مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

حساسيت به طرد چيست و راهكارهاي درماني آن كدام‌اند؟ اهميت زندگي به شيوه گروهي در انسان‌ها به حدي زياد است كه تقريباً تمامي آن‌ها طرد و كنار گذاشته شدن از اجتماع را موضوعي ناخوشايند دانسته و تلاش مي‌كنند تا از بروز چنين اتفاقي براي خودشان جلوگيري كنند. بااين‌حال، گروهي از افراد به اين مسئله بيش‌ازحد واكنش نشان مي‌دهند. واكنش‌هاي شديد نسبت به كنار گذاشته شدن از يك جمع و رفتارهايي كه به دنبال آن از فرد سر مي‌زند، معمولاً مشكلاتي را براي خود فرد و اطرافيان ايجاد مي‌كند. به همين خاطر در اين مطلب سعي مي‌كنيم تا شمارا با مفهوم حساسيت به طرد، علل و راه‌هاي درمان آن آشنا كنيم پس تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد. 

منبع: حساسيت به طرد چيست | راه هاي تقويت حس دوست داشته شدن

 

حساسيت به طرد چيست

گروهي از افراد همواره در حالت گوش به زنگي براي دريافت نشانه‌هاي طرد شدن هستند. آن‌ها ساده‌ترين رفتارها را به‌عنوان دلايلي براي طرد تلقي مي‌كنند و به دنبال چنين برداشتي، معمولاً رفتارهايي انجام مي‌دهند كه اگرچه نامتناسب با شرايط محيط و اجتماع است، اما با استنباطي كه آن‌ها در ذهن دارند، كاملاً همخوان است.

براي مثال، يك فرد داراي حساسيت بالا به طرد، در حين مكالمه با يك دوست، متوجه مي‌شود كه دوستش گاهي به تلفن همراه خود نگاه مي‌كند. توجه به تلفن همراه ازنظر چنين فردي به اين معناست كه دوستم حتماً حوصله مرا ندارد، او نمي‌خواهد با من صحبت كند، مي‌خواهد به من بفهماند كه بايد خداحافظي كنم، او احتمالاً مي‌خواهد ارتباطش را براي هميشه با من قطع كند و.... به دنبال چنين دريافت و باوري، اين فرد واكنشي نسبتا شديد به رفتار دوستش نشان خواهد داد، اين واكنش مي‌تواند از رفتارهايي مانند يك خداحافظي نابهنگام و ترك قرار تا يك پرخاشگري تمام عيار باشد. واكنش هرچه كه باشد، نكته اينجاست كه ازنظر چنين فردي، هيچ دليل ديگري براي اين رفتار نمي‌توان متصور شد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نشانه‌هاي حساسيت و زودرنجي كليك كنيد.

 

حساسيت به طرد | واكنش‌ها به ادراك طرد

هر فردي بر اساس شخصيت و روحياتي كه دارد، به شكلي منحصربه‌فرد به احساس طرد شدن پاسخ مي‌دهد. به‌طوركلي مي‌توانيم انواع پاسخ‌ها به حساسيت بالا نسبت به طرد را در چند گروه، طبقه‌بندي كنيم.

1. افرادي كه به دنبال تاييد و محبت ديگران برمي‌آيند

اين گروه از افراد، به دليل ترسي كه از طرد شدن و از دست دادن نزديكانشان دارند، همواره تلاش مي‌كنند تا از بروز كوچك‌ترين اختلاف‌نظر و دلخوري جلوگيري كنند. آن‌ها همواره به دنبال تاييد و محبت از جانب ديگران هستند؛ درنتيجه بيش‌ازحد محبت مي‌كنند، در همه حال، ديگران و شرايط آن‌ها را درك كرده و مقدم بر خود مي‌دانند. مي‌توان گفت كه اين گروه از افراد، خود را به‌عنوان يك فرد مستقل، از ياد برده و كاملاً بر اساس برنامه‌ها و نيازهاي ديگران زندگي مي‌كنند.

2. افرادي كه با پرخاش و بدرفتاري تلاش مي‌كنند توجه ديگران را جلب كنند

يكي از شايع‌ترين واكنش‌ها در مقابل احساس طردشدگي، خشم است. افرادي كه در مقابل بي‌توجهي ديگران از كوره در مي‌روند و يا آن‌هايي كه با زورگويي سعي در حفظ يك رابطه دارند، در اين گروه قرار مي‌گيرند. اين افراد اگرچه در ظاهر خودخواه به نظر مي‌رسند و به شكلي وانمود مي‌كنند كه ديگران نسبت به آن‌ها در مرتبه پايين‌تري قرار دارند اما در حقيقت به‌شدت نسبت به تنها شدن و از دست دادن اطرافيانشان آسيب‌پذير هستند.

3. افرادي كه بخاطر حساسيت به طرد تنهايي را برمي‌گزينند

انتخاب تنهايي، مي‌تواند يك پيش‌دستي هوشمندانه در مقابل حساسيت بالا به طرد شدن باشد. به عبارتي اين افراد باور دارند كه قرار است از جانب نزديكان و عزيزانشان طرد شوند و از اين طرد، ناراحتي بسياري را تجربه كنند. به همين خاطر سعي مي‌كنند تا از ابتدا وارد روابط اجتماعي نزديك نشوند تا نهايتاً طرد را تجربه نكنند. افرادي كه از شروع روابط صميمانه واهمه دارند و هنگامي كه يك رابطه صميمانه شكل مي‌گيرد سعي مي‌كنند تا رابطه را از بين ببرند و همچنين آن‌هايي كه تلاش مي‌كنند تا روابطشان را همواره منطقي نگه‌دارند در اين دسته قرار مي‌گيرند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه احساسات كليك كنيد.

 

چرا حساسيت بالا به طرد ايجاد مي‌شود؟

تقريباً تمامي روانشناسان به اهميت سال‌هاي اوليه كودكي و رابطه مادر و فرزند، باور داشته و معتقدند كه كيفيت اين رابطه، چگونگي روابط بعدي فرد در طول زندگي را تعيين مي‌كند. اگر كودكان در سال‌هاي نخستين زندگي، به اين نتيجه برسند كه مادر و يا هر فرد ديگري كه مسئوليت مراقبت از آن‌ها را دارد، همواره براي رفع نيازهايشان حاضر است و آن‌ها را تنها نمي‌گذارد، در آينده نيز چنين تصوري را راجع به شريك احساسي‌شان خواهند داشت؛ اما اگر كودك احساس كند كه مادر همواره براي پاسخگويي به نيازهاي وي آماده نيست و گاهي نيازهايش را بي‌جواب مي‌گذارد، اين بي‌اعتمادي به كليه روابط بعدي فرد نيز سرايت مي‌كند.

 

درمان حساسيت به طرد

1. پذيرش

اولين قدم براي ايجاد هر تغييري آن است كه بپذيريم در چه وضعيتي قرار داريم. تا زماني كه نپذيرفته‌ايم كه در كجا ايستاده‌ايم نمي‌توانيم براي عقب يا جلو رفتن برنامه‌ريزي كنيم.

2. در نظر گرفتن همه احتمالات از راهكارهاي درمان حساسيت به طرد

هنگامي‌كه احساس مي‌كنيد رفتاري به اين معناست كه طرف مقابل قصد طرد كردن شمارا دارد، چند نفس عميق بكشيد، خودتان را آرام نگه‌داريد و سعي كنيد در ذهنتان به اين سال پاسخ دهيد چه دلايل ديگري غير از طرد شما، براي رفتار او وجود دارد؟

3. باور كنيد واقعيت غيرقابل تغيير نيست

اگر تجربه ناخوشايندي داشتيد كه شمارا نسبت به طرد شدن از جانب ديگران حساس كرده است، باور كنيد در دنيا قرار نيست همواره يك تجربه برايتان تكرار شود، شايد در تجربيات جديدتان، نتيجه‌اي متفاوت بگيريد. براي رسيدن به اين باور بايد شروع كنيد و رفتاري متفاوت از قبل در روابطتان پيش بگيريد.

4. از كنار گذاشته شدن نترسيد

حساسيت به طرد، از آنجايي نشات مي‌گيرد كه فرد نبودن اطرافيان را به‌مثابه يك فاجعه تعبير مي‌كند. اين باور را در خودتان تقويت كنيد كه در زندگي هر يك از انسان‌ها، افراد بسياري مي‌آيند و مي‌روند و اين مسئله، چندان هم ترسناك نيست.

براي شناخت بيشتر در زمينه مهارت هاي زندگي كليك كنيد.

 

نقش اطرافيان در حساسيت به طرد

حساسيت به طرد، براثر تجربيات فرد در زندگي ايجاد مي‌شود به همين خاطر، براي كاهش نشانه‌ها و از بين بردن چنين طرز فكري در فرد، مي‌بايست بامحبت بي‌قيدوشرط به او نشان دهيد كه دوستش داريد و قصد رها كردنش را نداريد. محبت بي‌قيدوشرط به اين معناست كه شما مي‌بايست با رفتارتان به‌طرف مقابل نشان دهيد كه علي‌رغم دلخوري‌هايي كه به‌صورت طبيعي در يك رابطه پيش خواهد آمد و تمام اختلاف‌نظرهاي موجود، همواره او را دوست مي‌داريد و تصميمي براي رها كردنش نداريد.

همواره اين نكته را در نظر داشته باشيد كه ايجاد چنين تفكري، به‌مرورزمان و براثر تجربيات مختلفي در فرد ايجادشده است، پس براي از بين بردن آن نيز، به زمان و صبر نياز است.

 

سؤالات متداول

چه افرادي بيشتر در معرض آسيب نسبت به حساسيت به طرد هستند؟

افرادي كه به هر دليلي نظير فوت والدين، جدا شدن از والدين، بي‌توجهي والدين به نيازهايشان و...، رابطه والد فرزندي باكيفيتي در دوران كودكي‌شان نداشته‌اند و يا افرادي كه در معرض تجربيات طرد شدن از سوي ديگران بوده‌اند، نسبت به اين باور مخرب آسيب‌پذيرتر هستند.

چگونه مي‌توانيم حساسيت به طرد را در خودمان از بين ببريم؟

براي ضعيف كردن باور به طرد شدن از جانب ديگران، در مرحله اول بايد به اين درك برسيد كه اين، صرفاً يك حساسيت و باور اشتباه در ذهن شماست و مي‌بايست با آن مبارزه كنيد، سپس سعي كنيد تا دلايل ديگري براي رفتارهايي كه ازنظر شما دال بر طرد هستند بيابيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه حساسيت به طرد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: حساسيت به طرد چيست | راه هاي تقويت حس دوست داشته شدن

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۴:۲۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی