مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بيكاري و اعتياد يكي از شديدترين معضلات اجتماعي است كه گريبان گير بخش عظيمي از افراد جامعه به ويژه جوانان شده است. بيكاري علل و اشكال مختلفي دارد كه هميشه پيامدهاي منفي زيادي براي فرد، خانواده و جامعه به همراه دارد. يكي از پيامدهاي بيكاري، اعتياد نيروي كاري است كه در سن اشتغال قرار دارند. اعتياد موجب تحليل رفتن توانايي‌ها و انرژي نيروي كار مي‌شود؛ در نتيجه به مرور بيكاري و اعتياد تشديد كننده يكديگر مي‌شوند. براي جلوگيري از اعتياد بهتر است افراد مهارت‌هاي لازم براي مواجهه با مشكلات در زندگي را فرا بگيرند تا در مقابل فشارهاي ناشي از بيكاري، طلاق، افسردگي، اضطراب و ... به سمت مصرف مواد مخدر پيش نروند. در اين مقاله به بررسي تأثيرات بيكاري بر افراد پرداخته‌ايم. براي دريافت مشاوره آنلاين مي‌توانيد عضو كانال مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي شويد.

منبع: بيكاري اعتياد

 

بيكاري و اعتياد

بيكاري به عنوان يكي از دلايل اعتياد شناسايي شده است. بسياري بر اين باورند كه بيكاري و اعتياد دو عامل تقويت كننده يكديگر هستند. يعني اين دو رابطه‌اي دوطرفه با يكديگر دارند، هم بيكاري مي‌تواند به اعتياد بينجامد و هم اعتياد مي‌تواند منجر به بيكار شدن فرد بشود. برخي مشاغل پيش از آن كه استخدام انجام دهند آزمايش‌هايي مبني بر عدم اعتياد از فرد مي‌خواهند. حتي در كسب و كارهاي خصوصي نيز به كساني كه اعتياد و يا سابقه اعتياد دارند، كار داده نمي‌شود. از طرفي شاهد از دست دادن كار و تمامي دارايي افراد موفق نيز بوده‌ايم. 

انواع بيكاري 

بيكاري انواع مختلفي دارد. بيكاري آشكار حالتي از عدم اشتغال است كه فرد عليرغم جستجو براي كار نمي‌تواند، مشغول شود. در مقابل بيكاري پنهان حالتي است كه فرد در جايگاهي متناسب با تخصص، مهارت و تحصيلاتش مشغول به كار نيست يعني يا در رشته تخصصي خود كار پيدا نكرده و مجبور به اشتغال در حوزه‌اي ديگر شده است يا مجبور شده عليرغم تحصيلات بالا، در جايگاهي پايين‌تر كار كند.

تاثير بيكاري در اعتياد | بيكاري و اعتياد 

همان طور كه گفته شد بيكاري يكي از علل احتمالي يا زمينه‌ساز اعتياد در نظر گرفته مي‌شود. اين مشكل، چه پنهان باشد چه آشكار تأثيرات مخربي بر روان و سلامت روان فرد مي‌گذارد. به علاوه بر اطرافيان او نيز تأثير دارد. ممكن است كه فرد به دليل ناتواني در تحمل تأثيرات منفي بيكاري درنهايت به سمت اعتياد سوق پيدا كند. در حقيقت بسياري از افراد به مواد به عنوان راه فرار و پناهگاهي براي مشكلات خود نگاه مي‌كنند. در ادامه به بررسي اثرات منفي بيكاري مي‌پردازيم. براي اطلاع بيشتر درباره سلامت روان كليك كنيد.

كاهش اعتماد به نفس

بيكاري باعث مي‌شود فرد اعتماد به نفس خود را از دست دهد هم‌چنين اين مسئله احساس مفيد بودن را از او مي‌گيرد. هر فردي نياز دارد كه تأثيرگذار باشد و براي خود و جامعه مفيد به نظر برسد. ناكام شدن فرد در مسير ارضاي اين نياز رواني، سبب نااميدي او نسبت به آينده و از بين رفتن انگيزه‌هايش براي يك زندگي سالم و شاد مي‌شود.

بسياري از افراد در اين شرايط به افسردگي  و اختلالات اضطرابي مبتلا مي‌شوند. عدم اعتمادبه‌نفس احساسات و هيجانات بسيار منفي را در انسان برمي‌انگيزد. اگر فرد از مهارت كافي براي مديريت هيجانات خود برخوردار نباشد به دنبال روشي مي‌گردد تا بتواند بر هيجانات منفي خود غلبه كند. استفاده از مواد از جمله روش‌هاي بسيار آسيب‌زايي است كه افراد براي حل مشكل خود از آن استفاده مي‌كنند.

براي مطالعه راه هاي افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

افزايش ميزان حساسيت و تحريك پذيري

فرد بيكار، معمولاً به خاطر درگيري‌هاي ذهني خود تحريك‌پذير مي‌شود و در برابر كوچك‌ترين مسائلي واكنش‌هاي شديد و افراطي از خود نشان مي‌دهد. در واقع بيكاري باعث مي‌شود فرد نسبت به محيط خود با بي‌حوصلگي و خشم پاسخ دهد. فرد در چنين جرياني ممكن است روابط اجتماعي خود را از دست بدهد يا از سمت ديگران طرد شود. در چنين شرايطي آسيب‌پذيري فرد براي گرفتار شدن در دام اعتياد به ميزان بسيار زيادي افزايش مي‌يابد.

سرخوردگي و ناكامي

همانطور كه گفته شد نبودن در جايگاه شغلي متناسب با توانايي و تحصيلات نيز نوعي بيكاري محسوب مي‌شود كه مي‌تواند به اعتياد منجر شود. بيكاري پنهان باعث مي‌شود فرد احساس سرخوردگي، ناكامي، پوچي و سردرگمي پيدا كند چرا كه احساس مي‌كند مسير زندگي خود را اشتباه طي كرده است و نمي‌تواند راهكاري براي حل مسئله در نظر بگيرد. كار كردن در جايگاهي پايين‌تر عزت نفس و اعتماد به نفس وي را تحت تأثير قرار مي‌دهد. همه اين عوامل گفته شده، دست به دست هم مي‌دهند تا فرد مستعد روي آوردن به شادي‌هاي كوچك و كوتاه مدت مثل اعتياد بشود.

خود سرزنش گري

افكار منفي و آزاردهنده معمولا به دنبال بيكاري مي‌آيند، اين افكار ممكن است فرد را در دام خود سرزنشگري بيندازند. علاوه بر اين شماتت‌هايي كه معمولا از جانب اطرافيان صورت مي‌گيرد اين خود سرزنشگري را تشديد مي‌كند. فردي كه راه‌حل مفيدي براي رهايي از چنين وضعيتي نداشته باشد مستعد اعتياد مي‌شود.

علل گرايش به اعتياد

تمام موارد گفته شده مي‌توانند زمينه ساز اعتياد شوند يعني به طور مستقيم نمي‌توان بيكاري را علت اصلي اعتياد دانست. چه بسا بسيارند افرادي كه بيكار هستند و معتاد نمي‌شوند. پس در علل گرايش به اعتياد يك فرد عوامل مختلفي دخيل هستند و پيش زمينه‌هاي زيادي وجود دارد كه بيكاري تنها يكي از اين عوامل محسوب مي‌شود. ديگر عوامل زمينه‌اي ايجاد كننده اعتياد شامل موارد زير است.

  • كمبود اعتماد به نفس و عزت نفس
  • ميزان تاب آوري پايين
  • نداشتن مهارت حل مسئله (براي آگاهي بيشتر درباره مهارت حل مسئله كليك كنيد).
  • نداشتن مهارت جرات مندي (براي شناخت بيشتر درباره مهارت جرات مندي كليك كنيد).
  • ويژگي‌هاي وراثتي
  • مشكلات زمينه‌اي اضطرابي و خلقي
  • مشكلات و تعارض‌هاي خانوادگي

براي اطلاع بيشتر درباره علل گرايش به اعتياد كليك كنيد.

راهكارهاي مبارزه با بيكاري و اعتياد

قطعا واضح ترين راه براي مبارزه با معضل اعتياد برطرف كردن مشكل بيكاري در جامعه است. بيكاري اگر برطرف شود يكي از عوامل خطر اعتياد برطرف مي‌شود ولي مسئله فقط رفع بيكاري نيست.

اگر در يك جامعه كودكان از بدو زندگي، مهارت‌هاي حل مسئله و جراتمندي را آموزش ببينند؛ درصورت مواجه با شرايط سختي مثل بيكاري، از پس حل و مديريت موضوع بر مي‌آيند و راهي به سوي حل مشكل پيدا مي‌كنند. علاوه بر اين‌ها توانايي مديريت و كنترل هيجانات منفي نيز تاثير بسزايي در پيشگيري از اعتياد خواهد داشت. افراد بايد در اين زمينه آموزش ببينند كه هيجانات منفي خود را بپذيرند واز راه‌هاي سالمي براي كنترل آنها استفاده كنند.

تعديل سطح خروجي دانشگاه‌ها مخصوصا در مقاطع تحصيلات تكميلي با نياز بازار كار باعث مي‌شود سطح بيكاري پنهان پايين آمده و از كاهش عزت نفس و اعتماد به نفس افراد جلوگيري مي‌كند. در واقع تعيين نياز بازار كار و پرورش افراد از كودكي متناسب با استعدادهايشان براي نياز جامعه باعث كاهش معضلات اين چنيني مي‌شود.

بالا بردن سطح رفاه جامعه و سلامت روان به همراه از بين بردن مشكلاتي مثل افسردگي و اضطراب نيز از اعتياد افراد جلوگيري مي‌كند. متخصصان در زمينه سلامت روان با ارائه مشاوره روانشناسي به افراد براي رسيدن به يك خودشناسي جهت ارتقا در مهارت‌هاي فردي و يافتن شغل خدمات ارائه مي‌دهند.

براي آشنايي بيشتر با افسردگي و راه هاي رسيدن به خودشناسي كليك كنيد.

آشنايي با مركز مشاوره حامي هنر زندگي 

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله خانواده، ازدواج، اعتياد، جنسي، كودك، مشاوره شغلي، تحصيلي و ... جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است. اين مركز با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد. حامي هنر زندگي با استفاده از ابزارهايي چون تلفن و اينترنت به مراجعان اين امكان را داده تا در كمترين زمان ممكن در هر موقع از روز با بهترين متخصصان در زمينه مربوطه ارتباط برقرار كنند. همچنين اين مركز به شما تضمين خواهد داد تا در كمترين زمان ممكن بتوانيد مشكلات خود را حل كنيد و همچنين با دريافت راهكارهايي از اعتياد فرزندان و نوجوانان خود پيشگيري كنيد و در كنار آن آسيب‌هايي كه در اثر معضل بيكاري به وجود آمده‌اند را حل كنيد.

براي شناخت بيشتر درباره مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول درباره بيكاري و اعتياد

بيكاري باعث اعتياد به مصرف چه موادي مي‌شود؟

افراد مختلف ممكن است براي معضل بيكاري به مصرف انواع مواد مخدر از جمله توهم زا و مواد محرك روي مي‌آورند و نمي‌توان به ماده خاصي اشاره كرد. 

براي اطلاع بيشتر درباره انواع مواد مخدر كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بيكاري و اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بيكاري اعتياد

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بيكاري اعتياد،
موضوع:
[ ۲ دى ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۳۶:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی