مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تربيت كودك 4 تا 5 سال چگونه بايد باشد؟ اگر فرزندي در اين دوره سني داشته باشيد حتما متوجه شده‌ايد كه او ديگر در اين سن مستقل‌تر شده و به اعتماد به نفس بيشتري دست يافته است. اين تغييرات در نحوه برخورد شما با فرزندتان نيز تاثير مي‌گذارد. براي آن كه بتوانيد ارتباط بهتري با كودك خود برقرار كنيد و نكات تربيتي را با كيفيت بيشتري به او انتقال دهيد، به اين نياز داريد كه سبك تربيت خود را با شرايط سني، ويژگي‌ها و قابليت‌هاي كودك هماهنگ كنيد. در كنار اين مسئله دوره سني 4 تا 5 سال از اهميت خاصي برخوردار است و لازم است والدين با يك مشاور و روانشناس در ارتباط باشند تا بتوانند فرزند خود را به درستي تربيت كنند. با اين حال در ادامه اين مقاله ما به نكاتي درباره تربيت كودك 4 تا 5 سال پرداخته‌ايم كه مطالعه آن مي‌تواند براي شما سودمند باشد. 

منبع: تربيت كودك 5 سال

 

تربيت كودك | آگاهي از جنبه هاي رشد كودك 4 تا 5 سال

آگاهي از تغييرات و رشد كودك در زمينه‌هاي مختلف به والدين كمك خواهد كرد تا نيازهاي تربيتي كودك خود را بيشتر بشناسند و با ديد روشن‌تري بتوانند در اين زمينه اقدام كنند. براي عملكرد بهتر در رشد و تربيت كودك بهتر است راجع به همه جوانب آن مطالعه كنيد و يا مشاوره كودك دريافت كنيد. در ادامه به برخي از مهم ترين تغييرات رشدي كودك خواهيم پرداخت.

براي آشنايي بيشتر درباره آموزش جامع تربيت كودك كليك كنيد.

تربيت كودك | تغييرات شناختي كودكان 4 تا 5 سال

آگاهي از تغييرات رشدي كودك در هر دوره سني به شما كمك مي‌كند تا نيازهاي كودك خود را بشناسيد و در تربيت خود بتوانيد اين نيازها را مد نظر قرار دهيد. كودك در سنين پيش از مدرسه به سرعت در حال رشد است. يكي از مهم‌ترين جنبه‌هاي رشدي در كودكان 4 تا 5 سال، رشد شناختي و زباني است.

فرزندتان در اين سن ظرفيت‌هاي زباني و توانايي‌هاي تكلم خود را گسترش مي‌دهد. دست يابي به ظرفيت‌هاي زباني پيچيده‌تر به او در پردازش بهتر فرايند تفكر كمك مي‌كند؛ در نتيجه رشد زبان به رشد شناخت و تفكر مي‌انجامد. او ممكن است كه نتواند به سوال‌هايي كه از او مي‌پرسيد سريعا به طور منطقي پاسخ دهد اما از اين به بعد مي‌تواند هيجاناتش را در صحبت كردن بهتر ابراز كند. از جمله ديگر توانايي‌هاي شناختي و زباني كه كودك در فاصله 4 تا 5 سال به آن دست مي‌يابد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- توانايي شمردن تا 10 يا كمي بيشتر

- دست يابي به ظرفيت توجه بالاتر

- استفاده از جملات پيچيده تر

- توانايي واضح تر صحبت كردن

- دست يابي به فهم بيشتر در مورد مفهوم زمان

- توانايي به ياد سپردن آدرس و شماره تلفن مربوط به خود در صورت يادگيري و...

تربيت كودك | تغييرات و رشد حركتي كودكان 4 تا 5 سال

در اين دوره كودك شما بازي‌هايي با فعاليت‌هاي بدني بيشتر خواهد پرداخت. رشد حركتي بيشتر، به او اجازه خواهد داد كه بتواند به راحتي فعاليت‌هايي نظير دويدن، پريدن و بازي با توپ را انجام دهد.

علاوه بر اين‌ها او در اين دوره سني قادر به انجام يكسري مهارت‌هاي حركتي ظريف نيز خواهد بود. براي مثال مي‌تواند مداد يا خودكار در دست بگيرد و اسم كوچك خود يا برخي از كلمات آسان را بنويسد. همچنين نقاشي‌هاي او به خاطر اين توانايي‌هاي حركتي، پيشرفته تر خواهد شد. براي مثال او در كشيدن آدم‌ها به جزئيات بيشتري خواهد پرداخت و اجزاي بدن آن‌ها را با دقت بيشتري خواهد كشيد.

تربيت كودك | نكاتي براي پرورش كودكان 4 تا 5 سال

با توجه به نكاتي كه درباره رشد كودكان 4 تا 5 سال گفته شد والدين بايد بتوانند سبك تربيتي خود را به شيوه‌اي تنظيم كنند كه اين فرايند رشدي تسهيل شود. همچنين لازم است تا نكات مربوط به سن تربيت كودك را براي تاثير گذاري بيشتر در نظر بگيريد. در ادامه به برخي از اين نكات تربيتي اشاره خواهيم كرد.

براي آگاهي بيشتر درباره سن تربيت كودك كليك كنيد.

1- تربيت با برقراري ارتباط و بازي كردن با كودك چهار ساله

زماني كه شما در كنار كودكتان هستيد و با او بازي مي‌كنيد تنها بخشي از اوقات فراغت فرزندتان نيست چرا كه بيشترين يادگيري براي كودك در اين زمان اتفاق مي‌افتد. در حقيقت بازي بخشي از فرايند يادگيري كودك شماست. شما هنگامي كه با كودك خود بازي مي‌كنيد با حرف زدن به رشد زبان او كمك مي‌كنيد. رشد زبان به طور خود به خود سطح شناختي و تفكر او را ارتقا مي‌دهد. همچنين با استفاده از بازي‌هايي كه داراي فعاليت‌هاي بدني هستند به او در پرورش مهارت‌هاي حركتي ياري مي‌رسانيد.

در نهايت تعامل صميمانه شما با فرزندتان در رشد اجتماعي و پرورش مفهوم صميمت در او تاثير بسيار زيادي خواهد داشت.

2- قبل از تربيت به نياز هاي كودك چهار ساله توجه كنيد

در اين دوره سني كودك شما اجتماعي‌تر مي‌شود. بيشتر هيجانات خود را ابراز مي‌كند و مي‌كوشد تا رضايت خاطر شما و ديگران را به دست بياورد. ناديده گرفتن تلاش‌هايي كه كودك براي به دست آوردن توجه و تاييد انجام مي‌دهد مي‌تواند منجر به بروز رفتارهاي مخربي در او شود. كودكاني كه احساس مي‌كنند والدين توجه كافي در اختيار آن‌ها نمي‌گذارند ممكن است دست به تلاش براي كسب توجه منفي بزنند. دست يابي به توجه منفي به اين معني است كه او كارهاي نامناسبي انجام مي‌دهد در حاليكه مي‌داند ممكن است مورد تنبيه و سرزنش قرار بگيرد اما از همين تنبيه و سرزنش نيز براي كسب توجه استفاده مي‌كند به همين دليل تربيت صحيح كودك در 4 تا 5 سال از اهميت بالا برخوردار است.

به اين ترتيب لازم است پيشرفت‌هاي كودكتان را در سنين 4 تا 5 سال تقويت كنيد و او را به خاطر كارهاي مثبتي كه انجام مي‌دهد تشويق نماييد. تشويق كودك تنها از طريق خريد وسايل مورد علاقه كودك نيست بلكه دريافت تشويق‌هاي كلامي نيز براي فرزند شما در اين سن بسيار ارزشمند است.

براي آشنايي بيشتر درباره روش هاي مناسب براي تشويق كودكان كليك كنيد.

3- اجازه دهيد فرزندتان در انجام برخي كارها به شما كمك كند

كودك در سن 4 تا 5 سال تمايل بيشتري به همكاري با ساير افراد پيدا مي‌كند. اين تمايل مي‌تواند به رشد اجتماعي او كمك بسياري كند. وقتي شما به فرزندتان اجازه مي‌دهيد در انجام كارهاي ساده با شما همكاري داشته باشد نه تنها در جهت رشد اجتماعي او گام بر مي‌داريد بلكه براي استقلال او ارزش قائل مي‌شويد. كودكاني كه والدين بيش از حد حمايتگري دارند كه به آن‌ها فرصت انجام هيچ كاري را نمي‌دهند معمولا به تدريج اعتماد به نفس خود را براي انجام كارها به تنهايي از دست مي‌دهند و نمي‌توانند به استقلال لازم در زندگي دست يابند.

4- به نگراني هاي كودك توجه كنيد

سنين 4 تا 5 سال، دوره‌اي است كه ممكن است كودكان نگراني‌هايي را در مورد رفتن به مدرسه از خود بروز دهند. در برخورد با نگراني‌هاي كودك لازم است كه بگذاريد فرزندتان در مورد ترس‌هاي خود با شما صحبت كند. در فضايي صميمانه به اين ترس‌ها گوش دهيد و با زبان قابل درك كودك، به رفع نگراني‌هاي او بپردازيد. اگر ترس‌ها و اضطراب‌هاي كودكتان آنقدر زياد شده كه به مشكلات ثانويه‌اي نظير بدخوابي، ناخن جويدن، دندان قروچه، شب ادراري و... منجر شده است؛ حتما براي رفع مشكلات او از يك روانشناس كودك كمك بگيريد.

كلام آخر

توجه داشته باشيد كه با توجه به تمامي مواردي كه اشاره شد احتمالا شما نيز به اهميت اين مسئله پي برده باشيد كه نقشتان به عنوان والدين تا چه ميزان در تربيت كودك در سنين 4 تا 5 سال موثر است. متاسفانه بسياري از والدين آگاهي درستي از اين مسئله ندارند كه چگونه بايد كودك خود را در سنين مختلف تربيت كنند. در كنار اين مسئله براي آنكه بتوانيد به بهترين نحو كودك خود را تربيت كنيد لازم است تا با يك مشاور در زمينه كودك در ارتباط باشيد. مشاور با توجه به تجربه و دانش خود مي‌تواند اصول كلي را در اختيارتان قرار دهد و مرحله به مرحله شما را ياري رساند.

مشاوران ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌اند تا بتوانيد با دريافت مشاوره، اصول و روش‌هاي تربيتي صحيح را بياموزيد و كودكي سالم از نظر اخلاقي و رفتاري تربيت كنيد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته در زمينه كودك با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي و فردي هر خانواده راهكارهاي گوناگوني را در اختيار شما خواهند گذاشت. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

چه علائمي نشان دهنده تاخير در رشد كودك 4 تا 5 ساله است؟

معمولا اين كودكان در بيان علايق خود مشكل داشته و حتي گاهي نمي‌توانند اسم خود را بر زبان بياورند. همچنين تماس چشمي برقرار نمي‌كنند و ترسو، خجالتي و يا پرخاشگر هستند. با اين حال توجه داشته باشيد كه بررسي دقيق علائم تنها برعهده متخصص و روانشناس است و با مشاهده چند نشانه نمي‌توان گفت كه كودك با تاخير در رشد مواجه است.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت كودك چهار تا پنج ساله مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تربيت كودك 5 سال

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت كودك 5 سال،
موضوع:
[ ۶ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۴۹:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی