مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلال دو قطبي نوع دو از جمله اختلالات روانپزشكي است كه در طبقه اختلالات خلقي قرار مي‌گيرد. در اين اختلال فرد دوره‌هايي از خلق افسرده و دوره‌هايي از خلق هيپومانيك را تجربه مي‌كند. دوره‌هاي خلق مانيا يا همان خلق بالا در اين اختلال شدت كمتري نسبت به اختلال دو قطبي نوع يك دارد به همين دليل به آن هيپومانيا گفته مي‌شود. با اين حال دوقطبي نوع دوم نيز منجر به پريشاني و ناراحتي‌هاي زيادي براي فرد مي‌شود كه مي‌تواند عملكرد او را در زمينه‌هاي مختلفي با مشكل مواجه سازد. با توجه به پيامدها و تاثيرات منفي اختلالات دو قطبي فرد نيازمند دريافت خدمان روان شناسي و روان پزشكي مي‌باشد تا بتواند هرچه سريع‌تر روند عادي زندگي خود را در پيش بگيرد. در ادامه به توضيحات بيشتري درباره اختلال دو قطبي نوع‌ دوم خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

منبع: اختلال دو قطبي نوع دو

 

تفاوت اختلال دو قطبي نوع دو با دو قطبي نوع يك

در هر دوي اين اختلال‌ها فرد دوره‌هايي از خلق پايين (يا افسرده) و دوره‌هايي از خلق بالا (مانيك) را تجربه مي‌كند اما تفاوت اصلي اختلال دو قطبي نوع يك و دو با يكديگر در شدت دوره‌هاي مانياست. در واقع بيماران مبتلا به نوع دو، دوره مانيا را با شدت كمتري تجربه مي‌كنند، به همين دليل به دورۀ مانيا در نوع دو، هيپومانيا گفته مي‌شود. دوره‌هاي مانيا در دوقطبي نوع دو آن قدر شديد نيست كه فرد در اين دوره‌ها دچار اختلال زيادي در عملكردهاي شغلي، اجتماعي، خانوادگي و... شود.

اما اين به معناي اين نيست كه به طور كل دوقطبي نوع دوم از نوع يك شدت كمتري دارد چراكه در عوض بيماران مبتلا به دوقطبي نوع دو دوره هاي افسردگي شديدتري را تجربه مي‌كنند. در دوره‌هاي افسردگي است كه فرد با كاهش معنادار در عملكرد روزانۀ خود مواجه خواهد شد.

براي آشنايي بيشتر درباره اختلال دو قطبي نوع اول كليك كنيد. 

 

علائم اختلال دو قطبي نوع دو

در اختلال دو قطبي نوع دوم فرد دوره‌هايي از افسردگي و دوره‌هايي از هيپومانيا را تجربه مي‌كند كه هر كدام از اين‌ها علائم مربوط به خود را دارند. در ادامه به علائم هركدام از اين دوره‌ها به صورت جداگانه‌اي اشاره خواهيم كرد.

علائم مربوط به دوره هيپومانيا اختلال دو قطبي

دوره هيپومانيا حداقل 4 روز در فرد طول مي‌كشد و بيمار حداقل 3 علامت از علائم زير را از خود نشان مي‌دهد. ممكن است در طول اين دوره خود فرد حس نكند كه تغيير خاصي در او اتفاق افتاده، اما اطرافيان متوجه بروز تغييرات نابهنجار در او خواهند شد.

- افزايش سطح انرژي و احساس بي قراري

- احساس تحريك پذيري

- افزايش اعتماد به نفس

- كاهش نياز به خواب

- پرحرفي و پرش افكار

- اختلال در توان تصميم گيري

- درگير شدن در فعاليت‌هايي كه براي فرد عواقب ناخوشايندي خواهد داشت. مثل ولخرجي زياد، مصرف بيش از حد الكل، برقراري روابط جنسي پرخطر و...

علائم مربوط به دوره افسردگي اختلال دو قطبي نوع دوم

در اين دوره فرد علائم مربوط به افسردگي اساسي را تجربه خواهد كرد كه شامل موارد زير مي‌باشد.

- بي خوابي يا پرخوابي

- ايجاد تغييراتي در اشتها

- احساس غمگيني در اكثر اوقات روز

- لذت نبردن از چيزهايي كه قبلا موجب لذت فرد مي شدند

- احساس نااميدي

- كمبود انرژي و احساس خستگي

- كاهش تمركز و بروز مشكلات حافظه

- اعتماد به نفس پايين

- افكار مربوط به مرگ و خودكشي

براي اطلاع بيشتر درباره اختلال افسردگي اساسي كليك كنيد.

همزماني اختلال دو قطبي نوع دوم با ديگر اختلالات 

افرادي كه مبتلا به دو قطبي نوع دو هستند همزمان اختلالات روانشناختي ديگري را نيز از خود نشان مي‌دهند. به عبارتي ديگر فرد همزماني اختلال خلقي با يك اختلال رواني ديگر را تجربه مي‌كند. بيشتر اين افراد به اختلالات اضطرابي دچار هستند و به مصرف مواد روي مي‌آورند. همچنين درصد كمي از اين افراد در طول زندگي اختلالات خوردن را نيز تجربه مي‌كنند. به طور مثال دچار پرخوري عصبي مي‌شوند. اين اختلالات همزمان، معمولا با حالات خلقي فرد ارتباط دارند. در واقع هنگامي كه فرد دوره‌هاي افسردگي را تجربه مي‌كند بيشتر احتمال دارد دچار اختلالات خوردن شود و همچنين هنگام تجربه دوره مانيا تمايل بيشتري به مصرف مواد دارند.

براي آگاهي بيشتر درباره اختلالات خلقي كليك كنيد.

 

عوامل خطر مربوط به اختلال دو قطبي نوع دو

علل و عوامل خطر ابتلا به اين اختلال كاملا مشخص نيست، اما مطالعات و پژوهش‌هايي كه در اين زمينه انجام شده از نقش پررنگ عوامل ژنتيكي خبر مي‌دهد. در واقع افرادي كه در خانوادۀ درجه يك خود سابقۀ ابتلا به اين بيماري را دارند به احتمال بيشتري به اين اختلال دچار مي‌شوند. علاوه بر اين وجود نابهنجاري‌هايي در مدارهاي مغزي و انتقال دهنده‌هاي عصبي و برخي رويدادهاي محيطي به خصوص در دوران كودكي نيز در بروز اين مشكل تاثيرگذار هستند.

براي آشنايي بيشتر با اختلال دو قطبي كليك كنيد.

 

درمان اختلال دو قطبي نوع دوم

در درمان اختلال دو قطبي نوع دو تركيبي از روان درماني و درمان دارويي به كارگرفته مي‌شود. اگر به وجود اين اختلال در خود و يا يكي از نزديكان‌تان مشكوك هستيد ابتدا به مشاوره روانشناسي براي تشخيص مراجعه كنيد. در صورت تاييد مشكل بايد جلسات روان درماني را با او آغاز كرده تا به تدريج فاصلۀ بين وقوع دوره‌ها را به كمك تكنيك‌هاي درماني افزايش دهيد تا از عود آن‌ها نيز جلوگيري كنيد. از جمله روش‌هاي روان درماني موثر مي‌توان به درمان شناختي-رفتاري، روان درماني بين فردي و خانواده درماني اشاره كرد. با اين حال روش‌هاي ديگر مانند رفتار درماني و درمان مبتني بر روانكاوي نيز مي‌تواند موثر واقع شود.

همچنين براي ثبات بيشتر بايد تحت نظر يك روان پزشك نيز قرار داشته باشيد تا داروهاي مورد نياز و وضعيت جسماني شما نيز تحت نظارت قرار بگيرد. داروهايي كه معمولا در درمان اين اختلال مورد استفاده قرار مي‌گيرد، شامل داروهاي تثبيت كننده خلق (نظير ليتيوم)، ضدافسردگي‌ها و داروهاي آنتي سايكوتيك در صورت وجود توهم و هذيان مي‌باشد. 

براي آشنايي بيشتر با داروهاي تثبيت كننده خلق و داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

نقش مركز مشاوره حامي هنر زندگي در درمان اختلالات دو قطبي

مركز مشاوره حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه اختلالات رواني از جمله اختلال دو قطبي نوع دو جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است. اين مركز با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد. ما در اين مركز شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌ايم تا بتوانيد از هر كجاي كشور با مشاوران ما به صورت تلفني و حضوري در ارتباط باشيد. اين مركز به شما تضمين خواهد داد تا در كمترين زمان ممكن به درمان مشكلات و مسائل خود بپردازيد. همچنين در صورتي كه در اطرافيان شما كسي از اين اختلال رنج مي‌برد با دريافت راهكارها و روش‌هاي گوناگون به درمان او كمك نماييد.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره حضوري و مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

اختلال دو قطبي نوع دوم بيشتر در چه سني بروز پيدا مي‌كند؟

معمولا در اواخر نوجواني و اوايل بزرگسالي شروع مي‌شود با اين حال سن شروع اين اختلال به طور متوسط بين 20 تا 30 سالگي است. اين اختلال ديرتر از اختلال دو قطبي نوع يك و زودتر از اختلال افسردگي اساسي بروز پيدا مي‌كند.

آيا همه بيماران دو قطبي هذيان و توهم را تجربه مي‌كنند؟

خير. اين علامت در بيماران مختلف است اما جاي نگراني وجود ندارد چراكه در صورت نياز پزشك مي‌تواند از داروهاي ضد روان پريشي براي كاهش علائم در فرد استفاده كند. 

براي اطلاع بيشتر درباره داروهاي ضد روان پريشي كليك كنيد.

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات خلقي و اختلال دو قطبي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اختلال دو قطبي نوع دو

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال دو قطبي نوع دو،
موضوع:
[ ۳ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۳۳:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی