت 3 به 1 تركيبي به دست مي‌آيد كه با جوشاندن و صاف كردن و سپس جوشاندن مجدد تبديل به ماده سياه رنگي به نام شيره ترياك مي‌شود. شيره ترياك عوارض و خطرات زيادي دارد و بسيار اعتيادآور است. شيره ترياك به روش‌هاي تدخيني (كشيدني) و خوراكي استفاده مي‌شود. روش كشيدني با سيخ و سنگ و نگاري و روش خوراكي به صورت بلعيدني (حبه‌اي) و حل كردن در مايعات انجام مي‌شود.

علائم و عوارض اعتياد شيره ترياك

بيشتر علائم اعتياد به شيره با ترياك مشترك است با اين تفاوت كه علائم شيره شديدتر مي‌باشد. خواب‌آلودگي هميشگي، كاهش انگيزه، كاهش ميل جنسي، حالت تهوع و استفراغ، ناراحتي‌هاي تنفسي و تيره شدن پوست به ويژه لب‌ها مهم‌ترين نشانه‌هاي مصرف شيره ترياك است. برخي موارد ديگر از علائم و عوارض جسماني و رواني اعتياد به شيره ترياك را در زير مرور مي‌كنيم.

  • اختلال در خواب و بي‌خوابي شبانه
  • مشكلات گوارشي نظير تغذيه نامناسب، بي‌اشتهايي و يبوست
  • عفونت ريه و تنگي نفس
  • مشكلات جنسي نظير كاهش توان جنسي و به هم خوردن نظم چرخه قاعدگي
  • ضعف در سيستم ايمني بدن
  • كاهش مسئوليت‌پذيري و بي‌توجهي به ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي
  • آسيب به كبد و دندان‌ها
  • احتمال تشنج

براي آگاهي بيشتر درباره علائم و عوارض اعتياد به شيره كليك كنيد.

ترك اعتياد به شيره ترياك

براي ترك اعتياد مواد مخدر مانند ترك اعتياد به شيره ترياك روش‌هاي متنوعي استفاده مي‌شود كه لازم است حتماً با مشورت متخصصين اعتياد صورت بگيرد. حتي در مواردي كه خود بيمار در خانه براي ترك اقدام مي‌كند، اكيداً توصيه مي‌گردد كه با يك متخصص در تماس باشد و با تشخيص و تجويز او تصميم بگيرد. ترك شيره ترياك دوره 12 تا 21 روزه خماري دارد. مهم‌ترين روش‌هاي ترك شيره ترياك را باهم مرور مي‌كنيم. براي اطلاع بيشتر درباره ترك اعتياد به مواد مخدر كليك كنيد.

ترك ناگهاني شيره

اين روش با قطع ناگهاني شيره ترياك انجام مي‌شود. در اين شيوه هيچ ماده جايگزيني براي كمك به ترك وجود ندارد و قطع تدريجي ماده اعتيادآور نيز انجام نمي‌شود. اين روش در كمپ هاي ترك اعتياد غيرمجاز بسيار ديده مي‌شود. ترك ناگهاني در كمپ‌ها و بين معتادان به روش يابويي شهرت دارد. اين روش ميزان بازگشت بالايي دارد و افراد كمي مي‌توانند پس از ترك به اين شيوه پاك بمانند چراكه در ترك اعتياد به شيوه ناگهاني عوامل رواني مورد توجه قرار نمي‌گيرند.

براي آشنايي بيشتر با كمپ هاي ترك اعتياد كليك كنيد.

ترك شيره به روش سنتي

در اين روش از كاهش تدريجي دوز مصرف شيره ترياك استفاده مي‌شود. به‌مرور و با كاهش روزانه مي‌توان مصرف را به صفر رساند و در سطح پايداري آن را حفظ كرد. مهم‌ترين دليل عدم موفقيت در اين روش رعايت نكردن دوز مصرف طبق برنامه‌ريزي تعيين شده است. فرد به دلايل و بهانه‌هاي مختلف مثل عصبانيت و مشكلات ديگر در زندگي از اين برنامه خارج مي‌شود كه باعث شكست در ترك شيره ترياك مي‌شود.

ترك اعتياد به شيره با متادون

در اين روش همانند ترك ناگهاني، مصرف شيره ترياك را به‌صورت ناگهاني قطع مي‌كنند. اما مزيت اين روش اين است كه از متادون به عنوان جايگزين ماده مخدر استفاده مي‌شود. متادون به كنترل عوارض ترك شيره ترياك و كاهش دشواري خماري و علائم ترك كمك مي‌كند اما در اين روش حتماً بايد توجه كرد كه مصرف متادون با تجويز و طبق دستور پزشك مصرف شود. مصرف سرخود متادون و يا توجه نكردن به دستورات پزشك، اعتياد به متادون را جايگزين اعتياد به شيره خواهد كرد.

براي اطلاع بيشتر درباره متادون و حالات خماري كليك كنيد.

ترك اعتياد به شيره با كمك بوپرنورفين (ب2)

اين شيوه از ترك شيره ترياك مانند ترك با متادون درمان دارويي است كه باعث كاهش علائم ترك و درد خماري مي‌شود. استفاده دائمي و خودسرانه از اين دارو همانند متادون خود نوعي اعتياد محسوب مي‌شود. در واقع فرد براي حل مشكل اعتياد، خود را دچار وابستگي به يك ماده ديگر مي‌كند. متخصصان با در نظر گرفتن وضعيت هر بيمار دوز و مقدار مناسبي از دارو را تجويز مي‌كنند و با استفاده از ابزارهاي مختلف مانع از بازگشت فرد به مصرف مواد مي‌شوند.

ترك اعتياد به شيره به روش سم زدايي UROD

سم‌زدايي (UROD) كه با نام سم‌زدايي فوق‌ سريع نيز شناخته مي‌شود در ترك شيره ترياك بسيار مؤثر بوده است. در اين روش از داروهاي خاصي استفاده مي‌شود. اين داروها به تحمل آثار خماري شديد ناشي از ترك اعتياد به شيره ترياك كمك مي‌كند و بيشتر در افرادي كه دوز مصرفي بالا و اعتياد شديد دارند استفاده مي‌شود چراكه تحمل خماري براي آن‌ها دشوارتر است.

استفاده از انواع روش هاي روان درماني 

كمك گرفتن از خدمات روان‌درماني و روانشناسي در درمان بيماري‌هاي ذهني و رواني بيش از هر چيز در اولويت قرار دارد. از آنجا كه اعتياد بيماري مغز است و آسيب‌هاي زيادي به سطح روان انسان وارد مي‌كند، مراجعه به روانشناس براي ترك اعتياد نيز بسيار توصيه مي‌شود. روان‌درماني اگر در كنار درمان‌هاي ديگر نظير درمان‌هاي دارويي قرار بگيرد ميزان موفقيت درمان را به ميزان بسيار زيادي بالا مي‌برد.

درمان‌هاي شناختي-رفتاري و درمان‌هاي انگيزشي ازجمله مؤثرترين روش‌ها در ترك شيره ترياك محسوب مي‌شوند. در اين روش‌ها اساس درمان بر شناسايي افكاري است كه مانع از ترك مي‌شوند. درمانگر با استفاده از مصاحبه انگيزشي انگيزه فرد را براي ترك بالا نگه مي‌دارد و با آموزش روش‌هاي مؤثر براي مقابله با وسوسه‌ها از عود و مصرف مجدد نيز پيشگيري خواهد كرد. روش‌هاي روان‌درماني مي‌توانند به‌ صورت گروه‌درماني با افراد ديگري كه قصد ترك‌ دارند و يا به‌ صورت خانواده‌درماني با حضور خانواده فرد معتاد نيز برگزار شوند كه در اين صورت تأثير بيشتري خواهند داشت.

براي اطلاع بيشتر درباره بهترين روش‌هاي ترك اعتياد كليك كنيد.

مراكز ترك اعتياد و مراجعه به كمپ‌ها 

در اين مراكز ممكن است روش‌هاي مختلفي ازآنچه گفته شد استفاده شود. بسياري از كمپ‌هاي ترك اعتياد يا مراكز غيرمجاز وجود دارند كه از روش‌ها و امكانات نامناسب استفاده مي‌كنند. حتي بسياري از كمپ‌هاي مجاز هستند كه روش‌هاي علمي و صحيح را پيگيري نمي‌كنند. به همين علت لازم است قبل از انتخاب مركز مورد نظر براي ترك شيره ترياك حتماً تحقيق كاملي در مورد آن مركز انجام دهيد.

كلام آخر

از آنجايي كه شيره يكي از انواع مواد افيوني است و بسيار اعتياد آور مي‌باشد افراد مصرف كننده لازم است كه براي درمان و ترك اعتياد به اين ماده اقدام كنند. خانواده‌ها بايد توجه داشته باشند كه به دليل عوارض اين ماده ممكن است افراد به راحتي زير بار ترك شيره نروند و در اين مواقع نقش و تصميم خانواده‌ها بسيار پررنگ مي‌شود. براي آنكه فرد مصرف كننده شيره بتواند ترك راحتي را تجربه كند به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا از خدمات مركز مشاوره حامي هنر زندگي بهره ببريد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته اين امكان را براي شما فراهم مي‌كند تا بتوانيد حتي ترك در منزل را نيز تجربه كنيد. همچنين حامي هنر زندگي در تمامي فرآيند درمان و ترك در كنار فرد مصرف كننده و خانواده او خواهد بود و مي‌توانيد در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره بهره ببريد.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

بهترين شيوه ترك شيره ترياك چيست؟

در صورتي كه سم زدايي و پاكسازي در كنار روان درماني انجام گيرد مي‌تواند بسيار موثر باشد. روان درماني نيز داراي روش‌هاي مختلفي است كه با توجه به شرايط فرد و وضعيت فرد انتحاب مي‌شوند. با اين حال روش‌هاي ديگر مانند مصرف متادون و ب 2 نيز مفيد هستند اما بايد توجه كنيد كه سوء مصرف اين مواد و وابستگي به آنان خود باعث اعتياد جديدي در فرد مي‌گيرد

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك شيره مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق موبايل با شماره 02122018502 و تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: شيره

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شيره،
موضوع:
[ ۵ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۷:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی