مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

عوامل تحريك كننده افسردگي كدام موارد هستند؟ در چه شرايطي بايد نسبت به بروز افسردگي هوشياري بيشتري داشته باشيم؟ افسردگي يكي از شايع‌ترين اختلالات رواني است كه به همين دليل تحت عنوان سرماخوردگي ذهن نيز شناخته مي‌شود. عوامل زيادي در محيط فرد مي‌توانند شروع افسردگي را تحريك كنند و يا منجر به تشديد آن شوند. همه افراد در تمامي سنين در معرض خطر اين عوامل تحريك كننده قرار دارند و گاهي اجتناب از آن امري غير ممكن است. در اين شرايط لازم است كه با شناخت اين عوامل و علائمي كه نشان دهنده افسردگي هستند از ابتلا به اختلالات افسردگي پيشگيري كنيم. ضمن اينكه اگر بطور صميمي با يك مشاور متخصص درد و ‌دل كنيد و عوامل تحريك كننده خود را بگوييد، مشاور مي‌تواند با توجه به شرايط خودتان راهكارهاي عملي براي درمان افسردگي ارائه دهد. 

منبع: عوامل افسردگي

 

عوامل تحريك كننده افسردگي ؛ چند عامل اصلي

شرايط مختلفي مي‌تواند در ايجاد خلق افسرده و شروع دوره‌هاي افسردگي دخيل باشند. به اين نكته توجه كنيد كه اصولاً شرايط شما قابل مقايسه با هيچ فرد ديگري نيست. خوبي روانشناس متخصص اين است كه مثل يك دوست صميمي با شما وارد گفتگو مي‌شود تا راهكاري مناسب روحيه و شرايط شما پيدا كند. در اينجا چند مورد از اصلي‌ترين عوامل تحريك افسردگي را توضيح مي‌دهيم. براي آگاهي بيشتر مقاله افسردگي چيست را بخوانيد.

1- ايجاد تغييرات اساسي در زندگي

سازگاري با هر تغييري در زندگي كار آساني نيست. براي مثال شرايطي مثل از دست دادن شغل يا بازنشستگي فرد را مجبور مي كند تا به شيوه‌اي زندگي كند كه به آن عادت ندارد. ناتواني در سازگاري در ابتدا مي‌تواند منجر به اختلال سازگاري شده و در نهايت به اختلال افسردگي بيانجامد. از جمله مهمترين تغيير در زندگي افراد مي‌توان به تولد فرزندان اشاره كرد. جالب است بدانيد افسردگي پس از زايمان تنها به زنان اختصاص ندارد بلكه مردان را نيز درگير خود مي‌كند. جدا از تغييرات هورموني كه پس از زايمان زنان را نسبت افسردگي آسيب پذير مي كند، كنار آمدن با شرايط، مسئوليت ها و وظايف جديد در بروز اين اختلال نقش بسيار مهمي دارد. براي آگاهي بيشتر درباره افسردگي بعد از زايمان كليك كنيد.

زن و مردي كه تا قبل از به دنيا آمدن فرزند در مركز توجه يكديگر قرار داشتند اما اكنون دائما بايد توجه خود را به كودك معطوف كنند براي سازگاري با شرايط جديد به انعطاف‌پذيري ذهني و دريافت حمايت عاطفي از جانب ديگران نياز دارند تا بتوانند از بروز افسردگي پيشگيري كنند. در صورت بروز هرگونه علائم افسردگي پس از تولد فرزند حتما بايد به يك مشاور روانشناس براي دريافت خدمات روان‌درماني مراجعه كنيد چرا كه افسردگي به ميزان زيادي بر رابطه شما با فرزندتان تاثير مي‌گذارد و ممكن است باعث افسردگي او نيز شود.

براي اطلاع بيشتر درباره روان درماني كليك كنيد.

2- عوامل تحريك كننده افسردگي : عوامل مربوط به روابط عاطفي

در بسياري از موارد افسردگي فرد در پي عوامل مربوط به روابط عاطفي مثل طلاق يا به هم خوردن رابطه و مشكلات خانوادگي آغاز مي‌شود. در حقيقت از آنجا كه روابط عاطفي نزديك، هيجانات بسياري را در ما رقم مي‌زنند ايجاد مشكل در آن‌ها مي‌تواند طوفان بزرگي را در سطح روان ايجاد كند. بسياري از افراد پس از طلاق يا به هم زدن رابطه عاطفي خود و تجربه شكست عشقي خلق بسيار پاييني را تجربه مي‌كنند و حتي ممكن است افكار خودكشي نيز به سراغ آن‌ها بيايد. در اين موارد مداخلات روانشناسي و روان پزشكي ضرورت بسياري دارد. جدا از جلسات روان درماني فرد ممكن است نياز به درمان‌هاي دارويي با داروهاي ضدافسردگي نيز نياز پيدا كند.

براي اطلاع درباره افسردگي بعد از شكست عشقي و افسردگي بعد از طلاق كليك كنيد.

3- مرگِ نزديكان و آشنايان 

كنار آمدن با مرگ عزيزان يكي از دشوارترين امتحانات اين زندگي است. اگر نتوانيم از پس اين امتحان بربياييم احتمال دارد كه حالات مربوط به سوگ و عزاداري براي مدت‌هاي طولاني در ما باقي بماند و منجر به افسردگي شود. داشتن علائمي از غم و اندوه شديد تا 6 ماه پس از مرگ عزيزان مي‌توان طبيعي باشد اما اگر براي مدت طولاني‌تري حالات سوگ را تجربه كرديد و يا خلق افسرده تا حد زيادي عملكرد روزانه شما را مختل كرد حتماً لازم است كه براي درمان افسردگي به مشاوره روانشناسي مراجعه كنيد.

براي آگاهي بيشتر درباره سوگ در بزرگسالان كليك كنيد.

4- تجربه استرس مزمن

امروزه اكثر افراد جامعه تحت تأثير انواع استرس‌هاي مالي، شغلي، خانوادگي و ... قرار دارند. اين استرس‌ها اگر براي طولاني مدت در زندگي حضور داشته باشند و درست مديريت نشوند مي‌توانند منجر به انواع اختلالات اضطرابي، افسردگي و علائم جسماني ناخوشايند شوند. به طور مثال ممكن است شما بعد از تعطيلات طولاني مدت مجبور به رفتن به سر كار و يا دانشگاه شويد. اين شرايط مي‌تواند به يكباره استرس‌هاي زيادي را براي شما به وجود آورد. در اين راستا مي‌توانيد با يادگيري راهكارهاي مديريت استرس از طريق كتاب‌هاي خودياري، كارگاه‌هاي آموزشي و جلسات مشاوره فردي در پيشگيري از اين مشكلات نقش بسزايي داشته باشيد.

براي شناخت بيشتر درباره افسردگي بعد از تعطيلات كليك كنيد. 

5- عوامل تحريك كننده افسردگي : اعتياد به مصرف مواد، دارو يا الكل

درگيري در هر نوع اعتياد مي‌تواند فرد را به ورطه افسردگي بكشاند. از دست دادن روابط خانوادگي، تحليل رفتن قواي جسمي و رواني كه در اثر اعتياد به وجود مي‌آيند در پيدايش افسردگي بي‌تأثير نيستند. هم‌چنين افسردگي پس از ترك اعتياد و همچنين ترك سيگار نيز بسيار شايع است. در واقع بسياري از افراد بعد از ترك اعتياد و سيگار به افسردگي مبتلا مي‌شوند. اين افسردگي مي‌تواند موقعيت بسيار پرخطري باشد كه فرد را به مصرف دوباره مواد سوق دهد. در دوران ترك حتماً لازم است كه تحت نظر يك متخصص روانشناس قرار داشته باشيد.

براي آگاهي بيشتر درباره افسردگي پس از ترك سيگار كليك كنيد.

كلام آخر

عوامل محيطي گوناگوني در تحريك و تشديد افسردگي نقش دارند و همه افراد در سنين مختلف ممكن است آن را تجربه كنند. افسردگي از جمله شايع‌ترين اختلالات رواني است كه مي‌تواند سلامت جسمي و رواني افراد را در معرض خطر قرار دهد و تاثيرات خود را بر جنبه‌هاي مختلف زندگي از جمله شغل، تحصيل و روابط بين فردي بگذارد. به همين خاطر لازم است كه با شناسايي عوامل تحريك كننده افسردگي در راستاي پيشگيري از آن گام برداريم. بهره بردن از مشاوره افسردگي به شما كمك مي‌كند تا علت و عوامل تشديد كننده افسردگي را در خود پيدا كرده و با شناسايي علائم و انتخاب بهترين راهكارهاي درماني بتوانيد روند عادي زندگي خود را دنبال كنيد.

براي آگاهي بيشتر درباره روند دريافت مشاوره افسردگي و درمان افسردگي كليك كنيد.

سوالات متداول

مهم‌ترين علائم افسردگي چيست؟

فرد همواره خلق و خوي افسرده دارد و نسبت به فعاليت‌هاي لذت بخش بي علاقه است. همچنين با مشكلات خواب و كابوس‌هاي شبانه دست و پنجه نرم مي‌كند و افكار خودكشي و احساس گناه دارد.

براي اطلاع بيشتر درباره ديگر علائم افسردگي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه عوامل تحريك كننده افسردگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: عوامل افسردگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عوامل افسردگي،
موضوع:
[ ۸ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۲۹:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی