مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

جواني يكي از بهترين و حساس‌ترين دوره‌هاي زندگي است؛ درصورتي‌كه جوانان در اين مرحله از زندگي دچار يكي از انواع افسردگي شوند، ممكن است به شكل جبران‌ناپذير آسيب ببيند و افسردگي تاثيرات نامطلوب خود را بر بهداشت جسمي و رواني آنان بگذارد. جوانان در اين دوره سرشار از اميد و آرزو هستند و وجود موانع متعدد و شكست‌هاي فراوان در مسير زندگي‌ باعث مي‌شود اميدهاي آن‌ها رنگ ببازد و به انواع افسردگي دچار شوند. گاهي والدين برخي از نشانه‌ها را در فرزندشان مي‌بينند اما پي به افسردگي نمي‌برند و گمان مي‌كنند كه اين رفتار‌ها طبيعي هستند در صورتي كه لازم است با مراجعه به روان‌شناس و متخصص براي درمان او اقدام كنيد. در ادامه به طور كامل درباره علل، نشانه‌ها و راه هاي مقابله با افسردگي در جوانان صحبت خواهيم كرد. گفتني است كه مشاوره روانشناسي در درمان انواع افسردگي بسيار موثر خواهد بود. 

منبع: افسردگي جوانان

 

نشانه‌هاي افسردگي در جوانان

هنگامي كه جوانان به افسردگي مبتلا مي‌شود شيوه‌ زندگي آن‌ها تا حدودي تغيير مي‌كند و ديگر از فعاليت‌هاي روزمره‌ خود لذت كافي نمي‌برند و اتفاقاتي كه در زندگي رخ مي‌دهد براي آن‌ها يكنواخت و تكراري خواهد بود. در ادامه به برخي ديگر از نشانه‌هاي جوانان مبتلا به افسردگي مي‌پردازيم.

  • تغييرات در خلق و خو، درخود فرورفتگي، احساس غمگيني و دل‌مردگي و داشتن احساس گناه.
  • نااميدي نسبت به آينده و بي‌علاقه بودن نسبت به اتفاقات زندگي
  • از دست دادن انگيزه، تلاش و پشتكار كه باعث مي‌شود مانند گذشته مسئوليت پذير نباشند و كارها را نيمه تمام رها كنند.
  • كاهش ميل جنسي طبيعي يا ميل جنسي بيش از حد زيرا برخي از افراد افسرده به دليل اينكه از رابطه‌ جنسي خود لذت نمي‌برند سعي مي‌كنند تا تعداد مقاربت خود را بالا ببرند تا بتوانند لذت ببرند. براي آگاهي درباره كاهش ميل جنسي كليك كنيد.
  • اشكال در خواب، كابوس‌هاي مكرر شبانه و سحرخيز بودن با وجود كم خوابي
  • نشخوار فكري و اشكال در تمركز از نشانه‌هاي افسردگي در جوانان است كه با تكنيك‌هاي روان شناسان مي‌توان تا حدودي آن‌ها را از بين برد و روي نكات مثبت تمركز كرد.
  • از ديگر نشانه‌هاي افسردگي پرخاشگري بي‌مورد است. معمولا جواناني كه از افسردگي رنج مي‌برند رفتارهاي ضد اجتماعي دارند.
  • عدم تعاملات اجتماعي و اولويت قرار دادن تنهايي به حضور در اجتماع

در صورتيكه اين نشانه‌ها را به مدت طولاني در خود يا ديگران مشاهده مي‌كنيد كه زندگي اجتماعي و فردي را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، توصيه مي‌شود به روان‌شناس مراجعه كنيد و از شيوه‌هاي درماني آن‌ها براي بهبودي علائم افسردگي بهره بگيريد.

براي شناخت بيشتر درباره افسردگي و علائم افسردگي كليك كنيد.

علل افسردگي در جوانان

بروز افسردگي در جوانان علل گوناگوني دارد و گاهي اوقات شرايط محيطي باعث ايجاد افسردگي در جوانان مي‌شود. يكي از اين عوامل محيطي كه در بروز افسردگي در جوانان نقش دارد خانواده‌ها هستند زيرا گاهي اوقات خانواده‌ها تمام امكانات رفاهي را براي فرزندان خود مهيا مي‌كنند و گمان مي‌كنند تمام نياز‌هاي فرزندشان را برآورده كرده‌اند و توجهي به نيازها و خواسته‌هاي دروني فرزندشان ندارد. اين مسئله باعث مي‌شوند تا فرزندشان احساس نوعي خلاء در وجود خود داشته باشد و زمينه‌ بروز افسردگي در آن‌ها ايجاد مي‌شود. توصيه مي‌گردد والدين با مراجعه به روان‌شناس از شيوه‌هاي تربيتي صحيح آگاه شوند و از ايجاد افسردگي در فرزندشان جلوگيري كنند.

عوامل ديگري كه در بروز افسردگي نقش دارد شامل مشكلات اقتصادي، استرس‌هاي محيطي، جنسيت، مزاج، اختلال در عملكرد بخش‌هايي از سيستم اعصاب مركزي و مغز، ضربه‌هاي روحي و عاطفي، طلاق، اعتياد، تنش‌هاي خانوادگي و حتي عوامل ژنتيكي زمينه‌ساز بروز افسردگي در جوانان است. 

براي اطلاع بيشتر درباره علت افسردگي كليك كنيد.

انواع افسردگي در جوانان

افسردگي در بين جوانان انواع مختلفي دارد و هركدام روش درمان خاص خود را دارد كه مي‌توان با كمك روان‌شناس از بهترين شيوه‌ درماني استفاده كرد. به صورت كلي در بين جوانان شش نوع افسردگي وجود دارد كه در ادامه به هريك از آن‌ها و نشانه‌هايشان  مي‌پردازيم.

افسردگي اساسي

در اين نوع ‌از افسردگي فرد بيشتر زمان زندگي‌اش را با نوعي احساس غم و اندوه سپري مي‌كند و در زمان كمتري احساس خوشي و شادي دارد. علائم اين نوع افسردگي غمگيني، احساس گناه و بي‌ارزشي، اختلال در خوردن و خوابيدن است. حتي ممكن است فرد گاهي به خودكشي نيز فكر كند. اگر افرادي كه به افسردگي اساسي مبتلا هستند تحت درمان قرار نگيرند و درمان نشود احتمال اينكه شدت افسردگي در آن‌ها افزايش پيدا كند زياد است.

افسرده خويي

علائم اين افسردگي كمي شديدتر و طولاني تر از افسردگي اساسي است و نياز به درمان عميق‌تري دارد. علائم افسرده خويي بگونه‌اي است كه ممكن است در فرد ماندگار شود و فرد گمان كند كه بايد تا زماني كه زندگي مي‌كند با اين علائم كنار بيايد و راه درماني وجود ندارد. درصورتي كه با روان‌درماني و دارو درماني مي‌توان اين علائم را از بين برد و شخصي كه اختلال افسرده خويي دارد را درمان كرد. در مقاله ديگري به تفاوت افسرده خويي با افسردگي پرداخته‌ايم كه با كليك بر روي آن مي‌توانيد مطالعه نماييد.

براي شناخت بيشتر درباره اختلال افسرده خويي كليك كنيد.

اختلال دوقطبي

علائم اين اختلال كمي متفاوت‌تر از انواع ديگر افسردگي است زيرا فردي كه اختلال دو قطبي دارد علاوه بر احساس غمگيني و ناراحتي، در دوره‌هايي از زندگي‌اش احساس سرخوشي و شادي دارد و داراي تغييرات خلقي و نوسانات اخلاقي است كه ممكن است اين نوسانات اخلاقي چندين بار در سال يا در هفته اتفاق بيفتد و نمي‌توان تعداد و زمان اين نوسانات خلقي را به صورت قطعي تعيين كرد. براي درمان اختلال دو قطبي لازم است پزشك دوره‌هاي ناراحتي و سرخوشي را مشاهده كند تا بتواند درمان لازم را براي افسردگي در جوانان انجام دهد.

براي اطلاع بيشتر درباره درمان اختلال دو قطبي كليك كنيد.

افسردگي رواني

علائم افسردگي رواني يا سايكوتيك شامل هذيان، توهم و پارانويا مي‌باشد و در اين نوع از افسردگي فرد روان پريشي‌اش را با نوعي از افسردگي مشاهده مي‌كند. تشخيص اين اختلال دشوار است زيرا افرادي كه از اين اختلال رنج مي‌برند سعي مي‌كنند تا علائم افسردگي خود را پنهان كنند تا كمتر تحقير شوند، اما براي درمان كارآمد لازم است تا اين اختلال توسط روانشناس تشخيص داده شود.

افسردگي فصلي

اين نوع از افسردگي به علت تغييرات فصلي و ويژگي‌هاي خاص هر فصل اتفاق مي‌افتد و شدت كمتري نسبت به انواع ديگر افسردگي دارد. بيشترين افسردگي‌هاي فصلي در زمستان به دليل كمبود نور در اين فصل اتفاق مي‌افتد و باعث ايجاد تغييرات در خلق افراد مي‌شود.

به صورت كلي تشخيص صحيح براي درمان هريك از انواع افسردگي اهميت زيادي دارد و با توجه به شرايط رواني فرد بايد تحت درمان رواني و دارويي قرار بگيرد.

عوارض و پيامد‌هاي افسردگي در جوانان

افسردگي در جوانان علاوه بر آسيب‌هاي روحي و جسماني كه دارد در عملكرد اجتماعي، تحصيلي، شغلي و بسياري از موارد ديگر تاثيرگذار است و جنبه‌هاي گوناگون زندگي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

افرادي كه افسرده هستند نمي‌توانند تمركز داشته باشند و مانند گذشته علاقه‌اي به خواندن درس و حضور در كلاس‌ها ندارند كه باعث افت عملكرد تحصيلي آن‌ها مي‌شود مخصوصا اين افت تحصيلي زماني كاملا مشهود است كه فرد افسرده در گذشته عملكرد تحصيلي‌اش عالي بوده است.

علاوه بر اين افرادي كه به افسردگي مبتلا مي‌شوند عملكرد اجتماعي آن‌ها دستخوش تغييراتي مي‌شود و آن‌ها گاهي با ديگران با پرخاشگري رفتار مي‌كنند و رفتارهايي انجام مي‌دهند كه ضد هنجارهاي جامعه است مانند فرار كردن از خانه، رانندگي‌هاي خطرناك، بي‌بند و باري، زياده روي در نوشيدن الكل، مصرف مواد مخدر، اعتياد به تكنولوژي و مواردي از اين قبيل است.

البته اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اگر كسي اين رفتار‌ها را انجام مي‌دهد صرفا افسرده نيست و ممكن است شرايط در ‌آن زمان باعث انجام چنين رفتارهايي شده است و براي تشخيص افسردگي لازم است روان‌شناس فرد را تحت نظر بگيرد تا بتواند تشخيص مناسبي بدهد.

درمان افسردگي جوانان

بروز افسردگي در جوانان به دلايل گوناگوني اتفاق مي‌افتد و اگر درمان نشود ممكن است عوارض زيانباري داشته باشد زيرا طبق تحقيقات اگر افرادي كه به افسردگي مبتلا هستند تحت درمان دارويي و رواني قرار نگيرند در آينده رفتارهاي ضد اجتماعي از خود نشان مي‌دهند. برخورداري از حمايت اجتماعي در بهبودي افسردگي افراد تاثير زيادي دارد زيرا افرادي كه از حمايت اجتماعي برخوردار نيستند بيشتر در لاك خود فرو مي‌روند و سعي مي‌كنند در اجتماع حضور پيدا نكنند. انجام ورزش‌هايي مثل يوگا كه نياز به تمركز دارد باعث ‌مي‌شود علائم اضطراب و افسردگي كاهش پيدا كند، خواب كافي و تغذيه مناسب نيز باعث تسريع بهبودي افسردگي در افراد مي‌شود.

به صورت كلي روان درماني موثرترين شيوه‌ درمان افسردگي است و اگر شدت افسردگي بالا باشد در كنار روان درماني از دارو درماني نيز مي‌توان استفاده كرد، زيرا افرادي كه افسرده هستند زماني كه تحت روان‌درماني قرار مي‌گيرند روان‌شناس علل بروز افسردگي در اين افراد را شناسايي مي‌كند و با كمك فرد افسرده آن‌ها را از بين مي‌برند.

براي اطلاع بيشتر درباره درمان افسردگي كليك كنيد.

چرا مركز مشاوره حامي هنر زندگي

مركز مشاوره حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه اختلالات رواني از جمله افسردگي جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است. اين مركز با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد. ما در اين مركز شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌ايم تا بتوانيد از هر كجاي كشور با مشاوران ما به صورت تلفني و حضوري در ارتباط باشيد. اين مركز به شما تضمين خواهد داد تا در كمترين زمان ممكن به علت افسردگي در خود پي برده و با شناسايي علائم و انتخاب بهترين راهكارهاي درماني بتوانيد روند عادي زندگي خود را دنبال كنيد. همچنين در صورتي كه در اطرافيان شما كسي از اين اختلال رنج مي‌برد با دريافت راهكارها و روش‌هاي گوناگون به درمان او كمك نماييد.

براي آگاهي درباره روند دريافت مشاوره افسردگي كليك كنيد.

سوالات متداول

عوارض افسردگي در جوانان چيست؟

افسردگي در جوانان علاوه بر آسيب‌هاي روحي و جسماني كه دارد در عملكرد اجتماعي، تحصيلي، شغلي و بسياري از موارد ديگر تاثيرگذار است و زندگي را براي فرد با سختي‌هايي همراه مي‌كند به همين خاطر درمان زودهنگام از اهميت بالايي برخوردار است. 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي جوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: افسردگي جوانان

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي جوانان،
موضوع:
[ ۳ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۳۱:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی