مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

داشتن يك خانواده موفق به نوعي تضميني بر سلامت و آرامش تمامي افراد آن خانواده محسوب مي‌شود. پس شايد عجيب نباشد كه امروزه بسياري از افراد براي حفظ سلامت خانواده خود در جلسات مشاوره خانواده شركت مي‌كنند.  خانواده جايي است كه فرد را براي زندگي آينده و گسترش روابط اجتماعي آماده مي‌شود، پس در خانواده‌اي كه آشفتگي و پريشاني زياد باشد، مطمئنا در تربيت فرزندان و ايجاد زمينه‌هاي شكوفايي موفق نخواهد بود. در خانواده موفق نيازهاي اساسي فرد از جمله حسِ حمايت عاطفي، عشق و امنيت تامين مي‌شود. خانواده مي‌تواند حامي تمام اعضاي خود براي روبه‌‌رو شدن با چالش‌ها و سختي‌هاي زندگي روزمره باشد. سلامت خانواده نيز به موفقيت آن كمك شاياني مي‌كند، براي آشنايي با ويژگي هاي خانواده سالم كليك كنيد و براي آشنايي با ويژگي‌هاي خانواده موفق در ادامه مطلب با ما همراه باشيد.

منبع: خانواده موفق

 

خانواده موفق پشت و پناه فرد است

خانواده‌هاي موفق نيز مانند خانواده‌هاي ديگر ممكن است دچار مشكلات مختلفي شوند؛ از جمله اختلافات خانوادگي باهم و يا ديگر اعضاي فاميل، مسايل مالي و نارسايي‌هاي عاطفي و مواردي چون اعتياد و يا طلاق و غيره . اعضاي اين خانواده احتمال دارد كه از كار خود اخراج شوند، عزيزانشان را از دست بدهند و يا ثروتي را بر باد دهند. اما آنچه كه علي‌رغم وجود مشكلات، خانواده موفق را شكل مي‌دهد اين است كه هيچ‌گاه در مواجهه با بدترين مشكلات يكديگر را تنها نمي‌گذارند و هميشه پشتيبان هم هستند. مشكل يكي از اعضاي خانواده، مشكل همه تلقي مي‌شود و همه با هم آن را حل مي‌كنند. هرگز اجازه نمي‌دهند مسائل و مشكلات موجود روابط اعضا را خراب و يا خانواده را از هم بپاشد. براي كسب اطلاع در زمينه حمايت از همسر كليك كنيد. 

ويژگي خانواده موفق چيست؟

اهميت خانواده به قدري است كه اعضاي خانواده موفق با وجود تمام مشغله‌هايي كه دارند سعي مي‌كنند وقتي را براي بودن در كنار هم اختصاص دهند. فرقي نمي‌كند كه چقدر سرشان شلوغ باشد، در هر شرايطي براي اعضاي خانواده ارزش خاصي قائل‌اند. اين ارزش گذاري‌ها سبب افزايش احساس صميميت و پايداري بنيان خانواده مي‌شود. براي اينكه خانواده‌اي موفق داشته باشيد، بايد زماني را در كنار يكديگر بگذرانيد بدون اينكه حواستان پيش گوشي موبايل، تلويزيون و يا چيزهاي ديگر باشد. با هم غذا خوردن، بازي كردن، رفتن به گردش، تماشاي مسابقات ورزشي و لذت بردن از فعاليت‌هاي تفريحي كارهايي هستند كه مي‌توانيد همراه با خانواده انجام بدهيد. در ادامه به چند ويژگي اصلي خانواده‌هاي موفق اشاره كرده‌ايم. 

1- فراهم كردن حمايت اجتماعي براي يكديگر

يكي از مشخصه‌هاي بارز خانواده هاي موفق اين است كه اعضاي آن هرگز يكديگر را طرد نمي‌كنند. آن‌ها مي‌دانند هر مشكلي كه براي يكي از آن‌ها پيش بيايد به كل مجموعه خانواده ارتباط دارد. در نتيجه تلاش مي‌كنند با حفظ مسائل مرتبط با حريم شخصي فضايي امن براي يكديگر فراهم كنند و در صورت نياز ديگري را از حمايت‌هاي خود بهره مند سازند. براي كسب اطلاعات در زمينه اهميت خانواده كليك كنيد. 

2- وجود آزادي بيان در بين اعضا 

اعضاي يك خانواده موفق از كوچك‌ها گرفته تا بزرگ‌ترها مي‌توانند آزادانه در مورد نيازها، خواسته‌ها، احساسات و افكار خود با ديگران صحبت كنند. در واقع اعضاي اين خانواده‌ها موضعي غير قضاوتي در برابر يكديگر اتخاذ مي‌كنند و با رفتارهايي نظير سرزنش كردن يا تمسخر امكان ابراز وجود را از ديگري دريغ نمي‌كنند.

3- خانواده موفق | برخورداري از مهارت مديريت هيجان ها

اعضاي يك خانواده ايده آل به خوبي مي‌توانند هيجانات خود را مديريت كنند. در واقع آن‌ها در عين حال كه احساسات خود را سركوب نمي‌كنند، بر نحوه ابراز آن تسلط دارند. همين مسئله باعث مي‌شود كه آن‌ها هيجانات ناخوشايند نظير خشم را در درون خود بپذيرند و به شيوه‌اي سالم مجرايي براي ابراز آن پيدا كنند.

اين در حاليست كه در بسياري از خانواده‌ها تجربه خشم در اكثر موارد به پرخاشگري و رفتارهاي مخرب مي‌انجامد و افراد نمي‌دانند كه چطور بايد رفتار خود را كنترل نمايند. اگر شما نيز دچار چنين مشكلاتي هستيد، مشورت گرفتن از يك روانشناس خانواده و شركت در جلسات خانواده درماني مي‌تواند تا حد زيادي در اين زمينه به شما كمك كند. براي كسب اطلاعات در زمينه پايداري در زندگي زناشويي كليك كنيد. 

4- وجود مرزبندي هاي سالم ميان اعضاي خانواده

اعضاي يك خانواده ايده آل مرزبندي‌هاي سالمي با يكديگر دارند. در واقع آن‌ها مي‌دانند كه چطور بين صميميت بيش از حد و استقلال دادن به اعضا تعادل ايجاد كنند. به عبارتي ديگر آن‌ها در عين حال كه به حريم شخصي يكديگر احترام مي‌گذارند، مي‌توانند به موقع در دسترس باشند و ارتباطي توام با صميميت را برقرار كنند. اين در حاليست كه در برخي خانواده‌ها افراد هيچ گونه حريم شخصي ندارند و به راحتي در كار ديگري سرك مي‌كشند. در مقابل خانواده‌هايي نيز وجود دارند كه مرزبندي‌هاي بسيار خشكي را براي خود تعريف مي‌كنند و اعضا فاصله عاطفي و هيجاني بسياري از يكديگر دارند.

اين موضوع درباره ارتباط ميان زن و شوهر و مرزهاي ميان آن‌ها اهميت زيادي دارد، از اين رو توصيه مي‌كنيم براي كسب اطلاعات در زمينه نكات مهم همسرداري كليك كنيد. 

5- داشتن رويكرد حل مسئله به زندگي 

اعضاي يك خانواده موفق در برابر زندگي و مشكلات آن رويكرد حل مسئله را اتخاذ مي‌كنند. اين موضوع بدين معني است كه آن‌ها در احساسات منفي غرق نمي‌شوند بلكه هنگام مواجهه با هرگونه مشكل يا بحران تلاش مي‌كنند راه حلي براي برطرف كردن آن پيدا كنند. هم چنين اگر مشكل ايجاد شده مسئله‌اي غير قابل حل باشد نظير زماني كه مسئله مرگ يكي از اعضا مطرح است، آن‌ها تلاش مي‌كنند راهي سالم براي سازگاري هرچه بيشتر با اين موضوع بيابند.

6- برنامه ريزي براي اوقات فراغت 

در يك خانواده ايده آل علاوه بر تاكيد به كار و تلاش، افراد براي اوقات فراغت و تفريح نيز ارزش قائل هستند. آن‌ها مي‌دانند كه همه افراد نيازمند زمان‌هايي براي استراحت هستند و اين زمان مي‌تواند به بازيابي انرژي همه آن‌ها كمك كند. اين مسئله باعث مي‌شود كه آن‌ها براي داشتن اوقات فراغت بهتر برنامه ريزي كرده و تلاش كنند تا از زمان‌هاي باهم بودن لذت ببرند. 

7- خانواده موفق | سبك تربيتي مقتدرانه 

سبك تربيتي خانواده در سلامت روان و رضايت از زندگي فرزندان تاثير بسزايي مي‌گذارد. افرادي كه در خانواده‌اي شاد و سالم پرورش مي‌يابند اغلب والدين مقتدري دارند. به اين معني كه پدر و مادر تلاش مي‌كنند بين سخت گيري بيش از حد و در مقابل نازپرورده كردن بچه‌ها رويكردي متعادل را در پيش بگيرند. اين والدين در عين حال كه با فرزندان خود صميمي هستند و مي‌توانند تكيه گاهي امن براي آن‌ها باشند، قوانين خاصي براي خانه و خانواده خود وضع مي‌كنند و با اقتدار خود به فرزندان نشان مي‌دهند كه بايد به اين قوانين احترام بگذارند. با كمك گرفتن از يك فرد متخصص مي‌توانيد اين سبك تربيتي را به درستي ياد بگيريد. براي كسب اطلاع بيشتر از مشاوره خانواده كليك كنيد.

ارتباطات سازنده اعضاي خانواده

اعضاي خانواده بايد احساسات خود را با يكديگر در ميان بگذارند. اعضاي خانواده موفق راحت در مورد مسائل روزمره با يكديگر صحبت كرده و نگرش‌ها و ديدگاه‌هاي خود را بيان مي‌كنند. اعضاي خانواد موفق هرگز با تحقير و توهين با يكديگر صحبت نمي‌كنند و در صورت بروز بحث و دعوا سريع اختلافات بين خود را حل مي‌نمايند. چرا كه براي يكديگر ارزش قائل‌اند و مي‌دانند كه هيچ چيز نمي‌تواند جاي خانواده را بگيرد. اعضاي خانواده بايد سعي كنند تلاش خود را جهت درك كردن يكديگر به كار ببرند و روي مهارت‌هاي ارتباطي خود تمركز كنند. يعني ياد بگيرند با يكديگر رك و صادق باشند اما در عين حال انعطاف و رفتار دوستانه داشته باشند. براي اطلاع بيشتر توصيه مي‌شود مقاله مهارت هاي ارتباطي را نيز مطالعه فرماييد.

نقش محبت در خانواده موفق

اعضاي خانواده موفق به خاطر كارهاي محبت آميزي كه انجام مي‌دهند از يكديگر قدرداني مي‌كنند. قدرداني و محبت باعث افزايش صميميت شده و به افراد براي ادامه رفتار خوبشان انگيزه مي‌بخشد. علاوه بر اين محبت و قدرداني اعتماد به نفس را در اعضاي خانواده افزايش مي‌دهد. خانواده‌هاي موفق قدرداني خود را به صورت كلامي و در عمل ابراز مي‌كنند. زماني كه بچه‌ها كار خوبي انجام مي‌دهند، به مادر در شستن ظرف‌ها كمك مي‌كنند، اتاق خود را تميز كرده و يا به ديگر اعضاي خانواده كمك مي‌كنند، آن‌ها را تحسين و از رفتارشان تشكر كنيد. مي‌توانيد قدرداني خود را به صورت يك يادداشت كوچك يا نامه و يا يك شاخه گل ابراز كنيد. در اين بين با تقسيم وظايف نيز مي‌توانيد حس همبستگي را افزايش دهيد، براي آشنايي با نحوه تقسيم وظايف در خانه كليك كنيد.

هدف خانواده موفق | منافع مشترك

از ويژگي‌هاي خانواده موفق اين است كه هميشه در تصميم گيري‌ها منافع ديگر اعضا را نيز در نظر مي‌گيرند و به اين فكر مي‌كنند كه تصميمشان چه تاثيري بر زندگي اعضاي خانواده دارد. هيچ گاه خودخواهانه عمل نمي‌كنند و در موارد بسياري به خاطر راحتي خانواده خود فداكاري مي‌كنند. هيچ وقت در گفتار و رفتار موجب رنجش و ناراحتي يا دردسر يكديگر نمي‌شوند. اعضاي خانواده موفق از سلامت رواني برخوردارند و در تصميم‌گيري‌ها از خرد جمعي بهره مي‌برند و صلاح خانواده برايشان در اولويت خواهد بود. براي كسب اطلاع بيشتر از سلامت رواني كليك كنيد.

سوالات متداول 

- مشكلات خانوادگي تا چه حد در آسيب هاي اجتماعي نظير اعتياد تاثير مي گذارند؟

آسيب‌هاي اجتماعي پديده‌اي تك عليتي نيستند بلكه از تعامل عوامل زيستي، محيطي، رواني و اجتماعي با يكديگر شكل مي‌گيرند. در همين راستا خانواده يكي از عوامل مهمي است كه در اين موضوع نقش دارد اما لزوما همه افرادي كه خانواده خوبي ندارند دچار آسيب‌هاي اجتماعي نمي‌شوند.

براي دريافت مشاوره در زمينه ويژگي هاي خانواده هاي موفق مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خانواده موفق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خانواده موفق،
موضوع:
[ ۶ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۵۶:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی