مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بازتاب گردن نوزاد از جمله بازتاب‌هايي است كه در هفته‌هاي ابتدايي تولد آغار مي‌شود و در 4 تا 6 ماهگي به اوج مي‌رسد و سپس ناپديد مي‌گردد. در اين بازتاب اگر سر نوزاد را ناگهان به يك سو بچرخانيم، دست و پاي موافق جهت حركت؛ كشيده و اندام‌هاي طرف مقابل جمع مي‌شوند و گاهي اين اتفاق برعكس رخ مي‌دهد. به طور كلي بايد بدانيد كه بازتاب‌ها فعاليت‌هاي خودكار و غيرارادي هستند كه بدون اختيار و آگاهي انسان انجام مي‌شوند. فعاليت بازتاب‌ها از طريق مدارهاي عصبي نسبتا ساده صورت مي‌گيرد. تشديد يا تضعيف آن‌ها مي تواند نشانۀ ابتلا به بيماري‌هاي عصبي باشد. به همين منظور براي تشخيص اختلالات عصبي و همچنين براي تعيين ميزان هوشياري افراد، وضعيت بازتاب‌ها در كودك بررسي مي‌شود. در اين راه بهره بردن از مشاوره كودك نيز به شما كمك مي‌كند تا از سلامت نوزاد خود مطمئن شويد. 

منبع: رفلاكس گردن

 

بازتاب گردن چيست؟

بازتاب گردن واكنش چرخاندن سر نوزاد به يك سمت مي‌باشد. در واقع هنگامي كه سر نوزاد به يك سمت مي‌چرخد بازو و پايي كه در طرف مخالف سر قرار دارند خم مي‌شوند. در حالي كه بازو و پايي كه هم جهت با سر هستند به همان سمت باز مي‌شوند. به اين واكنش بازتاب نرده نيز مي‌گويند چرا كه حالت بازوها و پاي نوزاد شبيه فردي است كه در حال بالا رفتن از يك نرده است.

براي آگاهي بيشتر درباره بازتاب نوزادان كليك كنيد.

بازه زماني بروز بازتاب گردن در نوزاد

بازتاب گردن به طور طبيعي در 12 هفته ابتدايي تولد وجود دارد. اما به تدريج به طور خودكار تا 6 ماهگي ناپديد مي‌شود. اگر اين بازتاب بيش از 6 ماه طول بكشد مي‌تواند از وجود يك ناهنجاري در مغز حكايت داشته باشد. از رو اهميت دارد كه نشانه‌هاي سلامت نوزاد خود را بدانيد تا در صورت وجود ناهنجاري بتوانيد سريعا براي درمان، كودك را نزد متخصص ببريد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه نشانه هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

اهميت وجود بازتاب گردن در نوزاد

وجود بازتاب گردن نشانۀ مهمي از رشد سيستم عصبي و عملكرد نوزاد است. اگر فرزند شما اين بازتاب را از خود نشان نمي‌دهد حتما اين مساله را با پزشك در ميان بگذاريد چرا كه فقدان بازتاب مي‌تواند حاكي از يك مشكل عصبي شديدتر در او باشد. همچنين گاهي كودكان دچار فلج مغزي، اين بازتاب را در سنين بالاي 6 ماه هنوز نشان مي‌دهند. در واقع باقي ماندن اين واكنش نيز به رشد و هماهنگي كودك صدمه خواهد زد. شما با اطلاع از مراحل رشد كودك تا يك سالگي مي‌توانيد از سلامت كودك خود اطمينان يابيد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه رشد كودك يك ساله كليك كنيد.

تاخير در محو شدن بازتاب گردن نوزاد

همان طور كه گفته شد اين بازتاب بايد تا 6 ماهگي محو شود اما اگر اين اتفاق نيفتاد مي‌تواند بر كاركردهاي زير تاثيرگذار باشد.

1- هماهنگي چشم و دستان

كودكاني كه اين بازتاب را در سنين بالاتر نشان مي‌دهند، معمولا دچار دشواري‌هايي در هماهنگي چشم و دست مي‌شوند. اين مشكل بر توانايي دست و بازوي آن‌ها هنگام نوشتن تاثير خواهد گذاشت.

2- اختلاف بين عملكرد شفاهي و نوشتاري

با باقي ماندن بازتاب گردن اين كودكان در هماهنگي حركتي دست دچار مشكل مي‌شوند؛ بنابراين بين عملكرد شفاهي و نوشتاري آن‌ها اختلاف به وجود مي‌آيد. در واقع آن‌ها در عملكرد شفاهي بهتر عمل خواهند كرد.

3- رشد حركات جانبي چشم

اشكالاتي كه در رشد حركات جانبي چشم نوزاد به وجود خواهد آمد به توانايي چشم آن‌ها در دنبال كردن تصاوير آسيب مي‌زند. توانايي چشم در دنبال كردن تصاوير، براي كسب مهارت‌هاي خواندن و نوشتن ضروري است.

4- راه رفتن

باقي ماندن اين بازتاب با تخريب مناطقي از مغز همراه مي‌شود كه در نهايت يادگيري كودك را در راه رفتن با مشكل مواجه مي‌كند.

5- كنترل توازن خودكار بدن

مشكلات ايجاد شده در راه رفتن و ناتواني در برقراري هماهنگي حركتي در نهايت منجر به اين مي‌شود كه فرد در حفظ تعادل و توازن خود نيز دچار مشكل شود.

سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده دقت شما به بازتاب‌هايي كه فرزندتان از خود نشان مي‌دهد و زمان بروز و محو شدن آن‌ها اطلاعات سودمندي در زمينه سلامت كودكتان به شما خواهد داد. باقي ماندن بازتاب گردن در كودك نشانه‌اي ازمشكلات و عقب ماندگي ذهني و حركتي كودك خواهد بود. اگر اين بازتاب را در كودك خود مشاهده نمي‌كنيد يا فرزند بالاي 6 ماهي داريد كه همچنان علائم اين واكنش را از خود نشان مي‌دهد حتما يك مشاوره كودك دريافت نماييد. 

در اين راستا مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با داشتن مشاوراني برجسته در زمينه كودك اين امكان را فراهم كرده است كه از هر نقطه‌اي در ايران بتوانيد از خدمات اين مركز به صورت تلفني و اينترنتي برخوردار باشيد. همچنين براي دوستاني كه در تهران حضور دارند امكان مشاوره حضوري و شركت در كارگاه‌هاي اين مركز وجود دارد. علاوه بر اين مي‌توانيد در كنار مشاوره كودك در زمينه‌هاي مختلف روانشناسي اعم از خانواده، ازدواج، اعتياد، جنسي، مشاوره شغلي، تحصيلي و ... از خدمات مركز بهره مند شويد. مركز حامي هنر زندگي با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد و با سابقه چندين ساله خود كمك شاياني به حل مشكلات و اختلالات كند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني و مشاوره حضوري كليك كنيد. 

سوالات متداول

بازتاب‌ها در دوران كودكي توسط كدام قسمت مغز كنترل مي‌شوند؟ 

بازتاب‌ها توسط قسمت‌هاي زير كورتكس يا قشر مغز كنترل مي‌شوند و به مرور زمان بخش حركتي مغز مسلط شده و اعمال ارادي شكل مي‌گيرد.

چرا توجه به بازتاب هاي نوزادان و مخصوصا بازتاب گردن اهميت دارد؟

به طور كلي بعضي از بازتاب‌ها به مرور محو مي‌شوند و از بين مي‌روند و بعضي ديگر به تدريج در ساختمان و حركات ارادي و اختياري؛ هضم و بخشي از آن مي‌شوند. از اين رو توجه به آن باعث مي‌شود كه پي به مشكلات در سيستم عصبي كودك ببريم و بتوانيم بسياري از اختلالات و مشكلات را هرچه سريع تر پيش بيني كرده و مداخله انجام دهيم. از اين رو لازم است كه بازهم تاكيد كنيم كه توجه به مشاوره كودك بسيار اهميت دارد. 

براي اطلاع درباره مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بازتاب گردن نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: رفلاكس گردن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رفلاكس گردن،
موضوع:
[ ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۴:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی