مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا مي‌دانيد كه نحوۀ حركات دست مي‌تواند حاوي پيام‌هايي براي طرف مقابل باشد؟ افراد در حين برقراري ارتباط، اطلاعات بسيار زيادي را به صورت غير كلامي به يكديگر منتقل مي‌كنند. حركات چشمي، بيانات چهره‌اي و حركات بدني مثل حركت دست‎ها همگي انتقال دهنده پيام‌هاي مهمي هستند. آن‌ها مي‌توانند در مورد ميزان تمايل فرد به ارتباط، ميزان اعتماد به نفس، وضعيت خلقي و بسياري از موارد اين چنيني را به شما اطلاعات بدهند. كسب آگاهي درباره روانشناسي دست، براي ارتقاي مهارت‌هاي ارتباطي‌تان به شما كمك بسياري خواهد كرد. در ادامه اين مطلب به صورت اختصاصي در مورد حركات دست به ارائه نكاتي پرداخته‌ايم كه مطالعه آن مي‌تواند براي شما جالب توجه باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

منبع: حركات دست

 

توجه به روانشناسي حركات دست چه فايده اي دارد؟

وقتي شما با ديگران ارتباط برقرار مي‌كنيد، مغزتان به صورت خودكار از دست‌هايتان براي انتقال احساسات و افكارتان استفاده مي‌كند. به اين ترتيب دستان شما حتي نگفته‌هايتان يعني آن قسمت از حرف‌هايي را كه بيان نكرده‌ايد را نيز به ديگران انتقال مي‌دهد. افزايش آگاهي شما در مورد زبان بدن و حركات دست مي‌تواند كليد برقراري ارتباط موفق باشد. براي كسب اطلاع بيشتر از ارتباطات غير كلامي كليك كنيد.

حتي زماني كه طرف مقابل شما بخواهد افكار خود را پنهان كند، دست‌هاي او پيغام‌هايي به شما مي‌فرستند كه حقيقت را فاش مي‌كنند. با آگاهي از اين پيام‌ها مي‌توانيد واكنش و عكس العمل‌هاي بهتري را از خود نشان دهيد. براي كسب مهارت بيشتر در اين امر، ابتدا بايد از خودتان شروع كرده و در موقعيت‌هاي مختلف بيشتر به حركات و حالت‌هاي دستتان توجه كنيد.

حركات دست را بشناسيد

در ادامه به حالت‌ها و حركت‌هاي رايج دست كه افراد در موقعيت‌هاي مختلف از خود نشان مي‌دهند، اشاره خواهيم كرد و در مورد پيام‌هايي كه هر يك از اين حالات منتقل مي‌كنند، بحث كرده‌ايم. براي آشنايي با زبان بدن زنان و مردان كليك كنيد.

1. حركات دست در زمان دست دادن

نحوه دست دادن ديگران مي‌تواند احساسات آن‌ها را در مورد شما آشكار كند. وقتي كه طرف مقابل‌تان با كف دست خود به طور كامل دست شما را لمس كند، اين پيغام را مي‌رساند كه به اين رابطه علاقه مند است و احساس آشنايي مي‌كند.

دست دادني كه در آن فرد تنها با انگشتان خود دست شما را لمس مي‌كند، نشان دهندۀ علاقه كمتر و حتي در مواردي راحت نبودن در آن موقعيت است. همچنين دستان سرد و خميده به شما مي‌گويند كه فرد مقابلتان تنش زيادي دارد كه البته اين لزوما به خاطر حضور شما نيست بلكه مي‌تواند ناشي از مسائل مختلف در آن شرايط باشد.

2. گرفتن كف دست ها رو به پايين

وقتي كه فرد در حين صحبت كردن كف دست‌هاي خود را رو به پايين مي‌گيرد، اعتماد به نفس بالاي خود را به شما نشان مي‌دهد. گرچه اين حالت مي‌تواند بيانگر خشكي و انعطاف ناپذيري او نيز باشد.

همچنين اگر كف دست‌ها رو به پايين و با انگشت‌هاي كشيده همراه باشد احساساتي نظير قدرت طلبي، تسلط و ناديده انگاري را منتقل مي‌كند. در حقيقت وقتي شما با فردي رو به رو هستيد كه در حين صحبت دست‌هايش را به اين شكل نگه مي‌دارد، به صورت غير مستقيم مي‌گويد كه عقايدش را تغيير نخواهد داد و اين شما هستيد كه بايد رويكرد خود را عوض كنيد.

3. گرفتن كف دست ها رو به بالا

گرفتن كف دست به سمت بالا معمولا اثر مثبتي بر ديگران دارد. افرادي كه هنگام ديدار با شما دست‌ها را رو به بالا مي‌گيرند و با آغوش باز به سمتتان مي‌آيند، ميزان بالايي از پذيرش، اعتماد به نفس و تمايل به ارتباط را نشان مي‌دهند.

4. گذاشتن دست روي قلب

وقتي فرد دستش را روي قلبش مي‌گذارد در واقع به شما مي‌گويد كه تمايل به پذيرفته شدن يا مورد اعتماد قرار گرفتن دارد. گذاشتن دست رو قلب لزوما نشان دهنده صداقت فرد نيست، بلكه تنها اين پيام را منتقل مي‌كند كه مي‌خواهد حرف‌هايش را باور كنيد. در واقع، او مي‌خواهد بگويد كه حرف‌هايش از قلبش نشات مي‌گيرد.

5. قرار دادن دست در حالت اشاره

صحبت كردن در حالتي كه فرد دستش را به حالت اشاره بگيرد، نمادي از قدرت نمايي محسوب مي‌شود. معمولا معلمان هنگام حرف زدن با دانش آموزان و والدين هنگام صحبت با فرزندان خود براي امر و نهي كردن از اين حالت استفاده مي‌كنند.

گرفتن دست در حالت اشاره معمولا به عنوان يك حالت تهاجمي و عصبي تعريف مي‌شود. به همين خاطر استفاده از آن مودبانه نيست. در شرايطي كه مي‌خواهيد ديگران را قانع به انجام كاري بكنيد به جاي اين حالت، بهتر است از كل دست خود استفاده كنيد.

6. قرار دادن دست ها در پشت بدن

قرا دادن دست‌ها در پشت بدن معمولا بيانگر اعتماد به نفس بالاست. اين حالت معمولا در مردان بيشتر ديده مي‌شود. با قرار دادن دست‌ها در اين حالت، معمولا طرف مقابلتان كمتر احساس راحتي مي‌كند. چرا كه قرار دادن دست‌ها در پشت بدن به ديگران اين حس را مي‌دهد كه در حال بررسي شدن هستند.

7. معناي حركات دست هاي بسته و شكستن انگشت ها

بستن دست‌ها و شكستن انگشتان از ژست‌هاي آرامش بخش براي خود فرد محسوب مي‌شود. فردي كه اين حركت را انجام مي‌دهد، معمولا در آن شرايط احساس راحتي ندارد، يا از چيزي مي‌ترسد و عصبي است. او با اين كار در واقع قصد آرام كردن خودش را دارد. ديدن فردي با انگشتان درهم تنيده به شما اين هشدار را مي‌دهد كه او اضطراب زيادي دارد. با ديدن اين نكات مي‌توانيد نحوه واكنش خود را به گونه‌اي ترتيب دهيد كه مقداري از اضطراب او كاسته شود.

8. حركات دست | گذاشتن دست ها در جيب

دست‌هاي در جيب گذاشته شده نشان دهنده عدم تمايل، عدم اعتماد و بي ميلي فرد است. براي برقراري ارتباط خوب با اين فرد، بايد در ابتدا كه اعتماد و علاقه او را جلب كنيد.

9. گره كردن مشت ها 

يكي از پيام‌هاي بسيار مهم و رايجي كه اكثر افراد از مشت‌هاي گره كرده دريافت مي‌كنند، وجود خشم يا پرخاشگري قريب الوقوع در فرد مقابل است. با اين حال استفاده به موقع از اين حركت، براي مثال در زماني كه در حال بيان كلام بسيار مهمي هستيد، مي‌تواند نشان دهنده اقتدار كافي در شما باشد.

10. كنار زدن پرده خيالي! 

با كمي دقت مي‌بينيد كه برخي افراد هنگام صحبت كردن گاهي با دو دست خود حركتي انجام مي‌دهند كه انگار در حال كنار زدن چيزي نظير يك پرده خيالي هستند. اين حركت نشان دهنده اين است كه فرد مي‌خواهد موضوعات گذشته را كنار بگذارد و از چيزهاي جديدي سخن بگويد. زماني كه مي‌خواهيد گذشته يا رويدادهاي منفي را به دست فراموشي بسپاريد و حرف‌هاي تازه اي را بيان كنيد، استفاده از اين حركت مي‌تواند تاثير كلام شما را بيشتر نمايد.

11. حركات دست | حركت رو به بالا و پلكاني دست ها 

شايد شما هم به اين موضوع دقت كرده‌ايد كه برخي افراد به خصوص سخنراناني كه حول محور كارآفريني يا مسائل انگيزشي حرف مي‌زنند بيشتر اوقات دست‌هاي خود را به گونه اي به سمت بالا حركت مي‌دهند كه انگار در حال ساخت يك پلكان هستند. اين حركت معمولا مفاهيمي نظير رشد و ترقي را به ذهن ديگران متبادر مي‌كند. پس اگر مي‌خواهيد به ديگران نشان بدهيد كه مي‌توانند در مسير مورد انتظار خود پيش رفته و پيشرفت كنند، استفاده از اين نوع حركت دست مي‌تواند به تكميل حرف‌هاي شما كمك نمايد.

12. اشاره كردن با كف دست 

اگر مي‌خواهيد هنگام صحبت يا سخنراني كسي را مخاطب خود قرار دهيد، بايد دست خود را به طرف مقابل بگيريد. به طوري كه كف دست باز باشد و با انگشت اشاره توجهات را به سمت او جلب نكنيد. اين كار باعث مي‌شود كه فرد مقابل احساس بهتري داشته باشد و راحت‌تر با شما ارتباط برقرار نمايد.

13. رو شدن دست ها 

اگر دقت كرده باشيد اكثر افراد وقتي به موضوعي اعتراف مي‌كنند يا مي خواهند بگويند كه چيزي براي مخفي كردن ندارند، دست‌هاي خود را در زاويه اي حدود 45 درجه رو به بالا مي‌گيرند. حتي با انجام ناخودآگاه اين حركت نيز اين پيام را منتقل مي‌كنيد كه مي‌خواهيد رو راست باشيد و با صداقت سخن بگوييد.

14. حركات دست | برج ساختن به كمك انگشتان!

اكثر سياست‌مداران يا سخنوران حرفه‌اي، در هنگام صحبت در مورد ايده‌هاي خود، انگشتانشان را به گونه‌اي در مقابل و در اتصال با هم قرار مي‌دهند كه انگار در حال ساختن برج هستند. اين حركت نوعي هوش، ذكاوت و تسلط روي ايده‌هاي مطرح شده را منتقل مي‎كند. با اين حال هرگز در استفاده از حركات اين چنيني افراط نكنيد. چرا كه بسياري از افراد در اين زمينه آموزش ديده‌اند و به نوعي استفاده از آن‌ها نخ نما شده است.

15. تكان دادن سريع يا نامنظم دست ها در حين صحبت

برخي افراد عادت دارند هنگام صحبت كردن دست‌هاي خود را با سرعت زياد و بدون هدف خاصي دائما تكان دهند. اين حركات اضافي مي‌تواند ذهن مخاطب را به هم بريزد يا احساس تنش و بي قراري را به او منتقل نمايد. از همين رو اگر شما نيز عادت به چنين حركاتي داريد، بايد گاهي در خانه رو به روي آينه بايستيد و صحبت كردن با طمانينه بيشتر و با حركات هدفمند دست را تمرين نماييد.

16. داشتن حركات پراكنده  دست در حين گفت و گو 

بسيار اهميت دارد كه به دامنه حركات دست‌هاي خود دقت كرده و ببينيد كه در چه فضايي آن‌ها را تكان مي‌دهيد. بهتر است دامنه حركات دست‌هاي شما در حين سخنراني از بدنتان فراتر نرود. چرا كه اين كار معمولا ذهن مخاطب را دچار حواسپرتي كرده و اجازه نمي‌دهد ديگران تمركز كافي روي حرف‌هاي شما داشته باشند.

17. گرفتن كف دست ها رو به مخاطبين 

افرادي كه هنگام سخنراني دست‌ها را از هم بازكرده و كف دست‌هاي خود را به سمت مخاطبين مي‌گيرند، معمولا نوعي حس وقار، بزرگي و تسلط را منتقل مي‌كنند. براي اينكه احساس آرامش كرده و چنين پيام‌هايي را به مخاطب منتقل كنيد، كمك گرفتن از اين حركت دست مي‌تواند گزينه مناسبي باشد.

18. حركات دست | باز كردن بازوها 

زماني كه مي‌خواهيد حس وحدت و يگانگي را در ميان خود تقويت نماييد، باز كردن بازوها به گونه‌اي كه انگار در حال در آغوش گرفتن مخاطبين خود هستيد، بسيار تاثيرگذار است. اين حركت به ديگران نشان مي‌دهد كه آن‌ها را جزئي از خود مي‌دانيد و به دنبال افزايش حس همبستگي هستيد.

19. گرفتن كف يك دست رو به فرد مقابل 

وقتي كسي در حين گفت و گو كف يك دستش را به سمت شما مي‌گيرد به اين معني است كه مي‌خواهد شما را متوقف كرده يا كمي آرامتان كند. بهتر است اين حركت با ملايمت بيشتري انجام شود تا فرد مقابل احساس نكند كه مورد بي اعتنايي، طرد يا تهاجم قرار گرفته است.

20. زدن پشت دست به كف دست ديگر

برخي مواقع افراد در حين صحبت با ديگري با پشت دست به كف دست ديگر مي‌كوبند. اين حركت با ايجاد صدا به طور غير مستقيم از فرد مي‌خواهد كه بيشتر گوش كرده يا دقت بيشتري به خرج دهد. با اين حال در بسياري از موارد اين حركت نوعي حس عصبانيت و تنش را به ديگران منتقل مي‌نمايد. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه براي استفاده از آن با احتياط بيشتري عمل كرده و زياد آن را به كار نبريد.

سخن آخر

آگاهي از حركات دست به شما كمك مي‌كند كه در برخورد با ديگران بهترين تاثير را بر افراد بگذاريد و ذهن آنان را نيز بخوانيد. با كمك گرفتن از يك روانشناس مي‌توانيد در اين زمينه تبحر كافي به دست آوريد. مركز مشاوره حامي هنر زندگي با كادري مجرب آماده ارائه خدمات حضوري و تلفني به شما مي‌باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه روان شناسي حالت هاي دست مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: حركات دست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حركات دست،
موضوع:
[ ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۲۲:۰۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی