مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

شب ادراري يكي از مشكلات رايج در بين كودكان ۴ تا ۱۰ سال است كه باعث شده والدين به دنبال راهي براي درمان آن باشند. البته اين مشكل نه فقط براي والدين، بلكه براي كودك نيز بسيار آزاردهنده و خجالت‌آور است. در شب ادراري كودك به طور غيرارادي در خواب ادرار مي‌كند كه اين مسئله مي‌تواند به دليل مصرف زياد مايعات، بيماري‌هاي جسمي، بيماري‌هاي عصبي، روحي و غيره باشد. درمان شب ادراري بسته به علت بروز آن متفاوت است و روش‌هاي مختلفي از جمله درمان‌هاي دارويي، خانگي و گياهي دارد. مثلا اگر شب ادراري ناشي از مشكلات جسمي باشد با مصرف دارو درمان مي‌شود. در ادامه مقاله به بررسي كامل شب ادراري و درمان آن مي‌پردازيم. اگر كودك شما نيز با اين مشكل مواجه است مي‌توانيد موضوع را در جلسه مشاوره كودك مطرح كنيد به راه‌حل مناسب كودك خود برسيد. 

منبع: درمان شب ادراري كودكان

 

درمان شب ادراري كودكان | يك اتفاق طبيعي

در صحبت با مشاور متخصص كودك متوجه مي‌شويد كه تا چه ميزان بايد به مراحل رشد كودك توجه داشته باشيد. شب ادراري اتفاقي است كه تقريباً در روند رشد همه كودكان اتفاق مي‌افتد. شب ادراري به معني عدم كنترل ادرار در حين خواب است و يك مشكل شايع در ميان كودكان مي‌باشد كه تا قبل از سنين پنج سالگي عادي بوده و مشكل تلقي نمي‌شود. شب ادراري در بين پسران شايع‌تر است با اين حال در دختران نيز اين اتفاق رخ مي‌دهد. پايان شب ادراري در ميان كودكان مختلف، متفاوت است. عواملي مثل جنسيت، رشد و بلوغ كودك و سلامت جسمي و رواني در پايان دادن به شب ادراري موثر هستند.

براي آشنايي بيشتر درباره روانشناسي رشد كليك كنيد.

پيش از درمان دلايل شب ادراري كودكان را بيابيد

شب ادراري دلايل متعددي دارد كه در اينجا به مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌كنيم. با اين حال عوامل ژنتيكي از جمله ابتلاي يكي از والدين به شب ادراري و بيماري‌هاي جسمي و رواني در كودك بيشترين نقش را در شب ادراري دارند.

- انسداد راه تنفس و خروپف كردن در خواب

- تكامل كند سيستم عصبي مركزي

- مشكلات هورموني

- عفونت هاي ادراري

- ظرفيت كم مثانه

- ضايعات نخاعي

- ديابت

- انواع اختلالات خواب (براي آشنايي بيشتر با انواع اختلالات خواب كليك كنيد).

- مصرف بيش از حد مواد محرك مثانه مانند شكلات، چاي و نوشابه

- اختلالات ساختاري مانند دريچه مجراي خلفي

- استرس ناشي از مشكلاتي همچون تولد فرزند جديد، ترس از تنها خوابيدن، مشكلات در مدرسه، بحران‌هاي خانوادگي، خانه جديد و غيره.

علائم همراه با شب ادراري كودكان

در صورتي كه شب ادراري با نشانه‌ها و مشكلات ديگري همراه باشد، نشان‌دهنده مسائل جديتري است كه بايد حتما به پزشك مراجعه شود. اين نشانه‌ها موارد زير را دربر مي‌گيرد.

- بي‌اختياري ادرار در طول روز

- افزايش شدت ادرار و سوزش

- ادرار كف‌آلود يا صورتي رنگ

- وجود لكه‌هاي خون در ادرار و لباس زير كودك

- بي‌اختياري مدفوع

- يبوست

توجه داشته باشيد شب ادراري در صورتي مشكل تلقي مي‌شود كه حداقل هفته‌اي دوبار و به مدت سه هفته رخ دهد. در اين شرايط لازم است كه با مراجعه به يك روانشناس و متخصص ابتدا به از بين بردن عوامل زمينه ساز كمك كنيد و سپس راهكارهاي درماني را در نظر بگيريد.

براي اطلاع بيشتر درباره شب ادراري كودكان كليك كنيد.

درمان شب ادراري كودكان | انواع روش درمان

شب ادراري مشكلي است كه بيشتر از لحاظ رواني و اجتماعي آزاردهنده است. براي درمان شب ادراري در ابتدا بايد بررسي‌هاي لازم توسط پزشك انجام شود و در صورت وجود مشكل پنهان ديگر، از روش‌هاي پزشكي و دارو درماني استفاده مي‌شود.

دارو درماني شب ادراري كودكان

دارودرماني معمولا زماني استفاده مي‌شود كه مشكلات ديگري نيز همراه با شب ادراري وجود داشته باشد چرا كه مصرف آن با عوارض جانبي همراه است و براي شب ادراري‌هاي معمول توصيه نمي‌شود. برخي از اين داروها شامل موارد زير است.

- استات دسموپرسين

- ايمي پرايمن

- اكسي بوتينين

- هيوسسيامين

براي شناخت بيشتر درباره دارو درماني كليك كنيد.

انواع روش هاي درمان خانگي

_عدم مصرف مايعات: كودك نبايد بعد از ساعت سه بعد از ظهر مايعات زياد، نوشابه، شكلات و كافئين مصرف كند. اين كار باعث تحريك مثانه در طول شب مي‌شود. همچنين بهتر است كه كودكان قبل از خواب از مصرف شير و ساير لبنيات پرهيز كنند.

_آموزش دستشويي رفتن در طول شب: كودك را در حين خواب بيدار كنيد و از او بخواهيد كه به دستشويي برود. به جاي اين كه به او بگوييد بايد رختخوابش را خشك نگه دارد به او ياد دهيد كه از خواب بيدار شود و به دستشويي برود.

_استفاده از سيستم تشويق: يك سيستم تشويق براي كودك در نظر بگيريد. مثلا يك ليست از روزهاي هفته تهيه كنيد و به ازاي روزهاي مشخصي كه كودك در طول شب ادرار نكرد، به او جايزه دهيد. انواع روش هاي تشويق كودكان را مي‌توانيد در اين جريان بكار ببريد. براي آشنايي درباره انواع روش هاي تشويق كودكان كليك كنيد.

_ريشه يابي مشكل: كودك را سرزنش نكنيد و سعي كنيد علت اين مشكل را پيدا كنيد. به كودك بگوييد كه خودش بايد اين مشكل را حل كند و شما نيز در اين مسير به او كمك مي‌كنيد.

_استفاده از زنگ هشدار: از سيستم زنگ هشدار استفاده كنيد. اين سيستم به اين صورت است كه پس از خيس شدن رخت خواب، زنگ مي‌زند و كودك را از خواب بيدار مي‌كند. اين كار پاسخ به حس مثانه را به كودك آموزش مي‌دهد. اين روش در كودكان بالاي 7 سال كاربرد دارد و براي اثربخشي آن تقريبا 15 هفته زمان نياز است. 

_ورزش: ورزش و تمرين قدرت مثانه را افزايش مي‌دهد. به كودك خود آموزش دهيد كه عضلات شكم را منقبض و نفس خود را در سينه حبس كند. انجام اين كار به مدت 10 الي 20 بار در طول روز، باعث تقويت عضلات مثانه و كنترل ادرار مي‌شود.

درمان گياهي شب ادراري كودكان

علاوه بر روش‌هاي فوق، برخي از گياهان دارويي نيز در حل مشكل شب ادراري موثر هستند. اين گياهان شامل موارد زير هستند.

- دمكرده سنبل الطيب

- گل ختمي

- دارچين

-قره قروت

- دمنوش زنجبيل (براي شناخت بيشتر درباره خواص زنجبيل كليك كنيد).

همچنين خوردن غذاهايي مانند مركبات، ماست، دوغ و ساير غذاهايي كه خاصيت سردي دارند؛ احتمال شب ادراري را افزايش مي‌دهد. توصيه مي‌شود كه قبل از خواب، از خوردن اينگونه غذاها خودداري شود.

برخورد والدين

بطور معمول براي والدين كنار آمدن با چنين مسأله‌اي كار راحتي نيست. شستن هر روزه ملحفه‌ها والدين را خسته مي‌كند. بايد توجه داشت كه كودك نيز در اين موضوع تقصيري ندارد و در درون خود را سرزنش مي‌كند. با تنبيه و سرزنش والدين، شرمندگي و خجالت كودك افزايش مي‌يابد تا جايي كه ممكن است اعتماد به نفس او به خطر بيفتد. براي حل اين مشكل صبور باشيد و سعي كنيد كه علت آن را شناسايي كنيد. با شناسايي علت آن به راحتي مي‌توانيد مشكل را حل كنيد. همچنين از روانشناس متخصص كودك مي‌توانيد در درمان شب ادراري كودكان كمك بگيريد. در همين راستا مركز مشاوره حامي هنر زندگي با داشتن مشاوراني برجسته آماده هرگونه خدمت رساني به شما عزيران مي‌باشد.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

بهترين درمان خانگي براي شب ادراري در كودكان چيست؟

مي توانيد با توجه به شرايط كودك درمان‌هاي مختلفي را در نظر بگيريد. عدم مصرف مايعات قبل از خواب كودك، سيستم پاداش دهي و زنگ هوشدار در اين زمينه موثر است. همچنين مي‌توانيد با ورزش كردن و مصرف داروهاي گياهي در راستاي درمان شب ادراري در كودك خود گام برداريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان شب ادراري كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: درمان شب ادراري كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان شب ادراري كودكان،
موضوع:
[ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۵۶:۱۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی