مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

همه‌ي مادرها گاهي اوقات از دست فرزندان خود عصباني مي‌شوند و كنترلشان را از دست مي‌دهند؛ اما برخي از آن‌ها كه به عنوان مادر عصباني شناخته مي‌شوند، هميشه ناراضي و درحال فرياد زدن هستند. زماني كه عصباني مي‌شوند، احساس مي‌كنند مادر بدي هستند چرا كه هيچ كس به اندازه خود آن‌ها شادي و خوشحالي فرزندشان را نمي‌خواهد. عصباني شدن از دست فرزندان طبيعي است اما اينكه نتوانيد اين احساس خود را كنترل كنيد و هميشه عصباني بمانيد اصلا طبيعي نيست و در وهله‌ي اول به خودتان آسيب مي‌زند. شما به عنوان تربيت كنندگان و الگوي كودكانتان بهتر است مهارت‌هاي كنترل عصبانيت و حفظ آرامش را ياد بگيريد. 

منبع: مادر عصباني | مادر عصبي چه جور الگويي براي فرزندش مي شود

 

مادر عصباني

مادران هميشه دوست دارند محيطي امن و شاد براي فرزندان خود فراهم آورند اما طبيعي است كه لحظات خسته كننده و عذاب‌آور زيادي را در دوران فرزندپروري خود تجربه مي‌كنند و گاه به مادراني عصباني تبديل مي‌شوند. براي مثال تصور كنيد هوا بسيار سرد است و كودكتان لباس مناسب نپوشيده؛ هزاران كار نكرده در منزل داريد، در اين فكر هستيد كه سريعا او را به خانه برگردانيد و نگرانيد كه مبادا سرما بخورد در حالي كه كودك جيغ‌هاي بلند مي‌زند و نمي‌‌خواهد به خانه برگردد. در چنين شرايطي خستگي، نااميدي و عصباني شدن طبيعي است.

كنترل خشم در مقابل كودكان نياز به آگاهي، مهارت و تمرين دارد اما پيش از آن لازم است علت‌هاي عصبانيت خود را شناسايي كنيد. پيشنهاد مي كنيم مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نماييد.

 

الگوهاي ذهني مادر عصباني

والدين گاه بر اثر ناآگاهي و نداشتن مهارت‌هاي برخود با كودكان، الگوهاي ذهني اشتباهي را در ذهن خود پرورش مي‌دهند و بر اساس همان الگوهاي ذهني با كودكان خود رفتار مي‌كنند. مادران عصباني گمان مي‌كنند در مواجه با رفتارهاي ناخوشايند كودكان حق دارند عصبي شوند؛ براي مثال مي‌گويند فرزندشان آينه را شكسته است بنابراين حق دارند سر او داد بزنند.

مادران عصباني اغلب تلاش‌هاي خود را بي‌نتيجه مي‌بينند و به همين دليل هميشه ناراضي و خسته به نظر مي‌رسند. براي مثال به فرزندشان مي‌گويند "من هميشه در حال مرتب كردن و اتو كردن هستم اما تو هميشه لباس‌هاي مدرسه‌ات را چروك مي‌كني." مورد بعدي اين كه مادران عصباني گمان مي‌كنند با عصباني شدن و فرياد زدن سريع‌تر به نتيجه دلخواه خود مي‌رسند، براي مثال گمان مي‌كنند تا سر فرزند خود فرياد نزنند و عصباني نشوند او اسباب بازي‌هاي خود را از روي زمين جمع نمي‌كند. براي اطلاع از نقش مادر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

 

اصلاح الگوهاي ذهني مادر عصباني

براي اصلاح باورهاي ذهني اشتباه راهكارهاي موثري وجود دارد كه به شرح زير هستند. هر مادري دل‌اش مي خواهد فرزنداني سالم پرورش دهد، توصيه مي‌كنيم براي محقق شدن اين آرزو مقاله مادر خوب را بخوانيد.

1_ آرامش خود را حفظ كنيد

مادرها همانطور كه خودشان هم معتقدند، وقتي مسئله‌اي را براي كودكشان توضيح داده‌اند، چند بار تكرار كرده‌اند و خطرات كاري را يادآوري كرده‌اند و كودك باز هم آن كار را انجام مي‌دهد، حق دارند عصباني شوند. اما حق داشتن به معناي اين نيست كه بايد كنترل خود را از دست بدهند و فرياد بزنند. در مواقعي كه حق با شماست به جاي عصباني شدن با آرامش به او بگوييد كه كارش درست نبوده و موجب ناراحتي شما شده است. پس از آن تنبيهي متناسب با كار انجام شده مانند ممنوع كردن ديدن تلويزيون براي مدتي كوتاه در نظر بگيريد . كودكان از حرف‌هاي شما كمتر از رفتارتان تأثير مي‌پذيرند. وقتي در مواقعي كه مي‌توانستيد سرش داد بزنيد، آرامش خود را حفظ كرده‌ايد، او نيز درس مي‌گيرد و بهتر به حرف‌هايتان گوش مي‌دهد. به هر حال با عصبانيت هيچ چيز عوض نمي‌شود.

2_ مادر عصباني | به كودك ياد بدهيد

در اغلب جوامع و خانواده‌ها، قسمت عمده‌اي از وظيفه‌ي تربيت فرزندان، نگهداري از آنان و مراقبت از وضعيت خوراك، پوشاك و سلامتيشان بر عهده‌ي مادران است. در ايران نيز اين وظيفه‌ي سنگين به دليل كار سنگين پدرها و غيبت آن‌ها در منزل، تنها بر عهده‌ي مادر است. مسلما اين وظيفه براي مادر به تنهايي بسيار سنگين مي‌باشد و طبيعي است كه او را خسته، زودرنج و عصباني كند. اما مادران بايد به دو نكته توجه داشته‌باشند تا راحت‌تر بتوانند به وظايف خود عمل كنند.

همه‌ي كودكان به اقتضاي دوراني كه در آن به سر مي‌برند، تمايل به ريخت و پاش دارند و مرتب كردن را بلد نيستند. براي ياد دادن به آن‌ها لازم است بارها و بارها با حفظ آرامش و مهرباني نظم و ترتيب را به آن‌ها ياد بدهيد و برايشان بگوييد كه مرتب بودن چه فوايدي دارد. در مرتب كردن اتاق به آن‌ها كمك كنيد و اجازه دهيد خودشان هم مشاركت كنند. با فرياد زدن يا عصباني شدن نه تنها نظم و ترتيب را ياد نمي‌گيرند بلكه خودتان هم حالتان بد مي‌شود.

3_ عصباني شدن بهترين راه نيست

اين درست است كه با عصباني شدن و فرياد زدن سريع‌تر و راحت‌تر به مقصود خود مي‌رسيد و ممكن است كودكان با ديدن داد شما بترسند و در لحظه به حرفتان گوش دهند. اما اين روش مطمئن‌ترين و بهترين كار نيست و تنها در كوتاه مدت نتيجه مي‌دهد. اما در طولاني مدت روان شما و فرزندتان را فرسوده مي‌كند و به روابط مادر و فرزنديتان صدمات زيادي وارد مي‌سازد. مادران عصباني فرزندان عصباني پرورش مي‌دهند و به مرور باعث مي‌شوند كودكانشان هر رفتاري را با رفتاري عصباني‌تر پاسخ دهند.

4_ مادر عصباني | كودك را درك كنيد

در لحظه‌اي كه خشم به سراغتان مي‌آيد به اين فكر كنيد كه كودكتان با وجود كار اشتباه همچنان قسمت مهمي از زندگي شماست و در اين شرايط به اقتضاي سن و روحياتش رفتار مي‌كند. زماني كه تصميم گرفتيد بچه دار شويد در واقع براي تمام زندگيتان شريك آورده‌ايد. كودكتان مهمان ناخوانده‌اي نيست كه زندگيتان را به هم ريخته باشد بنابراين با او محترمانه و مانند يك شريك رفتار كنيد و به او مهر بورزيد. 

مورد بعدي اينكه توجه داشته‌باشيد كودك نپخته است و متناسب با درك و فهم كودكانه‌ي خود رفتار مي‌كند. بنابراين شما كه بالغ هستيد، سعي كنيد او را درك كرده و متناسب با سنش با او برخورد كنيد. در صورتي كه به طور كلي شخصيت پرخاشگري داريد و نمي‌توانيد خشم خود را كنترل كنيد، توصيه مي‌شود از خدمات مشاوره روانشناسي كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

راهكارهايي براي كنترل عصبانيت در برابر فرزندان

براي اينكه بتوانيد در مقابل فرزندتان عصبانيت خود كنترل كنيد، توصيه مي‌شود به راهكارهاي زير عمل نماييد:

1. محرك‌هاي عصبانيت را شناسايي كنيد

محرك‌هايي كه منجر به بروز عصبانيت در شما مي‌شوند را پيدا كنيد. بدانيد كه در چه شرايطي زودتر كنترلتان را از دست مي‌دهيد. خواب ناكافي يكي از دلايلي است كه شما را تبديل به مادر عصباني مي‌كند. زماني كه مادر به اندازه كافي نمي‌خوابد، بي‌حوصله شده و با يك تلنگر كوچك از كوره در مي‌رود. برخي ديگر از مادران زماني كه در بچه‌داري تنها مي‌شوند و حمايت و همراهي همسر خود را دريافت نمي‌كنند، بسيار آسيب‌پذير مي‌شوند.

از ديگر محرك‌هاي عصبانيت مي‌توان به نداشتن تغذيه مناسب و ضعيف شدن بدن، نداشتن وقت براي اختصاص دادن به خود و پرداختن به علايق شخصي، ماندن در خانه براي مدت طولاني، نداشتن وقت و فرصت معاشرت با ديگران و خوشگذراني اشاره كرد. هر فرد محرك‌هاي عصبانيت مختص خود را دارد و ممكن است به دلايل مختلفي عصباني شود؛ آنچه كه اهميت دارد اين است كه از خود آگاهي كامل داشته‌باشيد و بدانيد چه عواملي به عصبانيتتان دامن مي‌زند و از شما يك مادر عصباني مي‌سازد.

2. از روش‌هاي آرام سازي كمك بگيريد

بعد از شناسايي محرك‌هاي خشم و عصبانيت لازم است راه‌هاي كاهش آن‌ها و روش‌هايي كه به آرام شدنتان كمك مي‌كند را پيدا كنيد. گاه افراد با گوش دادن به يك موسيقي ملايم آرام مي‌شوند و برخي ديگر با درد دل كردن با ديگران خودشان را خالي مي‌كنند. خود را به خاطر اين كه يك مادر عصباني هستيد سرزنش نكنيد و به دنبال آرامش باشيد. راهكارهاي مناسب را تمرين كنيد در زمان‌هاي عصبانيت آن‌ها را به كار بگيريد. نفس‌هاي عميق بكشيد، دوش بگيريد، عود روشن كنيد و...

روش‌هاي بي‌شماري در اين زمينه وجود دارند و از مؤثرترين آن‌ها مي‌توان به تمرينات مراقبه، ريلكسيشن و يوگا اشاره كرد. انجام روزانه و مرتب مراقبه به شما كمك مي‌كند تا به آرامش ذهني دست پيدا كنيد و بهتر بتوانيد احساسات و رفتارهاي خود را در مقابل محرك‌ها كنترل كنيد. 

 

سخن آخر

عصباني بودن به اين معنا نيست كه شما مادر بدي هستيد؛ بلكه به اين معناست كه هنوز ياد نگرفته‌ايد چطور بر اعصاب خود مسلط باشيد و خود را آرام كنيد. تمام انسان‌ها مي‌توانند با تمرين و كسب آگاهي تغيير كنند يا رفتارهاي نامطلوب خود را بهبود ببخشند. دست از سرزنش كردن خود برداريد و با پاك كردن برچسب مادر عصباني از روي خود، شخصيت زيباتر و سالم‌تري براي فرزند خود رقم بزنيد. كافي است منابع عصبانيت خود را بيابيد و راه‌هاي دفع آن‌ها را بياموزيد. در زمينه رفتار با كودك و تربيت فرزندان مي‌توانيد از مشاوره كودك نيز بهره‌مند شويد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مادر عصباني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مادر عصباني | مادر عصبي چه جور الگويي براي فرزندش مي شود

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ دى ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۴:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی