مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

يكي از بحث برانگيزترين مسائل در حيطه روانشناسي خانواده، ازدواج با فرد معلول است. در كنار اين موضوع اين سوال مطرح مي‌شود كه حق ازدواج و تشكيل خانواده به‌عنوان يك انسان، براي فرد معلول تا چه حد مي‌باشد؟ اكثر روانشناسان براي اين سوال جواب مشخص و ثابت شده‌اي ندارند. بااين‌حال توجه به اين نكته حائز اهميت است كه افراد داراي نقص عضو يا معلوليت نيز، درست مشابه ساير افراد حق زندگي دارند. در اين راه بايد توجه داشته باشيد كه قرار است شما چندين سال زندگي مشترك را تجربه كنيد و بايد بدانيد كه دست يافتن به بسياري از نيازها ممكن است به سختي امكان پذير باشد. بهتر است قبل از هرگونه تصميم گيري ابتدا با مشاور در اين باره صحبت كرده و سپس تصميم نهايي خود را بگيريد. در اين مطلب به بررسي ابعاد مختلف ازدواج با افرادي كه دچار معلوليت هستند خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد. 

منبع: ازدواج با معلول | در ازدواج معلولين به چه مسائلي

 

مسائلي كه هنگام ازدواج با فرد معلول بايد در نظر داشته باشيد

هنگامي‌كه مي‌خواهيد به پيشنهاد ازدواج يك فرد داراي نقايص عضوي پاسخ بدهيد به مسائلي كه در ادامه بيان مي‌كنيم دقت داشته باشيد. شما بايد بدانيد كه قرار است با فرد به مدت چندين سال زندگي كنيد و بررسي همه جوانب براي انتخاب همسر مناسب لازم و ضروري است. به شما پيشنهاد مي‌كنيم ابتدا معيارهاي انتخاب همسر مناسب را مطالعه فرماييد و سپس به مسائل زير توجه كنيد.

ترحم كردن هنگام ازدواج با فرد معلول

اولين و مهم‌ترين چيزي كه با مشاهده ازدواج افراد داراي معلوليت و سالم به ذهن مي‌رسد اين است كه احتمال ترحم از جانب فرد سالم وجود داشته است. ترحم موضوع بسيار مهمي است كه بايد هردو طرف آن را جدي بگيرند. با خودتان صادقانه بينديشيد كه آيا پاسخ شما از روي ترحم است؟

در صورتي كه پاسختان به اين سوال به‌طور قطع منفي نيست به اين نكته توجه داشته باشيد كه اولا شما نمي‌توانيد براي يك‌عمر با اين احساس در كنار همسرتان زندگي كنيد و پس از گذشت مدتي شما نسبت به اين مسئله سرد شده و جنبه‌هاي منطقي، بيشتر در مقابل چشمتان خواهد آمد. در اين شرايط، آسيبي كه شما به‌طرف مقابلتان مي‌زنيد به‌مراتب شديدتر از يك پاسخ منفي در ابتداي راه است. ضمنا طرف مقابل شما به‌عنوان يك انسان احتياجي به ترحم ندارد.

درصورتي كه شما به او پاسخ منفي دهيد وي اين شانس را خواهد داشت كه ارتباط عاطفي مناسبي با فرد ديگر ايجاد كند. شما حتي اگر اجازه داشته باشيد براي خودتان تصميم بگيريد كه عمري را با ترحم در كنار يك نفر ديگر بگذرانيد، اجازه نخواهيد داشت فرد ديگري را وارد چنين شرايطي كرده و به‌جاي وي تصميم بگيريد.

استقامت در برابر ديگران

در صورتي كه تصميم گرفته‌ايد با يك فرد داراي معلوليت ازدواج كنيد خود را براي نگاه‌ها و رفتارهاي نامناسب اطرافيان آماده كنيد. اين مسئله از جانب ديگران غيرمعمول بوده و آن‌ها احساسات و نظر خود را مستقيم يا غيرمستقيم به شما گوشزد خواهند كرد. در نظر داشته باشيد كه فشار رفتارهاي ديگران بسيار شديد خواهد بود. آيا قادر هستيد در مقابل تمامي اين فشارها همراه همسرتان مانده و از او حمايت كنيد؟

توجه به منافع ثانويه هنگام ازدواج با فرد معلول

منافع ثانويه به اين معناست كه فرد بيمار، به دليل مشكلات جسمي و شرايط خاصي كه دارد مورد توجه اطرافيان قرارگرفته و از اين توجه، براي رسيدن به مقاصدش استفاده مي‌كند. ممكن است طرف مقابل شما نيز، به دنبال اين باشد كه با توجه به شرايط جسمي وي، شما با درخواست او موافقت كرده و حتي در طول زندگي مشترك نيز همواره از اين اوضاع به نفع خود استفاده كند. در صورتي كه با چنين ويژگي در طرف مقابلتان مواجه شده‌ايد سعي كنيد ابتدا آن را از بين ببريد و سپس به ازدواج فكر كنيد.

محدوديت‌هاي موجود

پيش از تصميم گرفتن براي ازدواج با فردي كه نقايص جسماني دارد، به‌دقت محدوديت‌هاي موجود را بررسي كنيد. براي مثال آيا او مي‌تواند راه برود؟ آيا توانايي كار كردن در بيرون از خانه و كسب درآمد را دارد؟ چه رفتارها يا امتيازاتي به سبب معلوليت از وي سلب شده است؟

مشورت كردن با متخصص هنگام ازدواج با فرد معلول

بهتر است با يك متخصص خانواده راجع به شرايط خود صحبت كنيد و از وي مشورت بگيريد. همچنين بهتر است راجع به نوع معلوليت و شرايط موجود در همسرتان نيز تحقيق كرده و حتي با پزشك معالج وي صحبت كنيد. اين مسئله باعث مي‌شود كه شما شناخت بيشتري نسبت به شرايط پيدا كنيد.

زمان دادن به هردو طرف هنگام ازدواج با فرد معلول

اينكه آيا شما مي‌توانيد با شرايط طرف مقابلتان كنار بياييد يا خير، موضوعي است كه نهايتاً به‌واسطه زمان مشخص مي‌شود. به همين خاطر بهتر است به‌جاي عجله كردن در پاسخ دادن، زماني را با اين افراد بگذرانيد و ببينيد كه آيا از پس شرايط موجود برخواهيد آمد يا خير. در اين راه بايد به ويژگي‌هاي رفتاري در ازدواج نيز توجه داشته باشيد تا بتوانيد تصميم مناسب تري بگيريد.

براي آشنايي بيشتر درباره ويژگي هاي رفتاري در ازدواج كليك كنيد.

 

افكار افراد داراي معلوليت در ارتباط با ازدواج

افراد معلول، تفكرات و ترس‌هاي بسياري در ارتباط با ازدواج دارند. اگر تصميم داريد با چنين فردي ازدواج كنيد بهتر است نسبت به تصورات يا افكار آن‌ها آگاهي داشته باشيد.

ترس از خيانت

آن‌ها فكر مي‌كنند كه نسبت به يك فرد سالم در مرتبه دوم قرار دارند و ممكن است همسرشان در صورت ديدن يك فرد سالم، آن‌ها را فراموش كرده و به سراغ شخص ديگري برود. اگر مي‌خواهيد با با فرد معلول ازدواج كنيد بهتر است با رفتار و سخنان خود اين ترس را در آن‌ها از بين ببريد. يكي از راهكارهاي مناسب در اين زمينه اين است كه ساير جنبه‌هاي مثبت طرف مقابل را در نظر بگيريد.

ترس از منت گذاشتن

افراد معلول داراي نواقصي هستند كه باعث مي‌شود آن‌ها به كمك طرف مقابلشان احتياج داشته باشند. به همين دليل همواره اين ترس براي آن‌ها وجود دارد كه ممكن است طرف مقابل از انجام كارهاي آن‌ها خسته شده و رفتار بدي با ايشان داشته باشد. اين افراد در مقابل شنيدن صحبت‌ها يا رفتارهايي كه رنگ و بوي منت دارد بسيار حساس هستند.

بي‌اعتمادي

سابقه رفتارهاي نامناسبي كه معمولاً با اين گروه از افراد مي‌شود باعث خواهد شد كه آن‌ها نسبت به هر محبتي بدبينانه قضاوت كنند و محبت را به‌عنوان ترحم برداشت كنند يا رفتارهاي بسيار ديگري را كه كاملاً بي‌منظور بيان‌شده سوء تعبير كنند. در اين شرايط بهتر است صبور باشيد و باحوصله اين افكار اشتباه در طرف مقابلتان را اصلاح كنيد. 

 

سؤالات متداول

آيا ازدواج يك فرد سالم با فرد معلول امكان‌پذير است؟

امكان‌پذير بودن يا نبودن اين ازدواج به شما و ديدگاه‌هايتان بستگي دارد و هيچ‌كس غير از خودتان نمي‌تواند به اين سوال پاسخ مثبت يا منفي بدهد. با در نظر گرفتن شرايط و احساسات خود در اين زمينه تصميم بگيريد. در اين راه بهره بردن از مشاور ازدواج مي‌تواند به شما كمك زيادي كند. 

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

براي ازدواج با فردي كه داراي معلوليت است مي‌بايد به چه نكاتي توجه كرد؟

پيش از ازدواج سعي كنيد در ارتباط با بيماري و شرايط پزشكي وي اطلاعاتي كسب كنيد. به احساست خود رجوع كنيد و صادقانه به اين سوال پاسخ دهيد كه آيا اين ازدواج را از روي ترحم انجام مي‌دهيد يا خير. به محدوديت‌هاي طرف مقابل و اينكه او تا چه حد مي‌خواهد از شرايطش سوء استفاده كند نيز توجه داشته باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج با فرد معلول مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ازدواج با معلول | در ازدواج معلولين به چه مسائلي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۱۵:۰۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی