مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تغذيه مناسب براي تازه مادران از اهميت بسيار ويژه‌اي برخوردار است چراكه بدن آن‌ها پس از دوران بارداري و زايمان به يك دوره استراحت نياز دارد. همچنين فشارهاي ناشي از نگهداري از نوزاد و مراقبت هم زمان از خانواده باعث مي‌شود كه مادران تحت فشار رواني و جسماني زيادي باشند. در نتيجه آن‌ها براي بهبودي به رژيم غذايي سالم و دريافت حمايت‌هاي رواني كافي از جانب اطرافيان نياز دارند. ما در اين مقاله تلاش كرده‌ايم تا به تغذيه مناسب براي تازه مادران بيشتر بپردازيم و اطلاعات لازم را در اختيار بانوان و اطرافيان آن‌ها قرار دهيم. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

منبع: تغذيه مناسب براي تازه مادران | غذا براي بعد از زايمان

 

تغذيه مناسب براي تازه مادران | مواد غذايي كه به شيردهي كمك مي‌كنند

تغذيه در دوران شيردهي بايد شامل يك رژيم غذايي مناسب و مايعات كافي باشد. به همين خاطر با وجود نگراني‌هايي كه مادران در اين دوره در مورد افزايش وزن خود دارند، متخصصان محدوديت‌هاي غذايي را در اين دوره به هيچ عنوان توصيه نمي‌كنند. در مورد مناسب‌ترين غذاهايي كه در دوران شيردهي مادران مي‌توانند مصرف كنند هيچ نسخه واحدي وجود ندارد. با اين حال مي‌توان به برخي توصيه‌هاي كلي در اين زمينه اشاره كرد.

مصرف مايعات كافي

در دوران شيردهي به ميزان كافي مايعات مصرف كنيد. در اين دوران به احتمال زياد بيشتر احساس تشنگي مي‌كنيد. براي رفع تشنگي خود سعي كنيد به جز آب از مايعات مغذي نظير آبميوه و شير نيز استفاده كنيد. مصرف مايعات كافئين دار نظير چاي و قهوه در اين دوران توصيه نمي‌شود.

تغذيه مناسب براي تازه مادران | برنامه غذايي متنوعي داشته باشيد

ميزان و نوع اشتهايي كه داريد مي‌تواند بهترين راهنما براي مصرف مقادير غذايي كافي براي تازه مادران باشد. در چند ماهه اول پس از زايمان و اوايل شيردهي معمولاً مادران بيش از پيش گرسنه مي‌شوند. از آنجايي كه بدن شما در حال توليد شير براي فرزند دلبندتان است نبايد اين حس گرسنگي را ناديده بگيريد. هميشه در دسترس خود مقداري مواد غذايي نگه داريد تا مجبور به تحمل گرسنگي نباشيد. حتي مصرف يك كف دست نان هنگام گرسنگي بهتر از آن است كه خود را مجبور به نخوردن كنيد.

تلاش كنيد رژيم غذايي متنوعي در اين دوران داشته باشيد تا به اندازه كافي از ويتامين‌ها، مواد معدني و كالري مورد نياز خود برخوردار شويد. متخصصان معتقدند كه شما در دوران شيردهي به ميزان حداقل 2000 كالري در روز نياز داريد. از جمله مواد غذايي كه بيشترين ارزش غذايي را دارند و در اين دوران توصيه مي‌شوند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- گوشت

- حبوبات

- سبزيجات به خصوص سبزيجات داراي برگ سبز

- ميوه‌ها يا آبميوه‌هاي طبيعي

- شير، پنير و تخم مرغ

- نان و غلات كه همگي از جمله تغذيه هاي مناسب براي تازه مادران است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تغذيه سالم كليك كنيد.

 

مواردي كه نبايد مصرف كنيد

مصرف برخي مواد غذايي به هيچ عنوان براي تازه مادران توصيه نمي‌شود. به خصوص مادراني كه به طور طبيعي به فرزندانشان شير مي‌دهند بايد از مصرف اين غذاها بيشتر از سايرين خودداري كنند. در ادامه به مهم‌ترين اين موارد اشاره كرده‌ايم.

غذاهاي تند و نفاخ

مواد غذايي تند و نفاخ در بسياري از فرهنگ‌ها رايج است. براي مثال در جنوب كشور ما مردم از غذاهاي تند بيشتر از ساير جمعيت‌ها استفاده مي‌كنند. اين مواد غذايي هم براي مادر و هم براي كودك مضر است. اگر شما از غذاهاي نفاخ استفاده كنيد و به كودك خود شير بدهيد به احتمال زيادي فرزندتان دچار دل پيچه، نفخ معده و كوليك خواهد شد. البته همه كودكان به مواد غذايي به صورت يكسان پاسخ نمي‌دهند با اين حال به دليل ريسك بالايي كه مصرف برخي غذاها به وجود مي‌آورد، استفاده از آن‌ها توصيه نمي‌شود.

تغذيه مناسب براي تازه مادران | احتياط در گياهخواري

گياهخواري امروزه در بسياري از جوامع رايج شده است. مادراني كه اين نوع رژيم غذايي را رعايت مي‌كنند پس از زايمان و در دوران شيردهي بايد به اين نكته دقت كنند كه آيا به ميزان كافي پروتئين دريافت مي‌كنند يا خير. برخي از گياهخواران كه از فرآورده‌هاي حيواني نظير تخم مرغ استفاده مي‌كنند كم‌تر در معرض كمبود پروتئين قرار دارند. اگر شما از اين فرآورده‌ها نيز استفاده نمي‌كنيد لازم است مصرف مكمل‌هاي غذايي را در برنامه روزانه خود بگنجانيد. مصرف مكمل‌هايي نظير آهن، ويتامين D و كلسيم در اين دوران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

همچنين مطالعات نشان مي‌دهد كه شير مادران گياهخوار نسبت به سايرين ويتامين B12 كم‌تري دارد به همين خاطر اگر گياه خوار هستيد، ممكن است به مصرف مكمل‌هاي حاوي ويتامين B نيز نياز پيدا كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه تغذيه مادران شيرده كليك كنيد.

تغذيه مناسب براي تازه مادران | مصرف مواد كافئين دار

مصرف مواد غذايي كافئين دار مي‌تواند مشكلاتي را در سلامت نوزاد شما به وجود بياورد. براي مثال نوزادان مادراني كه مقدار زياد و يا با فواصل كم چاي يا قهوه مصرف مي‌كنند بيش از سايرين دچار بي‌قراري مي‌شوند و مشكلات بيشتري را در به خواب رفتن دارند.

مصرف الكل

از آنجايي كه الكل مي‌تواند وارد شير شما شود، مصرف آن در دوران شيردهي توصيه نمي‌شود. اگر الكل مصرف كرده‌ايد و مي‌خواهيد به فرزندتان شير بدهيد حتماً مقداري از شير خود را بدوشيد و دور بريزيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تاثير الكل بر شير مادر كليك كنيد.

مصرف سيگار و تنباكو

مصرف دخانيات به طوركلي مي‌تواند روي شير شما تأثير بگذارد و منجر به تأثيرات منفي روي نوزاد شما بشود. براي مثال افزايش ضربان قلب، بي‌قراري، اسهال و استفراغ از جمله علائم رايج در نوزاداني است كه مادرانشان از دخانيات استفاده مي‌كنند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه تاثير مواد مخدر بر شير مادر كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره تغذيه مناسب براي تازه مادران

- آيا رعايت رژيم غذايي با ارزش غذايي بالا در تازه مادراني كه به فرزندشان شير نمي‌دهند نيز اهميت دارد؟

بله. در واقع مسئله تنها تغذيه كودك نيست. بلكه بدن شما در دوران بارداري و زايمان تضعيف شده و نيازمند دريافت انرژي كافي براي بازسازي خود است. آنچه بيش از هر چيزي اهميت دارد مصرف آهن است چراكه بدن شما در جريان زايمان خون بسياري را از دست مي‌دهد كه نيازمند جبران است. سعي كنيد روزانه حداقل 18 ميلي گرم آهن را از منابعي نظير گوشت قرمز، لوبيا، عدس، جوي دو سر، سبوس و غلات غني شده دريافت كنيد. همچنين مصرف مكمل‌هاي آهن نيز مي‌تواند در اين راه به شما كمك كند. علاوه بر اين براي تأمين انرژي و تقويت سيستم ايمني خود مصرف ميوه‌ها و سبزيجات كافي را فراموش نكنيد.

- آيا مصرف مكمل‌هاي غذايي ضروري است؟

مصرف مكمل‌هاي غذايي را حتماً بايد با پزشك خود هماهنگ كنيد. او با بررسي رژيم غذايي و سبك زندگي شما نيازسنجي جامعي را به عمل آورده و مكمل‌ها را بر اساس نيازهاي ضروري بدن تجويز مي‌كند. در مصرف مكمل‌ها توجه به اين نكته ضروري است كه برخي مواد مانع از جذب مواد ديگر مي‌شود. براي مثال كلسيم و آهن براي جذب در بدن با يكديگر رقابت مي‌كنند و اگر پزشك مصرف آن‌ها را به شما توصيه مي‌كند نبايد آن‌ها را باهم مصرف كنيد. به طور كلي براي كسب اطلاعات در مورد لزوم مصرف مكمل‌ها بايد به پزشك مراجعه كنيد.

- تغذيه مادراني كه به دوقلوها شير مي‌دهند بايد با ديگران متفاوت باشد؟

مادراني كه به دوقلوها شير مي‌دهند، بايد حداقل 300 كالري بيشتر از سايرين دريافت كنند. البته نيازهاي بدني هر مادري متفاوت است. به اين ترتيب ممكن است برخي مادران به مصرف غذاي بيشتر يا كم‌تري نياز داشته باشند. به طور كلي  اگر فرزند دوقلو داريد و به آن‌ها شير مي‌دهيد، تلاش كنيد غذاهايي بخوريد كه در هر گرم كالري بيشتري نسبت به پروتئين و كربوهيدرات داشته باشد. از جمله اين غذاها مي‌توان به آجيل، آووكادو، ماهي و روغن زيتون اشاره كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تغذيه مناسب براي تازه مادران مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تغذيه مناسب براي تازه مادران | غذا براي بعد از زايمان

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۳:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی