مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نحوه برخورد صحيح با كودكان درونگرا چگونه بايد باشد؟ يكي از مسائلي كه والدين به آن‌ها توجه مي‌كنند و اهميت زيادي برايش قائل‎اند، نحوه تربيت فرزندان است. ممكن است بعد از گذراندن دوران نوباوگي، والدين با ديدن بعضي ويژگي‌هاي رفتاري مربوط به كودكان درونگرا، فكر كنند كه تربيت درستي نداشته‌اند، فرزندشان خجالتي است و نمي‌تواند ارتباط خوبي برقرار كند. با خواندن اين مقاله ويژگي‌هاي كودكان درونگرا را بهتر مي‌شناسيد و نكاتي درباره نحوه برخورد با آن‌ها را خواهيد دانست. همچنين مشاوره كودك در اين زمينه مي‌تواند به شما كمك كننده باشد.

منبع: كودكان درونگرا | نحوه برخورد صحيح با كودك درونگرا

 

كودكان درونگرا چه ويژگي هايي دارند؟

اگرچه درونگرا بودن فرزندتان دليلي براي نگراني ندارد اما ا گر مي‌خواهيد بدانيد كه كودكان درونگرا چه ويژگي‌هايي دارند و يا مي‌ترسيد كه فرزندتان هم درونگرا باشد، مي‌توانيد از چك ليست زير استفاده كنيد. اين ليست، مختصر شده و مي‌تواند به شما كمك كند كه درونگرايي كودكتان را حدس بزنيد. براي اطلاعات بيشتر مقاله روانشناسي كودك را مطالعه كنيد.

ارتباطات اجتماعي

تعداد دوستان محدود و معمولا اندكي دارند.

گوش دادن را به صحبت كردن ترجيح مي‌دهند و در رابطه، بيشتر شنونده هستند.

ارتباط خوبي با اعضاي خانواده دارند اما با غريبه‌ها نه.

به هنگام صحبت كردن، تن صداي پاييني دارند و به طور كلي كم حرف هستند.

 

تمايلات كودكان درونگرا

كارها و بازي هايي كه با تعداد اندكي از افراد انجام بشود، از فعاليت‌هاي مورد علاقه اش است.

بيشتر دوست دارد به كارهايي مثل كتاب خواندن مشغول باشد.

اول بازي ديگران را نگاه مي‌كند و بعد به آن‌ها مي‌پيوندد.

بازي‌هايي كه خلاقيت بيشتري در آن‌ها به خرج داده شود و يا با تخيل سروكار داشته باشد را ترجيح مي‌دهند.

هيجان‌ها

احتمال دارد بعد از يك بازي طولاني با دوستانش، بدخلق شود.

احساساتش را به راحتي بروز نمي‌دهد.

بعد از انجام يك كار اشتباه، در جمع احساس حقارت و كوچكي مي‌كند.

نحوه برخورد صحيح با كودكان درونگرا

بايد توجه داشته باشيد كه كودكان درونگرا، الزاما يك فرد افسرده و ضد اجتماع نيستند بلكه فرق‌شان با بقيه اين است كه از تنهايي خود لذت بيشتري مي‌برند. كودكان درونگرا با خلوت، سكوت و تجربه تنهايي مي‌توانند انرژي از دست رفته خودشان را مجددا بازگرداني كنند. والدين بايد در برخود با كودكان درونگرا، نكات زير را رعايت كنند. براي آشنايي با جديدترين روش هاي تربيت كودك كليك كنيد.

برچسب زدن به كودكان درونگرا ممنوع

بر اساس يك الگوي رايج، والدين انتظار دارند فرزندشان پرحرف و شلوغ باشند. از در و ديوار بالا بروند و آنقدر حرف بزنند كه خسته شوند. اما اين يك تصور اشتباه است. ممكن است كودكان درونگرا، از تنهايي‌شان لذت ببرند و به حرف زدن و شلوغ كردن تمايلي نداشته باشند. از گفتن جملاتي مثل "چرا از اتاقت بيرون نميايي؟"، "چرا با هم سن و سالانت در كوچه بازي نمي‌كني؟"، "چرا انقدر كم حرفي و با من حرف نمي‌زني؟" دوري كنيد. اين جمله‌ها و در واقع برچسب زدن‌هاي شما، مي‌تواند آثار زيان باري روي فرزندتان داشته باشد.

فرق درونگرايي با خجالتي بودن را بدانيد!

به عنوان والدين، بهتر است فرق بين درونگرايي و خجالتي بودن را بدانيد. درونگرايي يك ويژگي شخصيتي جدا نشدني است. مثل رنگ مو و رنگ چشم كه جزئي از ماست. اين ويژگي يك اختلال يا مشكل نيست و با تغيير دادن بقيه جنبه‌هاي زندگي فرزندتان نيازي به تغيير درونگرايي‌اش نداريد. افرادي با اين ويژگي، تمال زيادي به "در جمع بودن" ندارند و از تنهايي خودشان لذت مي‌برند. جمع‌هاي پر سروصدا و شلوغ مي‌تواند آن‌ها را اذيت كند. آن‌ها مي‌توانند از حقوق خودشان دفاع كنند و موفق باشند. افراد خجالتي، از ابراز وجود در جمع شرم مي‌كنند و با كناره گيري كردن و چسبيدن به والدين، از غريبه‌ها دوري مي‌كنند. خجالتي‌ها، نمي‌توانند از حق خودشان دفاع كنند و توانايي‌هايشان را نشان دهند.

كودكان درونگرا را مجبور به كاري نكنيد

بعضي از والدين دوست دارند فرزندشان خوش مشرب و خون گرم و به اصطلاح زودجوش باشند. آن‌ها با مجبور كردن كودك به صحبت و گفتگو، قصد دارند آن‌ها را به جمع دعوت كنند. بايد بدانيد كه اين راهكار، راه مناسبي براي خوش مشرب كردن فرزندتان نيست. شما با اين كار فقط آن‌ها را اذيت مي‌كنيد. اگر به سرعت و بي‌مقدمه مجبور به صحبت كردن باشند، خيلي زود بحث را تمام مي‌كنند.

برنامه‌هاي فشرده‌اي براي كودكان درونگرا در نظر نگيريد

برنامه‌هاي فشرده و شلوغ، به درد كودكان برونگرا مي‌خورد و در شكوفا شدن استعدادهايشان، به آن‌ها كمك مي‌كند. اما بهتر است دقت داشته باشيد كه يك كودك درونگرا، زمان زيادي براي استراحت كردن نياز دارند. براي برنامه‌ريزي بايد دقت كنيد كه فاصله مناسبي بين فعاليت‌هاي اجتماعي‌اش در نظر بگيريد.

درباره مسائل شخصي صحبت نكنيد

شايد فكر كنيد اگر درباره سوتي‌ها و يا خرابكاري‌هاي كودكتان با بقيه حرف بزنيد، با او شوخي كرده‌ايد. اما از نظر يك كودك درونگرا، شما او را مسخره و تحقير كرده‌ايد. آن‌ها ريزترين، ساده‌ترين و اجتماعي‌ترين كارها را شخصي مي‌دانند و دوست ندارند كسي راجع به آن چيزي بداند.

سعي نكنيد كه روابط كودكان درونگرا را مديريت كنيد

احتمالا شما هم سعي كرده‌ايد كه فرزندتان را با بردن به پارك و پيدا كردن دوست، اجتماعي كنيد. اين خيلي خوب است كه يك كودك تنها را پيدا كنيد و آن‌ها را به هم معرفي كنيد، اما بايد دقت كنيد كه چه زمان، خودتان را كنار بكشيد و اجازه بدهيد خودشان به گفتگو ادامه بدهند. سعي نداشته باشيد كه روند دوستي را برايشان ديكته كنيد. اين كار اصلا خوشايند نيست. زياده روي در اين لحظه، مي‌تواند باعث متوقف شدن دوستي شود.

علاوه بر مسادل گفته شده والدين بايد براي پرورش كودكي سالم، آموزش هاي متعددي ببينند، بنابراين توصيه مي كنيم كه مقاله آموزش پدر و مادر را نيز مطالعه نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودكان درونگرا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: كودكان درونگرا | نحوه برخورد صحيح با كودك درونگرا

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۰۰:۱۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی